איתור סניפים וכפרי בוגרים
קראו את הסיפור שבנספח א’ ופעלו על פי השלבים:
…
שלב א- אבחנו עם החניכים: האם יש כאן התנהגויות קבועות של אנשים מסוימים? אילו התנהגויות מאפיינות כל דמות? האם ניתן לאפיין את התפקיד החברתי שממלאה כל דמות בסיפור?
רשמו את התפקידים החברתיים שזיהיתם.
שלב ב- כל חניך בוחר בדמות אחרת. ומתעמק בה: מה מאפיין כל דמות, מה לדעתך מניע אותה לנהוג בצורה כזו? האם יש פער בין מה שהדמות חושבת לבין מה שהיא עושה?
שלב ג- חושבים על התפקיד של הצופה מן הצד: מדוע לדעתכם הוא אינו מתערב? חשבו על תפקיד המגן – מה לדעתכם מאפשר לו להתערב ולהשפיע על מהלך העניינים?
שלב ד- אפשר להציג את הסיטואציה. ניתן לבחור סוף אחר ולהוסיף פרטים מחיי היום יום שלכם.
שלב ה- דיון. מה יכולות להיות ההשלכות להתערבות: כיצד נוכל לעזור לפרט לשנות את התנהגותו בקבוצה ולפעול נגד הבריונות?
יוסי הוא ילד גדול וחזק בשכונה שלי. הוא תמיד מחליט להתלבש על מישהו. כשהוא מחליט הוא תמיד גורם לאחרים להצטרף אליו למשחקים שלו. הוא פשוט נהנה למצוא דרכים חדשות להציק לילדים. בימי הלימודים עוד יש מי שמשגיח אבל בימים של החופש הגדול, כולנו מסתובבים בפארקים והוא באמת עושה מה שהוא רוצה. בדרך כלל הוא מציק לנועם. מזל שזה נועם ולא אני כי אני לא יודע מה הייתי עושה אם הייתי במקומו. בכל מקרה יוסי לא לבד בעניין הזה. הוא תמיד מוקף איכשהו ונראה שהוא מוביל את החבורה- כל מיני ילדים שנראה שהם תמיד מסביבו אפילו אם הם לא עושים שום דבר. למשל אסף או ניר. לפעמים הם צוחקים על נועם או מעודדים את יוסי על ידי צעקות של “תראה לו מה זה” או שהם קוראים לחבר’ה לבוא ולראות מה הם עושים הפעם.
בחופש אנחנו ישנים כל היום ובלילה יוצאים להסתובב. יוסי החליט שנועם צריך לשלם כסף כדי שהח’ברה יוכלו לקנות וודקה. נועם אמר שאין לו כסף אז יוסי החטיף לו עד שהוא נפל. כרגיל – אסף וניר הלהיבו את כל השאר והם כולם עמדו שם וצחקו. ריחמתי על נועם אבל לא היה לי אומץ להגיד כלום. האמת היא שאלון פתאום אמר “מספיק עם זה, יאללה נגמר”. יוסי סינן עליו קללה אבל הלך משם עם החבורה שלו.