מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תכנון החופש

תכנון החופש

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | חבריא ב' | מעפילים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ניצול זמן
  • מתאים ליום חול
  • פעילות בחוץ
  • פעילות פנים
  • קבוצה קטנה
6 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

– להביא למודעות החניכים כי תכנון החופש מאפשר ניצול זמן מיטבי.
– לעודד את החניכים לגבש תוכנית פעולה לקראת החופש על פי עקרונות התואמים אורח חיים דתי.

מהלך הפעולה

שלב א’:

המדריך יחלק לכל חניך את דף המשימה האישית “תוכניות לחופש הגדול” (נספח א’) כשהוא מקופל לשני חלקים, ויבקש למלא את החלק הראשון.


שלב ב’:

המדריך יבקש ממספר חניכים לשתף את כולם בדברים שכתבו.
שאלות לדיון:
– מה כדאי לעשות כדי שתוכלו לממש רצונות/ חובות/ צרכים אלה? הביאו דוגמאות מתוך הדברים שנאמרו.
– אילו עקרונות ניתן לגבש מהדוגמאות שהבאתם, המסייעים בתכנון האירועים וביצועם כהלכה?

….
למדריך: להלן עקרונות לתכנון חופשה מיטבית לבני נוער –
תאריכים חשובים במעגל השנה היהודי [שלושת השבועות, ט’ באב וכד’]
תוכניות בתאריכים שנקבעו מראש [מחנה קיץ, חופשה משפחתית, אירועים משפחתיים, סמינריונים וכד’]
גורם כלכלי – כמה עולה כל דבר? כמה כסף יש לי? [הכנסות והוצאות]
מחויבות דתית הלכתית – תפילות (במניין אם צריך), שיעורים, חברותות וכד’
חברים – עם מי אני הולך? לאן מצטרף?
מי קובע? – ערכים לאורם אני הולך: דתיים, חברתיים, משפחתיים וכו’.


שלב ג’:

המדריך יבקש מהחניכים לפתוח את הקיפול בדף שמילאו בשלב א’ ולמלא את החלק השני באופן אישי.
שאלות לדיון:
– כיצד באו לידי ביטוי העקרונות שגיבשנו בתכנון החופש שלכם? הביאו דוגמאות.
– האם ישנם עקרונות שלא באו לידי ביטוי? מה הם?
– מה מקומם של אמונה וקיום מצוות בתכנון החופשה?
– מה ההבדל בין פעילויות מתוכננות מראש לבין פעילויות ללא תכנון?
– מדוע פעמים רבות דברים שנקבעו בכל זאת אינם מתבצעים?
– מה מקומם של ההורים והמחנכים בתכנון החופשה?


המדריך יחלק את הדף “הכל אני יכול בחופש הגדול” (נספח ב’)

נספחים

נספח א’: תכניות לחופש הגדול-אישי

….
שלב א’
דברים שאני רוצה לעשות בחופש הגדול (רצונות בני השגה)-
דברים שאני חייב/צריך לעשות בחופש הגדול (תוך שמירה על דברים שבשגרה, התייחס לכל תחומי החיים: חברתי – משפחתי – דתי – כלכלי – לימודי- וכו’..) –

שלב ב’ (לוקחים בחשבון ש…)
תאריכים חשובים בלוח השנה:
תוכניות בתאריכים קבועים מראש:
גורם כלכלי-כמה זה עולה לנו?
קיום מצוות:
חברים:
מי קובע?

….

נספח ב’

הכל אני יכול בחופש הגדול
אספנו בשבילכם כמה רעיונות ועצות שיכולים לעזור לכם להפוך את החופש שלכם לקצת אחר:

  • ללכת לישון לפני 3 לפנות בוקר.
  • לקום לפני 11 לפני הצהריים (קשור מאוד לסעיף הקודם, למי שלא הבין).
  • לכתוב לכם מראש סדר יום ברור של מה אתם מתכננים לעשות.
  • להציע לאח הקטן לשחק איתו במשהו שהוא אוהב (הוא יהיה בְּשוֹק, אה?).
  • לבקר את סבא וסבתא (“או, רוני, כמה גדלת מאז שהיית אצלנו בפסח…”).
  • להפגין נוכחות בישיבת בין הזמנים הקרובה למקום מגוריך.
  • לִפְנוֹת לאמא ולהציע (מיוזמתך!) עזרה בעבודות הבית (“רוני, אתה בטוח שאתה מרגיש טוב?…”).
  • לבקש מאבא שיספר לכם סיפורים על הילדות שלו (“מה קרה? המורה הכריחה אתכם לעשות בחופש עבודת “שורשים”?…).
  • ללכת לספרייה ולבקש מהספרנית שתמליץ לכם על איזה ספר טוב (הידעת שחוץ מהארי פוטר יצאו עוד כמה ספרים שווים?).
  • לפתוח את האנציקלופדיה ולצאת אחרי שעתיים קצת יותר חכם.
  • לקבוע איזו משימה לימודית לא גדולה לימי החופש (ספר אחד בתנ”ך, מסכת במשנה וכדו’), ולעמוד בה!
  • לעשות סוף סוף סדר בקלסר הפעולות שלך, ולהפתיע את החניכים שלך באיזו פעולה מושקעת.
  • תמיד ידעת שאתה מוכשר. עכשיו זה הזמן ליישם את זה! (ללמוד לנגן, לשיר, לרקוד, לכתוב שירים, סיפורים…).
  • לחפש איזו עבודה לימות החופש.
  • לכתוב בגוגל את המילה “התנדבות” ולקבל 756,000 דפי תוצאות. עכשיו צריך רק לבחור.
  • לעלות לירושלים ערב אחד לתפילה בכותל (סומך עליך שכבר תמצא מה לבקש…), ולסיים בטיול לילי לאורך חומות העיר העתיקה.
  • להיזכר שמגיעים ימי “בין המצרים”. לחשוב טוב מה זה אומר בשבילך (אם זה לא אומר לך כלום, זה בעצמו אומר משהו, לא?).
  • לשבת עם עצמך מול דף נייר ולחשוב “מה אני רוצה להשיג מעצמי בשנה הבאה”.
  • לעשות רשימה של עוד 5 דברים שאפשר לעשות בחופש הגדול, להתקשר לחבר טוב, ולהחליף איתו רשימות.

….

ולסיום, טיפ קטן. זוכרים את החיבור שהמורה טובה מכיתה ד’ הכריחה אתכם לכתוב בתחילת השנה – “מה עשיתי בחופש הגדול”?! עשו טובה לעצמכם וכתבו אותו עכשיו! כן, עכשיו. תקראו לו “מה אני רוצה לעשות בחופש הגדול”. לא תאמינו עד כמה זה יעשה לכם סדר בראש ויעזור לכם להצליח להגשים באמת את כל התוכניות היפות שלכם. חוצמיזה, תקראו אותו שוב בסוף החופש ותשוו. יהיה מעניין. בטוח.

(עפ”י יוני לביא, אתר “חברים מקשיבים”)

דעתך חשובה לנו