מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

זכותי לכבד הורים

זכותי לכבד הורים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה | ערכים | משפחה | תורה ומצוות | כיבוד הורים
  • מתאים לשבת
9 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אבא ואימא שלנו הם האנשים שהביאו אותנו לעולם. הכוח שבזכותו אנחנו חיים. לאורך השנים הם מרעיפים עלינו המון טוב רגשי ומעשי ומאפשרים לנו לגדול ולהתפתח, מחנכים אותנו לדרך, מחבקים ואוהבים.

“אמר רבי יוחנן: אשרי מי שלא ראה את הוריו” (על פי קידושין לא ע”ב). כיצד ייתכן שרבי יוחנן יגיד דבר כזה? הוא אומר זאת מכיוון שבלתי אפשרי לקיים את מצוות כיבוד הורים בשלמות.

בפעולה זו נעסוק במצוות כיבוד הורים ובעיקרון המוסרי שעומד בבסיסה, הזכות הגדולה לכבד את ההורים שלנו. מתוך כך נרצה לברר את היחס שלנו לכיבוד הורים ולראות איפה הוא בא לידי ביטוי בחיי היום-יום.

מטרות הפעולה

  1. החניך ייפגש עם החשיבות הגדולה של כיבוד ההורים.
  2. החניך יבין את חשיבות קיום מצוות כיבוד הורים ביום-יום.
  3. החניכים יציגו דרכים ופעולות לכיבוד ההורים בשגרה וגם כשקשה.

 

ציוד נדרש:

סוכריות, קטע לימוד מצולם, סיפור מחולק לפסקאות, קופסה או שקית ובתוכה דילמות מקופלות.

מקורות להרחבה:

שמות כ, יא: “כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה’ אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ”.

רמב”ן: “כבד את אביך – הנה השלים כל מה שאנו חייבין בדברי הבורא בעצמו ובכבודו וחזר לצוות אותנו בעניני הנבראים והתחיל מן האב שהוא לתולדותיו כענין בורא משתתף ביצירה כי השם אבינו הראשון והמוליד אבינו האחרון ולכך אמר במשנה תורה (דברים ה טז (כאשר צויתיך בכבודי כן אנכי מצוך בכבוד המשתתף עמי ביצירתך ולא פירש הכתוב הכבוד שהוא נלמד מן הכבוד הנאמר למעלה באב הראשון יתברך שיודה בו שהוא אביו ולא יכפור בו לאמר על אדם אחר שהוא אביו ולא יעבדנו כבן לירושתו או לענין אחר שיצפה ממנו ולא ישא שם אביו וישבע בחיי אביו לשוא ולשקר ויכנסו בכלל הכבוד דברים אחרים כי בכל כבודו נצטווינו ומפורשים הם בדברי רבותינו (קידושין לא) וכבר אמרו (שם ל) שהוקש כבודו לכבוד המקום…”

ספורנו: “…כִּי אָמְנָם עִנְיַן אֵלּוּ הַחֲמִשָּׁה דִבְּרות הוּא כֻּלּו אומֵר כָּבוד לָאֵל יִתְבָּרַךְ, אֲשֶׁר בּו יִנְחַל הַמְכַבֵּד חַיֵּי עולָם, וְזֶה שֶׁנֵּדָעֵהוּ לַמְהַוֶּה מֵאַיִן, וְלִהְיות אֱלהֶיךָ הוּא לְבַדּו, וְלא נַעֲבד זוּלָתו, וְלא נַמְרֶה בו בְּמַחֲשָׁבָה בְּדִבּוּר וּבְמַעֲשֶׂה, וּנְכַבְּדֵהוּ, הֲלא הוּא אָבִינוּ קָנָנוּ” (ע”פ דברים לב, ו).

ירושלמי, פאה א, א: “יש שהוא מאכיל את אביו פטומות, ויורש גיהנם; ויש שהוא מטחינו ברחיים, ויורש גן עדן. כיצד מאכיל את אביו פטומות, ויורש גהינם? מעשה באחד שהיה מאכיל לאביו תרנגולים פטומים. פעם אחת אמר לו אביו: בני, הללו מנין לך? אמר לו: זקן, זקן, אכול ושתוק, שהכלבים אוכלים ושותקים. נמצא מאכיל את אביו פטומות, ויורש גיהנם. כיצד מטחינו ברחיים, ויורש גן עדן? מעשה באחד שהיה טוחן ברחיים. שלח המלך להביא טוחנים [לעבודתו]. אמר לו [לאביו]: אבא, היכנס וטחן תחתי [ואני אלך לעבודת המלך]. אם יגיע לידי בזיון, אתבזה אני ולא אתה. נמצא מטחינו ברחיים, ויורש גן עדן” (הסיפור נמצא בשינוי נוסח גם בבבלי, קידושין לא ע”א–ע”ב).

