תקציר הפעולה
זוהי הפעולה האחרונה בחודש ארגון, המסכמת את הכול ומחדדת את חשיבות כל המהלך – תנועת בני עקיבא פועלת למען עם ישראל מתוך אמונה שהתורה תורת אמת והיא רלוונטית לכל יהודי.
מטרות הפעולה
- החניכים יבררו מדוע הדרך של בני עקיבא רלוונטית לכולם.
- החניכים יבינו שאנשים מחפשים טוב ואמת ולבני עקיבא יש מה לתת להם.
- החניכים יפיצו את אור התנועה באומה.
ציוד נדרש: כרטיסיות נוסעים, 18 בלונים או כדורים, דפים וטושים, גיליון נייר.
.
הכנה מראש: סידור חדר – שייראה כמו כביש ראשי (תמרורים, רצפה מחולקת לנתיבים, מכוניות צעצוע מפוזרות).
מהלך הפעולה:
א. מי מכוון את התנועה ומי נוסע?
.
בשלב זה נרצה להדגים לחניכים את רוחב תנועת בני עקיבא, שערכיה אינם נוגעים רק לחברי בני עקיבא אלא רלוונטיים באמת להמון אנשים, שאולי מקצתם חושבים שנתיב הנסיעה שלהם אינו לפי דרכה של בני עקיבא. אבל מכיוון שבני עקיבא רחבה הרבה יותר מנתיב מסוים ונקודתי וכוללת המון ערכים, היא רלוונטית כמעט לכל יהודי בעולם. לפיכך תפקידנו הוא לפתוח בלבנו עוד נתיבים לכלל עם ישראל.
.
הכניסו את החניכים לחדר המסודר כמו כביש ראשי והציגו לפניהם את כביש ‘בני עקיבא’. שאלו את החניכים: מי יכול לנסוע בכביש הזה? למה? (כוונו את החניכים לכך שבכביש הזה יכולים לנסוע רק מי שמחוברים ליעדי התנועה):
- אדם שאינו שומר שבת ומתנדב בגמ”ח
- אדם שלומד תורה כל היום ולכן אין לו כסף לתת צדקה
- חניך בשבט מעלות שמשלם מכספו על מסע סוכות ואינו מדבר בכבוד לאחרים
- קיבוצניק שהקים קיבוץ בעמק יזרעאל
- עולה חדש מארצות הברית
- שליח חב”ד שמחלק נרות שבת בקניון
- חייל בצה”ל
- ראש הממשלה
- יהודי שומר מצוות שמתגורר בחו”ל
- איש עסקים שתורם מהונו לטובת רכישת נשק לצה”ל
- מחנך בבית ספר
- מתנדבת במד”א
.
שאלו את החניכים: האם לדעתכם יש מישהו אחר שאינו יכול לנסוע בכביש בני עקיבא? מיהו? למה?
.
ב. מגנט מושך
.
בשלב זה החניכים יבינו שאנו נמשכים אל אור ואל אמת.
.
- חלקו את השבט לשתי קבוצות, ותנו לכל קבוצה תשעה כדורים. על כל כדור כתבו שם של כוכב (שמש, חמה, נוגה, כדור הארץ, מאדים, צדק, שבתאי, אורנוס, נפטון: זה הסדר שלפיו הם מסודרים, השמש במרכז וסביבה שאר כוכבי הלכת), ובקשו מהחניכים לסדר את הכדורים בתוך חמש דקות לפי סדר הכוכבים במערכת השמש. איזה כוכב ממוקם בלב המערכת? מה מקיף את מה? אסרו שימוש בסלולריים (אפשר להיעזר באנשים אחרים, אך לא באינטרנט).
.
שאלו את החניכים: למה לדעתכם השמש נמצאת במרכז? למה היא אינה בקצה? למה דווקא אותה כל כוכבי הלכת סובבים ולא את כדור הארץ?
.
השמש נמצאת במרכז מכיוון שהיא המעניקה לנו אור וחום והיא הכוכב החשוב ביותר!
.
- אמת ושקר – בקשו מכל חניך וחניכה לספר על עצמם עובדה אחת של אמת ועובדה אחרת שאינה נכונה, ושאר החניכים ינחשו מה האמת ומה השקר. האירו את עיני החניכים שבדרך כלל קל לזהות את האמת.
.
- בקשו מהחניכים למנות דברים שמקדמים את העולם שלנו להיות עולם טוב יותר וכתבו את תשובותיהם. אחר כך עברו על הדברים שרשמתם ושאלו את החניכים על כל דבר: האם בני עקיבא נותנת את המענה לזה? האם בני עקיבא שותפה לדבר כזה?
.
