מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הזכות שלהם, החובה שלנו

הזכות שלהם, החובה שלנו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
עין טובה
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
6 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

כשאנו רואים את הטוב אצל אנשים, אין גבול למה שזה יכול לחולל…

מטרות הפעולה

1. החניך יבין וידע שאנו בונים את המציאות לחיוב ולשלילה, על ידי ההסתכלות שלנו, אם בראיית הטוב ואם בראיית הרע.

2. החניך יבין שכל עוד אנו לא מצליחים ללמד זכות על חברנו ועל עצמנו אנו פוגעים בעצמנו ובקישור בינינו, וממילא אנו מעכבים את הגאולה.

3. החניכים יתרגלו נקודת מבט חיובית על מעשיהם של אחרים.

מהלך הפעולה

.

שלב א’- תחת בקורת

החניכים ישבו במעגל, כשבאמצעו בקבוק ריק. המדריך יסביר לחניכים את כללי המשחק: א. המדריך / אחד החניכים מסובב את הבקבוק. ב. החניך אליו מופנית פיית הבקבוק נשאל שאלה ע”י המדריך (שאלות בנושא ידע כללי, אפשר לקחת ממשחק טריוויה וכדו’). ג. לחניך אליו מופנית השאלה יש שלוש עד חמש שניות לחשוב על התשובה. ד. אם החניך ענה על השאלה בזמן המוקצב, המדריך יסובב שוב את הבקבוק, ישאל שאלה וכך הלאה. ה. אם החניך לא ענה על השאלה או ענה על השאלה לא נכון, השאלה מופנית לזה שיושב מימינו. החניך שלא ענה על השאלה או ענה לא נכון יוצא מהמשחק. ו. מנצח החניך ששרד הכי הרבה.
.

*מדריך יקר! בחלק זה של הפעולה מוטלת עליך המשימה להלחיץ את החניכים לענות כמה שיותר מהר על השאלות. לאחר המשחק המדריך יפנה לחניכים בשאלות הבאות: • איך הרגשתם במשחק? • האם העובדה שהמשחק היה תחרותי- פגע בהצלחתכם, עזר להצלחתכם, או לא הועיל ולא הפריע? • האם אדם יכול להוציא לפועל את יכולותיו וכישרונותיו כאשר אלה שמולו מלחיצים, לא נותנים לו הזדמנות, שיפוטיים וביקורתיים?
.

שלב ב’- מתוך אמון

המדריך יבחר חניך מתנדב ויבקש ממנו לצאת מהחדר בו נערכת הפעולה. המדריך יבחר מתנדב נוסף למשחק “פרה עיוורת” (עוצמים לחניך המתנדב את העניים והחניך הנוסף צריך להשמיע קולות. ע”י השמיעה, החניך שעיניו עצומות צריך להגיע לחניך שמשמיע קולות). על החניך שמשמיע קולות לעשות מספר דברים: • למצוא פינה בחדר ולהיות רק שם. • להשמיע קולות עידוד כגון: “אתה יכול”, “אני אכוון אותך”, “כל הכבוד” וכו’.
.

שלב ג’- באיזה מבט אני מסוגל לראות?

בסיום המשחק המדריך יבקש מהחניכים לשבת. המדריך יקריא לחניכים מספר מקרים (נספח מס’ 1) ויבקש מהחניכים בכל פעם למצוא כמה שיותר דברים המצדיקים את המעשה של הדמות המדוברת.
.

שלב ד’- צריך לדון כל אדם לכף זכות

.

סיכום

המדריך יספר לחניכים סיפור על ר’ עקיבא (נספח מס’ 2) המדריך יעצור את הסיפור בנקודה המסומנת וישאל את החניכים: מה הייתם חושבים על רבי אליעזר בן הורקנוס? מה אתם הייתם עושים במקום ר’ עקיבא? בסיום הסיפור המדריך ישאל את החניכים: כיצד הרגיש רבי אליעזר בן הורקנוס לאורך הסיפור, וכיצד הרגיש בסיומו?

בפעולה זו ניסינו לגעת ברובד משמעותי בעומק היחסים בין אדם לחברו ובכלל באומה ועל כוחם הרב לעשות טוב. בתחילת הפעולה נתקלנו בשתי תופעות שיש לתהות על קנקנן: כאשר היו החניכים תחת לחץ ודיכאנו אותם במילים, הם לרוב לא הצליחו לענות על השאלות ונכשלו. אולם במשחק פרה עיוורת, כאשר היה יותר זמן עידוד ואוירה חיובית, ראו זה פלא- ההצלחה עלתה. לאחר מכן, ראינו במקרים שלא כל-כך קשה לחשוב חיובי על אנשים. זה אפשרי, וגם הרבה פעמים- נכון יותר. בסיפור על רבי עקיבא ורבי אליעזר ראינו שלר’ עקיבא היו את כל הסיבות שבעולם לכעוס ולשלול את ר’ אליעזר, אך הוא לא עשה זאת. הוא לימד עליו זכות והתוצאות אכן הראו שלא סתם נהג ר’ אליעזר בצורה זו, היתה לו סיבה אמיתית לכך. בפעולה ראינו שכאשר מאמינים במישהו, רואים אותו בעין טובה ומלמדים עליו זכות- המסוגלות שלו להצליח היא הרבה יותר גבוהה. אך לצערנו, גם ההפך הוא הנכון… האדם- יסודו הוא טוב ורק סיבות שונות מפילות אותו. בשביל לעזור לו, ובעצם לעזור לעם ישראל, עלינו לא לבקר אותו ולדכאו ועל ידי זה לפגוע בפוטנציאל החיובי שבו. להפך, תפקידנו הוא לעורר את כוחותיו החיוביים ולתת לו קרקע חיובית, שממילא תהיה פורייה ויצמח ממנה טוב. זאת היא התוצאה של ההתייחסות החיובית וראיית הטוב. כמו שלמדנו מהסיפור, עלינו להיזהר לא להסתכל בצורה שטחית על האנשים שסביבנו, אלא להאמין שכוונתם טובה ולנסות לראות את הדברים מנקודת מבטם. בכך נוכל ליצור חברה טובה ובריאה יותר ולהתקדם יחד בראייה חיובית, מקדמת ומאירת פנים. לימוד הזכות הוא ממש קסם מדבק. תלמד זכות על האחר, והוא יאיר אליך פנים בחזרה. ההשפעה שלך עליו תגדל, והוא גם יסתכל האור חיובי על אחרים. השפעה שאינה נגמרת, הארה שאין לה סוף… כשנצליח ללמד זכות על כל סביבתנו ומתוך כך להאמין בכולם ולהרבות אהבה, זהו המתכון לגאולה השלמה.

