מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הייחודיות שבי

הייחודיות שבי

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
כלל ופרט | מימוש עצמי
6 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

למילה 'אדם' אין הטיה של רבים בלשון הקודש. אי אפשר לומר 'אדמים'. הדבר ממחיש את הרעיון  שכל אדם הוא בריה ייחודית בפני עצמה.

מתוך ההבנה כי אני אחד וייחודי ואין כמוני בעולם כלל, ניתן להגיע להבנה העמוקה שיש לי תפקיד חשוב בעולם ועליי לממש את כל הכישורים שלי על מנת להשלים אותו.

פעולה זו באה לאפשר לחניכים שלנו לזהות בעצמם את נקודות האור הייחודיות להם ומתוך כך לעודד אותם לבטא אותן בעולם. במהלך הפעולה החניכים ייחשפו לייחודיות שבהם. תחילה דרך שמם, בהמשך דרך טביעת האצבע הייחודית להם ולבסוף דרך המאפיינים הייחודיים רק להם כמו תכונות וכישורים.

מטרות הפעולה

  • החניכים יזהו את השם הפרטי כייחודי לאדם ומייחד אותו
  • החניכים יגלו את הייחודיות שבהם וישתפו בה את חבריהם

מהלך הפעולה

.

 

שלב א'

.

בשלב הראשון של הפעולה נתמקד בפרט שמייחד כל אדם ומוכר לחניכים שלנו מקרוב, השם הפרטי שלהם. לכל חניך יש שם ייחודי שבחרו לו הוריו.
.

נפתח את הפעולה במשחק שמות קצר. לרשותכם שתי אפשרויות למשחקים, תוכלו לבחור את האפשרות המתאימה ביותר לשבט שלכם או לשחק את שניהם.
.

  • שמות וצלילים- לצורך פעילות זו נזדקק לתוף או כלי נגינה אחר שתוכלו להשיג. התוף  יעבור בין החניכים לפי סדר ישיבתם, כל חניך יאמר את שמו בקול בקצב של חלוקה להברות תוך הקשה על התוף עם כל הברה. למשל: ת‎- הי- לה. החלוקה להברות מאפשרת לזהות את כל הצלילים המרכיבים את המילה וכך להגות אותה בצורה מיטבית. במידת הצורך כדאי שאחד המדריכים ידגים את הפעילות וישמש מודל לחניכים.
  • שמות ותנועות- כל חניך בתורו, יאמר את שמו בשילוב תנועה שיבחר (מחיאות כפיים בקצב מסוים, גלגול הידיים וכו') שאר החניכים יחזרו על שמו בשילוב התנועה. גם כאן כדאי שאחד המדריכים ידגים את הפעילות וישמש מודל לחניכים. אפשרות מאתגרת יותר- כל פעם יתבקשו החניכים לחזור על התנועות והשמות מתחילת הסבב ורק אז להוסיף את שמם בשילוב תנועה חדשה. ניתן להוסיף למשחק, קצב בעזרת טפיחות על הברכיים ומחיאות כפיים לתוכו ישתלבו תנועות החניכים.
    .

שלב ב'
.

לאחר המשחק נתמקד במהות השם.
.

כל חניך ישתף את הקבוצה בפרטים הבאים:
.

  • מה משמעות השם שלי?
  • כיצד בחרו לי אותו?
  • מדוע נבחר לי דווקא שם זה?
    .

יש מצבים שהשם נבחר על שם קרוב משפחה, מאורע משפחתי או פשוט דבר מה שאהוב על ההורים. בתור הכנה, כדאי לבקש מההורים שישתפו אתכם בסיבה שהביאה לבחירת השם ולוודא איתם מראש שילדיהם אכן מודעים לכך.
.

אם החניכים שלכם יודעים לקרוא ולזהות את שמם, ניתן להכין מראש מספר כרטיסיות כמספר החניכים ולכתוב עליהם את שמותיהם. נפזר את הכרטיסים בחלל, נבקש מכל חניך למצוא את שמו ורק לאחר מכן לשתף את כולם בפרטים הנ"ל. כרטיסיית השם יכולה ללוות אתכם גם לפעילויות הבאות.
.

נשאל את החניכים מתי אנחנו משתמשים בשמו של אדם? (כשאנו פונים אליו, מזכירים אותו, מחמיאים לו וכו'.) שמו של אדם משמש לזיהוי ולתיאור.
.

שלב ג'

.

בדומה לשם האדם, שהוא ייחודי לכל אחד ואחת מאיתנו, קיימים בנו עוד כמה מאפיינים ייחודיים. מטרת שלב זה היא להציף ולהציג את הייחוד שבנו.
.

טביעת היד שלי- לכל אדם יש טביעת יד ייחודית משלו. בשלב זה ובשלב הבא נשתמש בטביעת היד הייחודית שלנו ככלי עזר להמחשת הייחודיות הקיימת בתוכנו. תחילה נמחיש לחניכים מהי טביעת אצבע- כל חניך יטבול את אצבעו בצבע גואש בצבע שונה. על דף לבן יטביעו החניכים זה לצד זה את טביעת האצבע שלהם. נראה לחניכים שאמנם טביעות האצבע מאוד מאוד דומות, אך באמת- אין שני אנשים בעלי טביעת אצבע זהה- אפילו לא תאומים זהים שנראים בדיוק אותו הדבר. טביעת האצבע היא ייחודית לכל אדם ואדם בפני עצמו.
.

