איתור סניפים וכפרי בוגרים
בני עקיבא היא תנועה גדולה. נקודה. גם כמותית, וגם איכותית. במה בא לידי ביטוי הגודל? הסתכלות וראייה רחבה יותר של המציאות, ובהתאם לכך- התאמה בין הכלי לתוכן: אם אנחנו רוצים שתנועה תהיה גדולה- נדבר אליה ונתייחס אליה בכלים של גדולים. נצפה מהתנועה ומהחברים בה לסגל שפה והסתכלות של גודל ורוחב, ולא רק הצטמצמות בכאן ועכשיו ובמה שנמצא בארבע אמות שסביבי.
לשים לב- אנחנו לא שוללים את הדברים הקטנים. הם עדיין חשובים, ומאד. אבל הראייה הרחבה והגדולה יותר תאפשר ליותר פרטים קטנים להיות חלק מהדבר הגודל הזה. הדברים הקטנים האלו יקבלו משמעות נוספת, עמוקה ורחבה יותר, ולא רק נקודתית.
נשחק את המשחק ‘תפסוני’: נחלק את השבט ל2 קבוצות, כל קבוצה עומדת בשורה או מאחורי קו מסומן, במרחק של מספר מטרים זו מזו. נציג של אחת הקבוצות ניגש אל הקבוצה השנייה, אשר חבריה מושיטים את כפות ידיהם הפתוחות. הנציג חובט בכף ידו על שלוש כפות ידיים שונות, באומרו “תִּפ” על הראשונה, “סוּ” על השנייה וכמובן “נִי” בהכותו בשלישית. את ההברה האחרונה בדרך כלל הנציג אינו מספיק לבטא, מכיוון שברגע שהכה בכף היד, נפתח מרדף, בו הנציג המכה בורח מן השחקן שעל כף ידו הכה שלישי.
המרדף נמשך עד הגעתו של הנרדף אל מעבר לקו של קבוצת האם שלו. אם הצליח הנרדף להתחמק, הופך הרודף לשבוי של הנרדף. הוא עומד מאחוריו במשך שארית המשחק, או עד לשחרורו. נתפס הנרדף קודם להגיעו לקו, הופך הנרדף לשבוי של הרודף. שחקן משתחרר כאשר השחקן אשר לקח אותו בשבי נופל בשבי בעצמו.
(הרעיון של המשחק הוא תכנון למרחוק, ולא רק התמקדות במה שקורה בכאן ועכשיו. בא לידי ביטוי בחשיבה מושכלת של איזה מהחניכים כדאי לשלוח וכו’. על אותו רעיון אפשר לשחק גם ‘שלוש צעדים לישראל’)
אפשרות 1- נשחק את המשחק טלפון מתוקן: יושבים במעגל, המדריך מתחיל ולוחש לחניך היושב לידו מילה ומורה לו להעביר לבא אחריו מילה חדשה המתקשרת למילה שלו. כך כל חניך מוסיף מילה ובסוף אומר כל אחד בקול רם את המילה שנאמרה לו ויוצא סיפור.
אפשרות 2- דומה מאד לאפשרות ב’ אבל אקטיבית יותר: כל חניך מקבל דף ועט, וכותב בראש הדף משפט. את המילה האחרונה של אותו משפט הוא כותב בתחילת השורה הבאה, ומקבל את הדף כך שלא ניתן לקרוא את השורה שכתב, אלא רק את המילה האחרונה, שכתובה בשורה מתחת. כל חניך מעביר את הדף לחניך שיושב לידו, שמוסיף משפט נוסף לסיפור, וכותב, שוב, את המילה האחרונה בשורה מתחת ומקפל את השורה שכתב. ממשיכים כך עוד כמה פעמים, ואז מחזירים לכל אחד את הדף שלו. בד”כ יוצאים סיפורים מצחיקים וחסרי תכלית, תנו לחניכים להנות ולצחוק קצת, והמשיכו לשלב הבא.
סיכום לשלב א’– כל חניך מוסיף משהו קטן לסיפור, ובסוף נוצר סיפור גדול. אבל הסיפור הגדול הזה הוא די חסר משמעות, אין שום קשר בין ההתחלה לסוף, אי אפשר ללמוד ממנו כלום..
הניחו על הרצפה שמות שונים של חברות גדולות וסטארטפים שהצליחו בענק (נספח 1).
שאלו את החניכים:
חלקו ל3 חניכים את דפוסי הפעולה המבטיחים (נספח 2), ובקשו מהם לקרוא אותם. הסבירו בע”פ כי ישנם דפוסים נוספים, אך אנו בחרנו להביא את אלו הנוגעים ללקוחות, או למשתמשים. וודאו כי החניכים הבינו את הדפוסים, והמשיכו לסיפור הבא.
חלקו לחניכים את הסיפור על התינוק הבוכה (נספח 3).
בקשו מאחד החניכים שיספר את הסיפור במילים שלו, על מנת לוודא שהחניכים אכן הבינו את הסיפור.
לאחר מכן, שאלו את החניכים:
הנחו את החניכים לדבר בזוגות: נסו לחשוב על סיטואציות דומות, מהחיים שלכם, שבהם הייתם שקועים כל כך במשהו, חשוב ומשמעותי ככל שיהיה, עד שלא שמתם לב למישהו שהיה בסביבתכם וזקוק לכם. מה היתה התחושה שלכם באותו רגע? כיצד הייתם נוהגים אחרת?
על מנת להיות משמעותיים ומשפיעים, לפחות כמו החברות הגדולות שראינו בהתחלה, עלינו להיות מחוברים וקשובים לצרכים של העולם, של מי שמסביבנו.
המטרה בשלב זה היא לעורר לשיח ולחשיבה היכן אנחנו בשפה הזו של גודל. לגרום לחניכים לחשוב, להכניס את עצמם לשפה, לא להשאיר את זה מנותק ורחוק.
בהתחלה ראינו איך בקלות סיפור יכול להיות לא משמעותי ולא רלוונטי, כאשר הפרטים בו אינם קשורים ואינם שייכים האחד לשני, ולסיפור הכללי. לאחר מכן, ניסינו להבין כיצד הצליחו חברות ורעיונות גדולים כמו גוגל, וויז, ועוד, להיות משפיעים כל כך וחלק בלתי נפרד מחיינו, והבנו שהסוד הוא החיבור לצורך, למה שהלקוח זקוק לו. הסיפור על האדמו”ר הזקן והתינוק הבוכה חידד לנו את הערך של הקשב והחיבור שלנו לסביבה שבה אנו נמצאים, גם כאשר אנו עוסקים בדבר חשוב מאד כמו לימוד תורה. בסוף, ראינו היכן השפה וצורת החשיבה של גודל באה לידי ביטוי גם בחיים שלנו וחיברנו את המושגים ליומיום שלנו.
המשחק בהתחלה המחיש לנו את הצורך בתכנון לרחוק, את החשיבות בראייה הרחבה, הגדולה, ולא רק בהתמקדות בכאן ועכשיו ובמה שקרה סביבי.
פייסבוק, טוויטר, גרופון, YouTube, גוגל, אפל, קוקה קולה, מקדולנדס, waze
מקדונלדס- רשת המזון המהיר הגדולה בעולם.
(מתוך: http://m.forbes.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=ED&0r9VQ=LHFJ)
מסופר על האדמו”ר הזקן, בעל ה”תניא”, שישב ולמד בחדרו. לפתע שמע את נכדו התינוק בוכה בעריסתו. סגר האדמו”ר את הגמרא, ניגש לחדרו של התינוק והרגיעו. לאחר מכן הלך האדמו”ר לחדר הסמוך, ומצא שם את בנו, אביו של התינוק, האדמו”ר האמצעי, כשהוא יושב שקוע בלימודו. האדמו”ר הזקן תמה על בנו: מדוע לא קמת להרגיע את בנך הבוכה? הבן הנבוך הרים את מבטו, וענה לאביו: הייתי כל כך שקוע בלימוד, שלא שמעתי כלל את קול הבכי. העיר לו האדמו”ר הזקן: אם אדם עסוק בלימוד תורה, ואיננו שומע קול של תינוק יהודי בוכה- הרי שמשהו פגום בלימוד זה.
מסכים מאד
לא מסכים כלל
היגדים: