מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

צידה לדרך

צידה לדרך

דרך ההליכה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תהליך | שליחות
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בפעולה הקודמת דיברנו על הדרך, על החשיבות שלה ועל מה שאנו מרוויחים ממנה. במהלך הדרך אנו נתקלים במצבים רבים שכדי להצליח להתמודד איתם נדרשות מאיתנו תכונות מסוימות. נגלה עם החניכים בצורה מעשית אילו תכונות נדרשות מכל אחד ואחת מאיתנו לדרך ולתהליך, ונבחן אילו תכונות ניקח איתנו כצידה לדרך.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחוו את משמעותה של הדרך כפי שלמדנו בפעולה שעברה.
  2. החניכים יזהו את התכונות הנדרשות מאדם ‘ההולך בדרך’ ועושה זאת בדרכה של התנועה.
  3. החניכים יתנסו במגוון התמודדויות שההליכה בדרך מזמנת להולכים בה.

פתיחה למדריכים: אתם יכולים להיות המדריכים הכי מגניבים וליצור פעולה שהחניכים שלכם לא ישכחו. אומנם היא מצריכה קצת מאמץ, ולא, אי-אפשר פשוט לפתוח את הספר דקה לפני הפעולה, אבל הבטחה מאיתנו – זה בהחלט שווה את ההשקעה (השקעה בדרך ובתהליך עם החניכים משיגה תוצאות טובות, כבר למדנו את זה בפעולה הקודמת, לא? )

 

ציוד נדרש:

משימות לחדר הבריחה (בנספחים), גפרורים, רמקול עם חיבור לטלפון, דף ועט, לוח מחיק או גיליון נייר, דפים עם שמות התכונות. אופציונלי – מקרן ומצלמה בטלפון.

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א – חדר בריחה!

 

הקונספט מוכר וידוע: החניכים נכנסים לחדר; המטרה שלהם היא לצלוח את כל המשימות כדי לגלות את הדרך החוצה. המשימות קשורות לבני עקיבא, למורשת שלה ולערכים שמנחים אותה. מה שחשוב בפעולה הוא לאו דווקא התוכן הקונקרטי והידע שירכשו דרך המשימות אלא דווקא החוויה עצמה. המשחק מאפשר לחניכים להתנסות הלכה למעשה עם מצב שבו יש להם מטרה וכקבוצה הם צריכים למצוא את הדרך החוצה. החדר ישקף איך מתמודדים עם קשיים בדרך, אילו תכונות נדרשו מהם במהלך העבודה ועוד.

 

לפני הפעולה פזרו את כל המשימות בחדר. אפשר להדביק אותן מתחת לכיסאות, מאחורי החלון, לשים בכיס חולצת התנועה של המדריכים, הכול לפי תנאי השטח שיש לכם בסניף, היו יצירתיים.

 

כנסו את החניכים והתחילו בסיפור מסגרת:

 

 

“השכנים מתלוננים על רעש והעירייה מאיימת לסגור את הסניף. בעוד רבע שעה בדיוק יתחיל הדיון בעירייה שיקבע את גורל הסניף. אתם חייבים לצאת מהחדר כדי להספיק להגיע לדיון ולהציל את הסניף! הבעיה היא שננעלתם בחדר, והדרך להשתחרר היא רק בעזרת אמירת קוד של 7 ספרות.
אתם יכולים לחפש רמזים בחדר – כל דבר יכול לשמש רמז למספר. בהצלחה!”

החל משלב זה אינכם עוזרים לחניכים. הפעילו מוזיקה ברקע (על פי משימה 5) ותנו לחניכים להתמודד עם החדר. אם אפשר נעלו פיזית את חדר הפעילות ופתחו אותו כאשר החניכים ימצאו את הקוד. בצד החדר הניחו דף ועט שבהם החניכים יוכלו לרשום כל מספר שימצאו. כמו בכל חדר בריחה עליכם להפעיל את החדר, לעזור להם כשהם ממש במצוקה ומבקשים עזרה ולכוון מדי פעם לכיוון הנכון. השתדלו לעזור במינון הנכון – שלחניכים יהיה קשה ומאתגר, שיצטרכו להתאמץ באמת אבל יצליחו לגלות בסוף את הקוד.

