איתור סניפים וכפרי בוגרים
מעבירי פעולת ליל שבת יקרים,
זכינו, ואתם מעבירים לנו פעולת ליל שבת בשבת הקרובה.
השנה נעסוק בחודש ארגון בנושא עם אשר רוח בו.
פעולת ליל שבת היא כלי מרכזי וחשוב לבירור הנושא, לשיח עמוק, לדיון וללמידה משותפת.
עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל התגלתה לעינינו הרוח הגדולה של עם ישראל, רוח אשר פיעמה בתוכנו מאז היותנו לעם.
השבת, לאור פרשת תולדות, המזכירה לנו שכוחנו בחיבור לתורה ולמצוות דווקא, לאור החלוקה הברורה בין “הקול קול יעקב” ובין “ידיים ידי עשיו”, נבקש להתמקד ברוח הזהות היהודית שהתגלתה במלוא עוזה במלחמה הזו, מלחמה שנפתחה רגע אחרי חילוקי דעות קשים ומרים בנוגע לזהותה של המדינה. רוח התורה והחיבור אל המצוות דווקא ברגעי המשבר הייתה לסמל ומופת ובאה לידי ביטוי באופנים רבים, בקריאות שמע ישראל של חיילנו, בבקשה המונית לציציות מכל גוני העם, בשמירת שבת של יהודים שלא שמרו עליה קודם לכן ובסגולת ישראל שהתגלתה לעין כול.
1. על ייחודיות “קול יעקב” ששומרת עליו בזמן מלחמה:
דברים כ, ג:
“וְאָמַ֤ר אֲלֵהֶם֙ שְׁמַ֣ע יִשְׂרָאֵ֔ל אַתֶּ֨ם קְרֵבִ֥ים הַיּ֛וֹם לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹיְבֵיכֶ֑ם אַל־יֵרַ֣ךְ לְבַבְכֶ֗ם אַל־תִּֽירְא֧וּ וְאַֽל־תַּחְפְּז֛וּ וְאַל־תַּֽעַרְצ֖וּ מִפְּנֵיהֶֽם”.
רש”י:
“שמע ישראל. אֲפִלּוּ אֵין בָּכֶם זְכוּת אֶלָּא קְרִיאַת שְׁמַע בִּלְבַד, כְּדַאי אַתֶּם שֶׁיּוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם”.
“אתה שומע יריה מנשק מושתק. בהתחלה אתה חושב שאתה מדמיין. כמו שנדמה שמרגישים טפטוף אבל לא בטוחים. ואז עוד ירייה ועוד אחת. גם אחרים שומעים אותן. ר’ אומר שעכשיו צריך להיות יותר דרוכים. יחידות מיוחדות של צה”ל מגיעות וזה אומר שעכשיו המחבלים עם הגב לקיר. תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. קול היריות מתקרב. ואז מישהו בחוץ צועק, ‘צה”ל. שייטת 13’. מישהו לידך עונה לו, ‘גם אנחנו צה”ל’. כמו שני חברים שמצאו זה את זה בחשיכה מוחלטת. האם זה באמת צה”ל? העברית של המחבלים היתה גם היא טובה. אתה והחיילים שאיתך שואלים שאלות: ׳מאיפה אתם׳, ׳מי המפקדים שלכם׳, ׳את מי אתם מכירים׳. כאילו זה מפגש חברתי. אבל זה לא. הנשק שלך כל הזמן מכוון לכניסה. מהשאלות אליכם אתה מבין שגם הם לא בטוחים לגביכם, שאולי חושבים שחדר האוכל זה מלכודת, שאתם בני ערובה בידי מחבלים. ׳שמע ישראל׳, מישהו צועק מבחוץ. ׳ה’ א-לוהינו׳, מישהו לידך עונה, והמילים האלה שלקוחות ממציאות אחרת גורמות לך להתרגשות. ׳ה’ אחד׳, הוא מחזיר”.
3. פעולתו של “קול יעקב” על “ידי עשיו”
ספר מעלות התורה:
“איתא במדרש כל זמן שקולו של יעקב מצפצף בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, אין הידיים ידי עשיו […] והוא קולו של יעקב, דהיינו לימוד תורה, ואז יהיה לו גם כן הידיים ידי עשיו, ויהיה לו כח כמו עשיו, ולא יוכל שום אדם ואויב לשלוט עליו. ואם חס ושלום לא יהיה לו קולו של יעקב, אז לא יהיה לו הידיים ידי עשיו, שירפו ידיו וישלטו עליו האויבים”.