מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעולת סיכום ויציאה ליישום נושא

פעולת סיכום ויציאה ליישום נושא

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
ערב שלם
נושא
ועידה כד | מובילים בדרך תו"ע - נושא תשע"ח | שבת
6 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

במהלך החודש האחרון למדנו לעומק על מהות יום השבת ועל חשיבותו, ועם זאת נחשפנו למורכבות הרבה של היום הזה במדינת ישראל.
מתוך היותנו חלק מתנועה גדולה המובילה תהליכים משמעותיים בחברה הישראלית, גם לנו כשבט יש חלק באחריות הזו.
בפעולה זו נבחן מהי הנקודה שנגעה בנו ביותר ונבחר דרך לבטא אותה יחד כשבט.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייזכרו במערך וישתפו את חבריהם בנקודה שהכי התחברו אליה במהלך הפעולות.
  2. החניכים ידונו על החלק של יום השבת שהיו רוצים להעניק לאחר (מנוחה, תפילה, משפחתיות, אמונה בבריאת העולם, עונג שבת וכו’).
  3. החניכים יבחרו משימה הקשורה לחלק שבחרו ויצאו למלאה.

מבנה הפעולה

 

פתיחה

לפני שנבחר פעילות שתיישם את מה שלמדנו נסכם את התהליך שעברנו במערך.
מתוך הסיכום נצא ליישום נושא, בשאיפה שהוא יהיה סביב נקודה שנגעה בחניכים ככל האפשר.

הניחו על הרצפה ציורים שיזכירו לחניכים את הנושאים שעסקנו בהם (בנספח).
הניחו אותם בהתאם לסדר הפעולות, ותוך כדי הנחה גם הזכירו בעל פה מה למדנו על כל נושא.

ערכו סבב ובקשו מכל חניך לשתף מהי הנקודה שהכי נגעה בו, שלימדה אותו משהו חדש, שהמשיך לחשוב עליה אחרי הפעולה או שהכעיסה אותו.
חשוב שכל חניך וחניכה ישתפו במשהו. עודדו אותם לומר יותר ממשפט אחד ולפרט למה הם התחברו בפעולה ההיא.

 

חלק א

אחרי ששמעתם את כל החניכים ערכו דיון בשאלה איזו נקודה הייתם רוצים להרחיב לפעילות מיישמת. אפשר לבחור קריטריון של הנושא שאליו התחברו הכי הרבה חניכים, הנושא שהרוב חושבים שהוא החשוב ביותר (כדאי להיעזר בהצבעה) או דווקא העניין שדובר פחות מאחרים. הקפידו בשלב הזה רק לדבר על הנושא שאתם רוצים ליישם ולא לרדת לפירוט הפרקטי של הרעיון.

 

חלק ב

רק אחרי שייבחר נושא בהצבעה של רוב בקשו מהחניכים להציף רעיונות לפעילות פרקטית, ניתנת ליישום, שאנו מאמינים שהיא חשובה ומשמעותית.

חניך שיציע רעיון יצטרך לנמק למה הרעיון חשוב, מה הוא יכול לשנות ועל איזה צורך רעיון זה עונה.

 

חלק ג

אחרי שהעלו את כל הרעיונות ערכו הצבעה לבחירת יישום הנושא. בשבטים גדולים אפשר לבחור כמה רעיונות אם יש די שותפים לעשייה.
לאחר שבחרתם משימה חלקו תפקידים או אפילו התחילו לארגן בפועל.

רעיונות ליישום נושא:

  • הכנת חלות יחד כשבט. אפשר להוסיף לחלות הכנת כרטיס ‘שבת שלום’ למשפחה ולצרפו לחלה שתביאו הביתה.
    אפשר לשדרג את האפייה לעשייה כלפי חוץ ולחלק את החלות לשכנים בסביבת הסניף.
  • ארוחת ליל שבת שבטית. ישמו בארוחה את מה שלמדנו על כבוד שבת והשקיעו בסידור ובקישוט, באוכל מיוחד ובדברי תורה.
  • הפנינג לילדים מהשכונה סביב נושא השבת.
  • עונג שבת פנימי לחברי השבט או לסניף כולו שבו תשתפו בתהליך שעבר השבט, או לקבוצה מסוימת מחוץ לסניף שתזמינו אליכם.
  • עיצוב עלון פרסום, דבקית (פלייר/סטיקר) או שלט על המשמעות של השבת, וחלוקתם או תלייתם ברחבי היישוב.

 

נספח

 

סיכום המערך

  • התחלנו בלימוד על השבת, שהיא זכר לבריאת העולם וליציאת מצרים (ציור של ימי הבריאה וקריעת ים סוף)
  • שמירת השבת היא עדות לאמונה שלנו (ציור של שופט)
  • החפץ חיים ממשיל את שמירת השבת להצהרה של בעל חנות שהוא בעל הבית (ציור של חנות)
  • עסקנו במצוות כבוד השבת (ציורים של פרחים ושל נרות שבת – הכנת הבית לקראת שבת)
  • ובמצוות עונג שבת (ציור של תווים – זמירות שבת, ושל עוגה – אוכל מיוחד וטעים)
  • ובכך שבשבת אנו מצווים לשבות ולנוח (ציור של פומבה)
  • כל השבוע אנחנו רצים ורצים (ציור של איש רץ)
  • כולנו זקוקים לחופש! (ציור של לוח שנה)
  • יש מגוון גדול באוכלוסייה במדינת ישראל (ציורים של חייל, של סבתא ושל אבא ובן)
  • מה שמשפיע על הרצונות השונים בנוגע לאופי של השבת במדינה (ציור של אוטובוס)
  • האם זו מדינה יהודית או מדינת היהודים? (סמל של מדינת ישראל)
  • מהי האחריות שלי בעניין? עד כמה אני נושא בנטל? (ציור של נמלה נושאת בנטל)
  • מה האמירה של בני עקיבא בנוגע לשבת במדינת ישראל? (סמל של בני עקיבא)

 

                             

דעתך חשובה לנו