 

מהלך הפעולה

 

שלב א: למה לכבד?

חלקו לכל חניך וחניכה שמונה סוכריות. אם נשארו סוכריות, הניחו אותן בערמה במרכז המעגל. הסבירו שבפעולות הקודמות דיברנו על המשפחה ועל חשיבותה, וכעת אתם הולכים לשאול שאלות על התנהלות הבית. בכל פעם שתשובת החניך לשאלה היא “מישהו אחר בבית”, עליו להחזיר סוכרייה למרכז המעגל. אם התשובה היא “אני”, הוא זכאי לשמור לעצמו סוכרייה.

השאלות:

  • מי אחראי במשפחה לשלם שכר דירה או קנה את הבית מכספו?
  • מי אחראי במשפחה לכבס את הבגדים שלי?
  • מי אחראי במשפחה להסיע אותי או משלם לי על נסיעות?
  • מי אחראי במשפחה לממן לי את הלימודים בבית הספר?
  • מי אחראי במשפחה לקנות לי אוכל או משלם על קניית האוכל?
  • מי אחראי במשפחה לנקות את הבית?
  • מי אחראי במשפחה לשלם לי על קניית בגדים?
  • מי אחראי במשפחה לבשל לי את האוכל?
  • מי אחראי במשפחה לחינוך שלי?
  • מי אחראי במשפחה שאני וכל האחים נרגיש אהובים?
  • מי אחראי במשפחה שאף אחד לא יפגע בי?

 

סביר להניח שרוב החניכים יישארו עם מעט מאוד סוכריות בידיהם או שייגמרו להם הסוכריות.

אמרו לחניכים שההורים שלנו בדרך כלל הם שנותנים לנו את כל זה, אבל יש דבר חשוב יותר מכול שהם נתנו לנו, והוא לא נאמר. שאלו את החניכים: מהי המתנה הגדולה ביותר שההורים נתנו לי?

תנו לחניכים לזרוק תשובות, זו שאלה פשוטה.

חלקו לחניכים את הקטע מספר החינוך (נספח 1).

שאלו את החניכים:

  • למה חשוב לכבד את ההורים?
  • מה הטעם למצוות כיבוד הורים לפי ספר החינוך?

סכמו: מצוות כיבוד הורים חשובה מאוד גם מצד המוסר וגם מצד המצווה. בסיסי מאוד לכבד את ההורים שלנו, להכיר טובה לשותפים של הקדוש ברוך הוא בקיומנו, הנותנים לנו את כל התנאים לחיות, אוהבים אותנו ושומרים עלינו. נוסף על כך מי שמקיים את המצווה הזו מרוויח ממנה המון.

שלב ב: לעולם לא נגיע

לאחר שלמדתם על מצוות כיבוד הורים ספרו את הסיפור על התנא רבי טרפון. גזרו את הסיפור לפסקאות ממוספרות ובקשו כמה מתנדבים. כל אחד מהם יקבל פסקה, וכולם יקראו את הסיפור לפי הסדר (נספח 2).

לאחר סיום הקריאה אספו את הפסקאות וסכמו את משפט המפתח של הסיפור: אפילו רבי טרפון, שהתאמץ כל כך לכבד את הוריו, לא הגיע אפילו לחצי מהחיוב! מה זה אומר לנו על מצוות כיבוד הורים?

דונו עם החניכים על הקושי שבכיבוד הורים, איפה הם פוגשים אותו בביתם.

העלו את הנקודה שאכן קיים פער בין המצווה לקיום שלה בפועל, אבל החובה שלנו היא להשתדל כמה שיותר. תוכלו לפתוח דיון בנושא. כיבוד הורים הוא מצווה ענקית. אנחנו חייבים להורים שלנו כל כך הרבה. הם נותנים לנו כל כך הרבה כל הזמן, ובכלל נתנו לנו את החיים, ואנחנו, כמה שנכבד אותם נגמול להם רק קצת על כל מה שהם עושים בשבילנו. אנחנו צריכים להשתדל לכבד את הורינו ככל האפשר. לעיתים ניתקל גם באתגרים בקיום המצווה החשובה הזאת, ואנחנו צריכים לזכור את הזכות הגדולה שבכיבוד ההורים שלנו ולהשתדל לכבד ולהרבות אהבה.

