מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הנני

הנני

מפתחים עין לאומית - שליחות

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שליחות
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

הבנו שאנחנו צריכים להיות שליחים, אבל לא באמת הבנו זאת עד שלא נלמד מאברהם אבינו מהי שליחות ! אחרי שנראה את ביטוייה של תכונה זו בעוצמה חזקה נצליח להבין מיהו שליח אמיתי, מה נדרש משליח אמיתי ואיך הופכים להיות אחד כזה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על אברהם אבינו ועל תפיסת ‘הנני’.
  2. חניכים יבינו מה תהיה ההשפעה שלהם כאשר יחיו בתודעת ‘הנני’.
  3. החניכים יתרגלו ביניהם את תודעת ‘הנני’.

מהלך הפעולה:

 

שלב א –

 

חלקו את השבט לכמה קבוצות, וכל קבוצה תקבל כרטיסייה עם אחד הסיפורים על אברהם אבינו (נספח 1), דף וטוש. הקבוצות יצטרכו להציג את הסיפור שקיבלו, וסצנת הסיום בכל הצגה צריכה להיות שכל חברי הקבוצה עומדים עם שלט ועליו הם כותבים משהו שהם לומדים מאברהם בסיפור.

 

למדריכים – התאימו את הפעילות לחניכים שלכם. אפשר להציג רק חלק מהכרטיסיות (ולא לוותר על עקדת יצחק).
אם השבט שלכם לא אוהב הצגות, אפשר לחלק את הכרטיסיות לכמה חניכים, וכל אחד ייקרא בקול כרטיסייה אחת.

 

הקבוצה האחרונה תציג את סיפור העקדה. בסוף ההצגה שאלו את החניכים מה אפשר ללמוד מאברהם בסיפור.

 

שלב ב –

 

עשו תחרות בין שתי קבוצות: תנו לקבוצות זמן מוגבל והנחו אותן למצוא בתפילה אזכורים רבים ככל האפשר לעקדת יצחק.

 

עם תום הזמן שהוקצב אספו את החניכים וראו את התוצאות של הקבוצות. חשוב לשים לב לכמה אזכורים עיקריים ולסיבת הזכרת העקדה:

 

פרשת העקדה בתפילה שחרית של ימות החול: “אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, זָכְרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹב מִלְּפָנֶיךָ, וּפָקְדֵנוּ בִּפְקוּדת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים מִשְּׁמֵי שְׁמֵי קֶדֶם, וּזְכֹר לָנוּ ה’ אֱלֹהֵינוּ אַהֲבַת הַקַּדְמוֹנִים אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ… וְאֶת הָעֲקֵדָה שֶׁעָקַד אֶת יִצְחָק בְּנוֹ עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתָךְ”

 

הזכרת העקדה בתפילת מוסף של ראש השנה בברכת ‘זיכרונות’.

 

בכמה וכמה מקומות בסליחות הימים הנוראים, לדוגמה: “מי שענה לאברהם אבינו בהר המוריה – הוא יעננו. מי שענה ליצחק בנו כשנעקד על גבי המזבח – הוא יעננו.”

 

עקדת יצחק היא זכות העומדת לכל צאצאי אברהם לדורות, ואברהם – שעמד במבחן האמונה העליונה – ביקש מה’ כי בכל פעם שישראל יחטאו תיזכר לפניו העקדה ויסלח להן ויפדם מצרתן. ובאמת היום כשאנחנו מבקשים רחמים וסליחה מהקב”ה אנחנו מזכירים כל הזמן את הזכות של עקדת יצחק בהר המוריה.

 

נסו להבין עם החניכים מהי הגדולה המיוחדת של העקדה, מה הנקודה המרכזית בה.

 

המפתח להבנת המעשה טמון בתשובה של אברהם לקריאתו של הקב”ה – “הנני”.
בניסיון העשירי של אברהם, ניסיון העקדה, אברהם מבטא את הנאמנות ואת המסירות המוחלטת שלו לקב”ה. הוא מוכן להקריב הכול למען קידוש שם ה’ בעולם, ייסוד עם ישראל. תחושת השליחות שמפעמת באברהם היא שגרמה לו לצאת מהבית החם והמוכר וללכת לארץ רחוקה ולא ידועה, היא שגרמה לו להתגבר על כל הניסיונות במצרים, עם הגר, מלחמת המלכים וכו’, והרוח הזאת היא שהובילה אותו לעקוד את בנו.
הרוח הזאת היא מה שאנו מזכירים לקב”ה בכל פעם שאנו מזכירים את העקדה: אנו מזכירים לקב”ה שאנחנו בניו של אברהם ושיש בנו מהרוח הזאת.

