מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

חניך של זה"ב (זהירות בדרכים)

חניך של זה"ב (זהירות בדרכים)

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
זהירות בדרכים
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בוועידה של מחוז יהודה הוחלט להעמיק בנושא ‘שומרים על החיים’: “מתוך מתן תשומת לב לנתונים המחרידים על מספר ההרוגים והפצועים בתאונות הדרכים אנו דורשים מסניפי התנועה לצאת מן האדישות ולפעול” (מתוך ההחלטה).

נרצה להידרש לנושא זה וכך להגשים את ההחלטה משני כיוונים: האחד הוא קריאת כיוון עקרונית על ערך החיים וקדושתם, שעליו דיברנו בפעולה הקודמת; והאחר הוא כיוון שניגע בו בקשר שלנו כחניכים לזהירות בדרכים בכל מובניה.

 

רציונל:

החלטת הוועידה המחוזית התמקדה בהעלאת המודעות והעשייה סביב נושא הזהירות בדרכים, אולם הוא נוגע בעיקר למבוגרים ולנהגים, ומה יעשה עם זה חניך שאינו עומד להתיישב מאחורי ההגה בזמן הקרוב?

נרצה לברר את המשמעות של הזהירות בדרכים לא רק מבחינת הנהיגה בכביש אלא מבחינת שינוי התרבות של ההתנהגות בדרך, לא חשוב אם אתם נהגים או הולכי רגל, מתוך הישענות על המסקנות שהסקנו בפעולה הקודמת.

מדריכים יקרים, כדי לעורר את השבט לנושא זה, שאינו מדובר כל כך, עליכם להגיע משוכנעים ומתלהבים מנחיצות העיסוק בערך זה!

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו נתונים בעניין ההתנהגות בדרכים.
  2. החניכים יבינו את הבעייתיות בתרבות רווחת של חוסר זהירות בדרכים.
  3. החניכים יציעו דרכים לשינוי ההתנהגות בדרך בחיים שלהם ובחיי סביבתם הקרובה.

ציוד נדרש:

פרסים למנצחים בשלב א, לוח מחולק ל-9 משבצות ודפים של איקס ועיגול לשלב א, תחפושות לשלב ב.

 

מהלך הפעולה:

שלב א טריוויה

אמרו לחניכים שתשחקו עכשיו טריוויה (נספח 1): אתם תשאלו את השבט שאלה ותציגו שלוש או ארבע תשובות אפשריות, וכל אחד יבחר את תשובתו בהצבעה.

עוד אפשרות: הכינו לוח גדול של איקס עיגול, וכל קבוצה שתצליח לענות נכון תוכל להניח איקס או עיגול באחת המשבצות עד שקבוצה אחת תשלים שורה או טור ותנצח.

 

שאלו את החניכים:

  • האם הכרתם את הנתונים או את חלקם עוד קודם?
  • האם הופתעתם מהנתונים?
  • האם מישהו ראה תאונת דרכים מתרחשת או נכח בתאונה?

 

נסו לעורר את החניכים להבין עד כמה מזעזעים נתונים אלו, עד כמה הם מעידים שזהו נושא חיוני שיש לעסוק בו כי זו אולי הסכנה הגדולה ביותר שאנו נתונים בה בימינו.

 

שלב ב לי זה לא יקרה

בקשו שני מתנדבים מהשבט ותנו לכל אחד סיטואציה (נספח 2).כל זוג יאלתר הצגה לפי הסיטואציה שיקבל (לסיטואציה השלישית נדבו שלושה). אחד מהחניכים יקבל משפט שהוא יצטרך להכניס להצגה בלי שישימו לב, ועל שאר החניכים מוטלת המשימה לגלות את המשפט, שיכול לרמוז על סוף הסיפור.

 

לאחר כל הצגה שאלו את החניכים:

  • מי צודק?

האם באמת צריך לדאוג כל כך ולבדוק את הדברים לפני שעושים אותם?

  • בטיחות היא עניין שיכול לעלות לפעמים הרבה כסף או להכביד מאוד על החברה. האם היא תעמוד תמיד בראש סדר העדיפויות שלנו? (דוגמאות: לקנות רכב שבו יותר מערכות בטיחות, לשלם על תוכנות הגנה על האינטרנט במחשב ובטלפון, לצבוע את הסימונים על הכביש לעיתים תכופות אגב יצירת פקקים והעבדה בלילות, לסרב לקניית טוסטוס או טרקטורון וכו’).

