מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לראות את האדם, לא את המגבלה

לראות את האדם, לא את המגבלה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים | הרא"ה
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שבוע שילוב
  • מתאים ליום חול
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

שבוע שילוב בתנועת בני עקיבא הוא הזדמנות להעלאת המודעות לשילוב בעלי צרכים מיוחדים בחברה. בפעילות התנועה משתלבים חניכים בעלי צרכים מיוחדים בשני אופנים: בשבטי יובל ואופק, המיועדים לחניכים צעירים ובוגרים בעלי מוגבלויות, וכחניכים משולבים עם מדריך צמוד בשבטים למיניהם. בפעולה הקרובה ייחשפו החניכים לסוגי צרכים מיוחדים, ידונו בשאלה מה מגדיר אדם שונה או חריג ואם גם לנו יש צורך מיוחד, וידברו על היכולת שלנו ועל היחס הנכון לשילוב בעלי צרכים מיוחדים בחברה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יתוודעו לעולמם של בעלי הצרכים המיוחדים.
  2. החניכים יכירו מגוון סוגי מוגבלויות ודרכי התמודדויות עם המוגבלות.
  3. החניכים ישתפו בקבלה שהם מקבלים עליהם למען שילוב אנשים בעלי צרכים מיוחדים בחברה.

 

ציוד נדרש: כלי כתיבה

מהלך הפעולה

 

פתיחה –

אמרו לחניכים לעמוד בשורה ישרה והקריאו רשימה של סוגי מוגבלויות (נספח 1). אמרו לחניכים להתקדם צעד אחד בכל פעם שהם מכירים מגבלה שהקראתם.

שאלו את החניכים שהתקדמו הכי הרבה: מהיכן אתם מכירים את המגבלות?

שאלו את שאר החניכים: מאיפה אתם מכירים אנשים עם צרכים מיוחדים? היכן אתם שומעים על אנשים כאלו או על התמודדויות כאלו?

אמרו לחניכים שכעת נכיר קצת יותר את המגבלות למיניהן.

 

שלב א – בינגו (היכרות עם מגבלות)

חלקו לחניכים טושים ולוחות משחק שיש בהם תשע משבצות שבכל אחת שם של מגבלה (נספח 2). הקריאו מדף ההגדרות בכל פעם הגדרה אחת, והחניכים יצטרכו לנחש לאיזו מגבלה ההגדרה הזאת מתאימה. חניך ששם המגבלה שההגדרה שלה הוקראה יופיע בלוח המשחק שלו, יסמן את שם המגבלה בכלי כתיבה.

חניך שכל הלוח שלו יסומן ינצח במשחק.

 

שלב ב – פוסט של אימא לילד מיוחד

הקריאו מילים שכתבה אימא לילד עם צרכים מיוחדים (נספח 3).

דונו: מה אתם חושבים על הקטע? איך אפשר לעזור לאימא של דביר כדי להקל עליה את החוויה? אילו הייתם אתם עומדים בתור, מה הייתם עושים?

 

שלב ג – סרטונים

חלקו את החניכים לארבע קבוצות (אם השבט גדול, אפשר לחלק למספר גדול יותר של קבוצות ולחלק את אותם ברקודים לכמה קבוצות. אם השבט קטן, אפשר לצפות ביחד באחד הסרטונים).

חלקו לכל קבוצה דף ובו ברקוד (נספח 4) ושאלות צפייה. בקשו מהחניכים לקרוא את השאלות ולאחר מכן לצפות בסרטון. בסוף הצפייה יתבקשו החניכים לענות על השאלות יחד ולגבש מסקנה קבוצתית.

לאחר שיסיימו החניכים לענות על השאלות אמרו לכולם לחזור למעגל.

בקשו מכל קבוצה נציג שישתף בקצרה בסרטון שהקבוצה ראתה ובתובנות שעלו בעקבות תשובותיהם על השאלות.

