מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אחד בשביל כולם- יום ההוקרה לפצועי צה"ל

אחד בשביל כולם- יום ההוקרה לפצועי צה"ל

יחידה 2

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
יום ההוקרה לפצועי צה"ל
10 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

1 .החניך יכיר במתח שמצוי בחיים שלנו בין מילוי הרצונות האישיים שלנו לבין ההתמסרות שלנו לרצונות הציבורים וצרכי המדינה והחברה בה אנחנו חיים

2 .החניך יבין שחיילי צה”ל ופצועי צה”ל הם אנשים שעשו הכרעה לשים את החלומות האישים בצד ולפעול לטובת החברה. מתוך הבנה זו יפתח החניך הערכה גדולה לפצועי צה”ל ויבקש גם בחייו לתת ביטוי להכרעות כאלו.

מהלך היחידה:

.

שלב א’:

.

שלב הפתיחה של יחידה זו יפגיש את החניכים עם העובדה שכאשר אנחנו חושבים על העתיד שלנו ומבקשים להגדיר את החלומות והשאיפות שחשובות לנו – אנחנו חושבים בעיקר על ההיבט האישי של הצמיחה האישית והרווחה האישית שלנו בחיים, והרבה פעמים השאלות הכלליות והגדולות נדחקות לקרן זווית..

הבנה זו תעזור לנו בהמשך היחידה להתמלא בהערכה לפצועי צה”ל שעשו בחירה הפוכה מזו וללמוד מנה אל החיים שלנו.

.

נחלק את החניכים לקבוצות, כאשר כל קבוצה תקבל את הכרטיסיות הבאות שעל כל אחת מהן מוצגת שאיפה או חלום להמשך החיים:
.

  • להיות אדם עשיר או לכל הפחות ללא דאגות כלכליות
  •  להיות בן/בת זוג טובים ולחיות חיי אהבה 
  • להיות אבא/אמא טובים שמצליחים להשקיע ולהיות הרבה עם הילדים שלהם 
  • לגור במקום שנעים וכיף לגור בו  לתקן את העולם 
  • לתרום למדינת ישראל
  • להיות פעיל במעשי חסד בחברה שסביבי
  •  להיות אדם בריא בלי מחלות ובעיות בריאות
  •  להיראות טוב
  • להיות אהוב על האנשים שנמצאים סביבי
  •  למצוא עבודה שמעניינת ומספקת אותי
  •  לדאוג שהפוליטיקה בארץ תהיה יותר נקייה וטובה
  •  לדאוג לאיכות הסביבה
  •  להיות פעיל בפוליטיקה במדינת ישראל ולהשפיע עליה

.

נבקש מהחניכים לדרג בסדר עולה את החלומות שהיו מציבים להמשך החיים שלהם.

לאחר שכל קבוצה מסיימת את הדירוג, נבקש מנציגי הקבוצות להציג את שהכריעו. סביר להניח שאצל רוב הקבוצות החלומות שנוגעים בחיים האישיים יתמקמו במקום גבוה יותר במדרג מאשר החלומות הציבוריים, אם כי ייתכן שבגיל בו נמצאים החניכים שלנו – יהיו הפתעות. כך או כך, המתודה הזו יכולה לעזור לנו בהמשך לחדד את ההבדל שבין שאיפות ציבוריות לשאיפות אישיות.

.

שלב ב’:

.

לאחר שהשלב הקודם הפגיש את החניכים עם שני סוגי השאיפות שמלווים את חיינו, נבקש בשלב זה לחזור אל חיי החניכים כעת ולעמת אותם עם המתח שלא אחת מתרחש בין שני קצוות אלו ולבחון כיצד הם מכריעים הלכה למעשה בנקודות מתח אלו.

.

נציג בפני החניכים את ההצגות הקצרות הבאות ונבקש מכל אחד לומר כיצד היה מכריע בהם. כדאי להביא לכל אחת מההצגות תלבושת או תפאורה קלה, על מנת להפוך אותה ליותר מעניינת ונחמדה..

.

