מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תורה ועבודה

תורה ועבודה

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
הרא"ה | חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תורה ועבודה
  • מתאים ליום חול
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

החניך יפנים את מורכבות דרך תורה ועבודה  וילמד שדרך תורה ועבודה שואפת ל100% בכל תחום!

מטרות הפעולה

• החניך יפנים את מורכבות דרך תורה ועבודה
• החניך ילמד שדרך תורה ועבודה שואפת ל100% בכל תחום
• החניך ייחשף לתחומים המעשיים והרוחניים בהם עוסקת הדרך

מהלך הפעולה

שלב א’

.
פתיחה: מקובל לחשוב ש”תורה ועבודה” זה להיות בסדר עם כולם, קצת מזה קצת מזה וגשר מצוין בין שכבות הציבור, תפיסה זו היא עיוות גמור של רעיון תורה ועבודה, דרך תורה ועבודה דוגלת בקיום תורה ומצוות על כל הצדדים והדקדוקים.

נקרא עם החניכים את המכתב הבא

לכבוד:
מר יונה גודמן
מזכ”ל תנועת בני עקיבא.

שלום רב!
אני פונה אליך בשם תנועת “מוסר ומשרה” אשר בראשה אני עומד. תנועה זו קמה בעקבות הפילוג והפירוד הפוגעים בעמנו והמפלגים אותנו לקבוצות, תנועות וזרמים, חילוניים וחרדים, מנוגדים ומתנגדים זה לזה.
תנועתנו שמה לה למטרה לאחד תחת דגלה, את כל פלגי העם, תוך שמירה על מדיניות רעיונית מאוזנת ולא קיצונית, כזו שאף פלג בעם לא ימצא סיבה להתנגד לה.
מצענו יפשר בין הדעות הקיצוניות לשני הצדדים בתחומי החיים השונים, ובעיקר במחלוקת הקשה בין “חיי תורה” “וחיי עבודה ומעשה”. לפי הבנתנו פועלת תנועת בני עקיבא כבר שנים בקרב הנוער והעם ע”פ אותה המטרה – לפשר בין חלקי העם, וליצור דרך אמצע מתקבלת על כל הגורמים עם מדיניות מאוזנת.
מתוך כך, ובמיוחד בתקופה קשה זו שהפשרה כל כך חשובה לכולנו, פונה אני אליך כבקשה, שתסייע לנו לגבש את מצעה הרעיוני של תנועתנו. אני סמוך ובטוח שתשמח לשתף עימנו פעולה ולסייע לנו לסלול את דרך האמצע, שאנו כה זקוקים לה.

בברכה:
ג. מילשטיין,
יו”ר תנועת מוסר ומשרה.

שאלות לדיון:
• מהן מטרותיה של תנועת מוסר ומשרה?
• מה הם יסודותיה ולמה היא קמה?
• האם היא מוכנה לוותר על ערכים גדולים וחשובים? למען מה?

מתוך כך עלינו לגבש עמדה, האם בדרכה של בנ”ע יש מקום לשיתוף פעולה עם תנועה שכזאת? נבלבל את החניכים ונקשה עליהם קצת, ונסכם את הדיון שכדי להחליט אם להצטרף אליהם, הרי שקודם כל עלינו להגדיר לעצמנו את דרכינו ואת ערכינו היסודיים.

.

שלב ב’

.
כדי להבין מהי דרכנו, נתייחס לכמה תחומי חיים ונבחן את הגישה שלנו אליהם. אח”כ ננסה להגדיר איפה אנחנו ממוקמים כחברה, כדי לבנות עם החניכים יחד את המדיניות שלנו לגבי הערכים האלה.
נכין מראש רשימה של ערכים שחשוב לנו לדון בהם אפשר להיעזר בדף ובכל ערך נציב שתי אפשרויות, לכאורה קיצוניות, שסותרות זו את זו. נניח את זוגות הערכים במרחק זה מזה, אפשר לתלות אותם באטב על חוט שייתלה בין קצוות החדר, ואפשר להניח על הרצפה משתי קצותיה.
כל חניך יקבל כרטיסיות כמספר הזוגות וטוש. בכל כרטיסיה ירשום את שמו ויניח אותה בנקודת טווח שבין שתי קצוות הערכים, שמסמנת את מיקומנו האידיאלי (כחברה)

שאלות לדיון:
• האם באמת קיימת דרך ביניים שמשלבת בין שתי הקצוות?
למשל: האם אפשר גם ללמוד תורה יום יום (והגית בו…) וגם לעבוד במשרת עבודה כל שהיא? האם ישנה דרך ביניים בין קפיטליזם וסוציאליזם? מה התורה בכלל רוצה בעניינים האלה?
• על פי מה החלטתם מהו הטווח? מהו ה”סרגל” שלכם?
• איך אפשר בכל זאת ליצור מצב שכל תחומי החיים נכנסים לחיינו במידה האידיאלית?

.

שלב ג’

.
בעזרת דף המקורות (נספחים) ננסה להגדיר טוב יותר את דרכנו העצמית. ונבהיר לחניכים שהיא מורכבת מתורה בשלמות ועבודה בשלמות, כלומר, דרכנו היא דרך שכוללת את הכל, תורה שכוללת עבודה ומצווה עלינו לתקן את העולם כדרך חיים, ואת זה אפשר ללמוד, למשל, ממצוות יישוב הארץ.
עוד לפני חלוקת הדף נקריא לחניכינו את המקור הראשון בהדרגה ונלווה את הקריאה

בשאלות מנחות:
– מה כוונת התורה בלבחור בחיים? למה התורה מצווה לבחור בחיים?
– התורה מצווה לבחור בחיים כדי ש “למען תחיה אתה וזרעך..” מה הכוונה?

והתורה ממשיכה בסיבות לבחירה:
“לאהבה את ד’ אלוקיך, לשמוע בקולו, ולדבקה בו” וכל זאת כדי ש… “כי הוא חייך ואורך ימיך לשבת על האדמה..” כמובן על ארץ -ישראל. כלומר, לאחר בירור קצר של הפסוקים נותרנו עם השאלה הקשה, מה הם בכלל החיים שצריך לבחור בהם. את השאלה הזאת נשאיר לחניכים, שינסו לפענח את המשמעות של “ובחרת בחיים”
נחלק לחניכים תוך חשיבה את דף המקורות:
מקור מספר 2.
לאחר שניסינו להבין את הפסוק הזה, נראה את גישת חז”ל לעניין: “ובחרת בחיים – זו אומנות”
“למען תחיה – לשוט על פני המים” (יש להסביר, שלשוט על פני המים, משמע, לדעת להסתדר בחיי היום יום)

סיכום

דרכה של תורה ועבודה איננה דרך של פשרה, אלא דרך המוכתבת מהתורה, דרך של חיים, שכוללת עיסוק באומנות לפרנסתנו כמטרה בפני עצמה, ליישוב הארץ ולהמשך קיום עמינו. ומתוך כך דרכנו יותר קשה, כי עלינו לקיים תורה בשלמות ולהיות אנשי עבודה על הצד הטוב ביותר ע”פ ציווי התורה. וכך בכל שאר תחומי החיים, עלינו לבחור בכל הצדדים ולקיימם על הצד הכי הטוב שאפשר.
יש להוסיף, שכיוון שאיננו פשרנים, לא נוכל להצטרף לדרכו של מר מילשטיין, כלומר, איננו מוותרים על ערכים כדי לחזק ערך אחר, למרות חשיבותו הרבה. אנו מסתכלים קדימה ורואים שאם כל אחד יוותר על ערכים למען האחדות, מה שיישאר בסוף זה עם שאולי מאוחד, אך ללא ערכים, ואחדותו תהיה מסביב לריקניות. ואחדות כזו, שהיא חסרת בסיס, תתפרק מהר מאוד.

נספחים

נספח 1:

.
המדיניות שלי…

משטר
דמוקרטיה ———————————————- מלכות בית דוד

כלכלה
קפיטליזם ————————————————– סוציאליזם
(כל אחד דואג לעצמו) (קופה אחת לכל המדינה)

חינוך
אינטגרציה ——————————————— קידום המצויינים
(כולם לומדים ביחד)

קריירה
התקדמות אישית —————————————— דאגה לכלל

ארץ ישראל
יישוב הארץ ————————————————– ביטחון אישי

עיתונות
זכות הציבור לדעת —————————— זכות האדם לפרטיות

דת
מדינה מודרנית ——————————————- מדינת הלכה

אורח חיים
חיי עבודה ומעשה ——————————————– חיי תורה

.

נספח 2:

.
1. תורת חיים
העידותי בכם היום את השמיים ואת הארץ החיים והמות נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך (דברים ל’ י”ט)

2. מצוות שהאב חייב לעשות לבנו: למולו, לפדותו ללמדו תורה וללמדו אומנות, להשיאו אשה, רבי עקיבה אומר אף ללמדו לשוט על פני המים.
למולו – “ביום השמיני יימול בשר ערלתו”, לפדותו – דכתיב “וכל בכור אדם בבניך תפדה”, ללמדו תורה – “ולמדתם אותם את בניכם”, ללמדו אומנות – תני רבי ישמעאל “ובחרת בחיים” זו אומנות, להשיאו אשה – “והודעתם לבניך ולבני בניך” אימתי אתה זוכה לבניך ולבני בניך? בשעה שאתה משיא את בניך קטנים, רבי עקיבה אומר אף לשוט על פני המים – דכתיב “למען תחיה אתה וזרעך” (ירושלמי, קידושין פ”א ה”ז)

דעתך חשובה לנו