מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ועידה שבטית

ועידה שבטית

הכוח בידיים שלנו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
ועידה כד | מובילים בדרך תו"ע - נושא תשע"ח
82 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אנו עומדים בפתחה של שנת הועידה הכ”ד של תנועת בני עקיבא. בוועידה יעסקו כלל חברי התנועה בסוגיות משמעותיות לאומה הישראלית ויחליטו בעניין דרכה של תנועת בני עקיבא בארבע השנים הקרובות. להכנה משמעותית לוועידה וכדי ליצור שיח משמעותי ובונה בשבט ובסניף נקיים ועידות שבטיות.

מטרות הפעולה

1. החניכים ידונו על דברים שחשובים ומהותיים להם בשבט ובסניף.
2. החניכים יקבעו מטרות משותפות ויציבו אותן ביחס לנושאים שעלו לדיון.
3. החניכים ייחשפו לנושאי הוועידה ויבחרו מהם נושא אחד שבו יעמיקו בתקופת החורף.

מקורות להרחבה:

מומלץ מאוד להעמיק בנושאי הועידה דרך המידע הזמין באינטרנט ודרך ערנות לאקטואליה ולסדר היום הלאומי.
מרכז הדרכה בני עקיבא: bneiakiva.org.il/mercaz-hadracha
לאתר יועלה בכל נושא מערך של ארבע פעולות ופעולת יישום; אפשר לקבל ממנו הרבה מידע על הנושאים ורעיונות כיצד להציגם.

 

הקדמה למדריכים:

ועידה היא דיון משמעותי בעל החלטות פרקטיות בנושא מעסיק ומהותי לקבוצת הדיון. מתוך הבנה שגילים שונים מביאים רבדים שונים לדיון, נציע כאן כמה דרכים לניהול הוועידה השבטית. אתם מוזמנים לבחור בדרך המתאימה ביותר לשבטכם, וכמובן להוסיף ככל העולה על רוחכם. העזרים הטכניים, ככל שיהיו מושקעים וטובים כך יוסיפו להתרחשות רצינית ופתוחה.

ועידה חייבת להיות בעלת מבנה ברור:
1. הצגת הנושא שעליו יתנהל הדיון
2. ניהול דיון והבאת הדעות השונות סביבו בשיתוף כל חברי הוועידה
3. קבלת החלטות פרקטיות המוסכמות על הרוב לאחר הצבעה מסודרת

עזרים שיכולים להועיל:
• כרטיסי שמות או תגים
• חדר מסודר במעגל ועל הכיסאות דפים ועטים
• דפי הצבעה (כחול ל’בעד’, אדום ל’נגד’)
• לוח או דף גדול לכתיבה ולסיכומים במהלך הדיונים
• גיליון שעליו ייכתבו ההחלטות שיתקבלו וייתלה בחדר השבט או על לוח הסניף

 

גוף הפעולה:

חלק א: השבט עצמו

הקדמה:
כדי לייצר שיח משמעותי ולקיים פעולה טובה ופורה חשוב מאוד להזכיר לחניכים שהרצינות ומיגור הציניות והזלזול משמעותיים מאוד לתהליך.

שלב א:
בשלב זה נרצה להבהיר לחניכים שיש חשיבות בגיבוש אופי וכללים בתוך השבט. חשוב להגדיר מטרות או כללי חיים בשבט שיעזרו לכל אחד ואחת להרגיש נעים ובנוח בסביבה השבטית. הוועידה צריכה להתקיים בלי ציניות ולתת מקום לכולם.

אפשרות 1 (לשבטי נבטים–מעלות): פתחו במשחק מחניים או בכל משחק כדור אחר שיש בו כללים ברורים, כמו כדורגל או 21. בסבב הראשון שחקו כרגיל, לפי הכללים. בסבב השני הנחו שמשחקים ללא שום גבולות וכללים. ככל הנראה בסבב השני המשחק לא ממש יעבוד ויהיו הרבה מריבות.
הסבירו: כמו שבמשחק חייבים כללים כדי להתנהל טוב וליהנות, כך גם בשבט, כדי שתהיה אווירה טובה וכדי שנלמד ונהנה באמת צריך להחליט יחד, כקבוצה, מהם הכללים שלנו.

