מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעולה על אהבת ישראל והשונה

פעולה על אהבת ישראל והשונה

לפקוח עין טובה על כל הסביבה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים | ניצנים | יובל
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | עם ישראל | נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה | ערכים | אהבת ישראל | משפחה
  • מתאים לשבת
40 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

כל אחד מאיתנו אחר מחברו וצובע את העולם שלנו בצבע שלו. השונות הזאת היא שגורמת לעולם להיות צבעוני ומיוחד ודוחפת אותו להתקדם ולהתחדש כל הזמן. אבל זה לא תמיד קל, ובמובן מסוים היה הכי קל אילו היינו כולנו אותו הדבר, כי עם השונות הזאת שבינינו בדעות, במעשים, בערכים, באורח החיים ובמראה יכולים לבוא הרבה התנגשויות וחילוקי דעות. המפגש שלנו עם האחר דורש מאיתנו סבלנות ועבודה גדולה. כדי לאהוב כל אחד, גם את השונה מאיתנו ביותר, צריך לגשת אל החיים שלנו ממקום של הקשבה אמיתית, של אהבה ושל הסתכלות בעין טובה בכל אחד.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו בדמיון ובשוני שיש בין חברי השבט
  2. החניכים ידונו ביניהם על הרווח המופק מהשונות שבין בני האדם
  3. החניכים יקבלו כלים כיצד לבוא ממקום אוהב למפגש עם אנשים בסביבתם

מהלך הפעולה

 

פתיחה : דומה או שונה –

חלקו את החניכים לזוגות ובקשו מכל זוג למצוא דבר אחד שבו שניהם דומים או שמשותף להם, ודבר אחד שבו הם שונים זה מזה.

לאחר מכן הנחו את החניכים לחזור למעגל, ובקשו מכל זוג לספר אילו דברים גילה.
ערכו דיון קצר על הממצאים. שאלו את החניכים:

  • אילו סוגי דברים מצאתם?
  • מה דומה בין בני האדם? מה שונה בין בני האדם?
  • האם אתם חושבים שהשוני בינינו טוב, או שהוא עלול להיות גם בעייתי?

 

שלב א: פנים ואישיות –

חלקו את החניכים לקבוצות, ותנו לכל קבוצה תמונה של ילד (נספח 1). בקשו מהחניכים לבנות לילד הזה תעודת זהות: איך קוראים לו? איפה הוא גר? מה הוא עושה? בן כמה הוא? מהם החלומות שלו? מהן תכונות האופי שלו?

בקשו מכל קבוצה להציג לשבט את הילד.
שאלו את החניכים:

  • לפי מה החלטתם דווקא על האפיון הזה?
  • לאיזה מהילדים הכי הייתם רוצים להתחבר? למה?
  • מה משותף לכל הילדים האלה?

סיכום ביניים: אנחנו רואים שיש הרבה סוגי ילדים סביבנו, וכל אחד מתחבר לסגנון אחר של חברים. יש טיפוסים שקטים יותר, ויש שובבים יותר. כל אחד מוצא את חבריו ואת מקומו אחרת, וזה היופי בגיוון שיש בינינו. הוא נותן מענה לכל אחד לפי הצרכים המיוחדים שלו.

 

שלב ב:

קראו עם החניכים את סיפור החלונות והכביסה המלוכלכת (נספח 2) ושאלו אותם מה הבינו מהסיפור.

  • כאלה הם חיינו, הכול תלוי בניקיון החלון שדרכו אנו מסתכלים על המציאות. כשבאים למפגש עם האחר כדאי לזכור שאנו רואים אותו דרך החלון הפרטי שלנו, וכדי לראות את תמונה ברורה עלינו לנקות את החלון שלנו. אנחנו בוחרים אם להתמקד במחבר או במפריד.

 

שלב ג: לשנות את המבט –

בקשו מהחניכים לחשוב על דמות בחייהם שהם מסתדרים איתה פחות וקשה להם להתחבר אליה, ובקשו מהם לנסות לראות בדמות הזאת משהו טוב.
העניקו לחניכים אפשרות לבחור לשתף את השבט באדם ובתכונה הטובה שבחרו ברמת השיתוף שירצו.

 

הצעה לצ’ופר – כל צבע בקשת (נספח 3)               

 

סיכום:

כל אחד מאיתנו שונה מחבריו ומביא משהו אחר לעולם. הייחודיות טובה וחשובה, ולא סתם כל אחד מאיתנו שונה מחברו.
בתחילת הפעולה התבקש כל אחד מאיתנו להסתכל על הנקודות השונות והדומות בינו לבין חברו. זה עזר לנו להבין שיש לנו המון מאפיינים חיצוניים ופנימיים, חלקם דומים וחלקם שונים. לאחר מכן, ראינו תמונות של ילדים, ואפילו בלי להכיר אותם כבר ייחסנו להם תכונות וסגנון חיים שלם, אף על פי שייתכן שהדברים נראים אחרת לגמרי.
פעמים רבות כך אנחנו ניגשים למציאות, וזה מונע מאיתנו להיפגש עם אחרים באמת. אם נבוא למפגש ממבט נקי לגמרי ונביט באחרים בעין טובה, נוכל להתחבר אליהם. הכול תלוי בבחירה שלנו. אם נתמקד בדברים המפרידים בינינו, לא נצליח להתחבר, כי זה רק ירחיק אותנו, אבל אם נתמקד במשותף ובדברים הטובים שיש באחר, נוכל להסתכל על כל אדם בסביבה בעין טובה, וכך נצליח לאהוב יותר את הסובבים אותנו.

כל אחד הוא אחר – וזה הכי כיף שיש!

 

נספחים

 

נספח 1 – תמונות

 

 

נספח 2 – הכביסה המלוכלכת

זוג שהתחתן לא מזמן עבר להתגורר בשכונה קטנה. בבוקר הראשון בביתם ראתה האישה שכנה תולה כביסה לייבוש. “איזו כביסה מלוכלכת השכנה תולה במתלה. תסתכל!” אמרה לבעלה. “אולי היא צריכה סבון חדש, אולי אוכל ללמד אותה איך מכבסים ואולי אוכל לעזור לה לכבס את הכביסה”. הבעל החריש ולא הגיב, וכך יום אחר יום חזרה האישה על הערתה בכל פעם שהשכנה תלתה כביסה באור השמש חשופה לרוח. כעבור חודש הופתעה האישה לראות את השכנה תולה כביסה נקייה. פנתה ואמרה לבעלה:
“תראה! היא למדה לכבס. כנראה שכנה אחרת לימדה אותה”. “לא”, אמר הבעל, “היום קמתי מוקדם וניקיתי את החלונות שלנו”.

 

נספח 3 – צ’ופר

כל צבע בקשת (דוד בן יוסף)

יש אנשים הרואים כל צבע בקשת כדבר נפרד לגמרי

הם מאמינים שכל אדם הוא דבר בודד הנפרד לגמרי ובין אדם לאדם לא ייתכן קשר חי.

גם אני האמנתי כך בעבר,

היום לא!

היום אני רואה איך כל הצבעים משלימים לקשת אחת
ואיך הם מזרימים חיים איש אל רעהו
אפילו שהם עצמם אולי אינם יודעים זאת.

 

דעתך חשובה לנו