 

אחרי שהכרנו את קריאת ‘הנני’ של אברהם נכיר גם אנשים שקרובים יותר אלינו ולדור שלנו החיים ברוח הזאת של השליחות והמסירות לעם ישראל ולקב”ה, החיים בתודעת ‘הנני’.

 

 

פזרו את התמונות (נספח 2) על הרצפה ותנו לחניכים לספר על הדמויות שהם מכירים. לאחר מכן השלימו להם את המידע שלא חשפו בעצמם בעזרת הכרטיסיות המצורפות (נספח 3). בתמונות תמצאו שש דמויות שאפשר ללמוד מהן שליחות מהי.

 

שאלו את החניכים:

  • מה משותף לכל הדמויות?
  • מה אפשר ללמוד מהדמויות הללו?

אחרי שתכירו את הדמויות ואת השליחות שלהן, פזרו תמונות של חברי השבט על הרצפה. שאלו: היכן ה’הנני’ שלכם? מה תהיה השפעת השליחות שלכם על העולם?

 

שלב ג –

 

שחקו משחק שיתרגל אצלכם את התודעה של מסירות למען עם ישראל; היענות של ‘הנני’ לכל משימה.
מטרת המשחק להיענות לצרכים רבים ככל האפשר שעולים בו.
תפקידכם כמדריכים לשים לב שכל החניכים משתתפים, שהחניכים אינם עוברים על הכללים, ואם יש חניכים שמשתלטים יותר מדי לתת להם פתק ‘עצור’, שאוסר עליהם לבצע משימות בחמש עד שמונה (לבחירתכם) המשימות הקרובות.

 

במרכז המעגל הניחו ערמת קלפים (נספח 4). החניך הראשון במעגל יוציא פתק מהקופה ויקרא אותו בקול, וחניך שיכול ורוצה לבצע את המשימה יצעק “הנני!”. החניך שצעק ראשון יצא מהמעגל ויתחיל את המשימה. ברגע שיגמור, הוא יוכל לחזור למעגל. כל חניך יקריא משימה אחת לפי הסדר, ומטרת השבט היא למלא את כל המשימות מהר ככל האפשר.

 

כללים:

  • רק חניך שיכול לבצע את המשימה רשאי לצעוק “הנני!”
  • החניך שמקריא את המשימה אינו רשאי לצעוק “הנני!”

 

עד פתק המשימות האחרון כל חברי השבט צריכים להשתתף במשימות.

 

אם יש משימה שבמשך דקה וחצי אף אחד לא התנדב לעשות, מחזירים את המשימה לתחתית ערמת הפתקים עם עוד פתק משימה שכבר בוצעה (ויצטרכו לעשות אותה שוב).

 

במהלך ביצוע המשימות המדריכים יכולים לתת פתקי ‘עצור’ לחניכים שאינם נותנים לשאר החניכים הזדמנות להשתתף.

 

סיכום 

שליחות היא ערך שמוביל את חיינו ומנחה אותם, והוא מבוסס על הדברים שחשובים לנו ועל תכונות האופי שלנו. אנחנו מפתחים את השליחות לאורך כל החיים, כבר בשבט שלנו, יחד – וכל אחד לחוד. למדנו מאברהם אבינו מהי מסירות לערכי התורה ואיך אפשר ביצירתיות ובחוכמה לעשות זאת גם במעשים יום-יומיים. ראינו תכונות אלו באנשים שונים ולאחר מכן ניסינו לחשוב גם איפה הן בעצמנו. יש לנו עוד דרך ארוכה, אבל כל דרך מתחילה בצעד הראשון, וב”ה יש לנו הרבה ממי ללמוד. בהצלחה לנו 

 

נספחים

 

נספח 1 

סיפורים על אברהם

 

