מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בני עקיבא: שליחות לחיים!

בני עקיבא: שליחות לחיים!

פעולה מס' 2

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
בני עקיבא | מגדילים את התנועה
  • מתאים לשבת
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

בני עקיבא באה לשנות. ערך ההגשמה הוא אבן דרך בדרכה של התנועה, ובשביל להגשימו יש לחנך מגיל צעיר לתודעת שליחות, להבנה שמדובר במשימת חיים. נרצה שבפעולה הקרובה החניכים יצאו בתחושת שליחות גדולה לפעול מכוח התנועה ומהערכים שאליהם היא מחנכת, כשבראשם הססמה ‘תורה ועבודה’.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את המטרה השנייה בחזון התנועה – “חינוך להגשמה אישית של רעיון תורה ועבודה”.
  2. החניכים יבררו כיצד רעיון ‘תורה ועבודה’ מתגשם בחייהם כעת (מעבר לנעשה בסניף), וכיצד יוכל להתגשם בחייהם בעתיד.
  3. החניכים יתלהבו מערך ההגשמה וירצו לחיות חיי שליחות כדי להגשים את רעיון ‘תורה ועבודה’ ואת ערכי בני עקיבא בחייהם.

הרחבה למדריכים: חוקת התנועה

.

הכנות וציוד נדרש:

  • קובייה, עוגיות מזל או כובע
  • לגו או משחק הרכבה אחר
  • גיליון שכתובה בו המטרה השנייה שבחזון התנועה: “חינוך להגשמה אישית של רעיון ‘תורה ועבודה’ וחתירה להקמת חברה המיישמת את ערכי תורה ועבודה”
  • מכתב
  • ערכי בני עקיבא כתובים על דפים – ערך בכל דף

.

מהלך הפעולה:

  • הגשמת רעיון מופשט
  • יישום ערכי התנועה
  • הגשמה בפועל
  • להוסיף ולפעול
  • סיכום

 .

א. הגשמת רעיון מופשט

.
בקשו מהחניכים לחשוב על חלום שיש להם. אפשר להשתמש במתודות האלה:
.

  1. קובייה שעל כל פאה כתוב לדמיין דבר אחר:
  • את בית חלומותיי
  • נסיך/כה מהסרטים
  • ערך שאני מאמין/נה בו
  • חלום שאני רוצה להגשים
  • משהו שלמדתי מאבא ומאימא
  • מהפכה שאחולל בעולם

    1. אפו מראש עוגיות מזל, ובתוך כל עוגייה הטמינו פתק עם מה שעל החניכים לדמיין (מהרשימה הנ”ל). אפשר לנצל את הכנת העוגיות למפגש עם חניכים או עם קבוצה קטנה כדי להעצים אותם, לחבר לסניף (לגרום להם לבוא בשבת) או פשוט ליהנות יחד.
      .
    2. הכינו כובע קסמים ושימו בתוכו פתקים. על כל חניך לשלוף פתק ולדמיין לעצמו את הכתוב בו…

.
שימו במרכז החדר לגו או כל משחק הרכבה אחר ובקשו מהחניכים לבנות בעזרת החלקים שבמרכז את מה שדמיינו. בשבטים גדולים אפשר לחלק את החניכים לקבוצות קטנות ולתת לכל קבוצה נושא אחר שיצטרכו לבטא בעזרת הלגו. תנו לחניכים דקות מספר, ובסיומן בקשו מכל חניך להניח מולו את מה שעשה, גם אם לא סיים.

.
עבדו יחד את המתודה ושאלו את החניכים:
.

  • איך היה להמחיש את מה שדמיינתם?
  • האם מישהו חווה קושי? מדוע?
  • האם מישהו מרגיש סיפוק? ממה?
  • הסתכלו על מה שיצרתם – האם יש עוד דרכים לבטא ולהמחיש את רעיונכם?

.

