מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הכי אחי שלי :)

הכי אחי שלי :)

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה | ערכים
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בהמשך להתעסקות שלנו בנושא המשפחה הגרעינית שלנו נתמקד כעת בעוד דמויות משמעותיות המלוות אותנו לאורך חיינו – האחים והאחיות.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם התחושות השונות העולות ביחסים עם האחים והאחיות במשפחה
  2. החניכים ילמדו כיצד להיטיב את הקשרים בין האחים במשפחה
  3. החניכים יכתבו מכתב לאחיהם ויזמינו אותם לסניף לערב משותף

 

ציוד נדרש: נספחים נבחרים, פרצופונים, שלטי רגשות ומספרים, דפי מספרים, אביזרים להצגה, דפים, טושים, מדבקות וכו’.

מהלך הפעולה:

הערה למדריכים: שימו לב, לפעולה כמה שלבים. אתם יכולים לבחור את השלבים המסוימים המתאימים לשבט שלכם (לא לכל שבט הכול מתאים ונצרך).

 

שלב א –

  • ערכו סבב: בקשו מכל חניך וחניכה לומר או לסמן כמה אחים הם במשפחה ואיפה הם ממוקמים (בכורים, אמצעים, צעירים).
  • הראו לחניכים תמונה של אחים במשפחה (נספח 1), ובקשו מהם לומר מה הם מרגישים. אפשר גם לחלק לחניכים רגשונים של כמה תכונות (נספח 2), ולבקש שירימו את האמוג’י שמייצג את התחושה שהם מרגישים כשהם רואים את התמונה. אם יש חניכים שיכולים לשתף, שאלו אותם מדוע בחרו דווקא בפרצוף זה.

 

שלב ב –

  • קראו את ‘שיר הטיול’ (נספח 3), והסבירו: יש לנו הרבה רגעים נעימים עם האחים שלנו, ולפעמים גם רגעים נעימים פחות.
  • פזרו בחדר שלטים: 1 – כעס, 2 – שמחה, 3 – אהבה, 4 – התרגשות, 5 – עלבון, 6 – קנאה.

חלקו לחניכים מספרים מ-1 עד 6 ובקשו מהם לעמוד ליד הרגש שמתאים למספר שלהם (מי שקיבל מספר 1 יעמוד ליד הרגש כעס). ערכו סבב ובקשו מכל חניך וחניכה לספר לכולם על מקרה אחד שקרה להם עם האחים שלהם שקשור לתחושה שלידה הם עומדים (לדוגמה, מקרה שכעסתי על אח שלי). את החניכים שיכולים פחות להרחיב שאלו אם זו תחושה שחשו כלפי אח או אחות, ונסו למקד בשאלות כן ולא שיעזרו להם לבטא את הסיטואציה.

 

שלב ג –

בשלב האחרון נלמד עם החניכים להתמודד נכון עם התחושות השונות כלפי האחים:

הציגו לחניכים מקרים בין אחים (נספח 4). אפשר להציג בתיאטרון בובות, ולבקש מהחניכים להרים ידיים או להשמיע קול מסוים כאשר הילד בהצגה עשה משהו לא בסדר. ברגע שהחניכים יעצרו שאלו אותם: מה צריך לעשות? הציגו את הפתרונות והמשיכו בהצגה.

 

סיכום –

בקשו מהחניכים לכתוב מכתב לאחים שלהם, ובמכתב כתבו ברכה ואיחול לאחים (לחניכים מתקדמים אפשר לסייע ממש לכתוב, לחניכים מתקשים אפשר לתת מדבקות וצבעים ושיקשטו את הדף).

  • מומלץ להזמין במכתב זה את האחים לערב או לבוקר של פעילות משותפת עם החניכים. זו יכולה להיות פעילות סיכום הנושא או פשוט פעילות נחמדה שייחוו יחד בשבוע האחרון של חודש הארגון או לאחר סיום החודש.

 

נספחים:

 

נספח 1: תמונות של אחים

 

נספח 2: רגשונים

 

 

 

נספח 3: שיר הטיול (מירה מאיר)

 

מה שאני אוהב הכי הכי,

זה לצאת לטיול,

עם אחי.

 

מפני שאחי,

הוא הכי.

 

הוא יודע להבעיר מדורה,

ולבשל קפה, ואפילו מרק.

 

והוא יודע לעזור בצרה,

ובכל רגע להמציא משחק.

 

מפני שאחי,

הוא הכי.

 

ואם הוא ירצה, הוא יוכל

לספר סיפורים, ואפילו בדיחות

ולטפס על עץ ולקלוע ערסל,

ולחבוש פצעים – ממש כמו אחות.

 

מפני שאחי,

הוא הכי.

 

אבל

מה שאני לא אוהב

בכלל

זה שאחי הגדול

אומר לי בקול

(כשכולם שומעים)

אתה עוד קטן.

ותיזהר,

ואל תיפול,

וזה חם,

ואל תלך לשם.

 

אבל חוץ מזה –

הטיולים

הם נפלאים

ואחי הגדול

הכי נחמד

והכול –.

 

נספח 4: מצבים

  • אני ואחי שיחקנו יחד בכדור שסבא וסבתא קנו לי. היה ממש כיף. אימא ואבא ישנו באותו זמן, ואנחנו בינתיים נהנינו והשתדלנו לשמור על השקט. פתאום חבר של אחי דפק בדלת. אח שלי הלך לפתוח לו, שמעתי אותם מדברים וחיכיתי שהם יחזרו ונמשיך לשחק יחד, אבל פתאום שמעתי את הדלת נסגרת. אח שלי הלך לשחק עם חבר שלו. צעקתי לו מהמרפסת: יוסי, יוסי…

בהתחלה הוא לא ענה.

המשכתי לקרוא: יוסי, יוסי!

יוסי: תפסיק כבר לצעוק מהמרפסת!

אני: אז יאללה אתם באים להמשיך לשחק?

יוסי: לא… עכשיו אני רוצה לשחק עם חבר שלי.

אני: אז תביא את הכדור, הוא שלי.

יוסי רץ עם הכדור ולא ענה.

  • דוד: תמר, אימא אמרה שתערכי את השולחן, היא תכף באה להכין ארוחת ערב.

תמר: מה פתאום אני?! זה התפקיד שלך!

דוד: אבל אימא אמרה…

תמר: אין מצב, אתה משקר, כי אתה לא רוצה לעשות את זה.

דוד (צועק): אף פעם אל תקראי לי שקרן! אני יותר גדול ממך ואני מחליט.

תמר בוכה.

  • דינה ורינה משחקות יחד בגינה.

רינה: דינה, דינה, בואי איתי למגלשות.

דינה: יאללה! אני ממש אוהבת שאנחנו מתגלשות יחד.

רינה(צוהלת ושמחה): כן, כן!

דינה: אבל הפעם אני עולה ראשונה ואת יושבת מאחוריי.

רינה: בסדר, אבל בתורות. פעם אני, פעם את.

דינה: רעיון מצוין.

(עולות למגלשה ומתגלשות, דינה ראשונה.)

רינה: עכשיו מתחלפים.

דינה: לא, לא זה היה כיף ככה! אני רוצה עוד פעם.

רינה: אבל אמרנו! וגם לי כיף מקדימה.

דינה: אז לא נשחק בכלל (הולכת).

 

 


 

 

 

דעתך חשובה לנו