מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בני עקיבא - מי יודע?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים
משך הפעולה
עד שעתיים
מערך
ללא
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעילות בחוץ
21 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

פעולה לשבט נבטים להיכרות עם בני עקיבא. נפגוש אנשים מעניינים, נשמע מושגים חדשים

מטרות הפעולה

  • החניכים ייחשפו למושגים הקשורים בתנועה בדרך חווייתית
  • החניכים ייפגשו עם דמויות דומיננטיות בחזון התנועה והגשמתה
  • החניכים יתחברו למסגרת התנועתית

מהלך פעולה

שלב א’ – לוטו בני עקיבא:

נחלק את השבט ל-3 קבוצות. כל קבוצה תקבל לוח עם מושגים:

(כמובן, ניתן להכין לוחות עם מושגים נוספים)

א.     סמל ועניבה, קומונרית, ישיבת כפר הרא”ה, ניקיון סניף, ה’ עמך, זרעים .

ב.     יברכך ה’, קדימה בנ”ע הידד במעלה, שבת תנועה, חודש ארגון, גרעין נחשון, בנ”ע עולמית

ג.      מפקד, חולצת תנועה, ציונות דתית, הנהלה ארצית, חבריא ב’, מחוז

המדריכים ישלפו מכובע / קופסא / שקית כל פעם שאלה לגבי מושג אחר. מנצחת הקבוצה שהלוח שלה מתמלא ראשון. ההגדרות והתשובות- בנספח.

….

שלב ב’ – מי בטלפון?

המדריך “ישוחח” עם מספר דמויות בטלפון. על החניכים לנחש באיזו דמות מדובר. כדאי להצטייד בטלפון לשם ההמחזה. (כדאי להפסיק באמצע כאילו האיש שמעבר לקו עונה).

 

ר’ עקיבא

“שלום, שלום, אתה עסוק? אני מתאר לעצמי שאתה לומד. כן, כן, כמו שאומרים – ‘לעולם לא מאוחר’. מה אתה אומר? הפסקת את הלימוד? מה קרה? המצב כל כך קשה? וואו… נשמע מרתק – מרד! איזה גיבורים אתם. הלוואי ויכולתי להצטרף אבל אני נמצא קצת רחוק. אתם חושבים שיש לי סיכוי? נו, שיהיה בהצלחה. אני מכיר אותך, אתה אף פעם לא מתייאש ותמיד אופטימי. כל הכבוד!!! שנשמע בשורות טובות! להתראות.

החניכים צריכים לנמק את תשובתם.

א. ‘לעולם לא מאוחר’ – ר’ עקיבא התחיל ללמוד תורה בגיל 40 ונקהלו סביבו אלפי תלמידים.

ב. מרד – ר’ עקיבא השתתף במרד בר כוכבא נגד הרומאים.

ג. תמיד אופטימי – ר’ עקיבא צחק כשראה לאחר חורבן בית המקדש שועלים הולכים על הר הבית. הוא אמר שעכשיו הוא יודע שכשם שנתקיימה הנבואה על חורבן ירושלים כך תתקיים הנבואה על בניינה.

…..

הרב משה צבי נריה זצ”ל

“שלום ! מה? אתה רוצה לדבר איתי על בית ספר? אני, אני… תלמיד טוב אבל תמיד אפשר להשתפר…לא, לא שמעתי על מקום כזה… בית ספר שהתלמידים אוהבים את המנהל? ספר לי על המקום הזה.. לומדים הרבה תורה? אתה נשמע לי איש חינוך רציני. דרך אגב – את בני עקיבא אתה מכיר? מה? אתה חברת את ההמנון? מה עוד עשית בחיים שלך? וואו – היית חבר כנסת! אז אני מבין שהיית בין המייסדים החשובים של התנועה”.

החניכים צריכים לנמק:

א. הרב נריה זצ”ל היה ראש ישיבת בני עקיבא הראשונה- כפר הרא”ה.

ב. חיבר את ההמנון.

ג. בשנים 1969-1974 כיהן כחבר כנסת.

….

הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ”ל

“שלום וברכה! לפעמים השם שלך מתקצר לראשי תיבות, אבל הרשה לי לפנות אליך כבוד הרב הראשי לישראל במילים חמות. רציתי לדעת מה אתה חושב על בני-עקיבא, אם יש לך התנגדות, אם אתה חושב שכדאי לוותר על התנועה? אני לא מאמין…אתה אומר להמשיך קדימה – לפעול, לעשות, לגדול. אתה קורא לנו דור עתידנו? תודה, תודה רבה. כן, בטח שאני יודע שאתה ציוני”.

החניכים צריכים לנמק:

א. הרב קוק היה הרב הראשי לישראל.

ב. נתן את ברכתו לבני-עקיבא.

….

יחיאל אהרון אליאש ז”ל

“שלום! אני יודע שעשית המון דברים למען ארץ ישראל ועם ישראל. מה אתה אומר, אתה חשבת על זה ראשון? לא ידעתי שסניף ירושלים היה הראשון בארץ… אז מה אתה אומר – אתה היית החלוץ הראשון של התנועה… וואו… וגם את הקבוצה הראשונה הקמת בכפר – אברהם… כן, אני מבין, קבוצה זה כמו קיבוץ… כל הכבוד באמת!”

החניכים צריכים לנמק:

יחיאל אליאש היה מקים תנועת בני עקיבא ועם חברים נוספים עלה להקים את הקבוצה הראשונה בכפר אברהם כרצון להגשים את ערכי התנועה.

שלב ג’ – כתר על הראש

המדריך יכין רצועות בריסטול שניתן להפוך אותן לכתר בעזרת מהדק. על כל כתר רשום מושג. חניך יתנדב ועל ראשו יונח כתר. החניך לא יידע מה כתוב על הכתר. החניכים יתבקשו לתת לחניך רמזים על מנת שהוא ינחש במה מדובר. מותר לו לשאול שאלות של- כן ולא.

מושגים שניתן לרשום:

סמל ועניבה, התיישבות, סניף, שבת ארגון, ישיבות ואולפנות בנ”ע, עיתון זרעים, נטיעות, תורה ועבודה, נבטים, מזכ”ל, מדריך, קומונרית, המנון, מפקד, חולצת תנועה, מסע, מחנה, שבת תנועה….

סיכום הפעולה

בפעולה נפגשנו עם הרבה מושגים חדשים, שאת חלקם בטח ידעתם, וחלקם אולי לא… גם שמענו על דמויות מיוחדות- כמו רבי עקיבא, הרב נריה, הרב קוק ויחיאל אליאש- שכל אחד בדרכו נתן לתנועה נדבך גדול וחשוב, אם בהקניית החזון ואם בהגשמה המעשית עם רוח גדולה. זכיתם לקחת חלק בתנועת נוער גדולה (בלי עין הרע J), עם הרבה עבר ומסורת מאחוריה, הרבה חזון שמוליך אותה, ובע”ה גם הווה ועתיד שמלאים בעשייה מבורכת. כמה טוב שבאתם!

נספחים

הגדרות ל’לוטו בני עקיבא’: 

קריאת התלהבות לתנועה בזמן ההמנון, אותו נשיר מדי שבת. (-קדימה בני עקיבא, הידד במעלה)

קבוצה בחבריא ב’ שמתנדבים ופועלים באופן קבוע. (-גרעין נחשון)

כשאני פוגש חבר מהתנועה אני אומר לו… (-ה’ עמך)

כיצד משיב חבר המקבל את ברכת חברו לתנועה? (-יברכך ה’)

אני האם של מוסדות החינוך בתנועה. (-ישיבת כפר הרא”ה)

כמו מדים לחיילים כך אנו לחניכים. (-חולצת תנועה)

לא מעריב, לא ידיעות ולא עיתונים אחרים, אצלנו קוראים… (-זרעים)

אליה הגדולים שייכים לאחר שסיימו את חמשת השבטים. (-חבריא ב’)

היום יום הולדת… (-שבת תנועה)

היא החברה הטובה של הצווארון של שבת והוא אליה מוצמד. (-עניבה וסמל)

אליה שייכים כל המאמינים בבנין ארץ ישראל על יסודות התורה. (-ציונות דתית)

בסוף הבלאגן יהיה בסדר, אבל זה לוקח חודש. (-חודש ארגון)

ידה מעל כולם, ובזכותה הכל עובד כמו שצריך. (-קומונרית)

לאחר שחילקו את המפה לחלקים כל חלק נקרא… (-מחוז)

התנועה פרצה את גבולות הארץ והגיעה לקצה השני של הגלובוס (-בני עקיבא העולמית)

גם אנחנו שומרים על איכות הסביבה. (-נקיון סניף)

הוא הפותח כל פעילות בשבת. (-מפקד)

משם שולטים על כל העניינים. (-הנהלה ארצית)       


דעתך חשובה לנו