מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

שליטה ושחרור - אלכוהול

שליטה ושחרור - אלכוהול

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
ערכים
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

1. הגברת המודעות של החניך למרכיבי ה”אני” ומה משפיע על תחושת האני של הפרט.
2. הגברת מודעות החניך למתי אני מרשה לעצמי לאבד שליטה ולהשתחרר: מחיר ורווח..
3. לפתח אצל החניך יכולת זיהוי של מצבים המאפשרים שחרור מול מצבי סיכון הנגרמים כתוצאה משחרור המוביל לאיבוד שליטה.

 

 מהלך הפעולה

שלב א’:

.
מציגים לחניכים את הסלוגן של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול בקמפיין שלה:
“יותר אלכוהול פחות אתה”
.

שאלות לדיון:
מה אומר לך הסלוגן הזה?
מה הוא מעורר אצלך? (תהיות, רגשות, אסוציאציות)
מהי הכוונה במילה “אתה” להבנתך?
ממה בנוי ה”אני”? (ערכים, תכונות, זהויות, תפקידים, בחירות ועוד).
היזכר באירוע בו הרגשת ש”אתה לא אתה”. מה היה שם? האם האירוע היה מתוכנן מראש? האם היה בו מרכיב של בחירה?
מה היה מאפשר לך להיות יותר עצמך באותו מצב?
.

שלב ב’:

.

החניכים עומדים במרכז. המדריך מותח קו רצף דמיוני שבקצה האחד – שליטה – ובקצה השני – שחרור.
החניכים מתבקשים למקם את עצמם על הקו לפי השאלה: היכן אתם בוחרים להיות בדרך כלל ברצף משליטה לשחרור?
לנהל שיח בין שני המקומות, שליטה ושחרור.
.

שלב ג’:

.

לבקש מהחניכים להיזכר בחוויה של “שטותניקיות” (חוויה בה איפשרו לעצמם “להשתחרר” – לא להיות

בשליטה). להתחבר לזמן ולמקום:
– מה היה שם? מי היה שם?
– איך הרגשתי? איך הרגישו האחרים?
– מה היה כיף?
– האם הרגשתי טוב בסיטואציה?
– מה אפשר לי להרגיש משוחרר?
– על מה הייתי חוזר ? על מה אני מתחרט?
– באילו מצבים אני יכול לנוע על פני הרצף?
בקבוצות קטנות לשתף בחוויה.
לבקש משני משתתפים לשתף את הקבוצה בסיפור האישי.

.

דיון:
לאסוף את מאפייני החוויה (מקום שאפשר חווית שחרור, מאפייני האנשים שבסביבה..).
למה בחרתי בהתנהגות זאת?

.

מהסיפורים :

מה המשמעות של להרגיש משוחרר המלווה לעיתים בהרגשה של “שטוטניקיות” (“פחות מסננים”).
מה בין שחרור לתחושה של “שטותניקיות” ולאיבוד שליטה?
צעירים מציינים שהבחירה לשתות באלכוהול היא כדי להרגיש “חופשי ומשוחרר” בחברה ועם בן המין השני. מה דעתכם על העמדה הזו? האם הייתם עדים למצבים של שחרור ו/או איבוד שליטה כתוצאה משתייה של אלכוהול? איך אפשר להרגיש כך באמצעים אחרים? (כפי שאנו מייעצים בתחומי חיים אחרים….) .לחפש ב”ארגז הכלים” שלנו….
האם באמת ניתן לדעת מראש מהו גבול השתייה לפני איבוד שליטה?
האם ניתן להימנע ממצבים אלה? כיצד?
אדם תחת השפעת אלכוהול נמצא במצב של כושר שיפוט לקוי, אובדן שליטה ולעיתים מהווה סכנה לעצמו ולאחרים (נהיגה, אלימות וכדומה).
קימת מלכודת, אין יכולת ניבוי כיצד אתנהג , יש כאן לקיחת סיכון. ניתן לתת דוגמאות של אנשים נורמטיביים שאיבדו שליטה בהשפעת שתייה מה שגרם לשינוי קיצוני בחייהם.
לדוגמה, מאבטח הרמטכ”ל-ארז אפרתי, שנמצא אשם באונס לאחר מסיבת הרווקים. מהם המחירים ששילם: ביטול החתונה, עצירה של הרצף הנורמטיבי של החיים, פגיעה במשפחה, שנות מאסר בפועל.

.

שלב ד’:

.
מהו מקומם של חברים במצבים אלה?
האם ל “קבוצת השווים” יש תפקיד רגע לפני איבוד השליטה?
כשמזהים שחבר במצב של איבוד שליטה מה אנחנו כחברים יכולים לעשות? (לדוגמה, במקרה הרצח שארע בב”ש: החברים ראו שה”פוגע” התנהג בצורה אלימה נגד החבר הטוב שלו). מהי משמעות החברות במצבים אלה? האם ניתן לעשות משהו כחברים?

דעתך חשובה לנו