אפשרות 2: הקרינו סרטון או הביאו קטע שמטרתם להיכנס בהמשך לדיונים ולהחלטות שיתקבלו מתוך הבנת החשיבות הרבה של שיתוף השבט וחשיבה משותפת כחבורה מגובשת. לאחר הצפייה שאלו את החברים: כיצד הגיבוש בקבוצה תורם להתנהלותה? האם שיח משמעותי ביצירת קבוצה מאוחדת וחזקה? כיצד?
https://www.youtube.com/watch?v=b0xWOlQFp3U כוחה של קבוצה
https://www.youtube.com/watch?v=hvfTiy4ZrnA&t=36s כוחה של קבוצה
• הרב יוסף דב הלוי סולובייצ’יק, ימי זיכרון
“היחידים השייכים לקהילה משלימים זה את זה. בכל אדם יש משהו מיוחד במינו, נדיר, שאינו ידוע לאחרים. לכל יחיד יש משהו מיוחד לומר, צבע מיוחד להוסיף לקשת הצבעים הקהילתית. לפיכך, כאשר מצטרף האדם הבודד לקהילה, הוא מוסיף ממד חדש למודעות הקהילה. הוא תורם משהו, ששום אדם אחר לא יכול היה לתרום. הוא מעשיר את הקהילה, אין לו תחליף. היהדות מאז ומעולם ראתה את היחיד כאילו הוא עולם קטן בשל אותה מיוחדות, מתכנסים בני האדם היחידים ביחד, משלימים זה את זה, ומשיגים אחדות”.
מכאן שחשוב לנו לשמוע כל אחד ואחת בשבט ולראות את מה שהוא יכול להוסיף לקבוצה.

הקדמה לשלב ב:
לפני שניכנס למהלך החשוב ביותר, כדאי שכל צוות המדריכים יחשוב על הוועדות ועל הנושאים שבהם הוא מתמקד ואותם הוא מעלה. יש נושאים רבים, וללא מיקוד מתאים שידבר לשבט השלבים הבאים עלולים להיות מייגעים וחסרי הצלחה.

שלב ב:
בקשו מכל חניך וחניכה לכתוב על פתק בעילום שם שני נושאים שלדעתם צריך לדבר עליהם ולהגיע להחלטה שבטית מה לעשות איתם. אפשר לחלק דף עם שאלות מנחות (נספח 1) או לתת להם לחשוב מעצמם. אספו את הפתקים ודלו מהם את הנושאים שהכי מעסיקים את השבט (מומלץ להכין מראש כמה רעיונות משלכם למקרה שלא יעלו מהחניכים רעיונות רציניים).
את הנושאים כתבו בגדול על גיליון והתחילו בדיון עליהם, ועל ידי הצבעה והכרעת הרוב בחרו עד שלושה נושאים שבהם תרצו להגדיר מטרות או לקבל החלטות הקשורות לשבט. בשבטים גדולים כדאי להכין מראש רשימה של דברים רלוונטיים שמתוכם החניכים יבחרו. מובן שכדאי מאוד שהמדריכים יוסיפו אפשרויות מתוך ההיכרות שלהם עם צורכי השבט.

שלב ג:
כנסו דיון שבטי בנושאים שנבחרו. מטרת הדיון היא להגיע מתוך הצגת דעתם ותחושתם של כל חניך וחניכה למטרות מעשיות שיובילו לשינוי מצב השבט ולשיפורו. בשבטים גדולים אנחנו ממליצים לחלק את השבט לוועדות, וכל ועדה תעסוק בנושא. חשוב שיהיה מדריך מנחה בכל ועדה.

שאלות מנחות לדיון:
חשוב שהדיון יתנהל בצורה מסודרת ומכבדת. אפשר להתחיל בסבב שבו כל חניך מציג את עמדתו כלפי הנושא שנבחר, ומשם לנהל זאת לפי מה שעולה מן החניכים.
“כיצד את/ה מרגיש/ה ביחס למצב זה בשבט?”
“מהם לדעתך הגורמים למצב זה?”
“מה יכול לגרום לשינוי? במי זה תלוי?”
“מה זה דורש מאיתנו?”