 

סיכום

סכמו את הפעולה ובקשו מהחניכים לשתף בדברים שהתחדשו להם על אנשים בעלי צרכים מיוחדים, בתובנות שעלו להם ובקבלות שהם רוצים לקבל עליהם בעקבות הפעולה. ספרו לחניכים על הכוח שלנו כחברה להצליח ליצור מקום טוב יותר לאנשים שיש להם צרכים מיוחדים וצריכים סיוע כדי לחיות ולהתנהל בעולם הזה.

 

נספחים:

 

נספח 1 – סוגי מגבלות

לקות ראייה

ניוון שרירים

שיתוק מוחין

לבקנות

סוכרת נעורים

אוטיזם

תסמונת דאון

תסמונת טורט

לקות שמיעה

ויסות רגשי

מוגבלות שכלית

תתרנות

 

נספח 2 – בינגו 

הכינו לוחות בינגו עם ההגדרות הבאות כמספר החניכים שלכם.

הגדרות לבינגו

  1. אנשים הנולדים עם חוסר בפיגמנטים בעיניהם, בעורם ובשערם. עקב כך עורם בהיר וצבע השיער שלהם לבן (לבקנות)
  2. אנשים הסובלים מרמות סוכר גבוהות בדם ולכן חייבים לקבל אינסולין ממקור חיצוני לגוף (סוכרת נעורים)
  3. אנשים הנולדים עם כרומוזום נוסף ובעקבות כך מראה פניהם שונה והם לוקים במוגבלות שכלית במגוון רמות (תסמונת דאון)
  4. אנשים הנולדים עם הפרעה התפתחותית המתבטאת בקושי בתקשורת בין-אישית ובדפוסי התנהגות חזרתיים (אוטיזם)
  5. אנשים הסובלים מאובדן חלקי או מלא של יכולת השמיעה (לקות שמיעה)
  6. אנשים המתמודדים עם פגיעה בשרירי הגפיים (ידיים ורגליים) המלווה בהפרעות חושיות, תקשורתיות, אפילפטיות או קוגניטיביות בעקבות נזק מוחי או התפתחות לקויה באזורי המוח (שיתוק מוחין)
  7. אנשים המתמודדים עם פגיעה קשה בחדות הראייה או בשדה הראייה שאינה ניתנת לתיקון באמצעות משקפיים רגילים או עדשות מגע (לקות ראייה)
  8. אנשים המתמודדים עם מחלת קשה שפוגעת בעצבי התנועה וגורמת לניוון תאי העצב הארוכים שמחברים את חוט השדרה לשרירי הגוף ושולטים על הפעלתם (ניוון שרירים)
  9. אנשים המתמודדים עם הפרעה נירו-פסיכיאטרית אשר באה לידי ביטוי בטיקים מוטוריים וקוליים (תסמונת טורט)
  10. אנשים המתמודדים עם קושי לווסת את רגשותיהם (ויסות רגשי)
  11. אנשים המתמודדים עם הפרעה נירו-התפתחותית שבה התפקוד השכלי שלהם נמוך בהשוואה לאדם הממוצע (מוגבלות שכלית)
  12. אנשים המתמודדים עם אובדן חלקי או מלא של חוש הריח (תתרנות)

 

נספח 3 –

סיפור קצר וחשוב על מוגבלות בלתי נראית.

היום בפעם ראשונה שלפתי את תעודת הנכה “פטור מתור” של דביר. הלכתי לסופר, ודביר היה איתי. בדרך כלל אני לא לוקחת אותו, אבל כאבה לו הבטן, אז אספתי אותו מוקדם מבית הספר.

הקניות עברו בשלום, ואז אני מגיעה לקופות ורואה תור של חמש-שש עגלות בכל קופה.

בתור של עשרה המוצרים ניתן להראות תעודת נכה, ואז להעביר את המוצרים בקופה הזאת. היו שם שני אנשים עם עשרה מוצרים כל אחד, ונעמדתי שם בפעם הראשונה לממש את זכות הילד שלי עם האוטיזם לא להמתין בתור.

הבחור לפניי ראה את העגלה המלאה שלי ואמר לי שזוהי קופה לעשרה מוצרים בלבד. הסברתי לו שיש לנו תעודת נכה. מאחורי נעמד אדון עם מקל, וגם הוא אמר לי אותו הדבר. אמרתי לו שיש תעודת נכה, אבל הוא מוזמן לעבור אותי כי העגלה שלי מלאה.