כוונו את החניכים להבנה שהגשמה – משמעותה לתת ביטוי מוחשי לעיון מופשט, ויש המון דרכים לבטא ערכים במציאות ולהגשים בחיינו רעיונות מופשטים.

.

ב. יישום ערכי התנועה

.
פרסו על הרצפה גיליון שעליו רשומה המטרה השנייה של בני עקיבא: “חינוך להגשמה אישית של רעיון ‘תורה ועבודה’ וחתירה להקמת חברה המיישמת את ערכי התנועה”.

.
קראו בקול את המטרה ושאלו את החניכים לאיזו מילה הם הכי מתחברים. כך תצרו אצל החניכים חיבור ראשוני למטרה ותפתחו אותם לדבר עליה בהמשך (לחלופין אפשר לכתוב כל מילה מהמשפט על דף אחר ולפרוס אותן ברצף ארוך על הרצפה. בקשו מכל חניך לקום ולעמוד ליד המילה שהוא הכי מתחבר אליה. כמו כן אפשר גם לעבור מילה-מילה ולשאול: “מי התחבר למילה הזו?” ובכל מילה לבקש מאחד החניכים לשתף).

.
הזמינו את החניכים לשתף למה בחרו את המילה שלהם כדי לחבר אותם למטרה או לפחות לחלק ממנה (שבטים גדולים יכולים לשבת בקבוצות קטנות, וכך יותר חניכים יוכלו לשתף. היערכו בהתאם והכינו מראש כמה עותקים של המשפט).

.
הסבירו בקצרה את המטרה, חברו את החניכים בחזרה למושג ההגשמה שעליו דיברנו בהתחלה ושאלו: כיצד אנו מבטאים בחיינו את ערכי התנועה?

.
מטרת השאלות להציף את הנושא כפתיחה למתודה הבאה, ולכן אל תפתחו את השאלות לדיון סוער אלא רק שמעו כמה דעות והמשיכו הלאה.

.

ג. הגשמה בפועל

.

קראו יחד את המכתב הזה, מאתר ‘חברים מקשיבים’:

.

המכתב של רוית

.
לרבי עקיבא, שלום וברכה.

.
אני יודעת שבטח לא ציפית למכתב כזה, אבל אני ממש צריכה לספר לך על מחשבות שנורא מטרידות אותי בזמן האחרון. אתמול בערב ממש ריחפתי ולא יכולתי להכין שיעורים.

.
קוראים לי רוית, ואני חניכה בשבט מעפילים בבני עקיבא. עכשיו חודש תנועה, ומרב המדריכה סיפרה לנו בשבת שאנחנו נקראים על שמך!

.
חשבתי לעצמי, אם רק היית יודע אז שבעוד איזה אלפיים שנה תהיה תנועת נוער יהודית-דתית בארץ ישראל, במדינה יהודית, שתיקרא על שמך, היית מאושר אז הרבה יותר.

.

אז החלטתי לכתוב לך. אני לא יודעת – אני לא רוצה לקלקל לך – אבל אני לא יודעת אם היית רוצה שניקרא על שמך. זאת אומרת, תראה, הסניף שלנו באמת גזעי ואני מתה על השבט שלי, חוץ מכמה בנים. גם מרב משקיעה ממש, וסיפרה לנו עליך המון דברים שבכלל לא ידעתי. באמת.

.
אבל שתדע, חשבתי הרבה לפני שהחלטתי לכתוב לך.

.
אימא קיימה סוף סוף את ההבטחה שלה ולקחה אותי אתמול לקנות עגילים חדשים. הסתובבנו איזה שלוש שעות וחיפשנו משהו יפה ומקורי, ואז נזכרתי שכשאתה הבטחת לאשתך תכשיט, הבטחת לה משהו יפה, אבל לא סתם יפה, עם חריתה של ירושלים, בשביל שתזכור כל הזמן את עיר הקודש. ואני, איפה אני? סתם חיפשתי עגילים, לא שום דבר עם רעיון, סתם כזה. וזה לא רק אני, אתה מבין? זה כל החברות שלי, אני חושבת, אף אחת לא מעניין אותה ירושלים עד כדי כך.

