איתור סניפים וכפרי בוגרים
בשנת השמיטה החקלאי נדרש לשמוט את השדה שלו ולטפל בו בפעולות בסיסיות שהן המינימום ההכרחי לקיומו. החקלאי מתפנה מהעיסוק העיקרי שלו ונדרש למלא את זמנו בעיסוקים אחרים, בבניין המידות ובלימוד תורה. בפעולה נבחן איך אנחנו בוחרים למלא את הזמן הפנוי שלנו ונקבל כלים לניצול זמן לדברים חשובים.
ציוד נדרש:
כוסות חד-פעמיות, דפים, שעונים מודפסים (שניים לכל חניך), עטים, סלוטייפ, בריסטול גדול, כדורים.
שלב א: משימות בהגבלת זמן ובלעדיה (אלו שתי דוגמאות למשימות, אפשר גם לקחת משימות אחרות)
מגדל כוסות
בקשו מהחניכים לבנות מגדל כוסות. לאחר מכן בקשו מהם לבנות מגדל כוסות בשלושים שניות.
כתיבה
בקשו מהחניכים לכתוב על דף כמה שיותר שמות של שבטים שיש בבני עקיבא (או כל דבר אחר). באמצע הכתיבה עצרו אותם והודיעו להם שיש להם עוד דקה לביצוע המשימה.
שאלו את החניכים: מתי ניצלתם יותר את הזמן שלכם, כשהייתה לכם הגבלת הזמן או בלעדיה?
שלב ב: מה אנחנו עושים בזמן שלנו?
חלקו לחניכים עט ושעון (נספח 1) ובקשו מהם לחלק את השעון לשעות לפי סדר היום שלהם (כולל שינה, מפגש עם חברים, זמן במחשב, בטלוויזיה ובטלפון, לימודים וכו’). תלו את השעונים על הקיר.
שאלו את החניכים:
סכמו: פעמים רבות בשגרת היום-יום אנחנו מבזבזים את הזמן שלנו על כל מיני דברים שלא היינו רוצים לעשות מלכתחילה. כמה פעמים מצאנו את עצמנו על הספה בבית פותחים יוטיוב או אינסטגרם רק לחמש דקות ובסוף נמרחים מולם שעתיים?
בשנת השמיטה החקלאי מתפנה מהעיסוק המרכזי שלו בעבודת האדמה ונדרש למלא את הזמן שלו בעיסוקים אחרים, בבניין המידות ובלימוד תורה. כמו החקלאים גם לנו יש הרבה הזדמנויות בחיים לעשות דברים חשובים! צריך רק כלים לניצול זמן מיטבי.
שלב ג: כלים לניצול זמן
בחלק הזה של הפעולה נלמד כמה עקרונות לניצול זמן.
בקשו מהחניכים לכתוב על בריסטול גדול מה החלום שלהם, איך היו רוצים למלא את הזמן שלהם במצב אידיאלי. זה יכול להיות דבר קטן כמו להשקיע במתמטיקה או דבר גדול כמו להתנדב עם קשישים פעם בשבוע.
לאמיצים: בקשו מהחניכים לעמוד על הכיסאות ולצעוק יחד את החלום שלהם לזמן הפנוי שלהם.
למשקיעים: לכתוב את החלום על בלון הליום ולהפריח בסוף הפעולה.
לפני שעוברים לתכנון של סדר היום חשוב לשאול את עצמנו קודם כול מה החלום שלנו. במה אנחנו רוצים למלא את הזמן שלנו?
חלקו לחניכים שעונים ריקים (נספח 1) פעם נוספת, ועכשיו בקשו מהם למלא את סדר היום האידיאלי מבחינתם. סדר היום יכלול את החלום שהזכירו במשימה הקודמת וגם את הדברים הרגילים שהם עושים בכל יום. חשוב שסדר היום יהיה מחובר למציאות ואפשרי ליישום.
משחק אסוציאציות: בקשו מהחניכים לעמוד במעגל. זרקו מילה למעגל ותנו לחניכים להמשיך את המשפט הקודם (לא בסבב) בצורה אסוציאטיבית (לדוגמה, אתם אומרים “בני עקיבא”, חניך אחר אומר “פעולה”, חניך נוסף אומר “יום שלישי” וכו’). בקשו מהחניכים לשחזר את האסוציאציות לפי הסדר וזרקו למעגל כמה כדורים. על החניכים להתמסר בכל הכדורים תוך כדי חזרה על האסוציאציות שנאמרו.
שאלו: איך היה לנסות לחזור על האסוציאציות תוך כדי זריקת הכדורים? האם היה לכם יותר קל בלי הכדורים?
קשה לנו להתמקד במשימה כשיש סביבנו מסיחי דעת. לדוגמה, אם נרצה ללמוד למבחן חשוב, נניח את הטלפון בחדר אחר או במקום רחוק מאיתנו, כדי שיתאפשר לנו ללמוד. כשעושים משהו עושים רק אותו!
שלב ד: סיכום
יש לנו רצון לעשות כל מיני דברים בחיים, ולפעמים אנחנו לא יודעים לנצל את הזמן, ולכן הימים שלנו מתפספסים ואנחנו לא מספיקים לעשות דברים חשובים. גם החקלאים בשנת השמיטה מתמודדים עם האתגר הזה ונדרשים למלא את הזמן הפנוי שלהם בדברים טובים וחשובים. בפעולה למדנו כלים שיעזרו לנו לנצל את הזמן, והכי חשוב שנדע שאנחנו מנהלים את הזמן שלנו ולא הוא אותנו! יש לנו בחירה אם למלא אותו בדברים חשובים וכמובן להקדיש גם זמן לכיף, לחברים וכו’.
שלב ה: צ’ופר – קטע של יוני נתניהו (נספח 2)
נספח 1
נספח 2
“מפני שכל רגע ורגע מורכב משניות ומחלקיקים עוד יותר קטנים, וכל חלקיק – אסור שיחלוף לשווא. אני חייב להרגיש, שלא רק ברגע מותי אוכל להגיש דו”ח על התקופה שחייתי, אלא שבכל דקה ודקה מחיי אהיה מוכן להתיצב בפני עצמי ולומר – כך וכך עשיתי” (מכתבי יוני, יוני נתניהו).