איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים ליום חול
מתאים לשבתפעולה לחבריא א' לקראת חג מתן תורה
1. החניכים יכירו שבעולם הזה קיימת חוקיות נסתרת, מהותית ופנימית שדרכה הקב"ה מנהל את העולם.
2. החניכים יבינו כי מטרתם של התורה והמצוות הוא להדריך אותנו ולסייע לנו לפעול על פי חוקיות זו.
3. החניכים ידונו בערכי מוסר ויראו כי המוסר האנושי אינו תמיד נכון ואינו נצחי.
.
נפתח במשחק. מתנדב יוצא החוצה, וכשחוזר- עליו לגלות איזו דמות בחרה הקבוצה, ע"י שאילת שאלות של כן ולא. אולם באמת, לא תהיה דמות שעל פיה יהיו תשובותיהם, אלא חוקיות מסוימת. למשל: *אם השאלה מתחילה ב'האם'- נענה כן, ואם לא- אז לא. רעיונות נוספים: אם הוא מזיז את הידיים תוך כדי השאלה, אם השאלה היא בעלת פחות מ-5 מילים וכו'.
אם החניך לא עלה על העניין לבד, נגלה לו. שימו לב לא למשוך את המשחק הרבה מדי זמן
נשאל את החניך המתנדב:
מה היתה תחושתך במהלך המשחק לעומת לאחריו, כשהבנת את העניין?
האם היית פועל אחרת?
.
.
נכין מראש שלטים קטנים בעזרת- עט, בריסטולים, דבק ושיפודים (בכמות של פי שתיים ממספר החניכים). על מחצית השלטים נכתוב "טוב" ועל מחצית השלטים נכתוב "רע". נחלק לכל חניך 2 שלטים (טוב ורע). נקריא את המושגים הבאים והחניכים יצטרכו להצביע (בעזרת השלטים) ולומר האם המושג הוא טוב או רע.
המושגים: לימוד תורה, רצח, אהבה, קנאה, תאווה, רובה, דמוקרטיה, יופי, תמימות, אש, מים.
נשאל את החניכים: לפי מה החלטתם אם משהו מסוים הוא טוב או רע?
.
.
נספר לחניכים את המקרה הבא:
במסגרת הלימוד בבית הספר, המורה הנוכח בכיתה העליב את אחד התלמידים בצורה בלתי רגילה. התלמיד נעלב עד עמקי נשמתו. בסוף השיעור, כשהמורה יצא מהכיתה, ישבו התלמידים ודיברו בינם לבין עצמם על מה שקרה בכיתה וטענו- שהתנהגות המורה היתה בכלל לא בסדר ושצריך להרביץ לו ולפטר אותו. אחד מתלמידי הכיתה קם להגנת המורה וטען שהחבר'ה מגזימים. שאר תלמידי הכיתה כעסו עליו וטענו שבגלל שזה מורה, ויש מורים שאינם נחמדים- מותר לרכל עליהם ואפילו מותר להרביץ להם… האמנם?!
לאחר מכן נשאל החניכים:
מי צודק- התלמיד הבודד או שאר התלמידים?
.
.
נקריא לחניכים את הסיפור 'מעשה במכונת כביסה' (נספח מס' 1), ובאמצעותו נסביר מה עברנו עד עכשיו:
הקב"ה ברא את העולם וקבע חוקים, דרך חיים שעל פיהם העולם הזה עובד ומתקיים בצורה הטובה ביותר. בסיפור- לו היו יודעים את מהות שימושה של מכונת הכביסה והדרך לתפעל אותה- היו יכולים להרוויח ממנה הרבה יותר. בדומה לכך, גם בעולם שלנו. אפשר לחיות חיים שלמים בלא קשר לקב"ה ולתורתו- ובכך יש פספוס גדול, כמו להשתמש במכונת הכביסה כארון או כמערבל בטון (או כמו במשחק הראשון- לא להצליח להבין את החוקיות שבדברים…). התורה מסייעת לנו להבין את מהות העולם ואת הדרך שבה עלינו להסתכל על העולם הזה, ומתוך כך- איך לפעול בו.
מנקודת המבט שלנו לפעמים נראה לנו אחרת, המציאות מבלבלת, לא ברור תמיד כיצד נכון לפעול (כמו הסיפור עם המורה והתלמיד). התורה, שקדמה לעולם, נותנת לנו מבט אמיתי יותר, מבט של נצח, של מוסר שנקבע ע"י מי שברא את העולם ואת כל המציאות הזאת.
.
.
לשבטים בוגרים יותר, אפשר ללמוד קטע ממסילת ישרים ומהסבר של הרב דרוקמן על כך, כהרחבה לנושא (נספח מס' 2). ישנם אנשים המסתובבים בעולם ולא מרגישים חוסר של תורה, סומכים על נקודת מבטם בלבד. אולם בכך טמונה סכנה גדולה- שהם אינם מבינים שאינם מסוגלים בעצמם להבין את המהות הפנימית של המציאות. רק הקב"ה, שברא את העולם, יודע מהי אותה מציאות פנימית, והוא מדריך אותנו על פיה באמצעות הורה ומצוותיה.
.
בשלב הראשון נחשפנו לעובדה שלעיתים איננו מבינים חוקיות פנימית שנמצאת בדברים, שלא תמיד ניתן לראות אותה כלפי חוץ במבט שטחי. כמו באותו משחק, גם במציאות שלנו יש אמת פנימית. התורה מסייעת לנו לגלות אותה.
בשלב השני והשלישי ראינו כיצד ראייתו של האדם היא מוגבלת ואינה אחידה. המוסר האנושי- נראה לכל אחד בצורה שונה, הערכים משתנים לפי התרבות. על מנת לקבוע מוסר מוחלט, נתנה לנו התורה הדרכה- "הוראה", כדי שתהיה לנו דרך חיים קבועה ולא משתנה- ערכים נצחיים. ערכים כאלה יכולים להיאמר רק ע"י בורא עולם.
מעשה במכונת כביסה
מעשה שהיה במיסטר לאפר,
שהיה, איך לומר בעברית, מיליונר.
הוא תרם למוסדות, ליחידים ולציבור,
ופעל למען אחרים במעשה ובדיבור.
יום בהיר אחד הוא אמר: "אני חושב
שאלך לבקר את שבט זולו, שבאפריקה יושב.
שמעתי שקשה שם וכבר אי אפשר לסבול,
אין שם עבודה והרעב ממש גדול.
עלי לתת עזרה, לא אוכל כך סתם לשבת-
לא אשא את האשמה אם ימות שם כל השבט".
אמר וגם עשה, ותוך יומיים ודקה
הגיעה בטיסה ליבשת אפריקה.
שם ניגש לכפר ופגש את לובנגולו,
שהיה, אתם יודעים, הצ'יף של הזולו.
סיפר הצ'יף מיד על המצב הלא נעים
"אין כאן עבודה והילדים כבר רעבים".
מיד הבין המיליונר את המצב-
"מסכנים, הפרימיטיביים, הם סובלים פה", הוא חשב.
"כי אין טכנולוגיה, לא חשמל, לא מכונות
ובלי האמצעים האלה- איך אפשר בכלל לחיות?"
וכך, לפני שחזר הביתה בטיסה,
הזמין לשבט הזולו… מכונת כביסה!
לובנגולו מלך זולו הביט במכונה,
"הו, זה דבר מוזר, מן תופעה כה משונה!
קופסה גדולה וגם גבוהה וכפתורים לה- שש,
אני יודע! בטקסים היא במה לי תשמש!"
ואחרי מותו, יורש העצר בה הביט.
"היא חלולה, אז אשים בה את נוצותיי" החליט.
"יהיו בה השנהב, החיצים והכידון-
במקום במה תהיה היא יופי של ארון!"
כך עברו דורות והצ'יף שאחריו
מצא למכונה שימוש הרבה יותר מורכב:
"יש גלגל שיכול להסתובב בתוך הארון"
אז החליט להפוך אותו ל… מערבל בטון!
ואחרי דורות הצ'יף הבא ששמו היה ארמתיה,
החליט להפוך את מכונת הכביסה לג'קוזי ואמבטיה!
אחרי שנים החליטו צאצאי המיליונר
להגיע לאפריקה ואת השבט לבקר.
וכשהגיעו אל הצ'יף, סתם להעיף מבט-
ראו אותו במכונה, נהנה לו מהאמבט!
הוא סיפר להם את כל מה שעבר על המכונה
והם שמעו וצחקו קרוב לשעה שלמה.
הם צחקו וצחקו ואמרו: "חבל מאד,
שסבא של סבא של סבא לא השאיר להם הוראות!…"
מסילת ישרים, פרק ג':
"…כי הנה חושך הלילה- שני מיני טעויות אפשר לו שיגרום לעין האדם: או יכסה את העין עד שלא יראה מה שלפניו כלל, או שיטעה אותו עד שייראה לו עמוד כאילו הוא אדם, ואדם כאילו הוא עמוד. כן חומריות וגשמיות העולם הזה…"
הרב חיים דרוקמן, "לזמן הזה":
"בספר מסילת ישרים (פרק ג'), כותב רבי משה חיים לוצאטו, שהחושך טומן בחובו שתי סכנות. הסכנה הראשונה, החמורה פחות היא, שאינך רואה כלל, וקיים חשש שתיכשל באפילה. הסכנה השנייה, החמורה יותר היא, שאדם אמנם רואה, אך ראייתו מעוותת. הוא רואה דברים לא כפי שהם באמת. למשל, במקום לראות עץ מתנועע ברוח, הוא רואה אדם המסמן בידיו, וכן על זה הדרך.
כך גם במובן הרוחני. ה"חושך" הרוחני יכול לגרום לאדם לא לראות כלל, לא להבין שהוא מסכן את עצמו מבחינה רוחנית. ובנוסף, החושך יכול לעוות את ראייתו… תפיסת המציאות מתעוותת בראשו. העולם המוסרי שלו מעוות. הוא אינו מסוגל להכיר מה טוב ומה רע, מה נכון ומה שגוי.
התורה מאירה את הדרך. היא מראה המציאות בצורה נכוחה ונכונה, כך שנוכל לדעת איך להגיב אליה, כיצד עלינו לנהוג כדי לילך בדרך החיים".