מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

איזה יופי!

איזה יופי!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
איכות הסביבה | חברה | תרבות
3 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

האם אנו אוהבים יופי? האם יופי, סדר, אסתטיקה – הם דברים חשובים?
מה הם מוסיפים לנו לחיים? (ואם בכלל…)

מטרות הפעולה

בפעולה זו נעמוד על חשיבות האסתטיקה ועל תרומתה לאיכות חיים שלנו.

מהלך הפעולה

.

שלב א’

כל חניך יידרש להיהפך לקוסם/ פיה/ מלאך. עליו ליצור אביזר כלשהו שיסמל למה הוא נהפך: כובע, כנפיים, מקל קסמים, וכדומה.
כדאי לצייד את החניכים בניירות, צבעים ולבקש שיעזרו בחפצים קיימים – מקל של מטאטא, שקית ניילון.
לאחר שהתחפושות תהיינה מוכנות החניכים ישבו במעגל. רצוי שהחדר יהיה חשוך. באמצע החדר אפשר להדליק נר בודד.
המדריך ינחה את הערב: ובכן חניכים יקרים… סליחה, קוסמים ופיות… אנחנו נכנסים כרגע לארץ ‘הכל יכול להיות’. לכם יש  את הכוח לשנות כל דבר שאתם רוצים. הנה… אני רואה את הים בואו נשנה אותו… מה אתם אומרים ? 
( על המדריך לתת לחניכים הזדמנות לשנות את הים- מבחינת הצבע, החומר, השטח וכדו’. כך ימשיכו החניכים / קוסמים לשנות שברים: בית ספר, בית חולים, מכוניות רובים וכו’).
בשלב האחרון יבקש המדריך לשנות את בני הסניף. יש להזכיר להם כי הם יכולים לשנות הכל: קירות משיש, תקרה מזהב, כיסאות מזכוכית…
.
הערה:
חשוב להיות ערניים במהלך ההפעלה למידת שתוף הפעולה של החניכים. רצוי בהתחלה להעלות רעיונות משונים כדי להכניס אותם לראש.

.

שלב ב’

הקוסמים והפיות יתחלקו ל 2- קבוצות. כל קבוצה תקבל רשימת תכונות. בעזרת כוחות הקסם עליה לצייר את הדמות המתוארת לפי התכונות.
.

קבוצה א’

הוא אף פעם לא מגיע בזמן, שוכח להעביר הודעות, אף פעם לא מוצא מה שצריך. מאחר בקביעות לביה”ס, שוכח שיש שיעורי בית, לא זוכר שקבעו שיש פעולה, חמוד, אוהב לשחק.

.

קבוצה ב’

דייקן, רושם כל מה שרוצה לזכור, אף פעם לא מאבד דברים, מסודר ומאורגן.

.

לאחר שהקבוצות  תציירנה את הדמויות, כל קבוצה תקבל רק את הציור של הקבוצה השניה. עליה לרשום את תכונות האופי של הדמות כפי שנראה לה.

.

שלב ג’

המדריך יפתח דיון: (בשלב הראשון יתייחס לחלק א’ של הפעולה )

1. נסו להיזכר בתיאורים של הסניף שניסיתם להפוך למשהו אחר. מה היה המכנה המשותף של כל ההצעות?
(סביר להניח שרוב החניכים ינסו להפוך את הסניף למעין ארמון).
2.מדוע היה לנו חשוב לשנות בצורה כה קיצונית את פני הסניף?
3. האם האסתטיקה ויופי הם דברים חשובים? האם הם מוסיפים לנו טעם לחיים?

.

כעת המדריך יתייחס  לחלק השני של הפעולה:
1. האם הופעה חיצונית משדרת מסר מסוים?
2. האם יש קשר בין הופעה חיצונית לפנימיות האדם? ( בנוגע להופעה חיצונית חשוב להדגיש שמדובר בסדר, ניקיון ואסתטיקה. כלומר, תשומת לב בסיסית לאיך אני נראה).

.

שלב ד’

המדריך יספר את הסיפור הבא:
.
מספרים על אב שהתגורר באמריקה, שבנו נסע לישראל ללמוד רפואה. אחרי שנתיים שהאב לא ראה את בנו הוא החליט לעשות לו הפתעה וטס אליו ללא הודעה מוקדמת.  משהגיע למקום מגוריו באוניברסיטה גילה גי גל התלמידים נמצאים בחופשה ובנו נסע הרחק מהעיר לטיול. האב חשב לחשב לחכות לשובו, הרי טס מרחק כה רב כדי לראותו, אך חבריו הסבירו לו כי בנו יחזור רק בעוד שבועיים ובינתיים על האב לשוב לאמריקה.
“מה אעשה?” חשב האב, “כל-כך ריצית לראות את בני. איך אדע מה שלומו ואם הכל כשורה?”

.

  • המדריך יעצור את הסיפור וישאל את עצת החניכים. מה לדעתם האב יכול לעשות?

.

המדריך ימשיך את הסיפור:
.
“מילא”, חשב האב לעצמו “הכל לטובה”. ביקש האב שיראו לו היכן בנו מתגורר. נכנס האב לחדר. ניגש אל ארון הספרים והביט בשורות הישרות של הספרים שנצבו על גבי המדפים. הוא סרק בעיניו את החדר ומצא את הכל נקי ומסודר. “בסדר גמור” חייך האב “עכשיו אני בטוח שבני מרגיש טוב וכי הכל בסדר. אני יכול לחזור רגוע הביתה”.

.

סיכום

 

מה המספר של הסיפור?
סדר ואסתטיקה חיצוניים מביעים בהרבה מקרים מה מצבו הפנימי של האדם. שלמות חיצונית מעידה על שלמות פנימית.

דעתך חשובה לנו