איתור סניפים וכפרי בוגרים
שלב א’- הקשר שלי לחבורת השבט
לחלופין, ניתן להכניס את כל החפצים לשקית, כל חניך יוציא חפץ אקראי ויסביר למה זה מסמל את השבט.
לבסוף המדריכים יקראו את השמות של כל חברי השבט (או יגידו ‘מה משותף לכל חברי שבט סיני?’) והחניכים יצטרכו למצוא משהו שמשותף לכולם.
“היחס של כנסת ישראל ליחידיה הוא משונה מכל היחוסים של קיבוץ לאומי ליחידיו.. הנשמה של היחידים [בישראל] נשאבת ממקור חי העולמים באוצר הכלל, והכלל נותן נשמה ליחידים. אם יעלה על הדעת להינתק מהאומה, צריך הוא לנתק את נשמתו ממקור חיותה, וגדולה היא משום כך ההזדקקות, שכל יחיד מישראל נזקק להכלל, והוא מוסר תמיד את נפשו מבלי להיות נקרע מהאומה, מפני שהנשמה ותקונה העצמי דורש כן ממנו” (אורות ישראל, ב,ג)
הרב קוק מסביר כאן שבעמ”י ערך הכלל הוא משמעותי כיוון שכל יחיד ויחיד ניזון ממנו ויחיד שמוציא עצמו את מהכלל מנתק את עצמו ממקור החיים הפרטיים שלו והכלליים של החבורה.
(אפשר לנהל את הדיון בעזרת סבב ראשוני שבו כל אחד ישתף איזה כח השבט מעניק לו)
סיכום ביניים: השבט שלנו הוא חבורה, חבורה שקשורה אחד לשני ומעניקה כח אחד לשני, כח של חבורה נמדד בקשר בין הפרטים בחבורה.
שלב ב’- משמעות של כניסה לחב”ב
להיות חבר חב”ב זה אומר שהתבגרנו
להיות חבר חב”ב זאת אחריות
להיות חבר חב”ב זה להשתייך לחבר’ה הבוגרים של הסניף
אין הבדל בין להיות חב”בניק לבין להיות בחב”א
להיות בחב”ב זה אומר להציק לחניכים הקטנים
להיות בחב”ב זה לעשות מנגל חב”ב כל חמישי בערב
אם אנחנו חב”בניקים אז אין משמעות לשבט ולמדריך
החיבור בין כל חב”ב יותר חשוב מהחיבור לשבט
השבט והפעולות של השבט יותר חשובים מאשר פעילויות של חב”ב
נבקש מכמה חניכים שיסבירו את הבחירה שלהם- מדוע זאת האמירה שאיתם הם מזדהים?
נשאל- האם אתם יכולים להמשיך יחד עם החבורה גם ללא מדריך? האם החבורה הזאת יכולה להמשיך הלאה לאורך זמן? איך?
בקבוק בירה, פיצה, משוואת אלגברה, חומש, מגלשה, טאבלט.
סיכום: האחריות שיש לנו בתור חב”ב היא אחריות לשבט, אבל לא לדאוג לשבט באופן סתמי אלא לבחור לשים במרכז השבט את עשיית הטוב, את העשייה למען האחר.
צ’ופר: לב/קליעה למטרה שעליו רשום ‘שמים את השבט במרכז’
נספחים: