איתור סניפים וכפרי בוגרים
“האדם הוא יצור חברתי”, כך קבע כבר הפילוסוף אריסטו. קביעה זו נכונה גם ביחס לחניכים שלנו שמחפשים פעמים רבות קשרים ויחסים חברתיים. החברה שמקיפה את האדם מעניקה לו הרבה בטחון, שמחה ועיסוק אבל לפעמים גם דורשת ממנו לצאת מתוך עצמו: לראות צרכים של הזולת ולהיענות להם, לריב וללמוד איך לסלוח וכו’..
בפעולה זו נבקש לגעת קצת במערך החברתי שמקיף את החניכים שלנו, נעזור להם להבחין מי הם החברים שלהם ומה הסיטואציות שהם נתקלים בהם בחיים וכיצד הדרך הנכונה ביותר להתמודד איתן.
השלב הראשון של פעולה זו יבהיר לחניכים מערכות יחסים שונות שקיימות בחיים ויתחיל לגעת במאפיינים המיוחדים של כל אחת מהן.
נביא תמונות של מערכות יחסים שונות:
נפזר את התמונות על הרצפה ונעבור עם החניכים תמונה אחרי תמונה ונשאל אותם:
דרך השאלות הללו, החניכים יתחילו לקלוט את סוגי המערכות השונות שאנחנו מנהלים בעולם ואת האופי השונה שכל מערכת כזו דורשת מאיתנו.
לאחר ששלב הפתיחה של יחידה זו הפגיש את החניכים עם מערכות יחסים שונות שיש להם, נבקש בשלב זה לשים את הפוקוס על המערך החברתי של החניכים. המושג חבר בחיי החניכים שלנו הוא מושג מורכב ואנחנו מבקשים לתת לו העצמה ולנסות קצת ללמד את החניכים שלנו את חשיבותו בחיים.
הבא איתך לפעולה קוביות של לגו או חומרי בנייה אחרים (אפשר גם קופסאות של מאכלים ריקות וחומרי יצירה). בנה יחד עם החניכים שלושה מבנים:
(אפשר לחשוב כיצד לבטא את המיוחדות של כל אחד מהמבנים ביצירה)
לאחר שבניתם את שלושת המבנים, בקש מכל חניך לנסות ולחשוב על שני שמות של חברים שיש לו בכל אחד מהמבנים שבניתם, כל חניך יצטרך בתורו לספר משהו על החברים שיש לו בכל אחד מהמעגלים הללו (אפשר לבקש פרטים טכניים כמו שם, צבע עיניים ושאר הגדרות שיחזירו אותנו למעגל הזהות הראשון בו עסקנו, או לבקש פרטים משמעותיים יותר, תלוי ברמת הקשב והיכולת התקשורתית של החניכים שלך)
בשלב זה נתחיל לגעת במשמעויות שיש לחברות בחיים של החניכים שלנו.
לפניך שש תמונות המראות סיטואציות שונות בין חברים, הנח אותם על הרצפה ובקש מהחניכים לנסות ולספר את הסיפור שמאחורי התמונה. עזור לחניכים להשתמש בכוח הדמיון שלהם ולספר מה מתרחש בתמונה.
לאחר שהחניכים מספרים את הסיפורים, שאל אותם:
לפניך רצף של חמש סיטואציות חברתיות שהחניכים שלנו עשויים להיתקל בהם במפגש שלהם עם חברים.
אנחנו מציעים שתציג בעזרת מדריך נוסף או חבר את הסיטואציות השונות, כאשר בסוף כל סיטואציה תציגו את שלושת האפשרויות לתגובה שמוצעות.
שאל את החניכים לאחר כל סיטואציה:
מה אמורה דנה לעשות עם הכריך ועם חבילת הבמבה?
א. לחלק את הכל לחברים
ב. לאכול את הכריך בעצמה ולחלק חלק מהבמבה
ג. לאכול הכל לבד לבד
מה אמור לעשות גידי כשהוא מפסיד?
א. לשמוח שדוד ניצח
ב. להיעלב ולכעוס ולהפסיק את המשחק
ג. להבין שלפעמים מנצחים ולפעמים מפסידים שכשמשחקים יחד
מה אמורה רחלי לעשות?
א. לתת לשושי לשחק לבד במשחק החדש
ב. לשחק יחד עם שושי במשחק
ג. לא לתת לשושי את המשחק ולהמשיך לשחק בו עם עצמה
מה צריך גיא לעשות?
א. להמשיך לעמוד בשקט בצד עד שאבי ושלומי יציעו לו להצטרף למשחק
ב. לבקש בנימוס להצטרף למשחק
ג. לחטוף את הגולות כדי שאבי ושלומי יבינו שהוא רוצה להצטרף
מה יעלי צריכה לעשות?
א. לשבת ליד שירה ולשאול אותה מה קרה לה ואם אפשר לעזור?
ב. להמשיך וללכת כאילו היא לא ראתה את שירה בוכה
ג. לצחוק על שירה שהיא תינוקת שבוכה באמצע הרחוב.
חשוב בכל סיטואציה להסביר לחניכים שלהיות אגואיסט שלא נותן לאחרים זו תכונה רעה, אבל גם מי שלא דואג בכלל לעצמו מגיע למצב בעייתי ואו חבר שדורש מהחבר שלו לתת לו הכל -גם הוא לא חבר טוב.
בשלב זה נבקש ללמד את החניכים שלנו שיר קליט ופשוט על חברים. לימוד של שירה יכול להיראות לכם משימה מורכבת, אבל עם חניכים כמו שלנו – זו חוויה נחמדה שמעשירה מאד את הפעולה.
שני חברים יצאו לדרך – בים בם בום
אחד קיבל מכה בדרך – בים בם בום
אחד קיבל מכה בברך – בים בם בום
שני חברים יצאו לדרך – בים בם בום
אמר חברו לא נורא חבר
ישנן צרות גדולות יותר
איך מלמדים שיר?
כסיכום לפעולה זו נצבע עם החניכים דפי צביעה העוסקים בענייני חברות.
בקישור המצורף למטה ציורים שונים, תן לכל חניך לבחור את הציור שהכי יפה בעיניו והבא איתך צבעים ותן לחניכים לצבוע את הציורים. זוהי הזדמנות טובה לעבוד עם החניכים על בחירת צבעים נכונה ועל זהירות לא לצאת מעבר לקווים..: