מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הטבע ואני

הטבע ואני

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | אופק
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קיימות | ארץ ישראל | טו בשבט
  • מתאים ליום חול
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

ט”ו בשבט הוא חג של הטבע, ודרכו אנחנו יכולים ללמוד על יחס התורה והיהדות לעולם החי והצומח שסביבנו- הקדב”ה ברא אותם כדי שנהנה מהם, אך גם כדי שנשמור עליהם. בפעולה זו נתחבר לטבע, נלמד מהו מִחזור וכיצד הוא תורם לשמירה על הסביבה ונתנסה ביצירה מחומרים ממוחזרים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יתחברו לטבע שסביבם.
  2. החניכים ילמדו מהו מִחזור.
  3. החניכים יתנסו בשימוש חוזר בכל מיני חומרים.

מהלך הפעולה

 

פתיחה

אפשרות א

חפשו בסביבתכם מקום שיש בו טבע (גינה, חורשה, אפילו כמה עצים).

תנו לחניכים כמה דקות להסתובב ולאסוף מה שיבחרו מהטבע: אבנים, עלים, פרחים, אצטרובלים, זרדים וכו’. תוכלו גם לתת הוראות ספציפיות יותר, לבקש מכל חניך לבחור דבר אחד מהטבע.

אפשרות ב

אם אין בסביבתכם מקום מתאים, הביאו מראש לפעולה אבנים, עלים, פרחים, אצטרובלים, זרדים וכו’. פרסו את החומרים על הרצפה ובקשו מכל חניך וחניכה לבחור דבר אחד מהטבע.

 

שלב א – נעים מאוד, טבע

כנסו את החניכים למעגל ובקשו מכל חניך לספר מה מצאו או בחרו.

שאלו את החניכים:

מי עשה את העלים, את האבנים, את העצים היפים? אתם מכירים אותו?

הסבירו שכל הדברים האלו הם דברים שנמצאים בטבע שה’ ברא בשבילנו. הפרחים, הצמחים והעצים נבראו בבריאת העולם, והם משמשים אותנו להרבה דברים.

 

שלב ב- מִחזור

בחלק זה תלמדו את החניכים באמצעות הסיפור מהו שימוש חוזר ולמה הוא עוזר לשמירה על העולם.

ספרו את הסיפור ‘שימוש חוזר’ (נספח 1).

לעזרתכם בהעברת הסיפור צירפנו גם המחשה של הסיפור בכרטיסיות (נספח 2). תוכלו להדפיס אותן לפני הפעולה ולהראות אותן לחניכים לפי שלבי הסיפור.

 

שלב ג –  גם אנחנו יודעים למחזר

הסבירו לחניכים שכמו הילדים בסיפור, גם אנחנו יכולים לעשות שימוש חוזר בדברים במקום לזרוק אותם לאשפה ולפגוע בטבע היפה שה’ ברא בשבילנו – השלכת פסולת בסביבה יכולה לפגוע בבע”ח, הם יכולים להפגע משקיות, אריזות חטיפים וכדוולכן נשמור על הסביבה : נמחזר מה שאנחנו יכולים, ומה שלא ניתן למחזר נדאג לשים את הפסולת בפח,

הביאו איתכם בקבוקים (או בקשו מראש מהחניכים שיביאו אותם), וגזרו אותם לרוחב לשני חלקים שווים.

מהחלק העליון תוכלו להכין עציץ (ראו סרטון הדרכה בקישור), ומהחלק התחתון תוכלו להכין כלי לאחסון כלי כתיבה. בחרו את האפשרות המועדפת עליכם.

עזרו לחניכים להכין את העציץ או את הכלי, קשטו אותם איתם בטושים, במדבקות, בצבעי גואש ובכל מה שתבחרו. תוכלו להשתמש גם בהדבקת חומרים מהטבע שאספתם בחלק הראשון של הפעולה.

 

סיכום

סכמו והזכירו מה ראיתם היום:

היום ראינו איזה טבע יפה ה’ ברא בשבילנו. אחר כך למדנו בסיפור שהרבה אשפה יכולה להפריע לטבע ולהפוך לערמה גדולה. כדי לשמור על הטבע למדנו שאפשר לעשות בחפצים שימוש חוזר במקום להשליך אותם לאשפה והפכנו את הבקבוקים לעציץ (או לכלי אחסון לכלי כתיבה).

 

נספחים

 

נספח 1

סיפורנו מתחיל ביום אחד בהיר
כשילדי השכונה הסתובבו להם בעיר
ובדרך לגן המשחקים
עברו ליד שכונת המפעלים.
היה שם מפעל שמייצר מחשבים
ולידו מפעל שמייצר בקבוקים.
היה שם מפעל לייצור קופסאות
בכל מיני גדלים וצורות.
ועוד מפעל אחד ליד
שייצר אפילו שוקולד.
ואז לפתע ראו הילדים
ערמה ענקית שם ליד המפעלים.
ערמת פסולת שבה המון המון דברים.
ומה היה שם, אתם שואלים?
היו שם בקבוקים בכל מיני גדלים,
היו שם קופסאות וגם גלילים
והיו שם גם ספוגים שונים ומשונים.
הסתכלו הילדים ואמרו כמה חבל.
הערמה הזאת רק תלך ותגדל
אולי נעשה בדברים שימוש חוזר
כן, כמובן לא כדאי לוותר.
נוכל בכל אלה הרבה דברים לעשות:
לשחק, להשתובב והמון דברים לבנות.

כן, כן, כך לבסוף הבינו הילדים,
שבמקום לקנות צעצועים חדשים,
אפשר להשתמש בהם שימוש חוזר
והעולם יהיה מקום טוב יותר.

 

נספח 2

סיפור בכרטיסיות

 

 

דעתך חשובה לנו