מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תכנית דרור - שבט רעים

תכנית דרור – שבט רעים

קומונריות ומדריכי רעים היקרים!

תכנית דרור באה להעביר את חניכי שבט דרור תהליך משמעותי, מחנך ומבגר לקראת כניסתם לחבריא ב’ ולתפקידים בתנועה.

לתכנית מספר מטרות:

  • שבט רעים יעבור תהליך כניסה משמעותי לחבריא ב’, בו יהפכו “ממקבלים לנותנים”.
  • שבט רעים ייקח אחריות על כלל חברי השבט ועל שימור החבורה השבטית.
  • שבט רעים יפתח מערכת שיקולים ערכית לקראת קבלת החלטות, כחלק מתהליך השיבוצים ובכלל.

על מנת לסייע במימוש מטרות אלו יצאה חוברת מלווה, עם מערכי פעולות על פי נושאים, וקישורים למאגרי תוכן לכל נושא.

 

מערך אחריות

חשבתם פעם על השאלה מה זה אומר להיות בחבריא ב’? מה בדיוק ההבדל בין חניך בשבט הרא”ה לחניך בשבט קווה?

באופן כללי, המעבר המשמעותי ביותר בין חניך בחבריא א’ לבין חניך בחבריא ב’, הוא המעבר “ממקבל לנותן”. בשונה מחניך בחבריא א’ שרק סופג ושומע, חניך בחבריא ב’ מתחיל לתת מעצמו באופן אקטיבי. בחבריא ב’ אנחנו נדרשים לגלות אחריות – לפקוח את העיניים למה שקורה סביבנו – בסניף, בקהילה, בעם, להגדיל ראש ולפעול למען הסובב אותנו. 

בואו להעמיק בנושא בפעולות מתוך המערך:

מערך אחריות

מערך בחירות

בחירות, רבותיי, בחירות. לא רק בכנסת, אלא גם בחיים, ישנן הרבה בחירות שאנו בוחרים.

אבל כיצד אנחנו מחליטים במה לבחור? מהם השיקולים שלנו?

אפשרות ראשונה – “מה נחשב”. מה שהחברה שסביבנו מכתיבה לנו שהוא הכי שווה, הכי נכון. האם זאת החלטה אמתית? האם נכון “לשחות עם הזרם”? מתי צריך להקשיב ללחץ החברתי שסביבנו, ומתי צריך להתעלם ממנו? 

אפשרות שנייה – “מימוש עצמי”. מה שיביא לידי ביטוי את היכולות ואת הרצונות שלנו. האם זה תמיד נכון? ומה קורה כאשר לחברה יש צרכים אחרים? ואולי בכלל צריך להכניע את עצמנו לצורכי הכלל? 

אפשרות שלישית – “מה חשוב”, מהם הערכים בהם אנו מאמינים. כנראה שכך היינו רוצים לקבל את כל ההחלטות שלנו בחיים, אבל האם אין מקום לשיקולים האחרים?

את כל השאלות הללו אתם יכולים להעלות במסגרת הפעולות בנושא:

מערך בחירות

כחלק ממערך בחירות, חשוב לנו שגם ההורים יהיו שותפים בבירור הנושא יחד עם החניכים. הם אלו שמגדלים ומחנכים אותם לכל אורך הדרך, וכדאי מאוד שהחניכים ילמדו גם איתם כיצד יש לבחור בחירות בצורה נכונה ומשמעותית. לשם כך הכנו דף מקורות ללימוד הורים וחניכים משותף:

דף לימוד – הורים וחניכים

(ניתן ליצור “אתגר”, בו ההורים והחניכים מצטלמים יחד כשהם לומדים את הדף).

מערך תפקידים

אז מה יהיה התפקיד שלי בסניף? שאלת השאלות.

עד כה עסקנו בבסיס הערכי של חבריא ב’ ושל בני עקיבא בכלל, וכעת אנחנו מגיעים לתכל’ס – התפקידים בצוותים השונים. כאן האחריות, המנהיגות והבחירה המשמעותית באים לידי ביטוי – לאן כל אחד מהחניכים ישתבץ. 

תהליך השיבוצים הוא מהלך משמעותי מאוד שהשבט עובר, וגם אליו צריך להתכונן בצורה רצינית ויסודית. על תהליך זה קיימת חוברת שלמה, שתקבלו בנפרד. אבל איפה כל זה פוגש את החניכים? האם הם מכירים באמת את הצוותים השונים? את המהות של כל אחד מהם? את מה שהוא עושה בפועל?

לשם כך הכנו עבורכם פעולות שיעזרו לחניכים להכיר את תפקיד ומהות הצוותים:

מערך תפקידים

מערך חבורת השבט

לקראת תהליך השיבוצים ובמהלכו, זה בדיוק הזמן לחזור ולעסוק בחיזוק ושימור השבט, כקבוצה מגובשת ומלוכדת שתמשיך יחד גם אחרי השיבוצים לתפקידים השונים. אמנם מחנה סיירים כבר נראה באופק, אבל הוא לא אמור להיות אקורד הסיום של השבט, אלא להפך – נקודת חיזוק וגיבוש מחדש בדרך לעוד שנים משמעותיות ביחד כשבט בחבריא ב’ ואף אחרי

המערך הבא עוסק בחשיבות החבורה וחיזוק השייכות לשבט: 

מערך חבורת השבט

מערך הדרכה

תפקיד המדריכים כמשפיעים על החניכים ונבין את האפשרות לגעת בלב של החניכים בסניף בכל תפקיד שאליו נשתבץ.

בואו להעמיק בנושא בפעולות מתוך המערך:

מערך הדרכה