למה לי קשר אישי?
אחד הכלים המשמעותיים בכלל ולזמן חירום בפרט הוא קשר אישי. בשגרה רגילה הקשר האישי יוצר חוויה חיובית ומחזק את תחושת השייכות והאמון ביניכם לבין החניכים שלכם. הוא מביא להיכרות עמוקה המאפשרת לתת את המענה המדויק לחניך בשגרת חירום.
עקרונות כלליים לקשר אישי בשגרת חירום:
- שיח חיובי: עם ישראל חזק, ה’ איתנו ואנחנו ננצח. זאת תקופה קשה וכואבת, אבל אנחנו מסוגלים לה ונצא ממנה מחוזקים.
- מעקב: פתחו קבוצת ווסטאפ למעקב אחר הקשר האישי עם החניכים. גם כדי לוודא שדיברתם עם כל החניכים וכדי לזכור את כל הפרטים שאתם צריכים לדעת, ובהמשך כדי לעקוב אחר הקשר איתם.
- התייעצות ושיח: אתם המדריכים לא לבד. כאשר עולה מהחניכים קושי או סיפור שתצטרכו עזרה כדי לענות עליו (אולי נפילה של אדם מוכר או פינוי מהבית) זכרו את הקומונרית שלכם שנמצאת שם עבורכם, את ההורים שלכם ובמקרים מסויימים תוכלו להיעזר בעובדת הסוציאלית של התנועה.
*לצערנו יש חניכים שאיבדו בן משפחה קרוב. במקרה כזה המקום שלכם המדריכים נמצא במעטפת: לתת את החיבוק למי שמתאים, להקשיב, לזהות את הצורך של החניך ולתת לו מקום (לדוגמא: אולי החניך רוצה לצאת מהבית ולהתאוורר ואתם יכולים לסייע לו בזה).
צורות לקשר אישי
לקשר אישי כמה צורות ודרכים.
הקשר האישי מזכיר לחניך שאתם כל הזמן שם בשבילו בכל סיטואציה ומרחב.
צורות לקשר אישי בשגרת חירום:
- שיחה אישית: הדרך המוכרת והידועה – שיחה אישית במפגש פיזי אם מתאפשר, או בדרך מקוונת – זום, שיחת וידאו.
- לזכור אירועים בחיי החניך גם בזמן חירום: למשל יום הולדת, הולדת אח או אחיין, חתונה זריזה של אחד האחים… לכתוב ברכה, להתעניין ולשאול איך עובר?
- קשר בהודעות ווטסאפ: מאפשר שימוש באימוג’ים כדי לבטא רגשות או דברים שלא עולים בשיחה אישית וכמובן דרך חובה לסניפים בהם לא מתאפשרת פעילות חינוכית כלל.
- לשים לב לחניכים שלא נכנסו לזום או שלא ענו בווטסאפ, או בסניפים שבהם מתאפשר – שלא הגיעו לפעולה. (באכפתיות ולא בביקורת, לדוגמה: שמתי לב שלא היית. מה שלומך? חסרת לנו.)
- שיחה ספונטנית: בסניפים בהם מתאפשר, זכרו לומר שלום ולהתעניין בבית הכנסת או ללוות חניך הביתה אחרי הפעולה.
מצ”ב כרטיסיות לשיחה אישית. חלקכם קיבלתם את הכרטיסיות בסמינריון שלב ב’ האחרון ותוכלו להיעזר בהן פיזית, ומי שלא יכול להדפיס או להקרין שאלה שאלה בזום.
לכרטיסיות לשיחה אישית להדפסה – לחצו כאן
הכרטיסיות משמשות בשלושה אופנים:
1. בחזית הכרטיסייה שאלה כללית ו’רגילה’, שמכוונת בתוכה לנושאים שמחזקים את נפש החניך.
2. בפנים הכרטיסייה תמונה שמחדדת את השאלה אך ניתן להשתמש בה גם בזכות עצמה ולנהל את השיחה סביב תמונות שונות.
3. בגב הכרטיסייה שאלות נוספות להעמקה.
זכרו למלא את טבלת המעקב. בהצלחה!
שמירה על שגרת קשר אישי
בסך הכל, לחניכים נשמרת שגרה מסוימת. למשל הם יאכלו ארוחת בוקר, אבל אולי לא באותה שעה שהם רגילים אליה. הם ישנו כמה שעות בלילה, אבל אולי בממ”ד ולא בחדר השינה שלהם. לכן, יש לכם את האפשרות להכניס שגרה קבועה של קשר אישי, שגם תוסיף לסדר היום של החניך וגם כמובן תחזק ותוסיף טוב.
רעיונות לשגרת קשר אישי:
- לפתוח את הבוקר בשיר בוקר משתנה בקבוצת הווטסאפ השבטית.
- להגדיר יום ושעה קבועים בהם תשלחו בקבוצה שאלה שעונים עליה באימוג’י או שאלה בתוך סקר.
לדוגמה: איזה אימוג’י מתאר את התחושה שלי היום? – תמונה של אימוג’ים.
- איזו תמונה נותנת לי כוח? – תמונות מספרות מלחמה (נספחים)
- תמונת מצב קבועה בימי שישי לקראת שבת, כל חניך ישלח תמונה ואיחול לשבת.
- במסגרת האפשר, קבעו יום בו תעברו בין בתי החניכים לשיחה קצרה וצ’ופר. כך למשל, החניכים ידעו שבימי שני אתם עושים סבב ביניהם, והם יחכו לכם.
נספחים:
תמונות מספרות מלחמה: