מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"גדולים החולמים!"

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בשלוש הפעולות האחרונות דיברנו על פנים מגוונות של ההמיה לארץ ישראל ושל שיבת ציון: על מרכזיותה של ההמיה לציון בתודעה היהודית בגלות, על העלייה לארץ והאתגרים שהיא מזמנת לעולים ועל הכוח של היחיד בתנועה הגדולה של העם כולו. בפעולה הזו נחלום! מתוך התגשמות ההמיה לציון נלמד על הכוח והעוצמה של חלום.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו את העצמה של החלום ושל ההמיה.
  2. החניכים ילמדו על קיבוץ הגלויות, נס שמתחיל את שלבי הגאולה.
  3. החניכים יגשימו חלומות זה לזה.

מהלך הפעולה

שלב א:

בפתח הפעולה נסכם את נושא קיבוץ הגלויות באמצעות שיתוף הראיונות שעשינו בפעולה הראשונה ולימוד קטע של הרב דרוקמן זצ”ל על החשיבות של קיבוץ גלויות בתהליך הגאולה.

חלקו לכל החניכים את דפי הראיונות שעשו בפעולה הראשונה. עשו סבב, וכל חניך וחניכה יאמרו את מי ראיינו ומאיזו תפוצה באו. מי שרוצה להרחיב ולספר על הריאיון שלו, יבורך.

שאלו את החניכים: מדוע היה לנו חשוב להקדיש מערך שלם לנושא של קיבוץ גלויות בתוך הנושא השנתי של ‘נפש יהודי הומייה’? מדוע קיבוץ גלויות הוא אירוע חשוב כל כך?

לאחר שהחניכים יענו וישתפו בדעותיהם, חלקו להם את הקטע (נספח 1) וקראו אותו יחד. שאלו את החניכים: לפי הרב דרוקמן, מה החשיבות של תהליך קיבוץ הגלויות?

שלב ב:

כעת נמשיך לברר את ההמיה שלנו. מה החלומות שלנו? כיצד הם מתממשים במציאות?

אמרו לחניכים לחשוב על חלום שיש להם. חלקו לכל חניך וחניכה בלון ובקשו מהם לנפח את הבלונים ולכתוב עליהם את החלום שלהם. ספרו לאחור להפרחת כל הבלונים באוויר: כל החניכים זורקים את הבלונים שלהם, וכל חניך תופס בלון של חניך אחר.

פזרו במרכז החדר חומרי יצירה. כעת כל חניך צריך להגשים לבעל החלום את החלום שכתוב על הבלון. למשל, יוסי כתב על הבלון שהוא רוצה להיות מיליונר. דני קיבל את הבלון של יוסי, ועכשיו הוא צריך להגשים ליוסי את החלום. הוא יכול לצייר שטרות כסף, הוא יכול למצוא שיר מתאים, הוא יכול לאסוף עצות למשקיע המתחיל וכן הלאה. תנו לעצמכם להיות יצירתיים.

תוך כדי ההכנות השמיעו מוזיקה נעימה בחדר.

לאחר הזמן שהקצבתם להכנת החלומות חזרו למעגל, וכל חניך יציג את החלום שהגשים לחברו.

שלב ג:

הניחו על הרצפה שלושה דפים. על אחד כתוב “עקביות”, על אחד – “התמודדות עם קשיים” ועל השלישי – “מעשים קטנים”.

בפעולות האחרונות דיברנו על שיבת ציון, על הנפש היהודית שהמתה להגיע לכאן, וברוך ה’ החלום התגשם. כפי שהרב דרוקמן אומר, זו ממש ההתחלה של הגאולה המשיחית שאליה אנו מתפללים יותר מאלפיים שנים. בפעולות דיברנו על שלוש נקודות מרכזיות שגרמו לחלום הזה להתגשם ולקרות. כמובן, הקב”ה מחולל הפלא והנס והוא האחראי העליון, אך שלוש נקודות אלו הן ההשתדלות שלנו בעולם המעשה להגשמת חזון קיבוץ הגלויות.

  1. “מרכזיות” – בפעולה הראשונה דיברנו על המרכזיות של ההמיה לירושלים בכל הדורות ובכל התפוצות. אין ספק שהמרכזיות של הנושא לאורך השנים, זה שעם ישראל לא הרפה מהכיסופים, גרמה בסופו של דבר לדורות האחרונים להגשים את החלום.

