מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הצעה לטקס סניפים מארחים – יום ירושלים

הצעה לטקס סניפים מארחים – יום ירושלים

סוג הפעולה
כלים
מתאים לגיל
חבריא א | חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מעגל השנה | אירועי אייר
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אפשר לקיים את הטקס בכמה צורות:

 

  1. אפשר לערוך טקס חי ואפשר לצלם אותו מראש.
  2. המדריכים יכולים לערוך טקס לחניכים משני הסניפים או לשתף חניכים בהנחיית הטקס. אפשר לשתף חניכים משני הסניפים או מהסניף המארח בלבד.

מטרות הפעולה

  1. הסניפים (החניכים או המדריכים) יעבדו יחד ויעצבו את המסר המרכזי שהם רוצים להעביר ביום ירושלים.
  2. החניכים יכירו את ירושלים, מורשתה וחשיבותה.
  3. החניכים יקיימו מפגש משותף ביום ירושלים.

 

טיפים:

  1. בנו טקס מגוון מכמה סוגי מתודות: שיר, סרטון, סיפור
  2. בחרו נושא לטקס
  3. הוסיפו חלק שקשור לאזור של הסניף המארח או לקשר של הסניף המתארח עם ירושלים
  4. אם הטקס חי, עשו חזרה
  5. אם הטקס חי, אפשר לשיר יחד (יש המון שירים שקשורים לירושלים), לשאול שאלה וכדומה
  6. אחרי הטקס כדאי לערוך דיון או שיח (אפשר לחלק לחדרים)
  7. חשוב שמעבירי הטקס ילבשו חולצה לבנה ויסומנו סימון ברור כדי שיבלטו בין שאר המשתתפים בזום

מהלך הטקס

רעיונות לקטעים וחומרים שאפשר להכניס לטקס:

שירים:

  • ירושלים שבלב
  • אור וירושלים
  • שומר החומות
  • ירושלים של זהב
  • באב אל ואד
  • על כפיו יביא
  • גבעת התחמושת
  • הכותל
  • השר משה מונטפיורי
  • לך ירושלים
  • מעל פסגת הר הצופים
  • שישו את ירושלים

 

היינו כחולמים (חיים חפר)

בחודש אייר בשנת תשכ”ז היה הדבר

ויבואו הרמטכ”ל ופמלייתו אל קבר דוד על ההר

ויעמדו לפניו בבגדים מעופרי עפר

וימחו ממצחם את נחל הזיעה הניגר

וינשמו עמוקות ויצדיע הרמטכ”ל ויאמר:

אדוני המלך, הר הבית שוחרר.

 

ותקם דממה גדולה וחזקה

דממה השואגת יותר מן הצעקה

דממה אלוהית, דממה דקה

ויאמר המלך וקולו נחנק:

דַּבֵּר, דַּבֵּר אליי, יצחק.

 

וַיִּקְרַב הרמטכ”ל אל המלך ויאמַר:

לא אנחנו לבדנו שחררנו את ההר,

לא אנחנו לבדנו עשינו את הנס,

ולא בזכותנו הדגל על הכותל מתנוסס.

ואף כי לוחמינו הסתערו כאריות,

לא הם בלבד פרצו את שער האריות.

לא הם בלבד לחמו ברימונים וסכינים

מלחמת בית לבית וקרב פנים אלא פנים.

ולא רק דמם נשפך בסמטאות האבנים.

לא אדוני המלך, כי איתם צעדה

חטיבה שלמה של לוחמי מצדה

ואנשי בר-כוכבא הגיבורים והאמיצים

נלחמו לצידם בקשתות ובחיצים.

וליד אלה שמענו היטב את הצעדים

של כל הנרצחים והטבוחים והשדודים,

של כל אלה שמתו מכיוון שהם יהודים.

ולידם צעדו כהולכים בסך

כל עולי הגרדום ולוחמי תש”ח,

כל חללי הלח”י והאצ”ל והפלמ”ח.

“וייבנה בית המקדש במהרה בימינו” 

ונפרוץ את החומה ולא פסקנו מלכת

כי השיר הזה בליבנו כמו אש מלחכת. 

 

ויאמר דוד המלך אל הרמטכ”ל:

זה נכון, אך עליך הטיל הגורל

להיות שליחם של כל החלומות והתפילות

של כל הבקשות הכי נעלות

ואתה עשית זאת עם הטוב שבחילות

ב”מלחמת בני האור” כמו שכתוב במגילות.

 

ויקם דוד המלך וייטול את הכינור

ויבט ברמטכ”ל ועל פניו האור

וישר את השיר הזה לאמור: למנצח יצחק מזמור.

 

“בשוב ה’ את שיבת ציון היינו כחולמים” (תהלים קכו, א)

 

הצנחנים בוכים

מילים: חיים חפר
לחן: נאוה גפן

הכותל הזה שמע הרבה תפילות
הכותל הזה ראה הרבה חומות נוֹפלות
הכותל הזה חָש ידי נשים מקוֹנְנוֹת וּפִתְקָאות הנִתְחבוֹת בין אבניו
הכותל הזה ראה את רבי יהודה הלוי נִרמס לפניו
הכותל הזה ראה קיסרים קמים ונִמְחים
אך הכותל לא ראה עוד צנחנים בוכים…
הכותל הזה ראה אותם עייפים וסחוטים
הכותל הזה ראה אותם פצועים ושרוטים
רצים אליו בְּהַלמות לב, בִּשְאגות וּבִשתיקה
ומזנקים כמטורפים בסמטאות העיר העתיקה
והם שטופי אבק וְּצְרוּבי שפתיים
והם לוחשים: “אם אשכחך, אם אשכחך ירושלים”
והם קלים כַּנשר ועזים כַּלָביא
והטנקים שלהם – מֶרְכֶּבֶת האש של אליהו הנביא
והם עוברים כְּרעם, והם עוברים בְּזעם
והם זוכרים את כל השנים הנוראות
שבהן לא היה לנו אפילו כותל כדי לשפוך לפניו דמעות…
והנה הם כאן עומדים לפניו ונושמים עמוק
והנה הם כאן מביטים עליו בַּכְּאֵב הַמָתוק
והדמעות יורדות והם מביטים זה בָּזֶה נבוכים
איך זה קורה, איך זה קורה שצנחנים בוכים
איך זה קורה שהם נוגעים נרגשים בקיר
איך זה קורה שמן הַבֶּכי הם עוברים לְשִיר
אולי מפני שבחורים בני י”ט שנולדו עם קום הַמְדִינה
נושאים על גבם – אלפיים שנה…

 

https://www.youtube.com/watch?v=GLEPQ5fM7-4- אגדת ירושלים של הנשיא יצחק נבון (אפשר גם למצוא כקטע קריאה)

https://www.youtube.com/watch?v=l17p0fTNvf0 – שחרור הכותל תשכ”ז (1967)

https://www.youtube.com/watch?v=nJa-l24hKlE- היסטוריה של אלפי שנים בכמה דקות, משרד החינוך

 

דעתך חשובה לנו