  1. גיור –
    ” וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן” (בראשית יב, ה).
    למה כתוב על אברם ושרי שעשו ‘נפש’ בחרן? אפילו אם כל האומות בעולם יתכנסו יחד הם לא יוכלו להטיל נשמה אפילו ביתוש; בטח לא באנשים.
    הכוונה על פי המדרש במשפט ‘הנפש אשר עשו’ היא לאנשים שהם גיירו בחרן, ומכאן אפשר ללמוד שמי שמקרב גוי ליהדות כאילו עושה אותו מחדש.
    ולמה כתבו אשר ‘עשו’ ולא אשר ‘עשה’?
    כי אברהם היה מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים (על פי ילקוט שמעוני, בראשית סימן סו).

 

  1. אמונה בה’ –
    “ויגד לאברם העברי” (בראשית יד, יג).
    ר’ יהודה אומר: כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד.
    אברהם אבינו התחיל להאמין באלוקים למרות שכל העולם עבד אלילים. הוא עמד מהעבר השני והאמין בקב”ה (על פי ילקוט שמעוני בראשית עג).

 

  1. ברית מילה –
    כשאברהם היה בן 98 שנה הקב”ה אמר לו: עד עכשיו לא היית תמים לפניי, אלא מול את בשר ערלתךוהיה תמים”.
    אחרי כל הניסיונות שעבר (הברית היא הניסיון השמיני) הקב”ה אומר לאברהם: עד עכשיו ‘לא היית תמים לפניי’, ונותן את מצוות המילה, מצווה עליו לעבור ניתוח מסוכן וקשה בעוד הוא מבוגר כל כך.
    לפי המדרש, אברהם אבינו שלח מייד לקרוא לשם בן נח, ועוד באותו יום בלי להסס הוא מל את עצמו ואת בנו ישמעאל. הברית של אברהם הייתה ביום כיפור, ובכל שנה ושנה הקב”ה רואה דם ברית מילתו של אברהם אבינו ומכפר על עונותיהם של ישראל, שנאמר: כי ביום הזה יכפר עליכם (על פי ילקוט שמעוני סימן פ).

 

  1. הכנסת אורחים –
    היום השלישי אחרי ברית המילה הוא תמיד יום קשה במיוחד, בטח כשהאדם נימול בגיל מבוגר כל כך. הקב”ה החליט לנסות את אברהם, וביום השלישי למילתו ‘הוציא חמה מנרתיקה’ ועשה שיהיה חם במיוחד!
    הקב”ה שלח שלושה מלאכים להתהלך באזור של אברהם.
    אברהם ישב בפתח האוהל וחיכה לאורחים למרות הכאב שחש ולמרות החום הגדול, וכשראה את המלאכים רץ לקראתם כדי להכניס אותם לביתו (על פי ילקוט שמעוני סימן פב).

 

  1. כיצד היה מתפלל אברהם – על עקרות והן נפקדות, על החולים והם נרפאים, ולא היה צריך שילך אצל החולה אלא החולה רואה אותו ונרפא. אפילו ספינות שהיו בים הגדול היו ניצולות בזכותו של אברהם (בראשית רבה).

 

  1. בן שלוש הכיר אברהם את בוראו. יצא מן המערה וראה שמיים וארץ. אמר: מי ברא אלה ואותי? ראה את השמש גבוהה מעל צבא השמיים והתפלל לה. שקעה השמש בערב וזרחה הלבנה. ראה אותה והכוכבים סביב לה, אמר: ודאי הירח הוא הבורא והכוכבים סביב כעבדיו, עמד כל הלילה והתפלל לירח. בבוקר – שקע הירח. אמר: אדון יש על שניהם והיה מצטער שאינו יודע מי הוא. מיד נגלה אליו הקב”ה ואמר לו: אני בעל העולם.

 

  1. “וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹקים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ וַיִּקַּח אֶת שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹקים” (בראשית כב, א–ג).

 

נספח 2 –

 

הרבנית ימימה רועי קליין חנה סנש הרצל הרב קוק חודא משפחת ליפשיץ

 

 

נספח 3 – 

  • הרב קוק

     היה הרב הראשי לישראל, מאבות הציונות הדתית. כתב ספרים רבים שנלמדים בשקיקה עד היום. היה פורץ דרך בגישתו לחילוניות, קירב באהבה ולא בכעס ופעל רבות למרות מתנגדיו הרבים.

  • חנה סנש

     הייתה לוחמת ומשוררת יהודייה, התנדבה לשרת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה וללחום בגרמניה הנאצית. צנחה בשטח הונגריה הכבושה, נתפסה, נחקרה בעינויים והוצאה להורג.

     

  • תיאודור הרצל

    חוזה המדינה; פעל רבות כדי לקדם את הרעיון הציוני ולהקים מדינה עוד לפני שהרעיון נרקם. הקדיש את חייו לטובת קידום רעיון זה ולא נכנע למרות מתנגדיו הרבים.

  • משפחת ליפשיץ

    הרב חזקי וחני ליפשיץ, המשתייכים לחסידות חב”ד, עזבו הכול והקימו את חייהם מחדש בקטמנדו, בנפאל. הם מחזקים את היהודים במקום ומאפשרים בית יהודי וכשר לכל המטיילים הישראלים בכל עת.

  • רועי קליין

    היה קצין בצה”’ל, נהרג במלחמת לבנון השנייה כשקפץ על רימון כדי להציל את חיי חייליו.

  • הרבנית ימימה מזרחי

    רבנית ודרשנית לנשים, מקדישה את חייה לטובת קירוב נשים ליהדות בשמחה ובאמונה גדולה.

 

נספח 4 – 

  1. צריך חניך שיקפוץ 50 פעם על רגל אחת
  2. צריך חניך שידבר עם סבתא רבתה שלו בטלפון
  3. צריך חניך שיכתוב חמשיר מפרגן לקומונרית
  4. צריך חניך שישיג הקלטה של אחיין שלו שר ‘יד אחים’
  5. צריך חניך שיקרא עשרה פרקי תהילים
  6. צריך שלושה חניכים שההורים שלהם היו בבני עקיבא, שיבררו באיזה שבט כל אחד ויסדרו לפי סדר כרונולוגי.
  7. צריך חניך שיברר מה זה ‘אקטיביזם שיפוטי’
  8. צריך חניך שישאל מישהו מהשריון אילו מושגים שקשורים לירי בטנק הוא מכיר
  9. צריך חניך שיבנה פירמידה מ-20 כוסות חד”פ
  10. צריך חניך שיכתוב על דף חמש תרופות סבתא לחמש בעיות רפואיות שונות
  11. צריך חניך שיחבר תרגיל מתמטי מורכב ככל האפשר
  12. צריך חניך שישיר שיר שהוא אוהב לשבט אחר שנמצא בסניף
  13. צריך שני חניכים שיבחרו אזור בסניף וינקו אותו
  14. צריך חניך שיצייר ספינת שודדי ים בים סוער
  15. צריך חניך שירשום תווים של שיר על דף ללא עזרת האינטרנט
  16. צריך שני חניכים שיעשו הורדת ידיים
  17. צריך חניך שיגרום לשבט אחר לעשות מורל לסניף
  18. צריך שני חניכים שיעברו בין כל השבטים (כולל השבט שלנו) ויספרו לכולם מי זה אברה מנגיסטו ומה המצב שלו היום
  19. צריך חניך שירוץ 500 מטר בפחות משתי דקות
  20. צריך חניך שיעשה רשימה של 25 שמות פרחים ללא עזרת אינטרנט
  21. צריך חניך שיתאר מסלול הליכה בארץ שטייל בו בחצי השנה האחרונה
  22. צריך חניך שיתקשר לאבא או לאימא שלו ויגיד להם שני דברים שהוא מעריך בהם
  23. צריך חניך שיכתוב הודעה לאחד מהרכזים במחוז ויפרט בה מה הוא אוהב בבני עקיבא
  24. צריך שני חניכים שימצאו כתבה מהשבוע האחרון (אפשר בטלפון של המדריך) שהם היו רוצים לכתוב לה תגובה וינסחו מכתב תגובה רציני
  25. צריך חניך שיספר למדריך על סרט שראה לאחרונה ולמד ממנו משהו לחיים

דעתך חשובה לנו