.
ואני מסתכלת על מה שכולם לובשים היום – נייק וריבוק, טון סירטון, בקארדי, ליווייס – ושלא תחשוב שזו אפנה שלנו, זה הכול בא מאמריקה ומאירופה. אתה, שנלחמת כל כך נגד ההשפעות הרומיות על היהודים, לא יודעת אם היית מבסוט לראות היום את הסניף. בטח גם השם שלי נשמע לך רומאי לגמרי.

.
ובכלל, אני חושבת שהמלחמה שלך ברומאים הייתה מלחמה של עקרונות. לא היית מוכן שיבואו ויגידו לנו שאסור ללמוד תורה ואסור לעשות ברית מילה וכל זה. אפילו אפשר לומר שנהרגת על זה, שהבנת שאנחנו עם מיוחד בזכות התורה המיוחדת שלו, ושאם ייקחו לנו אותה, כבר לא יהיה לנו עוד קיום.

.
ואתה יודע, רבי עקיבא, לא נעים לי להגיד, איפה אנחנו ואיפה עקרונות? תיכנס לסניף ותשאל סתם חניך על איזה עקרונות הוא נלחם היום, תשאל אותו כמה אכפת לו מהעולים החדשים השכנים שלו ומה הוא עשה למענם. תשאל, תשאל אותו אם חוץ מסופגנייה בחנוכה הוא בכלל ראה אותם.

.
מרב סיפרה לנו על הוויכוחים שלך עם טורנוסרופוס הרשע. באיזה אומץ דיברת אתו. איך יכולת? תשים חניך מול יהודי חילוני, לא רומאי, ונראה אותו מתווכח. ולא חניך ממעפילים, חניך מחבריא ב, מהגדולים האלה שבאים פעם בשבועיים מהישיבה ועושים רק דאווינים.

.
את הסיפור איך שעזבת את הבית והלכת ללמוד תורה דווקא הכרתי. איך שהקהלת קהילות ברבים כדי ללמד תורה וידעת שזה נגד החוק הרומאי, אני משתגעת איך יכולת.

.
אתה יודע, רבי עקיבא, לפני חודש ניסתה פזית הקומונרית לארגן שיעור בפרשת שבוע רבע שעה לפני המפקד, איך שפזית התרוצצה בין השבטים להודיע לכולם, ולהזכיר עוד פעם, וארגנה מי שיעביר את זה כל שבת. אתה יודע איך עשו צחוק מכל זה? בפעם הראשונה זה הצליח, אחרי שעשר דקות לקח לכולם להתיישב, והשיעור התקצר בשתי דקות. בפעם השנייה היה בכלל בלגן למרות שהגיעו חצי מהפעם הקודמת, ובפעם השלישית בכלל לא באו. ותראה לי, תראה לי חניך שיושב ולומד תורה לשמה, לא מקהיל קהילות ברבים, סתם יושב ולומד לעצמו. ואם אני אתחיל לדבר על “ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה…” לא, עזוב, אני לא אגמור. אם באמת היית יכול לקפוץ לבקר אצלנו בסניף, רק לעבור ליד הברזלים שמול הסניף, ולשמוע מה זה רכילויות, מה זה לכלוך. אבל בטח כבר קלקלתי לך מספיק.

.
זה לא הכול, רבי עקיבא, אבל אני מרגישה שסתם ציירתי תמונה שחורה. זה לא ככה, באמת הסניף גזעי, ממש על הכיפק, אבל לא הכול חלק. רם, המדריך של ניצנים, אמר לנו בצחוק שהחרדים אומרים שאנחנו נקראים ‘בני עקיבא’ ולא ‘בני רבי עקיבא’ כי אנחנו בעצם נקראים על שם עקיבא האיש עד שמלאו לו 40, לפני שחזר בתשובה. אני לא צחקתי. ושתדע לך, רבי עקיבא, שהיום ממש חסר לנו מנהיג כמוך.