כעת ספרו להם את הסופים של הסיטואציות ושאלו אותם מה הם חושבים עכשיו, ואם היה אפשר לשנות את הסיפור.

 

הסבירו לחניכים שלא מעט מהנפגעים בדרכים נפגעים בגלל המשפטים האלה (יהיה בסדר, לי זה לא יקרה), ונוצרה פה תרבות שלמה של חוסר זהירות בדרכים. חלק נרחב מהציבור לא מציית כל כך לכללים, בין שנהגים שנוסעים מהר ממה שמותר בחוק, בין שהולכי רגל שמתעסקים בטלפון בזמן שהם חוצים כביש, בין שרוכבי אופניים שרוכבים בלי קסדה ועוד.

לא רק זה, יש גם תחושה שההקשבה לכללים היא ‘חנונית’, ולכן אף אחד כמעט אינו מעיר למי שעובר על הכללים (למשל, אם הוא נוסע עם נהג שעובר את המהירות המותרת או ממסרר תוך כדי נהיגה).

 

הדבר אינו תלוי רק במי שנוהג בכביש אלא בכל משתמשי הדרך ובכל מי שנוסע ברכב, גם אם הוא לא הנהג. אם נתחיל לעשות שינוי אצלנו, לשים לב ולא להגיד ‘יהיה בסדר’ אלא להעיר על הדברים שדורשים שיפור, אט-אט ישתנו התרבות וההתנהגות ומעגלים רחבים יותר ויותר ישתמשו בדרך שימוש נכון ובטוח.

 

שלב ג שינוי המציאות

סדרו את החניכים בשני מעגלי ספיד-דייט – המעגל הפנימי יישאר במקומו והחיצוני יזוז ימינה בכל דקה וחצי. אמרו לחניכים שבכל דקה וחצי תקריאו שאלה חדשה, והם יצטרכו לענות עליה באוזני החבר שמולם.

בסוף סבב השאלות אספו את הקבוצה למעגל אחד גדול ואמרו לחניכים שכל אחד יכול ללכת בתורו צעד קדימה לתוך המעגל ולשתף את כולם ברעיון המעניין ביותר ששמע במהלך הסבב שאלות.

 

שאלות:

  • כיצד אפשר לעזור לילדים להגיע בבטחה לבית הספר בכל בוקר?
  • כיצד אפשר לגרום ליותר נהגים לתת קדימות להולכי רגל במעברי חצייה?
  • כיצד אפשר לגרום ליותר אנשים לרכוב בקסדה על הראש בלי להתבייש?
  • כיצד אפשר לגרום לבני נוער ולמבוגרים שלא לנהוג בהשפעת אלכוהול או כשהם עייפים?
  • כיצד אפשר להשפיע על נהגים שלא ישתמשו בטלפון נייד בזמן נהיגה?
  • כיצד אפשר לוודא שכולם יחזרו בשלום מטיולים ויישמעו להוראות הבטיחות בדרך?
  • איפה אני צריך להשתפר בשמירה על החיים שלי ושל הסביבה בדרכים?

 

סיכום

שינוי המציאות בדרכים ובתרבות אינו תלוי רק באנשים הגדולים שבעמדות מפתח, בשרים ובחברי כנסת; הוא מתחיל בנו, בשינויים שאנו נעשה, וממילא הדברים ישתנו לאט-לאט בכל החברה כשניצור תרבות חדשה של התנהגות בדרכים.

 

נספחים

נספח 1 (התשובות הנכונות מודגשות)

שאלה 1 כמה הרוגים מתאונות דרכים יש בשנה בכל העולם?

א) 500,000 ב) 1 מיליון ג) 250,000 ד) 1.2 מיליון

 

שאלה 2 כמה פצועים מתאונות דרכים יש בשנה בכל העולם?

א) 5.4 מיליון ב) 2 מיליון ג) 25 מיליון ד) 10 מיליון

 

שאלה 3 כמה הרוגים בתאונות דרכים היו בישראל בשנה שמספר ההרוגים בה היה הגבוה ביותר במדינה?

א) 500 ב) 900 ג) 700 ד) 300

 

שאלה 4 כמה אנשים נהרגו בתאונות דרכים בישראל מאז קום המדינה?

