איתור סניפים וכפרי בוגרים
כל הדרכים, כל התפילות, כל השירים והסיפורים מובילים לירושלים, עיר הקודש. מדוע ירושלים היא עיר חשובה כל כך? ומדוע שחרור ירושלים הוא אירוע מכונן בהיסטוריה של העם? בפעולה זו נכיר עוד את ירושלים ונלמד על שחרורה על ידי משחק קבוצות חווייתי.
ציוד נדרש-
מקרן, רמקולים, מחשב
קטעים לחלוקה
צ’ופר
חלקו לקבוצות את השבט או את הסניף. בכל שלב במשחק הציגו משימה, והקבוצה שתמלא אותה תזכה בנקודות (נספחים). לאחר כל נקודה שירו שיר (אפשר בקריוקי), ונוסף על כך בחרו כמה קטעי קישור שמתאימים לאופי ולגיל של השבט וקראו אותם יחד במהלך המשחק.
מדריכים, שימו לב: על כל קטע קישור אפשר לפתח דיון או להוסיף פרטים חשובים. שימו לב שרוב הקטעים מתמקדים באותו נושא – ירושלים היא הלב. קראו את קטעי הקישור לפני הפעולה ובחרו את הסדר שבו תרצו לנהל את הפעולה.
אם יש לכם מקרן, ערכו את המשחק למצגת. אם אין לכם מקרן, הדפיסו את כל חלקי המשחק הנדרשים.
סכמו: ראינו שירושלים היא הלב של הסיפור שלנו כאן. הלב של העם והלב של הארץ. בלעדיה אנחנו כגוף בלי נשמה. לכן אנחנו שמחים כל כך על שחרורה במלחמת ששת הימים, וזו גם הסיבה שנמשיך להתפלל לבניין בית המקדש במהרה בימינו!
הצעה לצ’ופר:
אפשר להשתמש באחד מקטעי הקישור?
זיהוי תמונה:
משימה:
כתבו אילו אזורים בארץ שוחררו במלחמת ששת הימים ומידי מי נכבשו
תשובה:
ישראל כבשה ממצרים את רצועת עזה ואת חצי האי סיני, מירדן כבשה את יהודה ושומרון ואת מזרח ירושלים (כולל הר הבית), ומסוריה כבשה את רמת הגולן ואת החרמון
https://www.youtube.com/watch?v=mor8UmiyXl4&t=50s גבעת התחמושת
זיהוי תמונה:
משימה:
ציינו שלושה אירועים שלפי המסורת היהודית אירעו על הר הבית
תשובה: חלום יעקב עם הסולם והמלאכים, עקדת יצחק, בניין בית המקדש
https://www.youtube.com/watch?v=vYp_c4YsiKo ירושלים של זהב
קטע קישור:
לב האומה (הרב שלמה אבינר)
מדינה צריכה נשק ומשק,
מדינה צריכה שפה וארץ,
אך מעל הכול היא צריכה לב, רוח, נשמה.
ירושלים היא לב האומה.
ירושלים היא התורה והנבואה, הכהונה והמלכות.
לכן הרבה יש לחשוב על ירושלים וללמוד על ירושלים,
להרגיש את ירושלים ולחלום על ירושלים.
כאשר אנו נפגשים עם ירושלים
הננו נפגשים עם התוכן היותר עמוק שבאומה.
זיהוי תמונה:
משימה:
כתב סתרים: מי שלא ראה ירושלים בתפארתה לא ראה כרך נחמד מעולם. מי שלא ראה בית המקדש בבניינו לא ראה בניין מפואר מעולם (סוכה נא ע”ב)
לפתירת החלק עם האותיות חפשו כתב אתב”ש (א=ת, ב=ש וכן הלאה)
“40, 10. 300, 30, 1. 200, 1, 5. 10, 200, 6, 300, 30, 10, 40. 2, 400, 80, 1, 200, 400, 5. 30, 1. 200, 1, 5. 20, 200, 20. 50, 8, 40, 4. 40, 70, 6, 30, 40. ימ בכת גתצ שמא צידקב ששטממטפ כת גתצ שטממט יופתג יזפכי” (60, 6, 20, 5. 51. 72).
https://www.youtube.com/watch?v=jd4eLSSa1Xs&list=RDjd4eLSSa1Xs&start_radio=1
ייבנה המקדש
קטע קישור:
לימוד – כוזרי ה, כז:
וּבְהֶעָרַת בְּנֵי אָדָם וְהִתְעוֹרְרוּתָם אֶל אַהֲבַת הַמָּקוֹם הַהוּא הַקָּדוֹשׁ יְנַחֵץ הָעִנְיָן הַמְיֻחָל, שָׂכָר גָּדוֹל וּגְמוּל רָב, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: “אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי־עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי־בָא מוֹעֵד”, כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת־אֲבָנֶיהָ וְאֶת־עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ”. רְצוֹנוֹ לוֹמַר כִּי יְרוּשָׁלַיִם אָמְנָם תִּבָּנֶה כְּשֶׁיִּכְסְפוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לָהּ תַּכְלִית הַכֹּסֶף עַד שֶׁיְּחוֹנְנוּ אֲבָנֶיהָ וַעֲפָרָהּ.
