מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בואי הרוח

בואי הרוח

מושג הרוח, צורותיו והיותו מניע דוחף לחיים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון | זהות
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

הרוח היא כוח בלתי נראה אך רב עוצמה, מניעה עלים ומפרשים, מלטפת ומסעירה. כמותה גם הרוח הפנימית שלנו היא כוח חיים נסתר המניע אותנו קדימה, מעצב את זהותנו ומכוון את דרכנו. מהי הרוח? הלהט בעינינו, הדחף בליבנו והקול השקט המהדהד בנשמתנו. בפעולה זו נצא למסע לגילוי הרוח הפנימית ונלמד להקשיב לה ולהבין כיצד היא מעצבת את חיינו ואת העולם סביבנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יחקרו את המושג רוח על משמעויותיו – פיזית, מטפורית ורוחנית.
  2. החניכים יפנימו כיצד הרוח הפנימית פועלת באדם.
  3. החניכים ישתפו ברוח האישית שהם מזהים בהם או בחבריהם.

 

ציוד נדרש: תחפושות, קשיות, כוסות או קלפים, עלבד, מספריים, טושים, עיתונים, בריסטולים, כדור.

מהלך הפעולה

פתיחה: רוח מניעה

הושיבו את החניכים בשורה וחלקו להם חפצים קטנים (נספח 1). על החניכים להזיז את החפצים מנקודה אחת לאחרת על ידי נשיפה בלבד. אם השבט גדול, אפשר לחלק את החניכים לקבוצות ולתת את החפצים לכל קבוצה.

שאלו את החניכים: אילו חפצים היה קל להזיז, ואילו היה קשה להזיז? איך החפצים זזו אף שלא נגעתם בהם?

הסבירו כי אף על פי שאיננו רואים אותה, בנשיפה שלנו יש רוח, ולרוח יש כוח להזיז דברים ולשנות את מה שאנחנו כן רואים.

 

שלב א: תשיב בי את הרוח

אפשרות א: משחקים ברוח

העמידו את החניכים במעגל ובחרו מתנדב להחזיק בקלפי הרוח או החזיקו אותם בעצמכם (נספח 2). המתנדב ישלוף בכל פעם קלף אחר ויקריא את סוג הרוח ואת הפעולה המתוארת בו. על החניכים לבצע את הפעולה המתוארת בקלף. אפשרות נוספת היא לבחור בכל פעם מתנדב שיציג את התנועה שעל הקלף, ועל החניכים לנחש את סוג הרוח שגילם.

אפשרות ב: הרוח על הבמה

חלקו את החניכים לקבוצות, וכל קבוצה תקבל קלף רוח שונה. על הקבוצה להכין הצגה שמגלמת את סוג הרוח שקיבלה (מומלץ להביא תחפושות. רוח סערה: החניכים יגלמו מלחים בספינה שמתמודדת עם סערה קשה בים. רוח האמונה: החניכים יגלמו מתפללים בבית הכנסת שמתפללים לקב”ה בדבקות). על שאר הקבוצות לנחש מהו סוג הרוח שהציגו.

 

סיכום ביניים: ראינו כי הרוח יכולה לפעול אף שהיא בלתי נראית וכי יש לה עוצמות שונות ומופעים מגוונים. ראינו רוחות פיזיות כמו רוח סערה או רוח עדינה, ראינו רוחות פנימיות כמו רוח האומץ ורוח האמונה. אבל איך זה עובד אצל כל אחד מאיתנו?

 

שלב ב: דוחפים קדימה

חלקו את החניכים לקבוצות קטנות (אם השבט קטן, אין צורך לחלק אותם). הציבו בפניהם סדרת אתגרים בשלוש תחנות:

  • בניית מגדל: תנו לחניכים קשיות (או כוסות או קלפים) והנחו אותם לבנות את המגדל היציב הגבוה ביותר בזמן הקצר ביותר.
  • פתרון חידה: חלקו לחניכים חידה (נספח 3) ובקשו מהם לפתור אותה בזמן הקצר ביותר. כל חידה מורכבת משלוש חידות של כתבי סתרים ומגלה אות אחרת, ויחד הן מרכיבות את המילה רוח.
  • מסלול מכשולים: צרו מסלול מכשולים מחפצים הזמינים לכם (כיסאות, ספסלים, כריות, חישוקים וכדומה) בחצר או בחדר גדול, ובקשו מהחניכים לעבור את המסלול ביעילות ובמהירות כאשר הם מחזיקים ידיים בשרשרת, בלי להרפות.