א) יותר מ-33 אלף ב) יותר מ-52 אלף ג) יותר מ-17 אלף ד) יותר מ-23 אלף

 

שאלה 5 כמה הרוגים בתאונות דרכים היו בישראל בשנה שמספר ההרוגים בה היה הנמוך ביותר במדינה?

א) 432 ב) 145 ג) 299 ד) 467

 

שאלה 6 מי נפגע הכי הרבה בתאונות דרכים?

א) נהגי כלי רכב פרטיים ב) הולכי רגל ג) נוסעים ד) נהגי משאיות

 

שאלה 7 מהו הגורם המרכזי לתאונות דרכים?

א) תקלות ברכב ב) בעיות בכביש ג) אי-ציות לחוקים

 

שאלה 8 – מה העלות העולמית השנתית של תאונות הדרכים?

א) 867 מיליון דולר ב) 909 מיליארד דולר ג) 518 מיליארד דולר

 

שאלה 9 – מה העלות של תאונות הדרכים בשנה שמשלמת מדינת ישראל?

א) 897 מיליון שקל ב) 12.6 מיליארד שקל ג) 23.8 מיליארד שקל ד) 359 מיליון שקל

 

 

נספח 2

סיטואציה א: שיחה בין קבלן שבונה אולם חתונות לבין מהנדס. המהנדס מסביר לקבלן שחייבים לחזק את הרצפה, שאם לא יחזקו אותה, כשיהיו באולם 500 איש הרצפה תקרוס. הקבלן אומר שלא צריך, ומה שעשו עד עכשיו הוא בסדר [סוף הסיפור – הרצפה אכן נפלה והיו הרבה הרוגים ופצועים]

המשפט שצריך להכניס: אחי, אל תדאג. יהיה בסדר.

 

סיטואציה ב: אם מנסה להסביר לבתה שלא תיפגש עם זרים שהיא מדברת איתם באינטרנט, מאחר שהיא לא יכולה לדעת מי הם באמת. הבת מסבירה לה שהיא דווקא יכולה, ושהיא ראתה תמונה של מי שדיברה איתו ודיברה איתו בטלפון, והם כבר מכירים ממש ואין בעיה.

[סוף הסיפור – מדובר בערבי שהתחזה לנער, וכשהיא הגיעה לפגוש אותו היא נחטפה]

המשפט שצריך להכניס: אימא, אל תדאגי. תסמכי עליי.

 

סיטואציה ג: שני מדריכים מדברים עם הקומונרית והיא מספרת להם שהבוגר שהיה צריך להגיע לחלק את מצרכי המזון למשפחות נזקקות, מה שעושים מדי שבוע, לא הגיע, ואין מי שיחליף אותו… אחד המדריכים, שלא מזמן התחיל ללמוד נהיגה, אומר לחברו שהוא יביא את המכונית של הוריו ויחלק את המצרכים, והחבר מנסה לשכנע אותו שלא לעשות זאת משום שאין לו רישיון.

[סוף הסיפור – המדריך התהפך ברכבו]

המשפט שצריך להכניס: אחי, לי זה לא יקרה, אני לא משחק עם האוטו, אני יודע לנהוג.

 

סיטואציה ד: שיחה בין שני חברים שרוצים לרכוב על אופניים, אחד בקסדה ובמגינים וחברו בלי כלום, והאחד מנסה לשכנע את חברו ללבוש מגינים.

[סוף הסיפור – שניהם מתהפכים, ובעוד האחד יוצא רק חבול מעט, החבר מדמם ופצוע]

המשפט שצריך להכניס: אני לא ילד, אני לא צריך מגינים כשאני רוכב על האופניים.

 

סיטואציה ה: שיחה בין שני ילדים שלשניהם יש אחים גדולים שמתעסקים בטלפון תוך כדי הנהיגה. אחד אומר שצריך להעיר לאח ולהגיד להורים, והאחר מתבייש ולא רוצה לסבך את אח שלו.

[סוף הסיפור – האח שהעירו לו הפסיק להתעסק בטלפון, והאחר לא הפסיק והמשטרה שללה לו את הרשיון]

המשפט שצריך להכניס: הוא אחי הגדול, זה לא התפקיד שלי לחנך אותו…

דעתך חשובה לנו