איתור סניפים וכפרי בוגרים
קומונריות ומדריכי רעים היקרים!
תכנית דרור באה להעביר את חניכי שבט דרור תהליך משמעותי, מחנך ומבגר לקראת כניסתם לחבריא ב’ ולתפקידים בתנועה.
לתכנית מספר מטרות:
על מנת לסייע במימוש מטרות אלו יצאה חוברת מלווה, עם מערכי פעולות על פי נושאים, וקישורים למאגרי תוכן לכל נושא.
חשבתם פעם על השאלה מה זה אומר להיות בחבריא ב’? מה בדיוק ההבדל בין חניך בשבט הרא”ה לחניך בשבט קווה?
באופן כללי, המעבר המשמעותי ביותר בין חניך בחבריא א’ לבין חניך בחבריא ב’, הוא המעבר “ממקבל לנותן”. בשונה מחניך בחבריא א’ שרק סופג ושומע, חניך בחבריא ב’ מתחיל לתת מעצמו באופן אקטיבי. בחבריא ב’ אנחנו נדרשים לגלות אחריות – לפקוח את העיניים למה שקורה סביבנו – בסניף, בקהילה, בעם, להגדיל ראש ולפעול למען הסובב אותנו.
בואו להעמיק בנושא בפעולות מתוך המערך:
בחירות, רבותיי, בחירות. לא רק בכנסת, אלא גם בחיים, ישנן הרבה בחירות שאנו בוחרים.
אבל כיצד אנחנו מחליטים במה לבחור? מהם השיקולים שלנו?
אפשרות ראשונה – “מה נחשב”. מה שהחברה שסביבנו מכתיבה לנו שהוא הכי שווה, הכי נכון. האם זאת החלטה אמתית? האם נכון “לשחות עם הזרם”? מתי צריך להקשיב ללחץ החברתי שסביבנו, ומתי צריך להתעלם ממנו?
אפשרות שנייה – “מימוש עצמי”. מה שיביא לידי ביטוי את היכולות ואת הרצונות שלנו. האם זה תמיד נכון? ומה קורה כאשר לחברה יש צרכים אחרים? ואולי בכלל צריך להכניע את עצמנו לצורכי הכלל?
אפשרות שלישית – “מה חשוב”, מהם הערכים בהם אנו מאמינים. כנראה שכך היינו רוצים לקבל את כל ההחלטות שלנו בחיים, אבל האם אין מקום לשיקולים האחרים?
את כל השאלות הללו אתם יכולים להעלות במסגרת הפעולות בנושא:
כחלק ממערך בחירות, חשוב לנו שגם ההורים יהיו שותפים בבירור הנושא יחד עם החניכים. הם אלו שמגדלים ומחנכים אותם לכל אורך הדרך, וכדאי מאוד שהחניכים ילמדו גם איתם כיצד יש לבחור בחירות בצורה נכונה ומשמעותית. לשם כך הכנו דף מקורות ללימוד הורים וחניכים משותף:
(ניתן ליצור “אתגר”, בו ההורים והחניכים מצטלמים יחד כשהם לומדים את הדף).
אז מה יהיה התפקיד שלי בסניף? שאלת השאלות.
עד כה עסקנו בבסיס הערכי של חבריא ב’ ושל בני עקיבא בכלל, וכעת אנחנו מגיעים לתכל’ס – התפקידים בצוותים השונים. כאן האחריות, המנהיגות והבחירה המשמעותית באים לידי ביטוי – לאן כל אחד מהחניכים ישתבץ.
תהליך השיבוצים הוא מהלך משמעותי מאוד שהשבט עובר, וגם אליו צריך להתכונן בצורה רצינית ויסודית. על תהליך זה קיימת חוברת שלמה, שתקבלו בנפרד. אבל איפה כל זה פוגש את החניכים? האם הם מכירים באמת את הצוותים השונים? את המהות של כל אחד מהם? את מה שהוא עושה בפועל?
לשם כך הכנו עבורכם פעולות שיעזרו לחניכים להכיר את תפקיד ומהות הצוותים:
לקראת תהליך השיבוצים ובמהלכו, זה בדיוק הזמן לחזור ולעסוק בחיזוק ושימור השבט, כקבוצה מגובשת ומלוכדת שתמשיך יחד גם אחרי השיבוצים לתפקידים השונים. אמנם מחנה סיירים כבר נראה באופק, אבל הוא לא אמור להיות אקורד הסיום של השבט, אלא להפך – נקודת חיזוק וגיבוש מחדש בדרך לעוד שנים משמעותיות ביחד כשבט בחבריא ב’ ואף אחרי.
המערך הבא עוסק בחשיבות החבורה וחיזוק השייכות לשבט:
תפקיד המדריכים כמשפיעים על החניכים ונבין את האפשרות לגעת בלב של החניכים בסניף בכל תפקיד שאליו נשתבץ.
בואו להעמיק בנושא בפעולות מתוך המערך: