מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יהודי התפוצות והקשר לנו אליהם

יהודי התפוצות והקשר לנו אליהם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
עם ישראל | קליטת עליה
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

מתוך רצון שחניכי יובל יהיו שותפים למהלך המחוזי, ומתוך הבנה שנדרשות התאמות של הפעילויות ונדרש תיווך של הנושא, מוצעת לכם פעולה מותאמת שבה נלמד על קליטת עלייה, על קיבוץ גלויות ועל יהדות התפוצות. בפעולה זו נלמד על היהודים שחיים ברחבי העולם וננסה להבין את המצב של העולים החדשים בארץ, נכיר את הקשיים שלהם בארץ וננסה לחשוב איך אנחנו יכולים לעזור להם ולשמח אותם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על הימצאותם של יהודים בכל רחבי העולם, ועם זאת שכולנו עם אחד.
  2. החניכים ייחשפו לקשיים של עולים חדשים בארץ.
  3. החניכים ישתתפו במבצע לחיזוק העולים החדשים בארץ .

מהלך הפעולה:

שלב א

בשלב הראשון נחשוף את החניכים למצב היהודים בעולם כדי להסביר שיש ברחבי העולם הרבה יהודים, וכמו שחשוב לנו להיות בקשר עם ההורים שלנו והאחים שלנו ככה חשוב לנו שהיהודים מכל העולם יגיעו לארץ ושיהיה להם טוב.

את הרעיון אפשר להעביר בכמה דרכים, בהתאם ליכולות המילוליות והקוגניטיביות של החניכים. אתם יכולים לבחור את אחת האפשרויות או את כולן, ולהתאים אותן לחניכים שלכם:

אפשרות א: פרסו על הרצפה מפה גדולה של העולם (נספח 1). שאלו את החניכים אם הם חושבים שבכל השטח הגדול הזה חיים יהודים, ואם כן, איפה? בכל מקום ששמו יוזכר, שימו תמונה של יהודי על המפה. אחרי שהחניכים יסיימו עם הרעיונות פזרו את כל התמונות שנשארו במקומות שלא נזכרו. ספרו לחניכים שכמעט בכל ארץ בעולם יש יהודים! בעולם יש המון יהודים, אחים שלנו, ואנחנו רוצים מאוד להיות קשורים אליהם.

לחניכים שמתקשים להתבטא מילולית: אפשר לתת לכל חניך וחניכה כרטיסי ‘כן’ ו’לא’ כדי לענות על השאלה: האם לדעתך יש יהודים ב(שם מקום)?

אפשרות ב: למדו את החניכים את השיר ‘חברים בכל מיני צבעים’ (נספח 2). אפשר להוסיף תנועות או לחלק לפי בתים, אפשר שכל חניך ירים דמות מתאימה לפי השיר במקום המתאים. בסוף השיר הסבירו שכמו שיש המון חברים בכל מיני צבעים, כך יש יהודים שבאים מכל מיני מקומות בעולם, מדברים שפות שונות ומתנהגים אחרת, אבל כולנו עם אחד.

אפשרות ג: אפשר להדפיס דמויות של יהודים שונים (חפשו באינטרנט דמויות שונות של אנשים: הודי, אתיופי, אוסטרלי, מרוקאי, איש עסקים וכו’), וספרו על כל יהודי כל מיני נתונים: איפה נולד, במה הוא עובד, מה הוא אוהב לעשות ואיזו שפה הוא דובר. שאלו את החניכים: האם הוא נראה להם יהודי? בסוף הסבירו שכולנו יהודים, גם אם אנו שונים בלבושנו או בשפתנו.

 

שלב ב

הקריאו סיפור על ילדה שעלתה לארץ ומספרת על הקשיים שהתמודדה איתם (נספח 3). מומלץ להפוך את הסיפור להצגה כדי להוסיף עניין.

פתחו בשאלה:

  • אילו דברים יכולים להיות לנו קשים במקום שאנחנו לא מכירים, למשל אם נכנסים לבית ספר חדש או שמגיעה מורה חדשה? אילו דברים לא נעימים יכולים להיות?