דביר אמר שהוא רוצה הביתה! אמרתי לו שתכף מסיימים.

תוך כדי שאני מעמיסה את המוצרים אני שומעת לחשושים בתור שהתחיל להיווצר מאחוריי: “היא נראית בסדר”, “מה העניין, נו, כמה זמן”. התחלתי להאדים במבוכה והמשכתי לשים מוצרים על המסוע.

אדון צעיר התחיל לצעוק לעבר הקופאית: “מה נסגר? זאת קופה לנכים ולעשרה מוצרים, מה היא שמה את כל הסופר עכשיו על הקופה?!”

התנצלתי בפני הקופאית ואמרתי לה שזאת פעם ראשונה שאני משתמשת בכלל בהטבה הזאת, הילד עם אוטיזם והוא רוצה הביתה, הגיע לסף הסבלנות שלו. היא הייתה נורא נחמדה ואמרה לי לא להקשיב להם, הכול בסדר!

לא ארזתי את המוצרים ולא רציתי להמשיך להיות במצב הזה של נעיצת עיניים, שמתי הכול בעגלה וארזתי ליד האוטו.

לפני האבחון, כשהיה נמאס לדביר מלעמוד בתור, הוא היה נמרח על הרצפה או פשוט נעלם לי. לכן אני לא לוקחת אותו, רק אם אני חייבת. היום השתמשתי פעם ראשונה בפטור מתור.

כן, זה היה נוח.

כן, זאת הייתה הצלה.

וכן, זה גרם לי למבוכה רבה מאוד.

היה בא לי לצעוק להם “הילד אוטיסט!” אבל לא צעקתי. קיפלתי את הדברים וברחתי.

תעשו טובה: בפעם הבאה שאתם נתקלים בתור ומישהו עם תעודת נכה עוקף אתכם, אפילו שאין לו כיסא גלגלים או נכות נראית לעין, אל תנעצו מבטים. דונו אותו לכף זכות ותאחלו לו בריאות ואושר.

תודה.

Raheli Secemski Pomeranz

(מתוך הפייסבוק של Access Israel, נגישות ישראל)

 

נספח 4 –

פדות רוטנמר

 

שאלות צפייה פדות:

  1. מה מנע מפדות להתקדם ולהגשים את החלום שלה?
  2. אילו אנשים בדרך עזרו לה לדעתכם להגשים את החלום שלה בסוף?
  3. מה ענתה פדות למי ששאלו אותה למה דווקא היא?
  4. איך אתם חושבים שאתם יכולים לעזור לאנשים כמו פדות להגשים את החלום שלהם?

 

נטע גנור

שאלות צפייה נטע:

  1. איך נטע מצליח להביא את עצמה לידי ביטוי למרות המוגבלות?
  2. אילו אנשים לדעתכם עזרו לנטע להגשים את החלום שלה?
  3. מה המוטו של נטע בחיים?
  4. איך אתם חושבים שאתם יכולים לעזור לאנשים כמו נטע להגשים את החלום שלהם?

 

אורי

שאלות צפייה אורי:

  1. למה אורי מרגיש ששמים לו מחיצות או שאנשים נרתעים ממנו?
  2. איך אורי מצליח להביא את עצמו לידי ביטוי למרות המוגבלות?
  3. אילו אנשים לדעתכם עזרו לאורי להגשים את החלום שלו?
  4. איך אתם חושבים שאתם יכולים לעזור לאנשים כמו אורי להגשים את החלום שלהם?

 

ענהאל

שאלות צפייה ענהאל:

  1. מה המוטו של ענהאל?
  2. איך ענהאל מצליחה להביא את עצמה לידי ביטוי למרות המוגבלות?
  3. אילו אנשים לדעתכם עזרו לענהאל להגשים את החלום שלה?
  4. איך אתם חושבים שאתם יכולים לעזור לאנשים כמו ענהאל להגשים את החלום שלהם?

דעתך חשובה לנו