שלב ג: איך עושים את זה?

הכינו מראש פתקי דילמות בין הורים לילדים, קפלו אותם והכניסו לשקית או לקופסה. חלקו את החניכים לזוגות (בשבטים גדולים אפשר להתחלק לקבוצות או לבחור מתנדבים שיציגו מול כולם. בשבטים קטנים אפשר לעשות את כל הדילמות כמשימה שבטית). עברו בין הזוגות, וכל זוג יגריל פתק שכתובה בו סיטואציה. הסבירו לחניכים שהמשימה שלהם היא למצוא פתרון לדילמה ולהציג את הסיטואציה באופן החיובי והנכון להתמודד בה. בכל דילמה חניך אחד ישחק את ההורה וחניך אחר ימחיש את הדרך הנכונה שבה הילד צריך להתייחס לסיטואציה.

הערה למדריכים: אפשר לתת לכל זוג להציג מול השבט, ואפשר שכל זוג יעבוד עם עצמו. אפשרות נוספת היא לבקש מהזוגות לספר על הדילמה ועל הפתרון שלהם או לבחור זוגות מתנדבים שיציגו. בחרו באפשרות המתאימה לפי הדינמיקה והאווירה בשבט ולפי גודלו.

סיכום:

בתחילת הפעולה ראינו למה לכבד את ההורים ולמדנו מהמקורות על החשיבות הגדולה של מצווה זו. לאחר מכן, בסיפור על רבי טרפון, הבנו שיש פער בין האידיאל של כיבוד הורים למימוש המעשי של המצווה, ונפגשנו עם האופן שבו יש לקיים את מצוות כיבוד ההורים בפועל ביום-יום. מתוך הבנת החשיבות של כיבוד ההורים נוכל להתמודד עם הקשיים והדילמות בדרכים החיוביות ביותר.

נספחים:

נספח 1:

 מצות כיבוד אב ואם (מתוך ספר החינוך)

“ובא הפירוש‏: איזהו כיבוד? מאכיל ומשקה, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא.

משורשי מצוה זו: שראוי לו לאדם שיכיר ויגמול חסד למי שעשה עמו טובה, ולא יהיה נבל ומתנכר וכפוי טובה, שזו מדה רעה ומאוסה בתכלית לפני אלוקים ואנשים. ושיתן אל לבו כי האב והאם הם סִבת היותו בעולם, ועל כן באמת ראוי לו לעשות להם כל עבודה ותועלת שיוכל, כי הם הביאוהו לעולם, גם יגעו בו כמה יגיעות בקטנותו.

וכשיקבע זאת המידה בנפשו – יעלה ממנה להכיר טובת האל ברוך הוא, שהוא סִבתו וסִבת כל אבותיו עד אדם הראשון. ושהוציאו לאויר העולם, וסיפק צרכיו כל ימיו, והעמידו על מתכונתו ושלימות איבריו, ונתן בו נפש יודעת ומשכלת. שאילולי הנפש שחננו האל – יהיה כסוס כפרד אין הבין. ויעריך במחשבתו כמה וכמה ראוי להיזהר בעבודתו ברוך הוא”.

נספח 2: סיפור מחולק

 

 לקוח מתוך “כה עשו חכמינו” כרך א, עמ’ 52:

 

  1. לפני שנים רבות חי רב חכם מאוד שלמד את התורה כולה. הרבה תלמידים באו אליו כדי ללמוד תורה מפיו, וכולם אהבו וכיבדו אותו מאוד. שמו של החכם הזה היה רבי טרפון.
  2. לרבי טרפון הייתה אם זקנה, חולה וחלשה, ולא היה לה אפילו כוח כדי לעלות בעצמה למיטה או לרדת ממנה. ומי עזר לה? לרבי טרפון היו עוזרים ועוזרות שעבדו בביתו, היו לו גם תלמידים רבים שרצו מאוד לעזור לאם הזקנה. אבל רבי טרפון לא הרשה להם, הוא בעצמו טיפל באימו הזקנה וסייע לה. בכל פעם שאימו רצתה לעלות למיטה, בא מייד רבי טרפון והתכופף לפני המיטה על הארץ, ואימו הניחה את רגלה על גבו ועלתה. וכאשר רצתה לרדת, רץ רבי טרפון והתכופף כדי שאימו תוכל לדרוך על גבו השפוף ולרדת מן המיטה. וכך עשה רבי טרפון יום-יום.
  3. ביום שבת אחד הרגישה האם כי היא מרגישה מעט טוב יותר, קראה לרבי טרפון ואמרה לו: “טרפון בני, רצוני לטייל מעט בחוץ”.