משימה 1 –

לפני המשימה: חתכו את הלוח (נספח 1) ואת הרכבים (נספח 2). על הרכב שכתוב עליו “שבט ________” מלאו את שם השבט שלכם, ובצידו השני כתבו את הספרה 3. סדרו את הרכבים בדיוק כמו בנספח 2.
במהלך המשימה: אמרו לחניכים כי אין להרים מהלוח שום מכונית; מותר רק להזיז אותן קדימה ואחורה ואסור לשום מכונית לעלות על חברתה. על החניכים להוציא את הרכב שכתוב עליו “שבט ______” בלי להרים את המכוניות מהלוח! אחרי שהוציאו אותה מהלוח, הם יוכלו להרים אותה ולראות את המספר שתחתיה (3).

 

משימה 2 –
לפני המשימה: חתכו את הספרה (נספח 3) בדיוק לפי הסימנים, שימו בשקית והניחו אותה במקום כלשהו בחדר.
במהלך המשימה: על החניכים לחבר את הפאזל. הם אינם יודעים שזו ספרה ואל תרמזו להם, הם יצטרכו להבין זאת לבד.
אחרי שירכיבו את הפאזל הם ימצאו את הספרה 6.

 

 

משימה 3 –
לפני המשימה: החביאו במקום כלשהו בחדר את הפתק (נספח 4).

 

במהלך המשימה: אחרי שהחניכים ימצאו את הפתק הם יצטרכו לעלות על התשובה, כמובן ללא עזרת המדריכים.
התשובה היא 7 – המדינה בת 70, לחלק למספר המילים בשתי השורות האחרונות בהמנון התנועה (קדימה בני עקיבא הידד במעלה, קדימה בני עקיבא הידד במעלה)

משימה 4
לפני המשימה: תלו במקום בולט את נספח 5, שבו משולש שזווית אחת בו אינה ידועה. את הזוויות שבנספח 6 גזרו, ומאחורי כל אחת מהן כתבו את המספר הכתוב ליד המשולש. פזרו את הזוויות ברחבי החדר.

 

במהלך המשימה: החניכים יצטרכו למצוא את הזוויות המפוזרות ולהתאים את הזווית הנכונה למשולש. המספר שכתוב מאחורי הזווית הנכונה הוא המספר הבא בקוד.
הזווית הנכונה היא זווית של 58 מעלות, על פי סכום זוויות במשולש – 180. מאחורי זווית זו תהיה כתובה הספרה 2.

 

משימה 5 –

לפני המשימה: פתחו את רשימת ההשמעה (נספח 7) של השירים שבכותרת שלהם או בשורה משמעותית בשיר נזכרת המילה “חמש”. כאשר החניכים ייכנסו לחדר רשימת ההשמעה תתנגן ברמקול שתכינו מראש. רשימת ההשמעה תתנגן שוב ושוב עד שהחניכים יפתרו את כל החידות בחדר.

 

במהלך המשימה: החניכים יצטרכו להבין שהשירים הם רמז ולזהות בהם את הספרה חמש. אם הם ממש לא בכיוון, אפשר לרמוז להם להקשיב לשירים.

 

משימה 6 – חידת גפרורים
לפני המשימה: סדרו את הגפרורים על שולחן בחדר (כמו בנספח 8).
במהלך המשימה: הבהירו לחניכים שעליהם להזיז גפרור אחד בלבד כדי שהמשוואה תהיה נכונה. המספר שהם שינו הוא המספר החסר בקוד. אפשר להכין פתק עם הוראה זו ולהניח ליד חידת הגפרורים.
כאשר יצליחו לפתוח את החידה יגלו החניכים שהמספר הוא 11 (פתרון בנספח 9).

 

 

משימת 7 – משימת סדר
לפני המשימה: תלו על דלת החדר ‘מערכת יומית’ (נספח 10). החניכים יצטרכו לסדר את הקוד על פי התאמת כל משימה לזמן במערכת. לדוגמה, הדבר הראשון במערכת הוא שיעור נהיגה. המשימה הראשונה הייתה קשורה למכוניות, ולכן המספר 3 שגילו במשימה זו הוא הראשון בסדר המספרים.

 

 

במהלך המשימה, בהתאם לצורך של החניכים, אפשר לתת לחניכים רמזים שיעזרו להם להבין מה התפקיד של המערכת.

 

 

אחרי שיבצעו את כל המשימות וכל המספרים יהיו בידיהם, ואחרי שיסדרו את המספרים על פי המערכת, יצא להם הקוד הזה: 3672511.

 

 

כאשר ייתנו לכם את הקוד הזה, תוכלו לפתוח להם את הדלת.

 

 

שלב ב – שיקוף

 

לאחר סיום חדר הבריחה בהצלחה הושיבו את החניכים ושאלו אותם קצת על החוויה:

  • מה דרשה מכם העבודה על פתרון חידת החדר?
  • מה היה קשה? מה עזר לכם?

 

הסבירו את מטרת השיקוף והבהירו שכל מה שתצטטו או תראו הוא לצורך לימוד של כולם ולא ביקורת אישית על אף אחד. הקריאו לחניכים את הציטוטים או המצבים שכתבתם, ואם צילמתם את הדברים הראו להם את הסרטונים. זה ישקף לחניכים איך התמודדו עם התהליך והקשיים שבדרך. במהלך השיקוף פתחו דיון עם החניכים:

 

  • אילו תכונות נדרשו לצורך ההגעה ליעד? (שלא להתייאש, יצירתיות)
  • מה הרגשתם בקשר לאמירה או התנהגות מסוימת ששיקפנו? למה אמרתם או עשיתם ככה?
  • איך הייתם עושים טוב יותר – לא בפתרון החידות אלא בהתנהגות שלכם?

 

כתבו על לוח מחיק או בגיליון נייר את התכונות שנדרשו להם במשימה.

 

 

סיכום:


בחנו היכן התכונות שרשמתם בשלב הקודם פוגשות אתכם בחיים. שאלו:

 

  • מה היה קורה אילו נתנו לכם את הקוד בהתחלה?
  • האם הפעולה הייתה מעניינת? בכנות, האם מה שהנחה אתכם הוא רק מציאת הקוד, או שגם הדרך הייתה מעניינת?
  • מה למדתם על עצמכם מהדרך?
  • מהן התכונות החשובות כדי לצלוח דרך ארוכה ומאתגרת בצורה טובה, יעילה ושמחה?

 

התמקדו בתכונות העיקריות הנדרשות מהאדם ההולך בדרך ורוצה לעשות זאת לאור השקפת התנועה.

 

כדי להגיע למטרה מסוימת אפשר לפעול בדרכים שונות. לדוגמה, אם מישהו רוצה לאכול פסטה ברוטב עגבניות יש לו כמה דרכים להגיע לאותה תוצאה: לבקש מההורים שיכינו לו, לקנות מוכן, להכין לבד. גם לפתרון בחדר הבריחה יכולנו להגיע בדרכים שונות, וכל דרך הייתה דורשת מאיתנו דברים שונים.

 

בשבועיים הראשונים של חודש הארגון דיברנו על הרצון שלנו להוביל דברים גדולים בעם ישראל. דיברנו על איך אנחנו הופכים שליחים למען הצרכים של עם ישראל, וגם לזה יש הרבה דרכים להגיע. דברו על התכונות העיקריות שצריכות להוביל את הדרך שבה אנו פועלים.