החלום שלנו צריך להיות מרכזי בחיים שלנו, הוא צריך להיות נוכח. אנו צריכים לרצות אותו, לחשוב עליו, לכסוף אליו כל הזמן. לא להרפות ממנו עד שנגשים אותו.

  1. “התמודדות עם קשיים” – בפעולה השנייה דיברנו על העולים לארץ ועל הקשיים הרבים שכרוכים במעשה העלייה. כדי לשרוד את המסע המפרך, את החיים הקשים בארץ טרם הקמת המדינה ובשנותיה הראשונות, נדרשו כוח רצון ונחישות עצומים. העולים החדשים בכל הדורות מקריבים משהו מהעבר שלהם, נקרעים מהמוכר והידוע למען העלייה לארץ ישראל.

בדרך להגשמת החלומות שלנו עלינו לדעת שיש קשיים, זה אף פעם לא מגיע בקלות. יש מניעות בדרך, יש יצר הרע, יש סביבה לא תומכת, יש אגו, יש המון מכשולים בדרך. כדי להגשים את החלום עלינו להתמודד עם כל הדברים הללו.

  1. “מעשים קטנים” – בפעולה השלישית דיברנו על שהתנועה הגדולה של העלייה לארץ היא בעצם המון יחידים, וכל אחד הוא אדם שיש לו סיפור והחליט שהוא רוצה וצריך לעלות לארץ. זה עניין של החלטה של אדם אחד. כך אחד ועוד אחד ועוד אחד, לבסוף נהייתה תנועה גדולה וסוחפת של עם החוזר לארצו.

כד להגשים את החלום שלנו עלינו לזכור שכמעט בלתי אפשרי להצליח הכול בבת אחת. החלום מורכב ממעשים קטנים, אחד-אחד, בעקביות ובמסירות. מעשים קטנים יוצרים לבסוף את הדבר השלם.

צ’ופר:

“גדולים החולמים חלומות והופכים חלומות למציאות. גדולים העוסקים במעשים קטנים והופכים את המעשים לגדולים. אבל הקטנים החולמים על גדולות, ואינם עוסקים אפילו בקטנות, אין להם עולם. שכן החלומות נשארים בחלומם, הקטנים בקטנותם והעולם תהו ובהו” (הרב נריה)

 

נספחים:

נספח 1 –

הרב דרוקמן זצ”ל, ‘קמעא קמעא’, עמ’ 32–33

אמנם כשנעיין בתורה, לא נמצא, לכאורה, ולו פעם אחת התייחסות בכתובים לביאת המשיח! מצביע הרמב”ם על המקור התורני לכך:

שנאמר (דברים ל, ג-ה) “וְשָׁ֨ב ה’ אֱ-לֹהֶ֛יךָ אֶת־שְׁבוּתְךָ֖ וְרִחֲמֶ֑ךָ וְשָׁ֗ב וְקִבֶּצְךָ֙ מִכׇּל־הָ֣עַמִּ֔ים… אִם־יִהְיֶ֥ה נִֽדַּחֲךָ֖ בִּקְצֵ֣ה הַשָּׁמָ֑יִם מִשָּׁ֗ם יְקַבֶּצְךָ֙ ה’ אֱלֹהֶ֔יךָ… וֶהֱבִיאֲךָ֞ ה’ אֱ-לֹהֶ֗יךָ אֶל־הָאָ֛רֶץ…”

מדברי הרמב”ם עולה כי המקור לביאת המשיח בתורה הוא בהבטחת קיבוץ הגלויות. קיבוץ גלויות הוא סממן מובהק של הגאולה המשיחית. הרמב”ם אף כותב בהמשך דברין “ואלו הדברים המפורשים בתורה הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים” (הלכות מלכים יא).

דווקא אנו, החיים בדור זה של קיבוץ הגלויות, והדבר נראה לנו כה פשוט וברור – דווקא אנו נדרשים להבנה עמוקה שקיבוץ גלויות הוא סממן משמעותי ביותר של הגאולה המשיחית, עד כדי כך שהוא-הוא המקור בתורה לבוא המשיח.

יש צורך להכיר אלו תופעות אדירות אירעו בדורנו. קיבוץ גלויות אינה תופעה “טכנית” של עלייה לארץ, כי אם ביטוי משמעותי, סימן אדיר לגאולה המשיחית.

דעתך חשובה לנו