יכול להיות שבהתחלה התשובות יהיו שטחיות; נסו להגיע עם החניכים לנקודות עמוקות יותר על ידי דיון בכובד ראש על כל דבר שהם אומרים.
.
סיכום ביניים:
בני עקיבא היא תנועה הכוללת מגוון עצום של אנשים (לא בהכרח כולם מרגישים ויודעים שהם חלק מבני עקיבא, אבל הם מוציאים לפועל את ערכי התנועה). ומכיוון שהתנועה מקרינה טוב ואור, היא גורמת לאנשים רבים להתאגד סביבה וסביב האמת הברורה שלה.
.
ג. מפיצים את האור הגדול!
כעת הגענו לשלב המעשי של הפצת אור התנועה באומה. החניכים יבחרו שתי משימות הפצה, ומשימות אלו ילוו אותם במהלך השנה. חשוב מאוד לקבוע משימות מוגדרות ולהקפיד לקיים אותן, ואפשר לצ’פר את החניכים על עמידה בתכנית או לדרבן אותן בעזרת שיחות מוטיבציה – ובעיקר לפרגן להם על הרצון לפעול ולעשות.
.
- השמיעו לחניכים את השיר ‘הבה נפיץ’ וחלקו להם את מילות השיר (נספח 1).
.
שאלו את החניכים: היכן אנחנו יכולים להפיץ את האור?
.
- הניחו במרכז החדר גיליון וכתבו עליו: ‘בני עקיבא מפיצה את אור…’. בקשו מכל חניך וחניכה לכתוב על הגיליון איזה אור אנחנו, חברי בני עקיבא, צריכים להפיץ (הכוונה כמובן לערכי בני עקיבא שאנחנו רוצים להקרין החוצה אל כלל עם ישראל).
.
.
- אחרי שכולם יכתבו מהו האור שבני עקיבא צריכה להפיץ, חשבו יחד כל השבט אילו רעיונות רלוונטיים לשבט שלכם, ובחרו (בהצבעה דמוקרטית)שניים מערכי התנועה. חלקו את השבט לשתי קבוצות – כל קבוצה תהיה אחראית לערך אחד שהשבט יפיץ כמשימה שנתית.
.
כוונו את החניכים לחשוב על משימות שאינן חד-פעמיות אלא יכולות להתמשך לאורך השנה.
.
- תכנית פעולה – בקשו מכל קבוצה לשבת יחד, לחשוב על הדרך שלה להפיץ את האור ולתכנן את מהלך הפצת האור של השבט (אפשר להיעזר בנספח 2 או לחלופין להכין מצגת שתסביר את הרציונל, את המהות ואת דרכי הפעולה). עברו בין הקבוצות ועזרו בדיונים ובהכוונת המשימות.
.
- הצגת תכניות – בקשו מכל קבוצה להציג את התכנית שלה להפצת האור וערכו מליאת שבט שתכלול דיונים, ניסיונות שכנוע ולבסוף הצבעה לקבלת החלטה סופית. חשוב שתצאו מהמליאה עם החלטה סופית לביצוע הפצת האור. חלקו אחריות בין החניכים והתחילו להפיץ את האור!
.
- כדי שהתכניות באמת יצאו לפועל ולא יאבדו בים המשימות של חודש ארגון, מומלץ לארגן לאחר חודש ארגון ‘ערב חשיפת תכניות והפצת האור’, שבו כל קבוצה תציג את התכנית שלה. אפשר להזמין נציגים מהמחוז והורים, ולהפוך את הערב לאירוע השקה חגיגי.
.
בהצלחה!
סיכום:
.
לתנועת בני עקיבא יש אמת גדולה שהיא רוצה להפיץ החוצה, לכלל ישראל, מתוך אמונה שהאור והאמת שלנו רלוונטיים. לכל יהודי. האחריות שלנו היא להיות קרני שמש שמתרגמות את האור של השמש, את האור והטוב, אל כל עם ישראל. אנחנו מתחילים בהארת נקודה מסוימת בסביבת הסניף שלנו, ובע”ה לאט-לאט המעשים הקטנים שלנו יצטרפו זה לזה עד שהאור הגדול יגיע לכולם.
.
נספחים
נספח 1 –
הבה נפיץ את האור הגדול (הרב משה צבי נריה)
הבה נפיץ את האור הגדול
את אור התורה
נסיר מעלינו כל מכשול
נקים בארצנו ישיבה
ישיבות נקים בכל מקום
בעיר ובכפר
בעמק, בהר, בצפון, בדרום
וגם בסוף המדבר
יבוא היום יבין העם
כי התורה היא חיינו
ילכו ללמד תורה כולם
והיא תאיר את דרכנו
.
נספח 2 –
[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2016/11/מפיצים-את-אור-התנועה-באומה.docx”]
.
בהצלחה רבה!
ה’ עמכם