מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אז מה זה ל"ג בעומר?

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
ללא
3 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מהלך הלימוד 

.

אורי אורבך

“חג של עשן ואש ואוכל בלי סוף וחברה בפינג’אן ומרק עם עוף מעניין אותי לדעת עם מישהו זוכר. למה חוגגים את ל”ג בעומר, ומה זה אומר?! משום מה נראה לי שאפילו הגדולים לא בדיוק זוכרים על מה חוגגים…”

.

אז מה זה ל”ג באומר ?

.

הרב דוד סתיו

איסוף הקרשים כבר בעיצומו זה כמה שבועות, ובעצם מאז ששרפנו את החמץ ילדינו עוסקים בתכנון השריפה הגדולה, שתסמל יותר מכל את אירועי ל”ג בעומר.

לא קשה להבין מדוע ‘מצית’ את דמיונם של ילדינו העיסוק באש. כל הורה מכיר זאת מביתו, ילדים אוהבים לשחק “באש” תרתי משמע… הגפרור כמו כל דבר שיוצר אפקט של חידוש עם קצת הרפתקה מפתה את הילד לרצות ולחוות את חוויית ההדלקה שלו שוב ושוב.

יש בלהבת האש משהו שמבטא חלק הרצונות שלנו. האש מפיצה אור וחום והלהבה עולה כלפי מעלה.

לאדם, האש היא דרך להתמודד עם החושך והעלטה המקיפים אותו. דרכה הוא יכול להרגיש שאינו בודד, אתה הוא יכול לחוש כי יש גם אור סביבו למרות החושך שנדמה כאילו הוא מקיף את הכל. אבל לא רק הארה חסרה לו בעולם חשוך, כי אם תחושה של חום שתשחרר אותו מעולם קר ומנוכר.

מי כמונו החיים בעולם המשדר זרות וריחוק, יודעים להעדיף את הישיבה ליד האח המחמם, לא רק את האוויר, אלא גם את הלב, ומעניק לנו תחושה של שייכות וחיבור.

אבל האדם אינו רק יצור ששוכן בעולם חשוך וקר, אלא פנומן שקיימים בו גם כוחות רוחניים וערכיים, ועל כן הוא שואף להתרומם ולהתקדם. הרבה פעמים הוא שקוע בים של מעשים קטנים, המסיחים את דעתו מן העיקר ומביאים אותו לעסוק בטפל, אבל בתוך תוכו הוא יודע שרצונו לפרוץ קדימה, למעלה, ממש כמו האש.

זה לא מקרי שהרגש הספונטני של המוני בני אדם הוא להדליק נרות כשקורה אירוע קשה. אם ליד מקום הירצחם של ראש הממשלה יצחק רבין ז”ל או במקומות דומים, מכיון שתחושת האדם מזדהה עם הפסוק “נר ה’ נשמת אדם”. הנשמה היא כמו נר, היא נוגעת ולא נוגעת ותמיד רוצה לעלות למעלה.

להיות חוגג את ל”ג בעומר עם מדורת אש, זה מעין טקס הדלקת משואות ביום העצמאות – הדלקת האש מבטאת את האמונה שלנו בתקומה, בעתיד, בערכים ובאידיאלים

.

הרב אלישע אבינר

ל”ג בעומר הוא יום שכולו פנימיות. הוא איננו מוזכר במשנה ,בגמרא ובמדרש.
מסורת מאוחרת מתקופת הראשונים מציינת אותו כיום שנפסק מותם של תלמידי רבי עקיבא,ועל כן נהגו שלא להתענות בו.
המהר”ל מביא ש”עושים שמחה ביום בל”ג בעומר” מפני שתלמידי רבי עקיבא מתו רק במשך ל”ב יום , על כן סופרים ל”ב יום ועושים למחרת שמחה לזכר המגיפה שפסקה.
מסורת יותר מאוחרת מבית מדרשו של האר”י הקדוש ותלמידו רבי חיים ויטאל ציינה את ל”ג בעומר כתאריך פטירתו של רשב”י . על פי המסורת רשב”י היה מתלמידיו של רבי עקיבא. ההילולה התחילה בצפת ובמירון מהן התפשטו לשער ערי ארץ הקודש ולארצות הגולה. שורשי ל”ג בעומר הם בעולמות פנימיים, אבל האש הפנימית פורצת החוצה, מאירה ומחממת גם את המציאות הממשית, מכאן מנהג המדורות של שמחה ואור.

.

שנזכה לחגוג את ל”ג בעומר מתוך הבנה אמיתית של משמעות החג!

דעתך חשובה לנו