מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

סיפור חנוכה

סיפור חנוכה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
מעגל השנה | חנוכה
  • יצירה
3 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

החניך יכיר את סיפור חנוכה וידע להבחין בין טוב ורע.

מהלך הפעולה

את הפעולה נפתח, כמובן, בפתיחה הקבועה של השבט (“איזה יום שמח”, מפקד, חוקים וכו’).

פתיחה
נזכיר באיזה חודש אנחנו נמצאים ומה מייחד את החודש הזה, כסלו.

 

שלב א –

נספר את סיפור החג- ונבין למה חוגגים אותו (כדאי מאד שגם אנחנו , המדריכים, נכיר היטב את הסיפור ונכין את עצמינו לפעולה כראוי..סיפור החג מצורף בסוף מצורף בסוף)
חושך- אור

 

שלב  ב –

נכין לכל חניך כרטיס של אור-שמבטא טוב וכרטיס של חושך- שמבטא רע. אפשר להוסיף ליד הציור של האור סמיילי שמח וליד הציור של החושך סמיילי עצוב.
נשאל את החניכים מה הם מרגישים כשהם בחושך, מה חושך מזכיר להם (רע מפחיד וכו’)?
ומה קורה להם שיש אור, אור של שמש, אור במסיבה (שמחה, טוב, כיף וכו’)?
בשבטים שמתאים, אפשר לתת לחניכים להכין לעצמם את הכרטיסים- ולהשתמש בהם גם בפעולות אחרות.
מקרים מתוך סיפור החג

 

שלב ג –

נעזר באביזרים להמחשת הדמויות- סדין לבן ליוונים, כתר לאנטיוכוס המלך, ציצית וסביבוניםליהודים.
לאחר כל סיטואציה, נבקש מהחניכים להרים את כרטיס החושך או האור ולהסביר מדוע. נתמקד בסיטואציות הבאות:

  • היוונים לא הסכימו ליהודים לקיים מצוות: ללמוד תורה, ברית מילה. 
  • יהודי שקראו לו מתתיהו, החליט להילחם ביוונים “מי לה’ אליי!” 
  • בסוף המלחמה, היהודים ניצחו והצליחו להיכנס לבית המקדש 
  • כשהם נכנסו הם גילו שהכל טמא, ואין שמן להדליק איתו את המדורה 
  • פתאום הם מצאו כד קטן, הכד הספיק בשביל להדליק את המנורה 8 ימים 
  • חשוב לספר את הסיפור כולו בצורה פשוטה וברורה. כשנסיים את הסיפור, נעבור לשלב הצגת המקרים השונים והרמת הכרטיסים.

 

שלב ד – יצירה

  • אפשר להכין בובות אצבע – ולהציג ביחד את סיפור החג.
  • הכנת כדים מקושטים.
  • הכנת תחפושות לכולם- והצגת סיפור החג.

 

סיכום

נסכם את מהלך הפעולה, נזכיר את ענין האור והחושך והיחס שלמדנו מהיחס לסיפור חנוכה. בשבטים שמתאים, נבחן עם החניכים שלנו אם גם בחיים יש לנו רגעים של חושך ושל אור (אם יש שיתוף פעולה בנושא, אפשר להכין מערך על זה).
נזכיר לאן פנינו ומה יש בפעולה הבאה.

דעתך חשובה לנו