ניהול הדיון חשוב מאוד, במיוחד בשבטים הצעירים. הינה כמה דגשים:
א. להגדיר שאלות ברורות סביב הנושא (לדוגמה, אם הנושא שנבחר הוא חבורה, לשאול שאלות מנחות כמו: למה חשוב בכלל ליצור חבורה בשבט? כיצד אפשר לעשות זאת? כיצד אנו רוצים לראות את השבט בעוד שנה?)
ב. שימוש במתודות לשיתוף ודיון (נספח 2)
ג. לשים לב שכל החניכים משתתפים ומביעים עמדה
ד. לשים לב לזמנים, לדעת לקטוע כשצריך ולהתקדם הלאה

שלב ד:
לאחר שעלו הדעות והטענות בכל הצדדים צריך להגיע להחלטות פרקטיות. מכל ועדה שנפתחה יעלו 3–5 הצעות פרקטיות, ובסוף תהליך הדיון יתקבלו בהצבעה שתי החלטות בכל נושא. לדוגמה, ועדה דנה בנושא ‘כבוד’ ועלו בה שלוש הצעות:
1. נכבד את עצמנו ואת המדריכים ונגיע בזמן לפעולות
2. השבט יבקש ממי שמקלל להפסיק
3. השבט יקבע תורנות ניקיון קבועה
בהצבעת המליאה יש לבחור בשתי ההצעות החשובות ביותר לשבט. נהלו הצבעה, ובסופה כתבו באופן ברור מהן ההצעות שנבחרו בהצבעה של רוב וישמשו למטרות חדשות או לתקנון חדש שלפיו יצטרך השבט לפעול מעכשיו.
דוגמה: אם בתחילה עלו לדיון עשרה נושאים, בסבב ראשון תנו את רשות הדיבור לכמה נציגים שיסבירו למה הנושא שבחרו הוא החשוב ביותר. בסוף הדיון תיערך שוב הצבעה, והפעם ייבחרו שלושת הנושאים החשובים ביותר. נהלו שוב דיון קצר והצביעו לבחירת הצעות מעשיות.
כדאי מאוד לחלק אחריות באשר למה שהוחלט כדי שהדברים אכן ימשיכו להיעשות במהלך התקופה והחניכים ירגישו שזה שלהם. מומלץ לכתוב תקנון או מסמך שבטי ולתלות אותו על קיר השבט. נוסף על כך מומלץ לקבוע תאריך יעד שבו תתכנסו שוב כדי לוודא שאתם אכן עומדים במה שקיבלתם עליכם.

 

חלק ב: בחירת הנושא לתקופת החורף

אחרי שניהלתם דיון על הדברים שחשובים לכם כשבט וגיבשתם יעדים להמשך, עליכם להחליט החלטה נוספת, והיא בחירת הנושא שתעמיקו ותלמדו ובו תעסקו במהלך החורף כחלק מנושאי הבסיס של הועידה התנועתית. ננסה כאן להציג את הנושאים באופן כללי כדי לתת בסיס להחלטה השבטית.

שלב א:
היכרות עם נושאי הוועידה:
1. ארץ ישראל והתיישבות: מהי מהותה של ארץ ישראל ? מהות האדמה שאנו יושבים בה והשלכות מציאות המאבק עליה.
2. השבת בחברה הישראלית: מהי מטרתה של השבת ביהדות? שבת כזמן מיוחד, משפחתי ומהותי שמטרתו להוביל לחיי רוח ופיתוח מחשבה וקודש במציאות. דיאלוג ודיון בפולמוס השמירה על קדושת השבת במרחב הציבורי.
3. יהדות התפוצות וקליטת עלייה: מה יחסנו ליהודיים החיים בחוץ לארץ? שייכותו של עם ישראל לארץ ישראל. האם קיבוץ גלויות שייך לגאולה? האם הוא הכרחי?
4. תרבות ויצירה: יחסנו לתרבות המסכים. מהי תרבות יהודית? כיצד אנו יכולים להעצים את התרבות הזאת בחיינו?
5. חברה וכלכלה: האם אנו תומכים במדינת רווחה? מה משמעות החסד והעשייה החברתית? הזדמנות שווה להצלחה, צמצום פערים חברתיים.
6. תורה וזהות יהודית: האם אפשר לקבל לימוד תורה שאינו כדרכנו? האם לכל אחד חלק בתורת ישראל?
דרכים להצגת הנושאים (אם תציגו את הנושאים באופן אטרקטיבי, מעניין ורציני, החניכים ירצו להשתתף בדיון…).
הערה: לשבטים צעירים מומלץ לסנן מראש ולהציג רק שניים-שלושה נושאים רלוונטיים, ומתוכם הם יבחרו.
האפשרות המועדפת: שחקו במשחק קלפי ‘מובילים’ של התנועה, ודרכו תוכלו לחשוף באופן חווייתי את החניכים לנושאי הוועידה (שאלו את הקומונרית היכן הנשחק נמצא או הדפיסו אותו ממרכז ההדרכה).

