איתור סניפים וכפרי בוגרים
1 .החניך יכיר במתח שמצוי בחיים שלנו בין מילוי הרצונות האישיים שלנו לבין ההתמסרות שלנו לרצונות הציבורים וצרכי המדינה והחברה בה אנחנו חיים
2 .החניך יבין שחיילי צה”ל ופצועי צה”ל הם אנשים שעשו הכרעה לשים את החלומות האישים בצד ולפעול לטובת החברה. מתוך הבנה זו יפתח החניך הערכה גדולה לפצועי צה”ל ויבקש גם בחייו לתת ביטוי להכרעות כאלו.
.
.
שלב הפתיחה של יחידה זו יפגיש את החניכים עם העובדה שכאשר אנחנו חושבים על העתיד שלנו ומבקשים להגדיר את החלומות והשאיפות שחשובות לנו – אנחנו חושבים בעיקר על ההיבט האישי של הצמיחה האישית והרווחה האישית שלנו בחיים, והרבה פעמים השאלות הכלליות והגדולות נדחקות לקרן זווית..
הבנה זו תעזור לנו בהמשך היחידה להתמלא בהערכה לפצועי צה”ל שעשו בחירה הפוכה מזו וללמוד מנה אל החיים שלנו.
.
נחלק את החניכים לקבוצות, כאשר כל קבוצה תקבל את הכרטיסיות הבאות שעל כל אחת מהן מוצגת שאיפה או חלום להמשך החיים:
.
.
נבקש מהחניכים לדרג בסדר עולה את החלומות שהיו מציבים להמשך החיים שלהם.
לאחר שכל קבוצה מסיימת את הדירוג, נבקש מנציגי הקבוצות להציג את שהכריעו. סביר להניח שאצל רוב הקבוצות החלומות שנוגעים בחיים האישיים יתמקמו במקום גבוה יותר במדרג מאשר החלומות הציבוריים, אם כי ייתכן שבגיל בו נמצאים החניכים שלנו – יהיו הפתעות. כך או כך, המתודה הזו יכולה לעזור לנו בהמשך לחדד את ההבדל שבין שאיפות ציבוריות לשאיפות אישיות.
.
.
לאחר שהשלב הקודם הפגיש את החניכים עם שני סוגי השאיפות שמלווים את חיינו, נבקש בשלב זה לחזור אל חיי החניכים כעת ולעמת אותם עם המתח שלא אחת מתרחש בין שני קצוות אלו ולבחון כיצד הם מכריעים הלכה למעשה בנקודות מתח אלו.
.
נציג בפני החניכים את ההצגות הקצרות הבאות ונבקש מכל אחד לומר כיצד היה מכריע בהם. כדאי להביא לכל אחת מההצגות תלבושת או תפאורה קלה, על מנת להפוך אותה ליותר מעניינת ונחמדה..
.
.
בשלב זה נחשוב עם החניכים מה החלומות לפניהם נמצא חתן רגע לפני יום החתונה שלו וסטודנט רגע לפני יום תחילת הלימודים שלו.. המחשבה על החלומות הללו תעזור לנו להתפעל ולהתמלא בהערכה לסיפורו של אהרון קרוב אותו נפגוש בשלב הבא של היחידה.
.
נושיב את החניכים במעגל ונתאר להם את ההתרגשות שאוחזת בחתן יום לפני החתונה שלו ואת ההתרגשות שאוחזת בסטודנט רגע לפני תחילת הלימודים האקדמיים שלו. כמובן שכיוון ששתי ההתרחשויות הללו רחוקות בכמה שנים מחיי החניכים שלנו, כדאי להעשיר קצת את התמונה כדי להכניס אותם לעניינים.
לאחר כל תיאור כזה, נבקש מכל חניך על פי סבב לומר משפט שמבטא בעיניו את החלום איתו הולכת הדמות שתיארנו לישון בלילה שלפני הרגע המרגש..
סביר להניח שהמשפטים והחלומות יגעו בשאיפות האישיות של הקמת בית וחיי אהבה ובהתפתחות והצלחה מקצועית באוניברסיטה.
.
.
בשלב זה נצפה יחד עם החניכים בראיון שנתן סג”מ אהרון קרוב שנפצע באורח אנוש במבצע עופרת יצוקה. אהרון קרו ביצא אל הקרבות יום אחד בלבד אחרי יום החתונה שלו ובראיון שלו הוא מדבר את ההכרעה והבהירות שהיתה לו ולאשתו שהמשימה הגדולה שלו כרגע היא לצאת לקרב ולהגן על מדינת ישראל ולא להתמקד בחיים ובחלומות האישיים שלו.
.
להלן קישור לראיון שנתן סג”מ אהרון קרוב לכתבת ערוץ 2 סיוון רהב מאיר
.
.
לחילופין קישור להרצאה ארוכה יותר ומרגשת שנתן אהרון קרוב שנוגעת בדיוק בנקודה בה אנחנו עסוקים (ניתן לבחור קטעים ממנה)
.
.
.
לחילופין ניתן להסתפק בצפייה במצגת תמונות קצרה יותר המספרת את
סיפורו של אהרון קרוב
.
.
לאחר הצפייה בסרט, נבקש מהחניכים לומר משפט שהיו אומרים לאהרון או לאשתו לו היו פוגשים אותם ונפתח לדיון אך השאלות הבאות:
.
.
את היחידה הזו נחתום בשאלה לחניכים מה הם יכולים לקחת אל החיים שלהם מתוך הסיפור של אהרון קרוב ומתוך ההכרה שכל לוחם וכל פצוע צה”ל, עשה את ההכרעה הזו: לשים את החלומות הציבוריים שלנו לפני החלומות האישיים שלנו.
.
ניתן לכל חניך דף ועליו כתוב:
.
הדבר הגדול ביותר שלמדתי מסיפורו של אהרון קרוב הוא
.
_________________
בחיים שלי אני יכול לממש את הלימוד הזה בדוגמאות הבאות:
.
__________________
.
כל אחד מהחניכים יתבקש למלא את הדף ולהביא אותו אלינו (ללא שם..), לאחר שאנחנו אוספים את כל הדפים – נקריא בזה אחר זה את הלימודים והתובנות שהעלו החניכים.
.
כדאי מאד לסיים את היחידה בקבלה כל שהיא של החניכים ליישם בחיים שלהם: כשבט או כיחידים , את ההכרה החשובה בה עסקנו ביחידה זו.