מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"ומי יודע אם לעת כזו הגעת למלכות"

"ומי יודע אם לעת כזו הגעת למלכות"

אחריות לכלל, שליחות, תפקיד

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעתיים
נושא
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
6 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

1. החניך יבין שמתוך תחושת האחריות שלו כלפי הכלל, עם-ישראל, הוא צריך לחיות חיים של שליחות.
2. החניך יפנים ויחווה שבעצם זה שנולד וחי בעולם קיים לו תפקיד, שליחות, וכל חייו מכוונים להגשמתו. וכך לכל יהודי.
3. החניך יבין שעפ”י אופיים והכוחות השונים של בני-אדם נגזר תפקידם השונה, והגשמת הייעוד שלהם היא חובתם בעולם.

מהלך הפעולה

שלב א’:

תולים בחדר או מפזרים ברצפה כתבות וסיפורים על אנשים שלקחו אחריות כלפי דברים שקורים בעמ”י.
למדריך:
מומלץ מאוד להביא כתבות רלוונטיות מהתקופה האחרונה שלא תיווצר הרגשה שהיום אין אנשים טובים.
המטרה היא להפגיש את החניכים עם אנשים שלוקחים אחריות על הנעשה בעם-ישראל, ולהדגיש שיש אנשים כאלו.

 השיר “יכול להיות שזה נגמר ” – נספח מס’ 2

….
למדריך:

  • כדאי לצלם את הקטעים לחניכים ולהביא להם. כך הם מרוכזים יותר ומשתתפים יותר
  • אם הפעולה ביום חול מומלץ להשמיע את השיר

….

דיון:

  • יכול להיות שזה נגמר?
  • האם היום אין לנו מה לעשות? רק פעם היה חשוב לחיות?
  • מדוע אנו חושבים שפעם היה יותר “אקשן” ויותר מעניין??

….

שלב ב’:

 נלמד עם החניכים פסקה מעולת ראיה- נספח מס’ 3
למדריך: עולת ראיה זהו ספר בו הרב קוק כתב הסברים ופירושים על התפילות. אנו נלמד פירוש שלו על קטע מתפילת יום הכיפורים.

….

הסבר הקטע:
“עד שלא נוצרתי איני כדאי” כל הזמן שהיה לפני שאני נולדתי לא היו צריכים אותי בעולם, לא היה לי מה לעשות כאן. כי אחרת הייתי כבר נולד בתקופה אחרת. אך אני חי דווקא בתקופה הזאת, דווקא במקום הזה בגלל שעכשיו וכאן שליחותי. יש לי ייעוד, ודווקא עכשיו אני יכול להגשים אותו ולעשות אותו.
“ועכשיו שנוצרתי כאילו לא נוצרתי” עכשיו שאני כבר קיים בעולם “כאילו לא נוצרתי”. אם אני לא חי ופועל ע”פ השליחות שלי, אז כאילו לא נוצרתי. אני לא באמת תואם למה שאני אמור לעשות כאן..

….

סיכום שלב ב’:
החניכים יבינו שאדם חי בתקופה מסוימת ובמקום מסוים כי דווקא עכשיו יש לו ייעוד, תפקיד. צריך אותו בעולם. כולנו חיים דווקא בתקופה הזאת כי עכשיו יש לנו תפקיד. וזה לא נגמר! האידיאלים לא הסתיימו! גם עכשיו יש הרבה דברים לעשות. אמנם האידיאלים שונים מאשר אלו שהיו פעם. היום אנחנו לא צריכים להקים את המדינה ב”ה ולא לייבש ביצות, אולם יש לנו תפקידים אחרים ומשימות אחרות. ואנחנו צריכים כל הזמן להסתכל סביבנו ולראות מה אנחנו יכולים להוסיף ולתת לעם ישראל.

….

שלב ג’:

 מפזרים בחדר תכונות של בני אדם: כח פיזי, חכמה, רגישות, הקשבה, כח רצון, כישרון דיבור, כושר ארגון, כתיבה, מוזיקה, כישרון אומנותי, כישרון משחק, סבלנות וכו’.
– כל אחד צריך להגיד ע”פ הפתקים שיש בחדר תכונה טובה, מיוחדת וייחודית למי שיושב מימינו.
– בסיבוב השני כל אחד צריך להגיד על עצמו תכונה מיוחדת.

….