זיהוי תמונה:
משימה:
חברו פיוט חדש לעיר ירושלים
https://www.youtube.com/watch?v=hnijMVdxkz4הכותל
קטע קישור:
על הרב גץ, רב הכותל
קשה לתאר את כל החסדים והטובות שעשה הרב גץ בהיותו רב הכותל. אל הכותל מגיעים כולם, והוא בעיניו הפיקחות היה רואה את סבלם ומסייע כמידת יכולתו. פעמים רבות הגיעו לכותל מסכנים ושבורי לב, והרב היה מעודדם ומדריכם, ופעמים רבות שהכניסם לביתו, והרבנית הייתה מכינה להם מעדנים תוניסאיים.
הרב הקפיד על ניקיון הכותל, וכשהיה רואה לכלוך, היה מתכופף להרימו.
חשוב היה לו מאוד שכל אדם שיבוא לכותל המערבי ירגיש התעלות וקרבת אלוקים.
פעם נכנס אצל הרב תייר מצרפת, ועל ראשו כיפת קרטון, והוא בוכה. בצרפתית אמר לרב: “גנבו לי בכותל שלוש מאות דולר, ואין לי כסף לחזור לצרפת”. הרגיעו הרב ואמר: “יהודי יקר, לא ייתכן שבכותל יגנבו לך, אולי איבדת את הכסף במקום אחר”, ותוך כדי דיבור הוציא ממגירת החסד שלו סכום של 300 דולר, הושיט לתייר והוסיף: “קח, וה’ יעזור לך. צאתך לשלום, ואל תשכח את הכותל”.
לאחר מכן הסביר לתלמידיו כי לא רצה שאותו תייר יצא בהרגשה רעה מהכותל, ויתרחק בשל כך מהיהדות ומארץ ישראל.
זיהוי תמונה:
משימה:
איזה רב ציוני מוכר קבור בהר הזיתים?
תשובה: הרב קוק
https://www.youtube.com/watch?v=GAfCioh7Mp4
תיתן אחרית לעמך
קטע קישור
צנחנים כובשי הכותל (מוטה גור, יוני 1967)
כאשר נכבש הר הבית על ידי היוונים, שחררוהו המכבים. במחריבי הבית
השני נלחמו הקנאים ובר-כוכבא.
כאלפיים שנה היה הר הבית אסור ליהודים.
עד אשר באתם, אתם הצנחנים, והחזרתם אותו לחיק האומה. הכותל
המערבי – אליו פועם כל לב – שוב בידינו.
יהודים רבים שמו נפשם בכפם לאורך ההיסטוריה הארוכה שלנו על מנת
להגיע לירושלים ולחיות בה.
שירי געגועים לאין ספור הביעו את הכמיהה העמוקה הפועמת בלב היהודי
כלפי ירושלים.
במלחמת השחרור נעשו מאמצים עצומים להחזיר לאומה את לִבּה – העיר
העתיקה והכותל המערבי.
בידכם נפלה הזכות הגדולה להשלים את המעגל, להחזיר לעם את בירתו
ומרכז קודשו. צנחנים רבים, מחברינו הוותיקים והטובים ביותר, נפלו
במערכה הקשה. היה זה קרב עז ונמרץ, בו פעלתם כגוף המועך כל אשר
לפניו מבלי משים לפצעיו הוא.
לא טענתם, לא התאוננתם, לא צווחתם. רק קדימה חתרתם – וכבשתם.
ירושלים היא שלכם לנצח.
זיהוי תמונה:
מי היה הרמטכ”ל במלחמת ששת הימים?
תשובה:
יצחק רבין
: https://www.youtube.com/watch?v=TFuFuKMuctg שבחי ירושלים
קטע קישור:
שידור הרדיו של שחרור הר הבית http://www.93fm.co.il/radio/315595/
“השעה עשר ועשרים, השבעה ביוני. ברגע זה אנו עוברים את שער האריות. אנחנו בתוך העיר העתיקה (בקול רועד מבכי). אתם מבינים מה זה, העיר העתיקה (בוכה). אנו נמצאים בתוך העיר העתיקה. שוב פעם (בוכה). ברגע זה אני יורד במדרגות אל הכותל. עוד רגע עוד רגע ואני על יד הכותל (בוכה מהתרגשות). רבותיי, אינני אדם דתי. מעולם לא הייתי. אבל זהו הכותל, ואני נוגע באבני הכותל המערבי”.