   .                                                                                                                                             רוית

שאלו את החניכים:

  • אילו תחושות רוית מבטאת במכתב שלה? מה מפריע לה?
  • האם זה קיים גם אצלנו בסניף?
  • האם יש דברים שכן מבטאים את דרכה של בני עקיבא?
  • כיצד אתם בחיים מגשימים את דרך בני עקיבא?

.
נסו לערער את החניכים בדרך הגשמת הערכים של התנועה, לעורר אותם לחשיבה כיצד הם מגשימים את ערכי התנועה והאם הם עושים זאת מתוך מודעות ומתוך תחושת שייכות לתנועה.

.

ד. להוסיף ולפעול

.
לשבט קטן הכינו כרטיסיות של הערכים שאליהם התנועה מחנכת, ועשו מעין ספיד-דייט עם כל ערך. הקציבו לכל כרטיסייה חצי דקה למחשבה כיצד מבטאים אותו כעת וכיצד אפשר להגדילו. אפשר לתת לחניך את האחריות על השעון.

.
למקומות, היכון צא! שלפו את הערך הראשון, ולפי הקצבות הזמן הריצו את הערכים… שבט גדול – חלקו אותו לקבוצות קטנות ובכל דקה (חצי לחשיבה על ההווה וחצי לחשיבה כיצד מגדילים בעתיד) החליפו את הערכים בין הקבוצות.

.
המטרה היא רק לפתוח את הראש ולחדד את ערך ההגשמה לקראת פיתוח הערכים בהמשך המערך. אין צורך בדיון מעמיק ובבניית תכנית פעולה שנתית לשבט עכשיו. אבל אל תזרקו סתם באוויר; אם השבט נדלק על רעיון מסוים מומלץ בחום ללכת אתם ולפתח אותו לכדי עשייה… בכל זאת – מתכוננים לכניסה לחבריא ב.

.
רשימת הערכים:

  • יראת שמים, לימוד תורה וגמילות חסדים
  • קיום מצוות וקדושת החיים
  • פשטות הליכות, דרך ארץ והצנע לכת
  • חברה צודקת ותיקונה של החברה
  • עבודה עצמית (עמל)
  • התיישבות דתית-חלוצית
  • קליטת עלייה
  • קירוב לבבות בין כל חלקי העם
  • להיות חיל החלוץ של הציונות הדתית

.
סיימו בסבב שבו כל חניך משתף מה הוא מקבל עליו כדי להעמיק את ההגשמה של התנועה בחייו מתוך מה שדיברתם עליו – במעשה של ממש או בערך שירצה להדגיש יותר בחייו.

.
כך חותרים לחברה המגשימה את ערכי התנועה. כל הערכים חשובים, וכולם מאירים את דרכנו, אולם לכל חניך יש ערך שיותר קרוב ללבו, אידאל שידגיש יותר בחייו. וכאשר כל חניך מדגיש ערך אחר נוצרת לנו חברה שלמה המגשימה את רעיון ‘תורה ועבודה בכללותו’.

.

סיכום:

.
דיברנו בפעולה על מטרתה השנייה של בני עקיבא – חינוך להגשמה אישית של ערכי התנועה. התחלנו בהבנת ערך ההגשמה ובדרכים הרבות שאפשר לבטא בהן ערך מופשט;

.
המשכנו בדיון האם אנחנו מגשימים את הערכים שאנו מאמינים בהם כתנועה וראינו כיצד כל אחד מאתנו מגשים בחייו את הערכים האלה.

.
סיימנו בהבנה שכאשר כל אחד מגשים בחייו את הערכים לפי כוחותיו ואישיותו, יחד אנו יוצרים חברה שחיה את ערכי בני עקיבא בכללותם ובשלמותם.

 

דעתך חשובה לנו