איתור סניפים וכפרי בוגרים
החניך יכיר את סיפור חנוכה וידע להבחין בין טוב ורע.
את הפעולה נפתח, כמובן, בפתיחה הקבועה של השבט (“איזה יום שמח”, מפקד, חוקים וכו’).
פתיחה
נזכיר באיזה חודש אנחנו נמצאים ומה מייחד את החודש הזה, כסלו.
נספר את סיפור החג- ונבין למה חוגגים אותו (כדאי מאד שגם אנחנו , המדריכים, נכיר היטב את הסיפור ונכין את עצמינו לפעולה כראוי..סיפור החג מצורף בסוף מצורף בסוף)
חושך- אור
נכין לכל חניך כרטיס של אור-שמבטא טוב וכרטיס של חושך- שמבטא רע. אפשר להוסיף ליד הציור של האור סמיילי שמח וליד הציור של החושך סמיילי עצוב.
נשאל את החניכים מה הם מרגישים כשהם בחושך, מה חושך מזכיר להם (רע מפחיד וכו’)?
ומה קורה להם שיש אור, אור של שמש, אור במסיבה (שמחה, טוב, כיף וכו’)?
בשבטים שמתאים, אפשר לתת לחניכים להכין לעצמם את הכרטיסים- ולהשתמש בהם גם בפעולות אחרות.
מקרים מתוך סיפור החג
נעזר באביזרים להמחשת הדמויות- סדין לבן ליוונים, כתר לאנטיוכוס המלך, ציצית וסביבוניםליהודים.
לאחר כל סיטואציה, נבקש מהחניכים להרים את כרטיס החושך או האור ולהסביר מדוע. נתמקד בסיטואציות הבאות:
נסכם את מהלך הפעולה, נזכיר את ענין האור והחושך והיחס שלמדנו מהיחס לסיפור חנוכה. בשבטים שמתאים, נבחן עם החניכים שלנו אם גם בחיים יש לנו רגעים של חושך ושל אור (אם יש שיתוף פעולה בנושא, אפשר להכין מערך על זה).
נזכיר לאן פנינו ומה יש בפעולה הבאה.