מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מי אני

מי אני

אומרים כי אני אינני אני – אז מי אני בכלל?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
חודש יובל
19 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

חשוב לדבר בתחילת התהליך על נושא הכרת ה’אני’ שלי ולוודא שכל חניך וחניכה אכן מכירים את זהותם ברמה בסיסית המאפשרת להם להציג את זהותם לחבריהם, ובהמשך, בחיים העצמאיים בקהילה, לסובבים אותם. בירור הזהות האישית הוא תהליך ראשוני שכל אדם חייב לעבור.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את תכונותיהם.
  2. החניכים יחשבו כיצד אפשר להגדיר את זהותם ומה חשוב שידעו עליהם.
  3. החניכים יתנסו ביצירת תעודת זהות שמתארת אותם כפי שהיו רוצים להציג את עצמם.

שלב א: מי אני?

משחקי פתיחה:

1. ערכו סבב ובו כל אחד מהחניכים יצטרך לספר מיהו ולתאר את עצמו בקצרה (יהיה נוח יותר אם אחד המדריכים יתחיל).

2. שחקו משחק אישיות על מי שבא לפעולה או על חניך אחד מהשבט. רצוי לעשות זאת עם כתרים. בפעמים הראשונות אפשר לבחור דמות מפורסמת, ובפעמים הבאות בחרו חניכים מן השבט. 

אפשר להכין שאלות מנחות מראש למציאת האישיות.

3. פזרו על הרצפה כרטיסיות של תכונות אופי (נספח). לחלופין אפשר להקרין אותן במצגת (בליווי תמונה מתארת). 

הציגו כל תכונה בנפרד, ולאחר הצגתה ערכו סקר: 

– האם יש לי התכונה הזאת? 

– כיצד התכונה הזאת מתבטאת אצלי?

לאחר שנחשפנו לתכונות אופי שונות והכרנו את עצמנו קצת יותר, נוכל להגדיר את הזהות שלנו.

 

שלב ב: תעודת הזהות שלי

כדי לפשט את המושג זהות אפשר להביא לדוגמה תעודת זהות ולשאול למי יש תעודת זהות, מה כתוב בה, למה אנחנו צריכים תעודת זהות וכו’.

כשאני רוצה להגדיר את הזהות שלי עליי לחשוב על שלושה מרכיבים:

1. מי אני?

2. במה אני דומה לאחרים ובמה אני שונה מהם?

3. מהם הדברים שמייחדים אותי?

הכינו רשימה:

  • אילו מאפיינים היית כולל/ת בתעודת הזהות שלך אילו ניתנה לך האפשרות לתכנן אותה?
  • מה לדעתך היה רוצה ילד ממקום אחר לדעת עליך?
  • מה היית רוצה לדעת על ילד מארץ אחרת?

 

הכינו תעודת זהות על פי הקריטריונים האלה:

שם מלא, תכונות עיקריות שמאפיינות אותי, צבע אהוב, מאכל אהוב וכדומה.

 

שלב ג: אז מי אתה?

לאחר שהכנתם תעודות זהות נראה עד כמה אתם מכירים זה את זה.
– ערבבו את תעודות הזהות שיצרו כל החניכים וחלקו לכל אחד תעודה של חבר אחר.
– כל חניך וחניכה יצטרכו להציג את התעודה שקיבלו, ושאר החניכים ינחשו למי התעודה שייכת.

 

סיכום:

במפגש זה שאלנו שאלות כדי להכיר את עצמנו ומתוך כך גם את חברינו.
כל אחד הכין את תעודת הזהות שלו, המיוחדת לו ומתאימה רק לו! יש המון אנשים בעולם, וכל אחד הוא מיוחד.
הרבה פעמים אנו רוצים להכיר חברים חדשים ושונים, ונדרשים להציג את עצמנו.
לכן אנו חייבים קודם כול לדעת להכיר את עצמנו: מהן התכונות שלנו? במה אנחנו שונים מאחרים ובמה אנחנו דומים להם?
אנחנו תעודת הזהות של עצמנו, והכי טוב בשבילנו להיות עצמנו ולגלות זאת לעולם.

 

נספח – תכונות אופי

תכונות אופי חיוביות:

רגיש, כן, ישר, מסור, מנומס, מוסרי, פתוח, בעל חוש הומור, חברותי, הגיוני, נדיב, סלחן, צנוע, עדין, בעל שמחת חיים, מתחשב, בעל יוזמה, חרוצה, סקרנית, יעילה, יסודית, ערנית, יצירתית, שאפתנית, דבקה במטרה, נבונה, יציבים, החלטיים, שקולים, עקביים, בעלי ביטחון עצמי, שאפתנים, זהירים, תקיפים, אחראים, אופטימיים, אוהב, מעניק, יושר, צדק, יכולת לראות את המטבע משני צדדיו, איזון והרמוניה עד כדי דריכה במקום, נעים הליכות, פייסנות, נטיות אומנותיות, ענווה.

 

תכונות אופי שליליות:

פטפטן, רכלן, שקרן, רמאי, קמצן, ביקורתי, חצוף, חשדן, ילדותי, אנוכי, תוקפן, חנפן, רגזן, דו-פרצופי, שחצן, חסר שמחת חיים, אדיש, חסר אחריות, עצבני, חסרת ריכוז, קלת דעת, שטחית, חסרת מוטיבציה, חסרת אמביציה, בלתי יסודית, מרירות, אדישות, עקשנות, ציניות, פחדנות, בלתי חברותיות, חסרות אחריות, בלתי יציבות, בלתי עקביות, בזבזניות, מתלבט, חסר ביטחון, מבולבל, פחדן, עצלן, עצבות, גאווה, קנאה.

דעתך חשובה לנו