איתור סניפים וכפרי בוגרים
ניתן לכל אחד מהחניכים ציור של ארבעה מעגלים זה בתוך זה (מצורף בנספח) ויחד איתם ננסה להיזכר במעגלי הזהות בהם עסקנו:
נפזר על הרצפה כרטיסים ובהם מילים שונות או תמונות ונבקש מהחניכים למיין אותם לקבוצות לפי הקשר שלהם למעגלי הזהות השונים:
אבא, אמא, אחים, רגשות, השם שלי, שם המשפחה שלי, תכונות, צבע עיניים, גובה, דגל, כותל מערבי, צבא הגנה לישראל, משחק, לריב, להשלים.
לאחר שהחניכים מצליחים למיין את הכרטיסים לקבוצות השונות ונזכרים בעזרתם במעגלי הזהות בהם עסקנו, נעבור לשלב הבא.
בשלב זה נבקש להבין יחד עם החניכים מה יהיה חסר להם בחיים אם ייקחו מהם מעגלי זהות מסוימים.
לפניך ארבעה ציורים של ילד הנמצא בסיטואציות שונות המייצגות את מעגלי הזהות השונים:
נראה לחניכים את הציורים ונספר ביחס לכל אחד מהם סיפור שבו הילד נשאר בלי משפחה/בלי הסניף/בלי חברים/בלי חייל.
צריך להיזהר שהסיפורים לא יבהילו את החניכים אלא יסופרו בצורה של חיוך. בכל אחד מהסיפורים נשאל את החניכים: מה יקרה לילד שפתאום מגלה שאין לו את המשפחה/הסניף/החברים/החייל?
כמובן שהמוקד של השאלה והתשובה צריך להיות כזה שיגרום לחניכים לחשוב מה המעגלים הללו נותנים להם בחיים שלהם.
במידה ונראה לך שהחניכים יסתבכו, תוכל לפזר על הרצפה את הכרטיסיות המצורפות ובהם מילים וציורים ולהציע לחניכים לבחור מתוך הכרטיסיות מה כל אחד מהמעגלים מעניק להם:
אוכל
כביסה
שעון מעורר
יד מחבקת
כדורסל
מחשב
רובה
ציור של בית
פח זבל אזורי
כסיכום לשלב זה נשחק עם החניכים עם המילה: תודה.
חלק את השבט לשתי קבוצות, כאשר כל קבוצה תקבל הברה אחת מתוך המילה “תודה”: כאשר אתה מרים את יד ימין הקבוצה שקיבלה את ההברה “תו” תצטרך לצעוק אותה בקול רם ואילו כאשר אתה מרים את יד שמאל הקבוצה שקיבלה את ההברה “דה” תצטרך לצעוק אותה בקול רם.
חזור על המשימה כמה פעמים, כך שהמילה “תודה” תישמע שוב ושוב בחדר.
לאחר מכן: שאל את החניכים:
נביא לפעולה חומרי יצירה ונכין יחד מכתבי תודה שכל חניך יתן לאבא ואמא שלו, לאחד החברים שלו ולחייל שהוא מכיר.
לפני השלב הבא שיעסוק בשאלה מה אנחנו יכולים לתרום ולתת לכל אחד מהמעגלים בהם עסקנו, אנחנו מבקשים לעשות אתנחתא וללמד את החניכים את הפזמון של השיר “לתת”. הפזמון עוסק בדיוק בנקודת ההבדלה שבין נתינה לקבלה.
לתת, את הנשמה ואת הלב
לתת, לתת כשאתה אוהב
ואיך לומדים את ההבדל
שבין לקחת ולקבל
עוד תלמד לתת לתת.
ושוב בקצרה ההוראות כיצד ללמד שיר:
במידה והחניכים שלך זוכרים את משמעות השם “יובל” בו עסקנו בפעולה הראשונה, תוכל להזכיר גם בהקשר לשיר את היכולת לתת ולקבל כמו היובל שמקבל מים ונותן אותם הלאה.
שלב זה של הפעולה יעסוק בשאלה מה אני יכול לתרום לכל אחד מהמעגלים שאני שותף ושייך אליהם וגם מקבל מהם כ”כ הרבה.
הבא איתך לפעולה קוביות משחק ובנה יחד עם החניכים מבנים שייצגו כל מיני מקומות:
לאחר שאתם מסיימים את בניית המבנים, העמד את החניכים בעיגול ואמור לכל חניך שהוא צריך לחשוב ביחס לכל אחד מהמבנים ולמה שהם מייצגים: מה הוא תורם או רוצה לתרום למעגל הזהות. כל חניך שמצליח לחשוב על רעיון – אומר אותו בקול רם ושולח את ידו למרכז המעגל. לאחר שכל החניכים מצליחים לחשוב על תרומה שלהם למעגל הזהות – הנחה את החניכים להניח את הידיים זו על גבי זו ולצעוק יחד את המשפט: “גם אני תורם!!”.
בצורה זו תעבור עם החניכים מבנה אחרי מבנה, מעגל זהות אחר מעגל זהות ונסה לעזור להם לחשוב על מעשים שהם אולי קטנים אבל יהפכו אותם לשותפים ותורמים ונותנים למעגלי הזהות.
כסיכום למערך זה שעסק במעגלי הזהות שלנו, נביא לפעולה את כל הבריסטולים שהחניכים יצרו במהלך הפעולות:
נניח את הבריסטולים על הרצפה וניתן לכל חניך לנסות ולזהות את הבריסטולים שלו. לאחר מכן נתלה את כל היצירות על קיר הסניף, כך שכל חניך רואה את מעגלי הזהות שלו באופן מרוכז.