.

נספחים

.

נספח מס’ 1 – מקרים: רינה עלתה לאוטובוס ולא אמרה שלום לחברתה גילה שהייתה גם היא על אותו אוטובוס.
צחי כל הזמן מדבר שצריך לעזור לאחרים, אך כאשר ניר ביקש ממנו עזרה צחי סרב.
יפעת קבעה עם שירה בשעה 16:00 במרכז העיר. השעה כבר 16:30 ויפעת עדיין מחכה לשירה.
שירה פעילה בוועד כיתה. בשבוע הבא מתקיים ערב כיתה. מחפשים מקום לערוך שם את הערב ומבקשים משירה שזה יהיה בביתה, אולם היא מסרבת בכל תוקף.
רועי חולה כבר שבוע ואף אחד מילדי הכיתה לא בא לבקר אותו.
גלית עברה ברחוב וראתה חתול מיילל בחוזקה. לפתע בא רכב של העיירה ולקח את החתול.

נספח מס’ 2 – סיפור: מעשה ברבי עקיבא בן יוסף שהיה מושכר אצל רבי אליעזר בן הורקנוס (-היה עבדו בהשכרה) ועשה עימו שלוש שנים. כשבא להיפטר ממנו (-להפרד ממנו) בערב יום הכיפורים, אמר לו רבי עקיבא: תן לי מעותיי ואלך ואפרנס את אשתי ואת בניי (-רבי עקיבא ביקש את משכורתו עבור שלוש שנות עבודה). אמר לו (-רבי אליעזר): “אין לי מעות שאתן לך”. והיה (-ר’ עקיבא) רואה מעות בידו. “תן לי בהמה”. אמר לו: “אין לי בהמה שאתן לך”, והיה רואה בהמה בתוך ביתו. “תן לי תבואה בשכרי”. אמר לו: “אין לי תבואה שאתן לך”, והיה רואה תבואה בתוך ביתו. אמר לו: “תן לי כרים וכסתות בשכרי”. אמר לו: “אין לי כרים וכסתות שאתן לך”, והיה רואה כרים וכסתות בתוך ביתו. “תן לי קרקע בשכרי”. אמר לו: “אין לי קרקע שאתן לך”, והיה רואה לו קרקע.

בנקודה זו המדריך יעצור את הסיפור ויעורר דיון (מפורט בגוף הפעולה).

מה עשה רבי עקיבא? הפשיל כליו לאחור והלך לביתו בפחי נפש. מה עשה רבי אליעזר בן הורקנוס? המתין עד שיצא חג בסוכות ונטל משואות שלושה חמורים, אחד של יין, ואחד של שמן ואחד של כל מיני מגדים ומעות בידו והלך לביתו של רבי עקיבא, והניח לפניו ואכלו ושתו והוציא המעות ונתן לו. אמר לו: “בני, חייך (-אמור לי את האמת), כשאמרת לי ‘תן לי את מעותיי’ ואמרתי לך ‘אין לי מעות שאתן לך’, והיית רואה מעות שבידי, במה חשדתני?” “אמרתי שמא שדות וכרמים נזדמנו לו בזול וביקש ליקח מהם”. “כשאמרת לי ‘תן לי בהמה’ ואמרתי לך ‘אין לי בהמה שאתן לך’, והיית רואה בהמה בתוך ביתי, במה חשדתני?” אמר לו: “אמרתי שמא מושכרות הם בידי אחרים”. “כשאמרת לי ‘תן לי תבואה בשכרי’ ואמרתי לך ‘אין לי תבואה שאתן לך’, והיית רואה תבואה בתוך ביתי, במה חשדתני”? אמר לו: “אמרתי שמא רוב פירותיו אינן מעושרים”. “כשאמרת לי ‘תן לי כרים וכסתות בשכרי’ ואמרתי לך ‘אין לי’, והיית רואה כרים וכסתות בתוך ביתי, והיית רואה לי קרקע במה חשדתני?” אמר לו: “אמרתי שמא הקדיש רבי כל נכסיו לשמיים”. אמר לו: “העבודה שכך היה (-אני נשבע שכך היה…). הורקנוס בני לא היה עוסק בתורה והקדשתי כל נכסיי לשמיים כדי שיעסוק בתורה עד שבאתי אצל החכמים והתירו את נדרי…”.

דעתך חשובה לנו