איתור סניפים וכפרי בוגרים
לכל משפחה יש מסורת של מנהגים, סיפורים, שירים וזיכרונות. למה צריך בכלל מסורת? למה להיתקע בעבר ולא להביט עם הפנים קדימה? החברים יבינו מהי חשיבותה של המסורת וילמדו על כך מכל הדורות – מאברהם אבינו ועד היום.
את המשחק ‘חבילה עוברת’ כולנו מכירים – והפעם נשחק אותה קצת אחרת. הפרס הסופי יכול להיות משהו לכל הקבוצה, כמו חבילת שוקולד. את הפרס הסופי נעטוף בעיתונים, ובכל כמה שכבות נדביק דף עם שאלה.
מטרת המשחק היא לחשוף את החברים לשאלות על הנושא בצורה חווייתית ולקלף את הציניות כמו שמסירים את שכבות העיתון.
שאלות לדוגמה:
אפשרות א:
החברים יעמדו במעגל וימסרו את הכדור בלי שייפול.
עצרו את המשחק ושאלו:
איך הייתם מוסרים זה לזה חפץ יקר?
אפשרות ב:
עמדו עם החברים במעגל, בידכם כדור. כל מי שמוסר את הכדור צריך להשלים את המשפט: “במשפחה שלי יש מסורת ל…” (לערוך קידוש בשבת, לבקר את סבתא בכל יום שישי ,לצאת למסעדה בכל יום הולדת, להזמין אורחים בליל הסדר, לקדש על הגביע שהיה של סבא שלי).
בתום הסבב ערכו דיון קצר:
“שמע בני מוסר אביך, ואל תיטוש תורת אמך”
נקט באב לשון חיובי. שאמר: ”שמע בני”, ובאם לשון שלילה: ”ואל
תטוש”, לפי שאין הבן נמצא תמיד אצל אביו אלא לאחר שגדל והיה
לאיש, וקודם לכן הוא מצוי תמיד אצל אמו… ולכן אומר ”ואל תטש
תורת אמך”, הדרך שהייתה מלמדת אותו בהיותו קטן ואל יטה מן
(=יעזוב את) הדברים שאמרה לו אז (ילקוט מעם לועז, ספר משלי).
ספרו לחברים שהסניף שלכם נבחר להשתתף בתחרות להכנת דגל בנושא זהות משפחתית.
מכל ההצעות שיוגשו ייבחרו שתי הצעות בלבד, והן יהפכו לדגלים תנועתיים לקראת יום המשפחה.
לאחר בחירת הדגל דונו עם החברים:
בפרשת השבוע (תולדות) התורה מדגישה את חשיבות רציפות הדורות. משם הפרשה לבדו, “תולדות”, שפירושו דורות, אפשר ללמוד כמה חשיבות מייחסת התורה לחזון הזה של החיים היהודיים. המורה החכם שלי לתלמוד אמר לכיתתו “נערים, אם סבא וסבתא שלכם וגם הנכדים שלכם גאים בכם ובהישגים שלכם, קרוב לוודאי שגם בשמים מרוצים מכם.”
60 שנה חלפו מאז ואני סוף סוף באמת מבין את משמעות דבריו. המדרש מלמד אותנו שאברהם מת לפני תום השנים שהוקצו לו לחיים על האדמה הזאת כדי שלא יצטרך לחזות בבגידה של עשיו באורח חייו ובמערכת הערכים שלו.
אני מאמין שאין דבר שמנפץ את המשפחה ואת השלווה האישית יותר משבירה של מסורת משפחתית. היהודים תמיד התגאו ברציפות הדורות. זה היה המלט שחיבר את העם הקטן והנרדף בכל ארצות הגולה שבהן התפזר. התפרקות המלט הזה היתה ועודנה הדבר שבישר על התפרקות הבית היהודי ועל גל ההתבוללות ונישואי התערובת שמציף עכשיו חלקים כה גדולים בחברה היהודית.
הלחצים של החיים המודרניים והיכולת לנוע למרחקים גיאוגרפיים גדולים תרמו להיחלשות הזאת ברציפות הדורות. ביסודו של דבר, היחלשות במחויבות הפרט למשפחה ולרציפות הדורות היא זו שהובילה למצב הזה. בבתים יהודיים רבים רציפות דורית ומשפחתית כבר לא נמצאת במקום גבוה בסדר העדיפות, לא כפי שהיתה בעבר.