אפשרויות נוספות:
• כרטיסיות – פזרו על הרצפה את הכרטיסיות עם הנושא והסבר קצר עליו. החניכים יסתובבו בחדר, ולאחר שיבחרו בנושא שהכי מעניין אותם, תיערך ההצבעה.
• חלוקת השבט לקבוצות קטנות – כל קבוצה תקבל נושא ותצטרך לבנות במשך חמש דקות הסבר למה חשוב שהוא ייבחר. לאחר הצגת כל הנושאים לפני כל השבט, תיערך ההצבעה.
• קפה דילמה (מומלץ לשבטים גדולים) – חלקו את השבט לקבוצות קטנות. כל קבוצה תקבל דף עם אחד הנושאים ועליו שאלות שבהן יצטרכו לדון. אפשר לעשות כמה סבבים כדי שייחשפו לכמה נושאים. בסוף הדיונים התאספו למליאה והחליטו בהצבעה מהו הנושא הנבחר המעניין את השבט.
• הקרנת סרטונים העוסקים בנושאים למיניהם (אפשר למצוא סרטונים טובים באתר ‘לב לדעת’).
ארץ ישראל:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=UP3hjTbVu_U

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=Bzq6k9PoRIw

השבת בחברה הישראלית:
https://www.youtube.com/watch?v=18M64F8lFMM

יהדות התפוצות וקליטת עלייה:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=UKgCW7FG6zw

תרבות ויצירה:
https://www.youtube.com/watch?v=kaW7E5rDwA4

חברה וכלכלה:
https://www.youtube.com/watch?v=gJiYRQ112zI

תורה וזהות יהודית:
https://www.youtube.com/watch?v=Ulujvvuri3s

סיכום המהלך:
בהכנה לוועידה התנועתית שתתקיים השנה התנסינו ולמדנו עם החניכים כיצד מתפתח דיון וכיצד לקבל החלטות משמעותיות לשבט שלנו. כמו כן באותה צורה של ועידה קיבלנו החלטה מהו הנושא שבו נתעסק כשבט במהלך החורף, והנושא ילווה אותנו עד לוועידה התנועתית.
חשוב להיחשף לתכנים שיועלו למרכז ההדרכה לפני הובלת המהלך בשבט ולהעמיק את הידע בתחומים הנבחרים.

 

נספחים

נספח 1

שאלות מנחות לבחירת נושא הדיון השבטי
• כיצד את/ה מרגיש/ה בשבט?
• מה לדעתך טוב וכיף בשבט? מדוע?
• מה לדעתך מקשה על יצירת אווירה טובה בשבט?
• כיצד היית רוצה שהשבט ייראה בעוד שנה?
• מה הכי מפריע לך בהתנהלות השבטית?

 

נספח 2

רעיונות ומתודות לניהול דיון משמעותי ומעניין
א. הייד פארק ליצירת עדיפויות: קובעים נושא שאפשר להצביע בו בעד או נגד. המשתתפים מוזמנים להביע את דעתם או לעמוד ליד מי שדעתם כדעתו.
ב. חפץ עובר לניהול סדר הדוברים: כמו במעגל אינדיאני.
ג. יצירת דיון: על כל אחד לומר את דבריו מתוך משימה. לדוגמה, להתחיל באות מסוימת, לשלב מילה מסוימת, לדבר רק בנימה חיובית (לומר רק מה כן), לא להשתמש במילים מסוימות, להשתמש בשמות שלושה נוכחים, לשלב הודיה למישהו או על משהו, להתנסח בשלושה משפטים בלבד.
ד. החלף: משחק להרגעת ויכוחים וליצירת הזדהות עם דעה שונה: על כל אחד להציג את הצד השני של הוויכוח כשאומרים “החלף”.
ה. סקר דעת קהל: הקהל מביע את דעתו בישיבה, בעמידה או בעמידה על כיסא. לדוגמה: מי שבעד עומד על הכיסא, מי שנגד יושב על הכיסא ומי שנמנע עומד על הרצפה.
ו. כרטיסי מילים ותמונות: כל חניך וחניכה בוחרים מילה או תמונה ודרכה מביעים את דעתם.

דעתך חשובה לנו