איתור סניפים וכפרי בוגרים
‘ממחר דיאטה’, מכירים את ההחלטה הזאת? מכירים את מה שבא בעקבותיה?… כמה קשה למלא החלטה שקיבלנו? בדיוק בשביל זה יש חבורה, שבט, תנועה. יחד נגשים את ההחלטות שהתקבלו בוועידה הארצית! בפעולה זו נתחבר לחשיבות העשייה ומימוש ההחלטות.
החלטות הוועידה הכ”ד, פירוט נושא הקיץ המחוזי.
כרטיסיות לתכנון עיר, חבילה עוברת, צילום הנספחים.
חלקו את השבט לשתי קבוצות ותנו לכל קבוצה כרטיסיית משימה:
קבוצה א: נבחרתם להיות ועד מתכנן לעיר חדשה שעומדת לקום בצפון הארץ. עליכם לתכנן את העיר הטובה ביותר שאתם יכולים להעלות בדעתכם!
קבוצה ב: נבחרתם להיות ועד מתכנן לעיר חדשה שעומדת לקום בצפון הארץ. עליכם לתכנן את העיר הטובה ביותר שאתם יכולים להעלות על דעתכם בעזרת הכרטיסיות המצורפות.
הכרטיסיות לקבוצה ב: מבנה העיר (כמה שכונות, איך העיר תהיה מסודרת, הגבלת גובה הבניינים, פארקים), חינוך (כמה מוסדות חינוך ואילו, מה סגנון החינוך, מה איכות החינוך, אילו תנועות נוער יהיו), רווחה (איך העירייה עוזרת לתושבים שזקוקים לעזרה), תיירות ופנאי (אתרים מיוחדים, מוזאונים, מסלולי טיול בקרבת מקום, בתי מלון, מסעדות, מרכזי קניות, מתנ”ס, מקומות בילוי, אטרקציות), תברואה וביטחון (פינוי זבל, איכות הסביבה, משטרה, בית חולים), חזון ואידאולוגיה.
לאחר שכל קבוצה תסיים לתכנן את העיר שלה בקשו מהקבוצות להציג את מה שתכננו.
שאלו את החניכים:
טאבו ופנטומימה: קראו לשני נציגים מהשבט; לאחד תנו כרטיסייה עם מילה אחת ולאחר תנו קלף רגיל של טאבו (מילה שצריך להעביר לאחרים ומילים שאסור לומר. מצ”ב כרטיסיות בנספחים).
החניך הראשון צריך להעביר לשאר השבט בפנטומימה את המילה שרשומה אצלו בכרטיס ושאר השבט צריך לזהות מה המילה, והחניך השני צריך להעביר לחניכים את המילה שרשומה לו בעזרת מילים אחרות (למעט המילים שרשומות לו בכרטיס).
אפשר לשחק כמה פעמים עם קלפים שונים.
לאחר המשחק שאלו את החניכים:
כאשר נותנים ביטוי ממשי לפעולה שלנו זה מחזק אותה, ואילו רעיון שלא מוציאים מהכוח אל הפועל נשאר באוויר ואינו עובר הלאה. החלטת ועידה היא דבר גדול שיכול להכיל הרבה כיווני עשייה ולמידה. כשבט נצטרך לחשוב מהם הפרטים שנרצה להתמקד בהם ולהוציאם לפועל.
הניחו על הרצפה כרטיסים עם החלטות שונות מחיי היום-יום של החניכים (להפחית זמן שימוש בטלפון, לא להגיד לשון הרע, להתמיד בכושר, ללמוד הלכה יומית, לפרגן לחברים, לרדת במשקל וכו’). שאלו את החניכים: מה משותף להחלטות אלו? מי קיבל עליו פעם אחת מהחלטות אלו? מה צריך לעשות כדי להתמיד בהן?
בפעולות אמצע שבוע רשמו את הטיפים של החניכים למימוש החלטות.
המייחד את ההחלטות האלה הוא שאנו נוטים שלא לקיים אותן כי אנו לא מורידים אותן למעשה אלא רק מדברים עליהן.
כעת תעברו לממש החלטות בעצמכם!
שחקו עם החניכים חבילה עוברת. כדי להוריד את העטיפה בכל עצירה צריך לבצע מעשה (אפילו קטן) שקשור להחלטת הוועידה המחוזית (ללמוד פרק במשנה, לנקות את הסביבה, לתרום 10 אגורות לצדקה, לעשות ‘לייק’ בפייסבוק לפוסט שמעודד עלייה לארץ וכו’, לפי ההחלטה המחוזית).
מדריכים יקרים, רצוי לפרגן לחניכים ולוודא שבתוך החבילה העוברת תהיה הפתעה כיפית שמספיקה לכל השבט.
למדו עם החניכים את הקטע של הרב נריה:
“גדולים החולמים חלומות והופכים חלומות למציאות. גדולים העוסקים במעשים קטנים והופכים את המעשים לגדולים. אבל הקטנים החולמים על גדולות, ואינם עוסקים אפילו בקטנות, אין להם עולם. שכן החלומות נשארים בחלומם, הקטנים בקטנותם והעולם תוהו ובוהו”.
שאלו את החניכים:
מה אתם מבינים מהקטע על חשיבות העשייה וההגשמה?
כדי לבטא בפועל את ההחלטות צריך ליצור משהו חדש במציאות, לפעול ולעשות. כרגע יש החלטות שהם חלומות גדולים, וכדי להפוך אותן למציאות צריך לממש אותן, ובמו ידינו ממש אפשר לעשות זאת: להיות אנשים גדולים ולהפוך את החלומות למציאות!
שמירת שבת, עלייה לארץ, עמידה בזמנים, כחול-לבן, המנון, שירה בציבור.
בית המקדש – ירושלים, הר הבית, משכן, קורבנות, הר המוריה
צדק חברתי – מחאה, כסף, שוויון, עניים, צדקה
גמרא – תלמוד, משנה, ישיבה, בבלי, אמורא
תרבות יהודית – מוזיקה, הלכה, שירים, פזמונסניף, ריקוד
הדלקת נרות – שבת, אימא, ברכה, משפחה, יום השביעי
ארץ ישראל – מדינה, צבא, ים תיכון, קודש, אדמה