 פאזל-
מכינים פאזל ענק בפוליגל/ בריסטול.
לחצי מכמות החניכים עוצמים את העיניים עם סרטים, ולחצי השני קושרים את הידיים.
מפזרים את חתיכות הפאזל על הרצפה, ויש להם זמן מוגבל בו הם צריכים לחבר את הפאזל כולו.

….

סיכום שלב ג’:
אנו רואים שלכל אדם יש תכונה שייחודית לו, יש לכל אחד את הכישרון שלו. בפאזל חלק מהחניכים יכלו רק לראות, והחלק השני רק לחבר את החלקים, ולכן כל אחד עשה תפקיד אחר לפי היכולת שלו. כך גם בחיים, יש לכל אדם כשרון אחר ויכולות אחרות והתפקיד שלנו בעולם נגזר על-פי היכולות שלנו.

….

שלב ד’:

 הצגה-
מביאים הרבה בגדים, תחפושות וכובעים.
בוחרים ארבעה חניכים שיציגו. כל חניך מציג דמות אחרת: איש צבא, רופא, עורך דין, צייר, איש היי-טק, מורה. והוא צריך לשכנע את כל השבט למה המקצוע שלו הכי חשוב.

….
דיון:
האם באמת אפשר לדרג את הדמויות? האם יש תפקיד שיותר חשוב מהשני?

אי-אפשר לדרג את הדמויות. אנחנו צריכים שבעולם יהיו את כל האנשים והתפקידים. שיהיה לנו גם רופא, מורה, וגם איש צבא. כל אחד בוחר לו מקצוע על-פי מה שהוא אוהב, ע”פ היכולות והכשרונות שלו וע”פ מה שהוא רואה כמשימה חשובה שיוכל לעמוד בה.

סיכום

בשלב הראשון נפגשנו עם תופעות שיש מי שפועל למען אנשים בעם-שלנו. אנחנו גם יכולים להיות אנשים שלוקחים אחריות על מה שקורה סביבנו. אלו חיים של שליחות. אחר-כך ראינו שאדם נולד וחי דווקא בתקופה מסוימת ובמקום מסוים בגלל שיש לו תפקיד בעולם, משימה, שליחות. התפקיד של כל אדם נגזר על-פי היכולות והכשרונות שהקב”ה נתן לו, ובעולם אנחנו צריכים שיהיו את כל התפקידים ואת כל השליחויות.
עם ישראל יהיה שלם ויעשה את המטרה שלו בעולם רק אם כל אחד מהעם יפעל ע”פ השליחות שלו.

 נספחים

נספח 1:

יכול להיות שזה נגמר- אריק איינשטיין

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי,
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי
שומר עברי על סוס לבן, בלילה שחור
על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור
תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד
שני עצים שיקמים, אנשים יפים מלאים חלומות
ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות,
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת.

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא
היו פעם רק יתושים וביצות
אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר
אבל כשבאתי לראות לא מצאתי שום דבר

יכול להיות שזה נגמר.
יכול להיות שזה נגמר.

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי
פלמ”ח, פינג’אן, קפה שחור וכוכבים
אנגלים, מחתרת וילקוט הכזבים
שפם ובלורית, כאפיה על צוואר, ירון זהבי
אלתרמן, תמר, בחורות יפות, מכנסיים קצרים
היה להם בשביל מה לקום בבוקר
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת

כאן, איפה שאתה רואה את הדשא…

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי.

….

נספח 2:

“אלוקי, עד שלא נוצרתי איני כדאי, ועכשיו שנוצרתי כאילו לא נוצרתי”. מפרש הרב קוק:

“לפני שנוצרתי – כל אותו הזמן הבלתי מוגבל שמעולם עד שנוצרתי, ודאי לא היה דבר בעולם שהיה צריך לי. כי אם הייתי חסר בשביל איזו תכלית והשלמה הייתי נוצר, וכיון שלא נוצרתי עד אותו הזמן הוא אות, שלא הייתי כדאי עד אז להבראות, ולא היה בי צורך כי אם לעת כזאת שנבראתי, מפני שהגיעה השעה שאני צריך למלא איזה דבר להשלמת המציאות. ואילו הייתי מייחד מעשי אל תכלית בריאתי הנני עכשיו כדאי, אבל כיון שאין מעשי מכוונים לטוב התכלית הרי לא הגעתי אל תכלית בריאתי, ואיני עדיין כדאי כמו קודם לכן…

דעתך חשובה לנו