חשפו לפני החברים כמה משימות (בנספח) שבעשייתן יוכלו לקשר אותם אל המסורת המשפחתית. כל אחד מהחברים יבחר במשימה אחת שהוא מתחבר אליה. לאחר הפעולה שלחו בווטסאפ לכל חבר וחברה את המשימה שבחרו וכן את תאריך הסיום.
קבעו ערב בעוד כשבוע שבו כל אחד מהחברים יציג את התוצר של המשימה שלו. בערב עצמו בנו לו”ז ובו יחדו זמן לכל אחד מהחברים להציג את התוצר שלהם, ואם הם רוצים גם לספר סיפור שקשור לתוצר או לתהליך שעברו במשימה.
משימות:
בשגרת החיים אנחנו לא תמיד מוצאים זמן לשוחח עם המבוגרים על תולדות חייהם, על אירועים דרמטיים שחוו בעת מלחמה או עם עלייתם לארץ, על התמודדות עם מציאות מורכבת בתקופות קשות, על נסיבות ההיכרות ביניהם ועל לידת ילדיהם. לכל אדם מבוגר יש מה לספר על חייו, על תקוותיו, על ההצלחות ועל ההחמצות ועוד. את הריאיון אפשר להקליט או לצלם ולשמור למזכרת יפה. ריאיון עם סבא וסבתא (או עם דודים מבוגרים) דורש סבלנות, נימוס, הקשבה ויכולת לדובב לשיחה בנעימות ובלי לחץ. תוכלו להרוויח ’סקופים’ וסודות משפחתיים שאף אחד לא שמע לפניכם (ואולי אפילו תלמדו דברים חדשים על הוריכם…).
במשפחות רבות יש חפצים שעוברים מדור לדור :פמוטים ,סידור ,תמונה או מפת שולחן מיוחדת. בעריכת מחקר סביב חפץ זה תכירו את גלגוליו: מאין הגיע ,מה היו שימושיו בעבר ומהם שימושיו כיום, איזו משמעות הייתה לו בעבר ואיזו כיום, כיצד נשמר והועבר לאורך זמן. עבודה כזו דורשת סקרנות וסבלנות וגם חוש בלשי מסוים, שיטוט באינטרנט להכרת החפץ ואיתור חפצים דומים לו המצויים במוזאונים או בארכיונים.
אפשר להרוויח סיפורים מעניינים ובלתי ידועים על אודות החפץ, אולי תגלו שהוא נדיר ובעל ערך היסטורי!
במשפחות רבות יש אדם עם סיפור מיוחד: דוד שלחם במלחמות ישראל, דודה שניהלה מאבק חברתי, קרובים שעלו ארצה באוניית מעפילים, שהיו הראשונים שהקימו מאפייה בעיירה או גידלו ילד בעל צרכים מיוחדים ודאגו למועדונית מתאימה, ואלו כמובן רק דוגמאות.
בעבודה זו תחקרו את סיפור חייו של הגיבור, תיפגשו איתו ותספרו את הסיפור המיוחד, את הנסיבות ההיסטוריות של פעולתו, את הנחישות במעשה ואת משמעות המעשה בעבורכם כיום. בעבודה זו דרוש קרוב שאתם מעריכים את מעשיו, סקרנות ועניין בתולדותיו וקצת אומץ ללכת לראיין אותו או את בני משפחתו. אפשר להרוויח סיפור לא מוכר שיהפוך למאמר בעיתון המקומי או לערך בוויקיפדיה.
בכל משפחה יש כמה מאכלים המייחדים את מטבחה של סבתא, וגם אם בדרך כלל סבא פחות שותף, לפעמים יש הפתעות… בעבודה זו יש לאסוף חמישה-שישה מתכונים מהמטבח המשפחתי שמתבשלים בו כבר שני דורות או יותר, וללוות כל מתכון בסיפור קצר: מתי אוכלים את המאכל, מה מקור המתכון ועוד. אפשר לצרף לספר תמונות של תהליך הבישול ושל התוצר המוגמר ואפשר להרחיב עוד: חוויות שלי מהמטבח של סבתא, מתכון שאני מלמד את סבתא וכדומה. עבודה זו דורשת אהבה לאוכל, סבלנות לשיחה עם סבא וסבתא ומשמעת עצמית.
אפשר להרוויח סיפורים מעניינים ולהכיר מתכונים סודיים שלא מגלים לכל המשפחה ואולי גם מתכון מנצח לתחרות בישול.