מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

במעלה הסולם

זהות אידיאולוגית

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

: פעולה זאת היא הראשונה במערך הקצר של זהות אידאולוגית, ובה נעסוק בבירור סולם הערכים המרכיב את אישיותנו כנוער וכפרטים, את סדר העדיפויות הערכי, וכן נברר מהי האידאולוגיה והדרך של התנועה ואיך היא נראית מנקודת מבטם של החברים.
סולם הערכים שלנו מורכב מערכים רבים ונדמה כי הוא מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. האם הסולם שלנו ושל הסביבה שלנו זהה?

מטרות הפעולה

  1. החברים ייחשפו למורכבויות הקיימות בעולם ולהשפעה של הזהות האידאולוגית של האדם על בחירותיו בחיים.
  2. החברים יבררו מה מקומם בדעות המצויות במרחב ובמעגל הקרוב אליהם.
  3. החברים ידרגו את סולם הערכים שמוביל אותם בבחירותיהם.

מתודות:

 

מהו ערך?

במתודה זו נראה את ההשפעה של חיים מתוך משימתיות על תפקידו המסוים של האדם, איך תפיסות העולם משפיעות על היום-יום שלנו.

בחרו שני מתנדבים ותנו לכל אחד מהם אחד משני הפתקים המצורפים. הקציבו למשימה זו שתיים-שלוש דקות.

לחברים שקיבלו את הפתקים אסור לגלות לאף אחד מה כתוב בפתק שקיבלו אלא פשוט לבצע את מה שכתוב בו.

 

בסיום המשחק בקשו מהחברים לחשוף את המשימות שקיבלו ופתחו דיון משותף עם כלל החברים: אילו שתי צורות חיים באו לידי ביטוי על ידי משחק זה?

 

הפתקים:

רשימת מטלות ארוך   רשימת מטלות קצר

 

 

 

הצגת סיטואציות

חלקו את החניכים לכמה קבוצות בהתאם לגודל השבט, ותנו לכל קבוצה כרטיסייה אחת או יותר מהכרטיסיות המצורפות (נספח 1), שכתוב בהן ערך מסוים או תנועה אידאולוגית והסבר עליה (אפשר להוסיף ולהחליף את הכרטיסיות בערכים אחרים שמתאימים יותר לשבט שלכם).

בקשו מכל קבוצה לבחור כרטיסייה ולהציג את תוכנה במשך חמש דקות בפני השבט באיזו צורה שהם רוצים (הצגה, נאום, דיון וכו’).

 

הקודש והחול (הרב אבינר) 

למדו עם החברים את הקטע המצורף (נספח 2). על ידי הלימוד נסחו מהו החידוש של הקטע בנוגע לסולם הערכי שלנו וליחסים בין הקודש לחול. לאחר קריאת הקטע פתחו דיון עם החברים:

 

 

  1. מהו היחס שמעמיד הרב אבינר בין קודש לחול?
  2. מה החידוש בסולם הערכים שהרב מציב? האם אפשר לוותר על הקודש או על החול?
  3. מה יכולה להיות ההשפעה של לימוד זה על סולם הערכים שנציב לעצמנו?

 

 

דיון

הציגו לחברים אוסף כרטיסיות עם תפיסות עולם מגוונות בכל מיני נושאים המצויים בחברה הישראלית ואף עולים לכותרות מדי פעם: פמיניזם, סוציאליזם, שוביניזם, ליברליות, דתיות לאומית – ממלכתיות, שיווין בנטל – שילוב חרדים בהשכלה ובתעסוקה, דמוקרטיה, דתיות שמרנית, חילוניות מודרנית, שוויון זכויות, מדינת כל אזרחיה, עריצות הרוב, הפרדת דת ומדינה.

שאלו:

  1. מי מכיר אחד מהמושגים הכתובים בכרטיסיות?
  2. באיזה הקשר שמעתם על המושגים הכתובים בכרטיסיות?

לאחר שהחברים מציפים את מה שהם מכירים ויודעים, עברו על המושגים ותנו להם מעט רקע על המושגים המסתירים תפיסת עולם גדולה, מכיוון שכדי להיות מעורבים בדיונים הציבוריים המתרחשים היום במדינה יש עניין להכיר ולדעת משהו עליהם.
מובן שכדי להסביר לחברים את המושגים עליכם ללמוד אותם קודם בעצמכם! גגלו כל מושג ולמדו אותו. אפשר גם להדפיס הגדרה ברורה לכל אחד מהמושגים.

להלן שאלות שבאמצעותן תוכלו לפתח דיון על המושגים הללו:

  1. בחרו תפיסת עולם שמשקפת את הדרך שלכם.
  2. הסבירו מדוע אתם מזדהים דווקא עם תפיסת עולם זו.
  3. בחרו תפיסת עולם חלופית שהייתם מאמצים במקום התפיסה הנוכחית שלכם.
  4. איזו תפיסת עולם מייצגת בעיניכם את החברה הדתית-לאומית? למה?

 

 

בין אדם לבהמה (הרב זאב קרוב)

 

אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין אדם לבהמה, הוא היכולת, הצורך ואולי אפילו החובה של האדם לשאול את עצמו לאן הוא רוצה לנתב את החיים שלו. במה הוא מאמין? מה הם הערכים והאמונות שמלוות את חייו? בחסידות דורשים את המילה “בהמה” – בה מה. כלומר, כל דבר שאליו הבהמה יכולה להגיע כבר מצוי בה כעת: הצורך לאכול, לישון, להיות בסביבה חברתית וכו’. לעומת זאת, האדם בגימטריה שווה לשאלה – מה? תפקידו של האדם הוא לא רק להסתפק במה שהוא מצוי בו כעת, בזרימה הטבעית של חייו, על האדם לשאול תמיד מה? במה אני מאמין? איך אני חי? האם אני שמח? באיך שאני חי? מה מוביל את החיים שלי? רק בשאלות אלו שמבררות לאדם במה הוא מאמין הוא מממש את היותו אדם ומבדיל את עצמו מן הבהמה.

 

 

בונים סולם ערכים

חלקו את החברים לארבע קבוצות ותנו לכל קבוצה אחת מהכרטיסיות המצורפות (נספח 3). עברו בין הקבוצות ועזרו לחברים לעורר דיונים על השאלות המצורפות בכל אחת מהכרטיסיות וכן לגבש תשובות לשאלות.

לאחר שהחברים יגדירו את הערכים האחרונים, חלקו לכל אחד את הפירמידה המצורפת (נספח 4) ובקשו מכל אחד ליצור את פסגת הפירמידה של הערכים שלו.

 

נספחים

 

נספח 1

 

  1. דמוקרטיה דמוקרטיה היא שיטת ממשל שבה יש לאזרחים יכולת וזכות להשפיע על המדיניות הציבורית במדינתם באופן חוקי וממוסד. הם יכולים לעשות זאת באמצעות הבעת דעות בפומבי, הצבעה בבחירות או במשאלי עם, השתתפות בדיונים לפני ההחלטות ובהחלטות עצמן, התמודדות בבחירות או הצטרפות אל מפלגה המתמודדת בהן. דמוקרטיות של ימינו מעמידות במרכז גם את ההקפדה על שמירת זכויות אדם כמו הזכות לחירות, חופש הביטוי, חופש התאגדות, זכות הקניין וחופש התנועה.
  2. גמילות חסדים – גְּמִילוּת חֲסָדִים היא מצוות עשה מהתורה המחייבת כל אדם להיטיב לחברו בדבר שיצטרך לו בגופו או בממונו. מצווה זו היא אחת משלוש מצוות שעליהן אמרו חז”ל שהעולם עומד: “על שלושה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים”. באותיות דרבי עקיבא גם נאמר: “אלמלא גמילות חסדים אין העולם מתקיים אפילו שעה אחת”. בתלמוד במסכת סוכה אמרו שמצוות גמילות חסדים חשובה יותר ממצוות צדקה, מפני שצדקה נעשית רק על ידי ממון ורק לעניים, ואילו גמילות חסדים היא בין בגופו בין בממונו, ונעשית אף לעשירים ולמתים, שלא כמצוות צדקה.
  3. תורה ועבודה תורה ומלאכה (עבודה) היא מונח המבטא את הקשר בין לימוד התורה ובין העבודה לצורך פרנסה. לרוב הדבר מתבטא בצורך לחלק את הזמן ביניהם כך שהאדם יוכל להתפרנס בכבוד וגם ללמוד תורה, אך מדובר גם בשאלה ערכית על מידת האפשרות של השילוב בין שניהם והאם הדבר רצוי.