זיהוי תמונה:
משימה: 70 שמות לירושלים! כתבו כמה שיותר שמות של ירושלים בתוך שלוש דקות
תשובה: אֲרִיאֵל, בְּרִית-אֶל, הָעִיר, טַבּוּר הָעוֹלָם, יְבוּס, יָפֶה-נוֹף, יְרוּשָׁלַיִם, מְצֻדַת-צִיּוֹן, מֶרְכָּז
הָעוֹלָם,מְשׂוֹשׂ תֵּבֵל, מְשׂוֹשׂ כָּל הָאָרֶץ, נְוֵה הַ’, נְוֵה עֹז, נְוֵה צֶדֶק, עִיר גְּבוּרָה, עִיר דָּוִד, עִיר האלקים, עיר חומה, עִיר יְהוּדָה, עִיר יוֹנָה, עִיר נֶצַח, עִיר קִבְרוֹת אָבוֹת , צִיּוֹן, קָדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל, קִרְיַת מוֹעֵד, קִרְיַת מֶלֶך רַב, קִרְיָה נֶאֱמָנָה, שָׁלֵם, תִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל.
: https://www.youtube.com/watch?v=f2HUGPujiWM מעל פסגת הר הצופים
קטע קישור
מדרש – רבי עקיבא מצחק
רבן גמליאל ורבי אלעזר ורבי יהושע ורבי עקיבא היו מהלכים בדרך [לעבר ירושלים, לאחר חורבן בית המקדש] ושמעו קול המונה של רומי מפלטיא [רעש השוק שעשו הרומאים בירושלים החרבה] בריחוק מאה ועשרים מיל.
התחילו הם בוכים, ורבי עקיבא משחק [צוחק].
אמרו לו: “מפני מה אתה משחק?”
אמר להם: “מפני מה אתם בוכים?”
אמרו לו: “הגוים הללו [הרומאים] שמשתחוים לעצבים ומקטרים לאלילים [עובדים עבודה זרה] יושבים בטח והשקט, ואנו – בית הדום רגלי אלוקינו שרוף באש, ולא נבכה?”
אמר להם: “לכך אני משחק – ומה לעוברי רצונו [עובדי העבודה זרה] כך, לעושי רצונו [היהודים] על אחת כמה וכמה!”
שוב פעם אחת היו עולים לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם. כיון שהגיעו להר הבית ראו שועל שיצא מבית קודשי הקודשים, התחילו הם בוכים ורבי עקיבא משחק.
אמרו לו: “מפני מה אתה משחק?”
אמר להם: “מפני מה אתם בוכים?”
אמרו לו: “מקום שכתוב בו ‘והזר הקרב יומת’ [במדבר יח, ז], עכשיו שועלים הילכו בו, ולא נבכה?”
אמר להם: “לכך אני משחק, שנאמר ‘ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריהו בן יברכיהו’ [ישעיהו ח, ב] – וכי מה ענין אצל אוריה אצל זכריה, והלא אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני? אלא תלה הכתוב [המקרא] נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה. באוריה נאמר: ‘לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עִיִין תהיה והר הבית לבמות יער’ [מיכה ג, יב]. בזכריה נאמר: “עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים” [זכריה ח, ד]. עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה. עכשיו שנתקימה נבואתו של אוריה, בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת”.
ובלשון הזה אמרו לו: “עקיבא, ניחמתנו! עקיבא! ניחמתנו”.
זיהוי תמונה:
משימה: כתבו בתוך שלוש דקות כמה שיותר שמות של שכונות בירושלים
קטע קישור
היציאה מן החומות https://www.youtube.com/watch?v=iBz41FdoFps
זיהוי תמונה:
שאלה: כמה פעמים מוזכרת המילה ‘ירושלים’ בתורה?
תשובה: 0
https://www.youtube.com/watch?v=PtkjdkIt0Zg
עומדות רגלינו בשערייך
קטע קישור
דוד בן-גוריון: “ערכה של ירושלים לא ניתן להימדד ולא להישקל ולהיספר, כי אם יש לארץ נשמה – הרי ירושלים נשמתה של ארץ ישראל”.
זיהוי תמונה:
משימה: הקבוצה הראשונה שמסיימת לכתוב את שמות כל שערי העיר העתיקה – מנצחת
תשובה: שער שכם, שער האריות, שער האשפות, שער יפו, שער הפרחים, שער ציון, שער הרחמים
שיר
https://www.youtube.com/watch?v=pS2rl8q3epg שומר החומות
דברו על לב ירושלים
הנביא ישעיהו אומר לעם ישראל: “נחמו נחמו עמי, יאמר אלוהיכם. דברו על לב ירושלים וקראו אליה” (ישעיה מ, א–ב). כאשר אדם מרגיש לא טוב, הרופא בודק קודם כול את הלב. אם הלב תקין, קל יותר לטפל בשאר האיברים. אם יש בעיה בלב, מצבו של האדם קשה. האינדיקציה למצבו של עם ישראל היא “לב ירושלים”. באיזו מידה עם ישראל קשור לירושלים. כל עוד פועם הלב היהודי ומתגעגע לירושלים – “נחמו נחמו עמי”. יש תקווה. המציאות ההיסטורית מוכיחה שכל קהילה בגולה שהייתה קשורה בתפילותיה, בסמליה, לירושלים, הצליחה לטפח חיים של תורה והחזיקה מעמד גם במצבים הקשים בגלות, למרות הריחוק הגאוגרפי מירושלים (מתוך דברים שנאמרו בפגישת מחנכים עם הרב מאיר לאו בכ”ו באדר ב’ תשנ”ז).