 

בכל פעם הניחו באמצע דף עם אחת התכונות שלהלן, ושאלו את החניכים מה היא אומרת מבחינתם. דברו עליה קצת, בחנו איפה היא התבטאה או הייתה צריכה להתבטא בחדר בבריחה ואיפה היא צריכה להתבטא בפעילות שלנו בעם ישראל.

 

 

  • שותפות לא חניך או שניים שמנסים לפתור את כל החדר לבד כי חושבים שהם יכולים לבד, אלא משימה של שבט. לא לפעול בעם ישראל כציבור יחיד, שבו נמצא כל הטוב והוא מתנשא מעל שאר העם ובא להציל מישהו שחיצוני לו, אלא לפעול יחד, עם כל העם, מתוך הבנה שאנחנו שותפים למשימות הלאומיות שלנו.
  • ודאות ידיעה שנצליח, לא לדבר בכלל דיבור מייאש, להיות בטוחים בהצלחה שלנו. להיות ודאיים בתהליך הגאולה. לדעת שאנחנו בדרך הנכונה, שגם כשאנחנו לא רואים את האופק אנחנו פועלים למען הגאולה ומקרבים אותה.
  • אמון זה בזה, ביכולת שלנו להצליח, שאנחנו בדרך הנכונה.
  • סבלנות כלפי התהליך, כלפי כל משימה. הבנה שחייבים לעבור כל שלב וכל משימה כדי להגיע לתוצאה, סבלנות כלפי כל אחד מהחברים. לדעת שתהליך משמעותי יכול לקחת הרבה זמן, אבל אנחנו מתקדמים בדרך.
  • אקטיביות – שכל אחד יקבל אחריות למשימות, יעשה ולא יחכה שאחרים יעשו, להיות פעילים ונמרצים במשימות. לקבל אחריות מעשית למה שמפריע לי בעם ישראל או למה שחשוב לי לקדם ולא לחכות שאחרים יעשו במקומי.

 

 

אחרי שתעברו על כל התכונות ותבינו היכן הן מתבטאות בחדר הבריחה, ודאו שהחניכים מבינים איך זה צריך להתבטא בחיים שלהם ואת הקשר של ‘הדרך’ לפעולות בשבועיים הראשונים של חודש הארגון. כל הלמידה על הדרך היא כדי להבין איך אנחנו רוצים לפעול את כל מה שחשבנו ודיברנו עליו בשבועיים הראשונים.

 

הצעה לצ’ופר:

מפתחות (מפתחות ישנים, אפשר לנסות לבקש גם מחנויות של שכפול מפתחות), ולכתוב “שתוכלו לצאת ולא תצטרכו לברוח משום חדר, ואם בכל זאת לברוח – לפחות אתם יודעים מהן התכונות הנצרכות כדי להצליח לפלס דרך לעבר המטרה”

 

נספחים

 

נספח 1 –

לוח שעת שיא

לוח שעת שיא

 

נספח 2-

חידת שעת שיא

 

חידה שעת שיא

 

מאחורי הרכב של “שבט ___” יופיע הספרה 3

 

נספח 3- 

פאזל

 

פאזל

 

 

נספח 4 –

מתמטיקה

 

אני מספר שנותיה של מדינת ישראל
———————————————-
מספר המילים בשתי השורות האחרונות של המנון התנועה

 

 

נספח 5 –

משולש חסר

 

משולש חסר

 

נספח 6 –

זוויות להשלמת המשולש החסר

 

זוויות משולש

 

 

נספח 7 –

רשימת השמעה עם המילה חמש

 

 

לרשימה המלאה לחצו כאן

 

נספח 8 –

חידת גפרורים

חידת גפרורים

 

נספח 9 –

פתרון חידת גפרורים

פתרון חידת גפרורים

 

נספח 10 –

מערכת יומית

 

מערכת שעות יומית

 

דעתך חשובה לנו