שלב ד'

.
כמו טביעת האצבע שלנו קיימים בנו עוד מאפיינים שייחודיים לנו.    

בשלב זה, נזדקק לחומרי היצירה הבאים: דפים, נייר רצף, טושים, צבעים ועפרונות.

במידה וצוות המדריכים בשבט שלכם גדול מספיק, מומלץ לפעול עם החניכים בצורה פרטנית בשלב זה. אם זה לא אפשרי, נשתדל לעבור בין החניכים בתדירות גבוהה- לסייע ולהכווין אותם.
.

גם כאן, תוכלו לבחור את האפשרות שתתאים לשבט שלכם בצורה הטובה ביותר:
.

  • אפשרות א'- כל חניך יקבל דף לבן ועיפרון וישרטט את כף ידו על הדף. בעזרת המדריכים, יכתבו החניכים את שמם בראש הדף (במקרה הצורך אפשר להיעזר במדבקות אותיות, חותמות ועזרים שונים לכתיבת השם), חניכים שלא יכולים לכתוב את שמם יכולים להיעזר בכרטיסיית השם שלהם משלב ב' ולהדביקה בראש הדף. לאחר מכן ימלאו החניכים את כף היד בתכונות שמאפיינות/ דברים שמייחדים אותם. כדאי להכווין את החניכים בשאלות כמו- במה אתה הכי טוב? מה רק אתה יכול? איזה כישרון יש לך? וכו'. כדאי להשתמש בצבעים מגוונים על מנת ליצור יצירה ייחודית. דאגו לשמור שטחים ריקים בכף היד- בפעולות הבאות תמלאו אותם בתכנים נוספים. לסיום, נתלה את כל כפות הידיים על הקירות וניצור תערוכה.
  • אפשרות ב'- נגזור נייר רצף בגודל מתאים כך שהחניך יוכל לשכב על הנייר ונשרטט עליו את דמותו. בעזרת המדריכים, יכתבו החניכים את שמם בראש הדף (במקרה הצורך אפשר להיעזר במדבקות אותיות, חותמות ועזרים שונים לכתיבת השם). חניכים שלא יכולים לכתוב את שמם יכולים להיעזר בכרטיסיית השם שלהם משלב ב' ולהדביקה בראש הדף. בדומה לאפשרות הקודמת, גם כאן בעזרת המדריכים ימלא כל חניך את הדמות שיצרתם בתכונות שמאפיינות אותו/בדברים שמייחדים אותו. כדאי להכווין את החניכים בשאלות כמו- במה אתה הכי טוב? מה רק אתה יכול? איזה כישרון יש לך? וכו'. בזכות השטח הרב של הדמות יוכלו החניכים להוסיף ולצייר מאכלים/משחקים/מקומות שהם אוהבים. ניתן גם לעצב את הדמות בדומה לחניך. דאגו לשמור שטחים ריקים בדמות שיצרתם- בפעולות הבאות תמלאו אותם בתכנים נוספים. 
    .     
    לסיום, נתלה את כל הדמויות על הקירות וניצור תערוכה.
    .

שלב ה'

.
בשלב המסיים את הפעולה הזו, נערוך סבב בו כל חניך יתאר את היצירה שלו בתערוכה וישתף בדברים המייחדים אותו. במהלך הסבב נאפשר לחניכים ולמדריכים האחרים להגיב, אולי יש להם דבר מה להוסיף, אולי הם מוצאים בחבר שלהם דבר מה ייחודי שהוא לא חשב עליו בעצמו?
.

שיתוף כזה של החניך את הקבוצה מחזק את הביטחון העצמי שלו ומאפשר לו להתבטא בחופשיות בקבוצה שהיא תומכת ומקבלת. התגובות של הקבוצה יחזקו אצל החניך את ההכרה בתכונות הייחודיות לו ויעזרו לו להאמין בעוצמה שלהן. שהרי, אם החברים מסביב מצליחים להבחין בכך, כנראה שזו תכונה מאוד מיוחדת ומאוד חזקה. נציע לחניך להוסיף לדמות שלו את הצעות השבט.  
.

נשאיר את תוצרי החניכים בחדר השבט (תלויים על הקיר בתערוכה אם אפשר או מונחים לתצוגה), עוד נמשיך לעסוק בהם בפעילות הבאות.
.

סיכום

.

נסכם עם החניכים- בפעילות זו גילינו את הייחודיות של כל אדם. במה היא מתבטאת? נאפשר לחניכים לענות מתוך החוויות שעברו בפעילות- שיתוף בשם, יצירת טביעת אצבע ייחודית ומציאת המאפיינים הייחודיים להם.

דעתך חשובה לנו