שמח רבי טרפון ועזר לאימו לקום ולצאת מן הבית. טיילה האם הזקנה לאחר ימים רבים שבהם לא יצאה מהבית, נשמה את האוויר הצח, התחממה באור בשמש ושמחה לראות את הפרחים והציפורים.

  1. אך פתאום נקרעה הנעל שעל רגלה והיא נשארה עומדת עם רגל אחת יחפה! ראה רבי טרפון ונבהל, הרי אימא לא יכולה ללכת עם נעל אחת בלבד, ואי אפשר לתקן את הנעל כי הרי היום יום שבת. איך אימא תחזור הביתה? הלא היא כה זקנה וחלשה, אולי היא תיפצע אם תלך יחפה בחוץ.
  2. מה עשה? התכופף והניח את ידו תחת רגלה של אימו, וכך דרכה אימו על כף ידו עד שהגיעה למיטתה ושכבה לנוח. 
  3. אחרי כמה ימים חלה רבי טרפון. כאשר באו חכמים לבקרו אמרה להם אימו הזקנה: “התפללו על טרפון בני, שהוא מכבד אותי יותר מדי”. שאלו אותה חכמים: “מה עשה לך?” סיפרה להם את המעשה שעשה רבי טרפון כאשר נקרעה נעלה בשבת. ענו לה חכמים: “אפילו אם עשה לך פי אלף… לא הגיע עדיין לחצי הכבוד שציוותה התורה לכבד אב ואם”.

 

 נספח 3: דילמות

  • אימא רוצה שתוציאי את הפח עכשיו, אבל את באמצע משחק מחשב סוער. איך תגיבי?
  • אתה יוצא עם חברים לסניף, ואבא מבקש שתחזור מוקדם. לאחר כמה שעות אתה נזכר בבקשה של אבא, אבל אתה בדיוק עם כל החברים ומאוד רוצה להישאר. מה תעשה?
  • אימא ואתה קונים לך בגדים. אתה מאוד רוצה לקנות בגד שאימא שלך לא מסכימה שתקנה. מה תעשה?
  • אבא לא מרשה לך לצאת מהבית עד שאת גומרת את שיעורי הבית, אבל היום כל החבר’ה קבעו מוקדם ואין מצב שאת מפספסת… מה תעשי?
  • שכחת לשטוף כלים ועכשיו אבא מוכיח אותך על כך. נזכרת בפעולה על כיבוד הורים בסניף. איך תגיב?
  • אימא מתקשרת לומר לך שהיא לא תספיק לקחת את אחותך הקטנה מהגן, ומבקשת ממך לאסוף אותה בדרך מבית הספר. רק שאת באותו יום תכננת לחזור עם חברה, ונורא מביך אותך לבקש מחברה שלך שתבוא איתך לגן, במיוחד שאחותך הקטנה כל הזמן רבה איתך. מה תעשי?
  • את מרגישה שאף אחד לא מעריך את כל מה שאת משתדלת לעשות טוב בבית ובלימודים, ולכן עכשיו אין לך כוח להשקיע לא בלימודים ולא כשמבקשים ממך עזרה. אימא קוראת לך לשיחה כי היא כועסת על המצב. איך תגיבי?
  • את הולכת עם המשפחה לאירוע משפחתי ולובשת את השמלה שאת הכי אוהבת, אבל אימא אומרת לך שזה לא מתאים לאירוע ושלא יוצאים אם לא תחליפי אותה. איך תגיבי?
  • אבא אומר דבר תורה בשולחן שבת. זה נשמע לדעתך כמו כל שאר דברי התורה שהוא אומר וזה די משעמם. נורא בא לך לקום מהשולחן או להתחיל לדבר עם מי שלידך או בכלל לספר מה קרה השבוע בבית הספר. מה תעשה?
  • אימא חוזרת עייפה מאוד מהעבודה. הייתה לה איזו ישיבה ארוכה. איך אתה מגיב כשהיא נכנסת הביתה?
  • אבא ואימא יצאו לשלושה ימי חופש יחד והשאירו אתכם עם סבא וסבתא. תכלס, היו ימים כיפים והבית מהפכה. הם חוזרים הערב. מה תעשה?
  • אבא לא מרגיש טוב כבר מאתמול בלילה. הוא רוב הזמן במיטה, ואימא עסוקה מאוד עם אחיך הקטן. מה תעשה?

 

 

דעתך חשובה לנו