איתור סניפים וכפרי בוגרים
אומרת לנו הגמרא “אמר רב אדא ברבי חנינא: אלמלא חטאו ישראל – לא ניתן להם אלא חמשה חומשי תורה וספר יהושע בלבד, שערכה של ארץ ישראל הוא” [תלמוד בבלי מסכת נדרים דף כ”ב עמוד ב’]
מה פירוש ערכה של א”י הוא? א”י עומדת במרכזם של חמישה חומשי תורה. אפילו ספר בראשית, שלכאורה לא עוסק בה – מבאר רש”י הראשון שנכתב לצורך א”י. אברהם אבינו לפני הכול, לפני ברית המילה והולדת יצחק, נדרש קודם כל ללכת לא”י, זוהי המצווה הראשונה שיהודי נצטווה עליה, יוצאים ממצרים כדי להגיע לא”י, מתעכבים במדבר 40 שנה בגלל שמאסו בארץ חמדה. כל ספר דברים הוא ספר ההכנה לא”י. הכל מכוון לקראת המטרה הראשית של הכניסה לא”י! והנה, מסתיימת התורה, והעיקר חסר מהספר- לא נכנסנו לא”י! לכן ספר יהושע משלים לתורה מפני שהוא מספר על השלמת היעוד של התנחלות ישראל בארץ. כך ניתן להבין את דברי הספרי שמצוות ישוב הארץ שקולה כנגד כל המצוות.
נתחיל את המערך בצורה חווייתית יותר ע”מ ליצור אצל החניכים שלנו ציפיה לקראת המערך. לכן, מומלץ מאוד להשקיע בפעולה זו יתר על המידה כדי ליצור התלהבות.
נתחיל במשחק “לא נפסיק לשיר” – כמובן, שירי ארץ ישראל.
נחלק את השבט לשתי קבוצות, כאשר אנחנו השופטים. [כחלק מיצירת ההתלהבות ניתן ליצור תפאורה מתאימה, לסדר את הסניף מוכן לתחרות בין שתי קבוצות, להכין לכם שולחן שופטים, מוזיקה וכו’..]
למשחק זה מספר שלבים, ניתן כמובן להוסיף רעיונות נוספים משלכם:
ניתן לחניכים את הזמן לחשוב בעצמם מהי בשבילם ארץ ישראל.
נבקש מהחניכים להתבונן בעיתונים השונים, ולאסוף מילים, תמונות, פרסומות, אותיות וכו’.. וליצור בדף תמונה כללית של ארץ ישראל בשבילי. נסו לכוון בשאלות מנחות – מה עולה לי בראש כשאומרים לי ארץ ישראל? מהי ארץ ישראל בשבילי וכו’? [ניתן לשים ברקע שירי ארץ ישראל,תוך כדי העבודה]
בסיום, נשתדל לעודד דיון משמעותי סביב השאלות שיהוו מפתח למערך כולו:
ניתן לתלות את הדפים שהחניכים יצרו על קירות החדר / הסניף ולעשות סבב הסבר קצר בין החניכים, או לעבור בין החניכים המעוניינים לשתף את כולם.
ננסה להראות לחניכים כי כשמתחילים מערך, הפעולות תלויות אחת בשניה, ובנויות זו על גבי זו. לכן, יש חשיבות גדולה להתמדה שלנו בפעולות הקרובות. לרצינות שלי כחניך ביחס לפעולות. יש חשיבות גדולה לנוכחות של כל אחד מאיתנו בכל פעולה ופעולה ע”מ שנצליח לברר לעומק את הנושא כשבט וכפרטים.
נחלק לחניכים משימות שונות התלויות זו בזו [לדוג’ כשמישהו מוחא כפיים עליך לקפוץ על רגל אחת 3 פעמים].
רעיונות למשימות [תלוי במס’ החניכים, ניתן להוסיף ולשנות כרצונכם]:
כדי להבין באמת מהי א”י ומה ערכה עלינו ללמוד, לשאול ולברר. הברור מתחיל בשאלה הפשוטה- מהי ארץ ישראל בשבילי? כיצד אני תופס אותה ואת הקשר שלי אליה? עד כמה אני מרגיש מחובר אליה? ולמה?
במהלך המערך נרצה לרדת לעומקן של שאלות אלו מתוך הבנה שארץ ישראל עומדת במרכז אמונתנו וקיומינו כעם וחובתנו לברר וללמוד, כבר מגיל צעיר, כדי לבסס ולהעמיק את הקשר הזה.
כמו שראינו במשחק המשימות, כל אחד היה תלוי בשני כך גם במערך. היה חשוב לנו להדגיש כי הפעולות במערך הקרוב תלויות אחת בשניה, ובנויות זו על גבי זו, לכן ע”מ שנבין את נושאי הפעולות ואת הרצף שלהן, עלינו להתמיד, ולהשתדל להגיע לכל הפעולות. כדי שנתמיד בכך, בסוף כל פעולה נקבל חלק למחזיק מפתחות כך שבסופו של המערך מי שהגיע לכ-ל הפעולות יקבל את מחזיק המפתחות לארץ ישראל.
והחלק הראשון למחזיק מפתחות-