  • התחילה שנת הלימודים. אתה רוצה לשבת ליד חבר טוב שלך שהכי כיף לכם לשבת ביחד ולקשקש על כל הנושאים בעולם. המורה תופס אותך בהפסקה ומבקש ממך לשבת ליד התלמיד הכי לא מקבול בכיתה. הוא מסביר לך את חשיבות העניין ואת מעשה החסד שתעשה איתו. האמת: לא בא לך..
    מה אתה עושה?
    .
  • יש משחק כדורסל היום אחרי הצהריים בשכונה ואתה אחד השחקנים החזקים בקבוצה וגם מת על זה. המדירכה מתנועת הנוער מתקשרת אליך שעתיים לפני המשחק ומבקשת שתבוא לעזור לארוז מצרכי מזון למשפחות נזקקות באזור שחייבות את האוכל עוד הערב כדי להספיק ולבשל לשבת.
    מה אתה עושה?
    .
  • אתה יושב ומשחק במחשב משהו שאתה ממש אוהב. פתאום מגיע אחיך הגדול ומבקש שתפנה לו את המחשב. כאשר אתה מנסה להתעניין למה? הוא מסביר לך שהוא רוצה לעבוד על מודעה שהוא מנסה לארגן בשביל ערב חסד בשכונה. אתה רוצה להמשיך במשחק כי אתה ממש קרוב לשיא חדש, אבל מבין שהאח רוצה לעשות משהו קצת יותר חשוב..
    מה אתה עושה?
    .
  • את נורא ממהרת לשיעור ריקוד שלך ומאד מאד לא רוצה לאחר. כשאת יורדת מהאוטובוס את רואה לפתע אשה זקנה שחוצה את הכביש עם סל גדול של קניות והיא מבקשת ממך לעזור לה לקחת את הסל הביתה שלה נמצא במרחק של עשר דקות הליכה. עזרה לאשה הזקנה אומרת שתאחרי בעשרים דקות לשיעור..
    מה את עושה?
    .
    לאחר שהחניכים מתמודדים ודנים בשאלות הללו שמעמידים את הרצונות שלי כפרט מול הרצונות שלי כחלק מציבור, נחזור אל הנושא שלנו: פצועי צה”ל
    .

שלב ג’:

.

בשלב זה נחשוב עם החניכים מה החלומות לפניהם נמצא חתן רגע לפני יום החתונה שלו וסטודנט רגע לפני יום תחילת הלימודים שלו.. המחשבה על החלומות הללו תעזור לנו להתפעל ולהתמלא בהערכה לסיפורו של אהרון קרוב אותו נפגוש בשלב הבא של היחידה.

.

נושיב את החניכים במעגל ונתאר להם את ההתרגשות שאוחזת בחתן יום לפני החתונה שלו ואת ההתרגשות שאוחזת בסטודנט רגע לפני תחילת הלימודים האקדמיים שלו. כמובן שכיוון ששתי ההתרחשויות הללו רחוקות בכמה שנים מחיי החניכים שלנו, כדאי להעשיר קצת את התמונה כדי להכניס אותם לעניינים.

לאחר כל תיאור כזה, נבקש מכל חניך על פי סבב לומר משפט שמבטא בעיניו את החלום איתו הולכת הדמות שתיארנו לישון בלילה שלפני הרגע המרגש..

סביר להניח שהמשפטים והחלומות יגעו בשאיפות האישיות של הקמת בית וחיי אהבה ובהתפתחות והצלחה מקצועית באוניברסיטה.

.

שלב ד’:

.

בשלב זה נצפה יחד עם החניכים בראיון שנתן סג”מ אהרון קרוב שנפצע באורח אנוש במבצע עופרת יצוקה. אהרון קרו ביצא אל הקרבות יום אחד בלבד אחרי יום החתונה שלו ובראיון שלו הוא מדבר את ההכרעה והבהירות שהיתה לו ולאשתו שהמשימה הגדולה שלו כרגע היא לצאת לקרב ולהגן על מדינת ישראל ולא להתמקד בחיים ובחלומות האישיים שלו.

.

להלן קישור לראיון שנתן סג”מ אהרון קרוב לכתבת ערוץ 2 סיוון רהב מאיר

.

.

לחילופין קישור להרצאה ארוכה יותר ומרגשת שנתן אהרון קרוב שנוגעת בדיוק בנקודה בה אנחנו עסוקים (ניתן לבחור קטעים ממנה)

.

.

.

לחילופין ניתן להסתפק בצפייה במצגת תמונות קצרה יותר המספרת את

סיפורו של אהרון קרוב

.

 .

 לאחר הצפייה בסרט, נבקש מהחניכים לומר משפט שהיו אומרים לאהרון או לאשתו לו היו פוגשים אותם ונפתח לדיון אך השאלות הבאות:

  • מאיפה מצאו אהרון ואשתו את הכוחות להכריע לצאת למלחמה?
  •  מה ניתן ללמוד מהכרעה החזקה של הזוג קרוב?

 .

שלב ה’:

.

את היחידה הזו נחתום בשאלה לחניכים מה הם יכולים לקחת אל החיים שלהם מתוך הסיפור של אהרון קרוב ומתוך ההכרה שכל לוחם וכל פצוע צה”ל, עשה את ההכרעה הזו: לשים את החלומות הציבוריים שלנו לפני החלומות האישיים שלנו.

.

ניתן לכל חניך דף ועליו כתוב:
.

הדבר הגדול ביותר שלמדתי מסיפורו של אהרון קרוב הוא
.

_________________

בחיים שלי אני יכול לממש את הלימוד הזה בדוגמאות הבאות:
.

__________________

.

כל אחד מהחניכים יתבקש למלא את הדף ולהביא אותו אלינו (ללא שם..), לאחר שאנחנו אוספים את כל הדפים – נקריא בזה אחר זה את הלימודים והתובנות שהעלו החניכים.

.
כדאי מאד לסיים את היחידה בקבלה כל שהיא של החניכים ליישם בחיים שלהם: כשבט או כיחידים , את ההכרה החשובה בה עסקנו ביחידה זו.

 

דעתך חשובה לנו