מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

צבא ההגנה על ארץ ישראל

צבא ההגנה על ארץ ישראל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קיימות | ארץ ישראל | טו בשבט
  • מתאים ליום חול
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

ההגנה והשמירה על הסביבה ועל העולם הן חובתנו וזכותנו כבני אדם שנהנים מהטבע וממשאביו, אך במובן עמוק יותר הם כלי לשמירה על ארץ ישראל. הארץ המובטחת, ארץ ישראל, שייכת לעם ישראל, ולכן מתחזק תוקף חובתנו לשמור עליה. בפעולה נבין את האחריות לשמירה על הארץ מתוך הקשר המיוחד שלנו אליה, נכיר בשמירה על הארץ עצמה ולא רק על שטחה ונבחר החלטה בעניין שנתחיל ליישם בשגרת הסניף.

מטרות הפעולה

  1. החברים יכירו בכך שהשמירה על הסביבה היא חלק מהאחריות שלנו כלפי ארץ ישראל ומהקשר שלנו אליה.
  2. החברים יבינו ששמירה על ארץ ישראל כוללת לא רק שמירה על הגבולות שלה אלא גם על כל מה שיש בה בשבילנו ובשביל הדורות הבאים.
  3. החברים יקבלו עליהם בקבוצה או ביחידים מהלך אחד בשגרת יומם או בסניף שקשור לתחום הקיימות.

 

מהלך הפעולה

 

שלב א: משחק

שחקו עם החברים ‘שחורים אדומים’.

מחלקים קלף אחד לכל אדם: אחד או שניים מהשחקנים מקבלים קלף שחור, והשאר מקבלים קלפים אדומים. החברים לא רואים מי קיבל מה.

אומרים לכולם להרכין את הראש. מבקשים מכל השחורים להרים ראש, לפקוח עיניים ולראות מי איתם, , ולהרכין ראש.

מבקשים מכולם להרים ראשים.
המטרה של האדומים היא לגלות מיהם השחורים, והמטרה של השחורים היא שלא להיתפס. כל פעם מישהו מעלה להצבעה חשד שלו באחד השחקנים, ואם כולם יצביעו לו, הוא יחשוף את הקלף שלו, עד שיגלו מי השחורים.

מי מנצח? השחורים או האדומים, לפי מי שהצליח לחשוף יותר חברים יריבים.  

לכולנו יש השפעה על מה שקורה סביבנו ויכולת לשנותו. במשחק יש לשחקנים יכולת להסוות את עצמם, יכולת לגלות מי אינו בקבוצה שלהם ויכולת לשנות את פני המשחק.

כמו במשחק ובפעולה, כך גם בחיים. השמירה על הסביבה מצריכה מאיתנו שינוי, התודעה הסביבתית שלנו מצריכה מאיתנו שינוי, כגון שינוי היחס שלנו לתופעות בנושא. השינוי הזה בידינו! ביכולתנו להשפיע על הסביבה ועל אורח החיים שלנו ושל חברינו ובני משפחתנו.

 

שלב ב: מתודת הזדהות

פזרו על הרצפה כרטיסיות של ציטוטים הקשורים לשמירה על הארץ (נספח 1).

בקשו מהחברים להסתובב בין הכרטיסיות, לקרוא ולבחור ציטוט שהתחברו אליו.

בקשו מהחברים לחזור לשבת ולשתף בסבב את הציטוט שבחרו ולהסביר מדוע בחרו דווקא בו.

הציטוטים אולי יפתיעו את החברים או יחדשו  להם משהו, מכיוון שהציווי לשמור על הארץ במגוון ביטויים מבוטא בהם בבירור. זה מעבר לחובה ולזכות, לאורח חיים שבחרנו או להשראה, זה ציווי על העם הנבחר שזכה בארץ הנבחרת, ציווי ממשי שעליו לקיים בכל יום ויום.

 

שלב ג: שיר ודיון

השמיעו לחברים את השיר ‘כמו רקפות בין הסלעים’ של אריאל הורוביץ. תוכלו גם להדפיס את המילים ולחלקן לחברים.

שאלו את החברים:

  • כשאתם שומעים את הפזמון, על מה אתם חושבים?
  • את מי אתם מדמיינים שוכב בתוך שוחה?