בקרב היהדות החרדית הקדשת כל היום ללימוד תורה לגיטימית ורצויה על אף חיי הדוחק הכרוכים בכך. לעומת זאת בתקופה שקדמה לשואה נהגו רבים מן החרדים ואף רבנים לעסוק גם במשלח יד כלשהו כגון קמעונות ומסחר. בניגוד לכך הציונות הדתית רואה את השילוב בין התורה והעבודה כאפשרי ואף כערך, וביטוי לכך בעובדה שתנועת הנוער המובילה בציונות הדתית, בני עקיבא, קבעה את המונח ‘תורה ועבודה’ לסמלה.

הרמב”ם ידוע כמי שדוגל בשילוב תורה ועבודה לשם פרנסה, ולעומתו פסקו אחרים שמוטב לייחד את כל היום ללימוד תורה.

  1. עם קדוש – עם ישראל נקראים גם הם קדושים מכוח קרבתם אל הבורא ומשום היותם פרושים מן העבירות על ידי קיום מצוות התורה. כפי שמוזכר בתורה פעמיים: “כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה’ אֱלֹהֶיךָ וּבְךָ בָּחַר ה’ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה”.

במדרש אף מופיע שקדושת ישראל עדיפה מקדושת המלאכים: “ישראל נקראו קדושים ומלאכי השרת נקראו קדושים… ולא ידעת איזה מקודש זה מזה, כשהוא אומר ‘קודש ישראל לה’ ראשית תבואתֹה’, אתם מקודשים לפני יותר ממלאכי השרת” (אבות דר’ נתן נוסחא ב, מד).

בני ישראל נצטוו להתנהג בקדושה ועל ידי כך להיות קדושים בפסוק: “וַיְדַבֵּר ה’ אֶל משֶׁה לֵּאמר דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם” (ויקרא יט, ב).

  1. ציונות – הציונות היא תנועה לאומית יהודית מודרנית שמטרתה הקמת בית מולדת לעם ישראל במולדתו המקראית, ארץ ישראל. ראשית התנועה בסוף המאה ה-19 במרכז אירופה ובמזרחה, כתנועת תחייה לאומית יהודית שקמה בתגובה לפוגרומים ולהתנכלויות אנטישמיות ולתנועות לאומניות באירופה. מראשיתה היו מטרות הציונות שיבת ציון, קיבוץ גלויות, החייאת התרבות והשפה העברית וביסוס ריבונות יהודית עצמאית.

לפי תאודור (בנימין זאב) הרצל, הנחשב להוגה הציונות המודרנית, הציונות היא מסכת רעיונות רחבה שכלולה בה לא רק השאיפה לשטח מדיני מובטח כחוק בשביל העם היהודי אלא גם השאיפה לשלמות מוסרית ורוחנית.

מראשיתה לא הייתה הציונות הומוגנית: הוגיה, מנהיגיה ומפלגותיה היו שונים זה מזה ואף סותרים בדעותיהם. צורך השעה לצד הכמיהה לשוב למולדת האבות הביאו לפשרות ולוויתורים למען מטרה תרבותית ופוליטית משותפת.

  1. יישוב ארץ ישראל – מצווה ליישב את ארץ ישראל ביהודים. קיימת מחלוקת לגבי תוקף החיוב, כלומר האם מדובר במצווה דאורייתא או דרבנן. מצווה זו משליכה על מצוות רבות אחרות שאין אפשרות לקיימן אלא בארץ ישראל, המכונות מצוות התלויות בארץ, ובימינו כוללות גם המצוות הקשורות בבית המקדש ובהקרבת קורבנות. לדברי חז”ל שקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל המצות שבתורה.
  2. צדק חברתי – המושג ‘צדק חברתי’ נולד באמצע המאה ה-19 ומשמעותו היא חלוקה צודקת של משאבים חברתיים וכלכליים מידי מוסדות השלטון הפוליטיים לאזרחים. מצד אחד הטובין החברתיים, כגון תעסוקה, שירותי חינוך, טיפול רפואי, דיור וקניין, ומצד אחר חובות כגון שירות צבאי, מסים וכיו”ב, הם תוצר של שיתוף פעולה בין אנשים והם מחולקים מתוך עקרונות צדק כוללים. בבסיס הרעיון עומד אידיאל של שוויון בין בני אדם ושל חברה המאפשרת קיום הוגן ליחידים ולקבוצות מיעוט ומקבלת את השונה כמות שהוא.

 

 

נספח 2

הקודש והחול – שותפים לא שווים (הרב שלמה אבינר)

 

הקודש והחול הם שני צדדים שבונים את החיים, הן את חיי הפרט והן את חיי הכלל, וקיימים ביניהם יחסי גומלין. הקודש גבוה לאין ערוך מהחול, אבל החול הוא הבסיס שעליו עומד הקודש, כך שיש הרבה דברים בחיי החול, שאם יקרסו – יקרוס יחד עמם גם הקודש. כך זה אפילו בחיי הפרט, אבל בכל הנוגע לחיי הכלל, לקיום המדינה, ואף ביחס לתחייה הלאומית שלפני קום המדינה, הדבר נכון לאין ערוך. לפיכך, אין מנוס אלא “לעשות שלום” בין הקודש לחול אלא שהדבר מחייב זהירות גדולה. הקודש והחול אינם “חברים” בעלי אותה רמה, דומה הדבר למפקד שאוהב את חייליו שתחתיו, דואג לו ומטפל בו, אבל אין לטעות – אין הוא חבר שלו. קיימת היררכיה, ולא ייתכן שיהיה אחרת. ובדומה לכך – בין ישראל לעמים צריך להיות שלום, אבל אין זה אומר שאנחנו באותה הרמה. אין הכוונה שנתייחס אל הגויים באופן משפיל, אלא שעליהם להכיר במעלת עם ישראל ולהתייחס אליהם בחרדת קודש וכבוד. כך הקודש והחול אינם בני אותה הרמה, הקודש הוא עליון, הוא הנשמה, הוא המקיים את החול ונותן לו את ערכו.

 

(מתוך הספר ‘בין קודש לחול’)

 

 

נספח 3

 

כרטיסייה א:

“לתקן עולם במלכות ש-די” (מתוך תפילת עלינו לשבח)

  1. הגדירו על פי משפט זה: מה החשיבות של ערכים בחיים?
  2. מה מעניקים הערכים לחיים שלנו כבני אדם?
  3. חשבו על מצב בחייכם שבו התבטאה חשיבות הערכים על פי משפט זה.

כרטיסייה ב:

“דע מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון” (אבות ג, א)

  1. הגדירו על פי משפט זה: מה החשיבות של ערכים בחיים?
  2. מה מעניקים הערכים לחיים שלנו כבני אדם?
  3. חשבו על מצב בחייכם שבו התבטאה חשיבות הערכים על פי משפט זה.

כרטיסייה ג:

“והיה להם בשביל מה לקום בבוקר” (מתוך ‘יכול להיות שזה נגמר’, אריק איינשטיין)

  1. הגדירו על פי משפט זה: מה החשיבות של ערכים בחיים?
  2. מה מעניקים הערכים לחיים שלנו כבני אדם?
  3. חשבו על מצב בחייכם שבו התבטאה חשיבות הערכים על פי משפט זה.

 

כרטיסייה ד:

“אם יש לאדם למה לחיות הוא יוכל להתמודד עם כל איך” (ויקטור פרנקל)

  1. הגדירו על פי משפט זה: מה החשיבות של ערכים בחיים?
  2. מה מעניקים הערכים לחיים שלנו כבני אדם?
  3. חשבו על מצב בחייכם שבו התבטאה חשיבות הערכים על פי משפט זה.

 

נספח 4

משולש

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו