איתור סניפים וכפרי בוגרים
למילה 'אדם' אין הטיה של רבים בלשון הקודש. אי אפשר לומר 'אדמים'. הדבר ממחיש את הרעיון שכל אדם הוא בריה ייחודית בפני עצמה.
מתוך ההבנה כי אני אחד וייחודי ואין כמוני בעולם כלל, ניתן להגיע להבנה העמוקה שיש לי תפקיד חשוב בעולם ועליי לממש את כל הכישורים שלי על מנת להשלים אותו.
פעולה זו באה לאפשר לחניכים שלנו לזהות בעצמם את נקודות האור הייחודיות להם ומתוך כך לעודד אותם לבטא אותן בעולם. במהלך הפעולה החניכים ייחשפו לייחודיות שבהם. תחילה דרך שמם, בהמשך דרך טביעת האצבע הייחודית להם ולבסוף דרך המאפיינים הייחודיים רק להם כמו תכונות וכישורים.
.
.
בשלב הראשון של הפעולה נתמקד בפרט שמייחד כל אדם ומוכר לחניכים שלנו מקרוב, השם הפרטי שלהם. לכל חניך יש שם ייחודי שבחרו לו הוריו.
.
נפתח את הפעולה במשחק שמות קצר. לרשותכם שתי אפשרויות למשחקים, תוכלו לבחור את האפשרות המתאימה ביותר לשבט שלכם או לשחק את שניהם.
.
לאחר המשחק נתמקד במהות השם.
.
כל חניך ישתף את הקבוצה בפרטים הבאים:
.
יש מצבים שהשם נבחר על שם קרוב משפחה, מאורע משפחתי או פשוט דבר מה שאהוב על ההורים. בתור הכנה, כדאי לבקש מההורים שישתפו אתכם בסיבה שהביאה לבחירת השם ולוודא איתם מראש שילדיהם אכן מודעים לכך.
.
אם החניכים שלכם יודעים לקרוא ולזהות את שמם, ניתן להכין מראש מספר כרטיסיות כמספר החניכים ולכתוב עליהם את שמותיהם. נפזר את הכרטיסים בחלל, נבקש מכל חניך למצוא את שמו ורק לאחר מכן לשתף את כולם בפרטים הנ"ל. כרטיסיית השם יכולה ללוות אתכם גם לפעילויות הבאות.
.
נשאל את החניכים מתי אנחנו משתמשים בשמו של אדם? (כשאנו פונים אליו, מזכירים אותו, מחמיאים לו וכו'.) שמו של אדם משמש לזיהוי ולתיאור.
.
.
בדומה לשם האדם, שהוא ייחודי לכל אחד ואחת מאיתנו, קיימים בנו עוד כמה מאפיינים ייחודיים. מטרת שלב זה היא להציף ולהציג את הייחוד שבנו.
.
טביעת היד שלי- לכל אדם יש טביעת יד ייחודית משלו. בשלב זה ובשלב הבא נשתמש בטביעת היד הייחודית שלנו ככלי עזר להמחשת הייחודיות הקיימת בתוכנו. תחילה נמחיש לחניכים מהי טביעת אצבע- כל חניך יטבול את אצבעו בצבע גואש בצבע שונה. על דף לבן יטביעו החניכים זה לצד זה את טביעת האצבע שלהם. נראה לחניכים שאמנם טביעות האצבע מאוד מאוד דומות, אך באמת- אין שני אנשים בעלי טביעת אצבע זהה- אפילו לא תאומים זהים שנראים בדיוק אותו הדבר. טביעת האצבע היא ייחודית לכל אדם ואדם בפני עצמו.
.
.
כמו טביעת האצבע שלנו קיימים בנו עוד מאפיינים שייחודיים לנו.
בשלב זה, נזדקק לחומרי היצירה הבאים: דפים, נייר רצף, טושים, צבעים ועפרונות.
במידה וצוות המדריכים בשבט שלכם גדול מספיק, מומלץ לפעול עם החניכים בצורה פרטנית בשלב זה. אם זה לא אפשרי, נשתדל לעבור בין החניכים בתדירות גבוהה- לסייע ולהכווין אותם.
.
גם כאן, תוכלו לבחור את האפשרות שתתאים לשבט שלכם בצורה הטובה ביותר:
.
.
בשלב המסיים את הפעולה הזו, נערוך סבב בו כל חניך יתאר את היצירה שלו בתערוכה וישתף בדברים המייחדים אותו. במהלך הסבב נאפשר לחניכים ולמדריכים האחרים להגיב, אולי יש להם דבר מה להוסיף, אולי הם מוצאים בחבר שלהם דבר מה ייחודי שהוא לא חשב עליו בעצמו?
.
שיתוף כזה של החניך את הקבוצה מחזק את הביטחון העצמי שלו ומאפשר לו להתבטא בחופשיות בקבוצה שהיא תומכת ומקבלת. התגובות של הקבוצה יחזקו אצל החניך את ההכרה בתכונות הייחודיות לו ויעזרו לו להאמין בעוצמה שלהן. שהרי, אם החברים מסביב מצליחים להבחין בכך, כנראה שזו תכונה מאוד מיוחדת ומאוד חזקה. נציע לחניך להוסיף לדמות שלו את הצעות השבט.
.
נשאיר את תוצרי החניכים בחדר השבט (תלויים על הקיר בתערוכה אם אפשר או מונחים לתצוגה), עוד נמשיך לעסוק בהם בפעילות הבאות.
.
.
נסכם עם החניכים- בפעילות זו גילינו את הייחודיות של כל אדם. במה היא מתבטאת? נאפשר לחניכים לענות מתוך החוויות שעברו בפעילות- שיתוף בשם, יצירת טביעת אצבע ייחודית ומציאת המאפיינים הייחודיים להם.