השתמשו בתשובות החברים וחברו אותם לדמות הלוחם, החייל השומר על ארצו, העולה מהשיר. בארץ ישראל ובעם ישראל זאת כמעט האפשרות הראשונה. אנחנו חייבים להתגייס לשמירה על גבולות הארץ ועל שמירת שגרה שקטה שבה. כמו כן נשמעת מהשיר ההתגייסות בשעות חירום.

אך כאן טמון השינוי: בזמני שגרה וחירום יש מגוון ביטויים לשמירה על הארץ. כשאנחנו נדרשים להתגייס למילואים, לעזור בבתי החולים, לשמור על ילדים, אנו משקיעים את כל כוחותינו. אך ביטוי נוסף להתגייסות לארץ שלנו הוא שמירת הסביבה, הקיימות.

האם אנחנו משקיעים את מיטב כוחותינו גם בשמירה על הארץ ועל הסביבה?

פתחו את הנושא לדיון. עוררו אליו את החברים מתוך אהבה לארץ, מתוך חיבור לעמדת התורה בנושא.

בסיום הדיון אספו את הדעות והטילו על החברים להחליט החלטה מקיימת אחת שיתחילו לשמור בשגרת הסניף.

 

סיכום

למדנו שיש לכל איחד מאיתנו יכולת השפעה ושינוי סביבתי. מעבר לכך יש לנו גם ציווי א-לוהי לשמור על הארץ דווקא משום שאנחנו עם ישראל בארץ ישראל. לכן אנו נדרשים להתגייס לנושא בשגרת חיינו הרגילה מתוך הבנה כי זה אחד מהביטויים לשמירה על מה שקיבלנו מהקב”ה.

 

נספחים

 

נספח 1

  • “מרחיקין את הנבלות ואת הקברות ואת הבורסקי מן העיר חמישים אמה. אין עושין בורסקי, אלא למזרח העיר” כדי שרוח מערבית תרחיק את הריח הרע מן העיר (בבא בתרא כה ע”א).
  • “כי תצור אל עיר ימים רבים להילחם עליה לתופשה לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות כי האדם עץ השדה לבא מפניך במצור” (דברים כ, יט).
  • “ולא האילנות בלבד, אלא כל המשבר כלים וקורע בגדים והורס בניין, מעיין ומאבד מאכלות דרך השחתה, עובר בלא תשחית” (רמב”ם הלכות מלכים ה”ח).
  • “כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך” (דברים כב, ח).
  • “לא יפתח אדם לחצר השותפין פתח כנגד פתח וחלון כנגד חלון” (בבא בתרא ס ע”א).
  • “חצר השותפין… שחלקוה יש לכל אחד מהם לכוף את חברו לבנות הכותל באמצע כדי שלא יראה חברו בשעה שמשתמש בחלקו” (שו”ע חו”מ קנז, א).
  • “ומזה התרתי לאחד שהיה לו קרקע עם אילנות לקוץ האילנות אע”פ שיש בהם פירות כדי לבנות בית דירה עליה” (טור זהב לר’ דוד הלוי שו”ע יו”ד סימן קטז, ו).
  • “כי יבער איש שדה או כרם ושלח את בעירה וביער בשדה אחר מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם” (שמות כא, ד).

 

נספח 2

 

 

רקפות בין הסלעים (אריאל הורוביץ)

בין הצפירות בכביש לרחובות המלוכלכים
בין משפחות הפשע לטלוויזיה השטחית
כמו רקפות בין הסלעים
הפנים היפים של הארץ מתחבאים

בין הישנים ברחוב לדקירות במועדון
בין מה שבדרך כלל קוראים בעיתון
כמו רקפות בין הסלעים
הפנים היפים של הארץ מתחבאים

וכשהיא לפתע צריכה
שמישהו ישכב בבוץ בתוך שוחה
לא תאמין איך הם מופיעים
כמו רקפות בין הסלעים

בין הדגלים הכתומים לחולצה הכחולה
בין שוק הפשפשים לקריית הממשלה
כמו רקפות בין הסלעים
הפנים היפים של הארץ מתחבאים

וכשהיא לפתע צריכה…

בין מגדלי הפאר למרכז הקליטה
בין פועלים זרים לשדות החיטה
כמו רקפות בין הסלעים
הפנים היפים של הארץ מתחבאים

וכשהיא לפתע צריכה…

 

דעתך חשובה לנו