איתור סניפים וכפרי בוגרים
“שמיטה? מה הקשר אלינו?!” כשמדברים על שנת שמיטה הנושא נראה לעיתים רחוק ולא רלוונטי. בפעולות הקרובות ניגש לנושא מכמה זוויות שיבטאו את הרלוונטיות שלו לחיים שלנו ושל החניכים שלנו. בפעולה זו נרצה לתת רקע כללי למערך ובו השמיטה תסמל את העצירה משטף החיים, כמו שבת. הפעולה היא פעולת פתיחה לנושא השמיטה, שבו נעסוק במהלך החורף, ולכן נרצה שהחניכים יצאו ממנה נלהבים, מלאי רצון וסקרנות להמשך המערך.
ציוד נדרש (לבחירה לפי האפשרויות): שני דגלים; דפי מספרים 1–21; מעדנים, כפיות וסינרים או שקיות זבל; טוש ופלקט, נייר רצף או לוח מחיק; טוש ובריסטולים; פלסטלינה; עיתונים, מספריים, דבק ובריסטולים; רמקול.
למדריכים: פעולה זו מיועדת לטווח גילים רחב. השתדלנו להציע התאמות, ואתם מוזמנים לחשוב על מתודות אחרות שמתאימות לשבט שלכם. בחרו באפשרויות שיהיו חווייתיות וילהיבו אותם, אבל בלי להעמיס על החניכים. שימו לב לציוד הנדרש לאפשרויות שבחרתם.
שלב א – ספונטני או מתוכנן? (20 דקות)
בפעם הראשונה הורו לחניכים להתחיל לשחק מייד, ובפעם השנייה הקציבו להם כמה דקות לתכנן את אופן הפעולה שלהם במשחק. אם הסבב הראשון מתארך, אפשר לקטוע את המשחק ולעבור לסבב השני. אפשר לחזור על המתודה בשני משחקים.
שלב ב – מה לי ולשמיטה? (25 דקות)
הערה למדריכים: אם החניכים מכירים את המצווה היטב, אפשר לדלג על הלימוד ולשאול ישר את שאלת הפתיחה.
אחרי ההסבר שאלו את החניכים: מה מצוות השמיטה באה ללמד אותנו?
במקום שהחניכים רק יזרקו לחלל האוויר את התשובות שלהם על שאלת הפתיחה, בחרו מתודה חווייתית המתאימה לשבט שלכם:
טיפ: אפשר להשתמש בנייר רצף, בבריסטול גדול או בלוח מחיק.
שלב ג – מה אפשר לעשות? (5 דקות)
הפעולה הייתה ארוכה וחווייתית, וכדי שהדברים לא ילכו לאיבוד עברו עם החניכים על עקרונות הפעולה: השמיטה היא הזדמנות לעצירה – הזכירו להם את שני סבבי משחק הפתיחה, את העקרונות הנוספים שהשמיטה מלמדת אותנו ואת הקשר של כל זה אלינו.
נספח 1 – הציווי על מצוות השמיטה
למדריכים: מצוות השמיטה נזכרת בתורה כמה פעמים. מוזמנים לבחור מה להביא לשבט שלכם, אפשר גם להביא רק חלק מכל קטע.
“וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה‘. שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה’ שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר. אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ. וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ. וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל… וַעֲשִׂיתֶם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וִישַׁבְתֶּם עַל הָאָרֶץ לָבֶטַח. וְנָתְנָה הָאָרֶץ פִּרְיָהּ וַאֲכַלְתֶּם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח עָלֶיהָ. וְכִי תֹאמְרוּ מַה נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת תְּבוּאָתֵנוּ. וְצִוִּיתִי אֶת בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית וְעָשָׂת אֶת הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים. וּזְרַעְתֶּם אֵת הַשָּׁנָה הַשְּׁמִינִת וַאֲכַלְתֶּם מִן הַתְּבוּאָה יָשָׁן עַד הַשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִת עַד בּוֹא תְּבוּאָתָהּ תֹּאכְלוּ יָשָׁן” (ויקרא כה, א–כב).
“וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ. וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ וְיִתְרָם תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה כֵּן תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ לְזֵיתֶךָ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר. וּבְכֹל אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם תִּשָּׁמֵרוּ וְשֵׁם אֱ-לֹהִים אֲחֵרִים לֹא תַזְכִּירוּ לֹא יִשָּׁמַע עַל פִּיךָ” (שמות כג, י–יג).
שמיטת כספים
“מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה. וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לַה’. אֶת הַנָּכְרִי תִּגֹּשׂ וַאֲשֶׁר יִהְיֶה לְךָ אֶת אָחִיךָ תַּשְׁמֵט יָדֶךָ” (דברים טו, א–ג).