מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יש בי כוח!

יש בי כוח!

היכרות עם הכוחות שיש בכל אחד ואחד מאיתנו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | אופק
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נתינה | אתגרים | נושא שנתי | חודש ארגון
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

הרוח הפנימית שמניעה אותנו מורכבת מהכוחות שיש בנו. בפעולה זו נכיר מגוון כוחות, נבין מהו כוח פיזי ומהו כוח פנימי ונזהה את הכוחות המיוחדים שקיימים בנו ומאפשרים לנו להתפתח ולהתקדם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את הגדרת המושג כוח.
  2. החניכים יבינו אילו כוחות טובים טמונים בהם.
  3. החניכים ייצרו תוצר המבטא את הכוחות שלהם.

 

ציוד נדרש: אביזרים להצגה, נספחים מודפסים, טושים או צבעים, גיליון נייר.

מהלך הפעולה:

פתיחה: מרץ, כוח

פתחו במורל (למורל זה כמה גרסאות, מובאת כאן גרסה אחת לשימושכם):

המדריכים: אין לכם כוח!

החניכים: יש לנו כוח!

המדריכים: אז תראו לי את הכוח!

החניכים: מרץ כוח מרץ כוח בום בום בום (בתוספת תנועות ידיים)

 

שלב א: מזיזים את הכיסא

שימו במרכז החדר כיסא או חפץ אחר, זמין וכבד, שדרוש כוח כדי להרים אותו.
בקשו מהחניכים לבוא כל אחד בתורו ולנסות להרים את החפץ.

אחר כך בקשו מהחניכים לדחוף חפץ אחר שנמצא בחדר, חפץ כבד יותר.

שאלו את החניכים:

  • באיזה יכולת שלכם הייתם צריכים להשתמש כדי לדחוף או להרים את החפצים?
  • באיזו משימה הייתם צריכים להפעיל יותר כוח? (במצב שקשה לדבר:) הצביעו מה היה כבד יותר.

הסבירו: כוח הוא משהו שעוזר לנו לעשות דברים. כמו שיש לנו כוח בידיים וברגליים, יש לנו עוד כוחות, ונסביר עליהם בהמשך הפעולה.

 

שלב ב: מה הכוח הטמון בי?

נכיר כמה כוחות (נספח 1 – תמונה לכל כוח)

הצעה א: הציגו את הכוחות בהצגה יצירתית ומשעשעת.
הצעה ב: הדפיסו כל ציור בגודל A4 ושאלו או הסבירו לחניכים מה הכוח בציור.

1. כוח חברתי:
הסבירו לחניכים: הכוח החברתי הוא היכולת שלנו ליצור קשרים עם אנשים אחרים, להיות חברים טובים, לעזור לאחרים או לשתף פעולה עם אחרים.

2. כוח החשיבה:
הסבירו לחניכים: זה הכוח שלנו במוח, לחשוב, להתרכז, ללמוד דברים חדשים, לפתור בעיות וחידות, להתמיד ולהתרכז במה שלומדים.

3. כוח היצירה:
הסבירו לחניכים: הכוח הזה קשור ליצירתיות ולדמיון. הוא מאפשר לנו ליצור דברים חדשים, כמו לצייר ציורים, לכתוב שירים, להמציא משחקים או לכתוב סיפורים. לכל אחד יש יצירתיות מיוחדת משלו, והדמיון והמחשבות בראש הם חלק חשוב מהכוח הזה.

4. כוח רצון:
הסבירו לחניכים: זוהי היכולת להמשיך ולא לוותר גם כאשר קשה לנו. כוח הרצון עוזר לנו להמשיך ולא לוותר. דוגמה: להתמיד ולהמשיך ללמוד גם אם זה קשה לנו. לא לוותר גם כאשר יש אתגר.

 

5. כוח של עזרה ונתינה:
הכוח הזה מתבטא ביכולת לעזור לאחרים, להעניק ולעשות מעשים טובים.
הסבירו לחניכים: הכוח הזה מתבטא בלב שלנו, בנתינה שלנו לאחרים, בעשיית מעשים טובים: כשאנחנו עוזרים לחברים, כשאנחנו עוזרים לאימא ואבא בבית, מקשיבים או עושים מעשה טוב, אנחנו משתמשים בכוח העזרה והנתינה. למשל, עזרה לחברים בכיתה, מעשים טובים במשפחה, שיתוף צעצועים או זמן עם אחרים. זהו כוח חשוב מאוד!

 

6. כוח השמחה:
שמחה היא תחושה של אושר, של סיפוק. אדם שיש לו כוח של שמחה ינסה לראות את הטוב ולהתמקד בו גם במצבים קשים. אדם שמח מצליח לשמור על מצב רוח טוב ומפיץ אנרגייה חיובית וטובה לסביבה שלו, ואנשים ירצו להיות חברים שלו.

שאלו את החניכים:

  • איזה כוח מהכוחות שהכרנו יש לכם? הצביעו על התמונה שבה נראה הכוח שיש לכם.
  • יש כוח שאין לכם והייתם רוצים שיהיה לכם?

סיכום: בכל אחד מאיתנו יש כוחות טובים, וצריך לדעת להשתמש בהם!

 

שלב ג: רואים את הכוח

(אפשר לבחור באחת האפשרויות או לעשות את שתיהן)

אפשרות א:
בקשו מכל חניך וחניכה לבחור דף צביעה אחד (מהתמונות שבנספח 1) שבו כוח שיש לו מהכוחות שלמדנו עליהם, ולצבוע אותו.
הדביקו את כל הדפי צביעה על גיליון גדול.
חשבו עם החניכים יחד על מסר שהם למדו מהפעולה, וכתבו אותו בתחתית הגיליון.
תוכלו לתלות את הגיליון על הקיר של החדר שלכם או על אחד מקירות הסניף.
(מסר לדוגמה: יש בי הרבה כוחות, הכוח המיוחד שלי)

הערה למדריך: מומלץ לתלות את הפלקט על הקיר בחדר שבו תקיימו גם את הפעולות האחרות, או אפילו לתלות בצורה כזו שאפשר להוריד ולהשתמש שוב, מכיוון שיהיו פעולות שתרצו להזכיר לחניכים את הכוחות האלו והפלקט יעזור לכם.

אפשרות ב:
ערכו סבב, וכל חניך וחניכה יאמרו בתורם על מי שמימינם כוח טוב שהם רואים בו מהכוחות שלמדנו עליהם בפעולה. אפשר להיעזר תמונות.
הערה: כדי לוודא שאכן יגידו משהו אמיתי על חבריהם, שאלו את החניך שדיברו עליו (צריך לוודא שהחניך השני אכן הקשיב לדברים): “מה משה אמר עליך?” “אתה מסכים עם מה שהוא אמר?” ואם אפשר, אפילו לבקש דוגמה.

 

סיכום
בפעולה הבנו מהי הגדרת המילה כוח והכרנו כל מיני כוחות שיש בנו: כוח פיזי, הכוח החברתי, כוח רצון, כוח השמחה, כוח היצירתיות, כוח המחשבה והכוח של העזרה והנתינה. בסיום הפעולה עלינו שלב כאשר גילינו את הכוח של החברים שלנו והכנו תוצר לתלייה בסניף. מתוך גילוי הכוחות שלנו נגדל ונתחזק.

 

נספחים

נספח 1

כוח החברות

 כוח החשיבה

 כוח של עזרה ונתינה

 כוח השמחה

 כוח רצון

 

 

 

דעתך חשובה לנו