 

אפשרות אחרת: הציגו את ההצגה, ואם החניכים ברמה מילולית גבוהה, אפשר במהלך ההצגה להפנות אליהם שאלות.

סכמו את שלב ב: כמו שלנו קשה במקום חדש, ככה גם ליהודים שבאים מאמריקה או מצרפת יש הרבה קשיים, ולא קל להם למצוא חברים חדשים, להתרגל להתנהגויות חדשות ולדבר בשפה חדשה.

 

שלב ג

אחרי שהכרנו את היהודים מכל העולם והבנו שלא קל להיות עולה חדש, נחשוב יחד כיצד אנחנו יכולים לעזור להם להרגיש טוב יותר בארץ, איך אנחנו יכולים לשמח אותם.

את הרעיונות אפשר להעלות בעזרת תמונות שתציירו או להתחלק לקבוצות ולחשוב יחד בעזרת שאלות ‘כן’ ו’לא’, בהתאם לרמת החניכים.

 רעיונות לביצוע (כמובן, אפשר לחשוב על דברים אחרים שגם החניכים יהיו שותפים להם וגם אפשר להציע לשבט אחר או לצוות נחשון להצטרף אליכם):

  • לחלק פתקי ‘אוהבים את עם ישראל’ בשכונה או בעיר
  • להכין סרטון ובו שיר ולשלוח אותו לעולים חדשים דרך תוכנית עמישב
  • לכתוב מכתבים משמחים לעולים חדשים

 

נספחים

נספח 1

 

 

נספח 2:

חברים בכל מיני צבעים

מילים: חנה גולדברג

לחן: יוני רועה

 

יש לי חבר חום כמו שוקולד

כשאני עצובה הוא תמיד כזה נחמד

נכון שהוא ממני לגמרי אחר

אך על כזה חבר איך אפשר לוותר?

 

יש לי חברה עם עיניים כחולות

שלה אני מספרת את כל הסודות

נכון שהיא ממני לגמרי אחרת

אבל היא חברה כזאת נהדרת

 

איזה כיף שיש המון חברים

המון חברים בכל מיני צבעים

חומים, כתומים, שחורים ולבנים

איזה כיף שיש כאלה חברים

 

יש לי חבר ג’ינג’י עם נמשים

איתו הכי כיף לעשות חיים

אז נכון שהוא ממני לגמרי אחר

אך על כזה חבר איך אפשר לוותר?

 

יש לי חברה שחורה עם תלתלים

שתינו מגדלות גור חתולים

נכון שהיא ממני לגמרי שונה

אבל היא חברה כזאת נפלאה

 

איזה כיף שיש המון חברים.

 

 

נספח 3

מבוסס על דברי עולים חדשים

שלום, קוראים לי מירה, ועליתי לארץ לפני שנתיים מרוסיה. לא קל להגיע לארץ חדשה. כשהגעתי לבית הספר ראיתי שכל התלמידים לבושים אחרת ממני… מישהי אמרה לי שכדאי לי להתלבש כמו כולם, ומאז לבשתי רק ג’ינס. השתדלתי מאוד להיות כמו כולם, כי להיות לבוש אחר זה קשה, אבל כל מה שניסיתי היה תמיד ‘על יד’ ולא ‘בדיוק’. הרגשתי שאם אתלבש כמו כולם, אהיה כמו כולם. היה לי חשוב מאוד שלא להרגיש שונה. במובן מסוים באמצעות הבגדים ניסיתי לבנות לעצמי זהות חדשה. היה לי די קשה להתרגל לעברית. בחוץ לארץ הייתי תלמידה טובה, אפילו מצטיינת, וכאן כל הזמן הרגשתי שכולם חושבים שאני טיפשה בגלל שלא הבנתי על מה מדברים בשיעורים. גם כשכבר התחלתי להבין קצת עברית, לא הצלחתי לבטא את עצמי כמו שרציתי. כל מה שאמרתי נשמע מוזר, מצחיק ומבולבל.

דעתך חשובה לנו