 

למדריכים: האתגרים הללו מעודדים שיתוף פעולה, חשיבה יצירתית והתמודדות עם קשיים ומגלים את הרוח הפנימית של החניכים בעשייה ובפעולה.

 

שלב ג: רק בגלל הרוח

אפשרות א: הרוח שלי – הכוח שלי

חלקו לחניכים גלימות שהכנתם מראש (נספח 4), פזרו עיתונים, מספריים, טושים, דפים ובריסטולים ובקשו מכל חניך וחניכה לקשט את הגלימה לפי הרוח הפנימית שהם מזהים בעצמם. אפשר להיעזר בבנק ההצעות (נספח 5). בסיום יציגו החניכים את הגלימות שלהם ואת רוחם הפנימית.

אפשרות ב: רואה בך רוח

החניכים יעמדו במעגל וישחקו מסירות בכדור. כל חניך שמוסר את הכדור צריך להוסיף מה הרוח הפנימית שהוא מזהה בחברו. אפשר להיעזר בבנק ההצעות (נספח 5).

 

סיכום

הרוח היא כוח שיש ביכולתו להניע ולהזיז, ויש לו הרבה צורות ומופעים. הרוח הפנימית מניעה אותנו, היא יכולה לגרום לנו לעמוד בכל משימה, לתכנן ולשתף פעולה. בכל אחד מאיתנו יש רוחות פנימיות וכל מיני משבים שגורמים לנו להתקדם, להשתפר ולהיות בעשייה.

 

נספחים

נספח 1 – רעיונות לחפצים

עלים יבשים, גזרי נייר, כדורי צמר גפן, מטבעות, נוצה, קונפטי, פיסות חוט, גרגרי אורז או עדשים, חתיכות של ספוג

 

נספח 2 – קלפי רוח

 

 

נספח 3 – חידה

נספח 4 – הנחיות להכנת גלימה

  1. גזרו עלבד למלבנים באורך של 1.2 מ’ ורוחב של 0.5 מ’
  2. קפלו את החלק הקצר קיפול באורך 1 ס”מ וסגרו את התחתית בסיכות הידוק או בדבק מתאים כדי שתתקבל לולאה
  3. השחילו בלולאה חוט ארוך
  4. קשרו את החוט בהתאמה לכל חניך וחניכה

 

נספח 5 – בנק הצעות

  1. רוח האומץ – הרוח שלי נותנת לי אומץ כשאני מפחד
  2. רוח החברות – הרוח שלי עוזרת לי להיות חבר/ה טוב/ה ולעזור לאחרים
  3. רוח השמחה – הרוח שלי עוזרת לי להרגיש שמחה גם כשקשה
  4. רוח הנדיבות – הרוח שלי עוזרת לי לשים לב לאחרים ולתת להם משלי
  5. רוח הסבלנות – הרוח שלי עוזרת לי להיות סבלני/ת ולחכות בסבלנות
  6. רוח היצירתיות – הרוח שלי עוזרת לי לחשוב על רעיונות חדשים ויצירתיים
  7. רוח השקט – הרוח שלי עוזרת לי להיות בשקט ולהירגע כשאני בלחץ
  8. רוח ההתמדה – הרוח שלי עוזרת לי להמשיך לנסות גם כשלא מצליח לי בפעם הראשונה
  9. רוח המנהיגות – הרוח שלי עוזרת לי להוביל ולעזור לאחרים
  10. רוח האחריות – הרוח שלי עוזרת לי לקבל אחריות לעשות את מה שצריך
  11. רוח האמונה – הרוח שלי עוזרת לי להאמין בעצמי ובמה שאני יכול/ה להשיג
  12. רוח הכבוד – הרוח שלי עוזרת לי לכבד אחרים ולשמור על הכללים
  13. רוח העזרה לזולת – הרוח שלי עוזרת לי לעזור לאחרים ולגלות נדיבות
  14. רוח הסקרנות – הרוח שלי עוזרת לי לשאול שאלות וללמוד דברים חדשים
  15. רוח התקווה – הרוח שלי עוזרת לי להאמין שיהיה טוב גם כשיש קושי
  16. רוח האחריות – הרוח שלי עוזרת לי להודות כשאני טועה ולתקן
  17. רוח האהבה – הרוח שלי עוזרת לי לאהוב ולתמוך בחברים ובמשפחה
  18. רוח הסדר – הרוח שלי עוזרת לי לשמור על סדר וארגון
  19. רוח החמלה – הרוח שלי עוזרת לי לגלות רגישות לצרכים של אחרים
  20. רוח האחדות – הרוח שלי עוזרת לי לקבל את מי ששונה ממני

 

דעתך חשובה לנו