איתור סניפים וכפרי בוגרים
ביום ירושלים, החל בכ”ח באייר, אנו חוגגים את שחרור העיר ירושלים במלחמת ששת הימים. בפעולה זו יכירו החניכים את סמל העיר ירושלים ואת משמעותו, שכן כל חלק בסמל מביע חשיבות ומשמעות של העיר ירושלים לעם ישראל לאורך הדורות.
פתיחה – ירושלים שבלב
התחילו בצפייה בסרטון או בהשמעת השיר ‘ירושלים שבלב’ או בהקראתו (נספח 1).
שלב א – מהו יום ירושלים?
בחלק זה החניכים יכירו את יום ירושלים ומה אנו חוגגים (מלווה בתמונות – נספח 2)
מי יודע מה אנו חוגגים ביום ירושלים? למה חוגגים?
אפשרות א: הסבירו לחניכים על יום ירושלים בעזרת התמונות.
אפשרות ב: החניכים יהיו שותפים להסבר על יום ירושלים באמצעות התמונות: החניך יציג תמונה ויסביר עליה.
מה עושים ביום ירושלים?
שלב ב – מה הסיפור של סמל העיר?
נכיר את סמל עיריית ירושלים ואת משמעותו דרך סיפור. (מלווה בתמונות – נספח 3)
סיפור
שלום, קוראים לי דניאל. אני רוצה לספר לכם מה קרה לי פעם בחופשת חג הפסח.
יצאתי עם המשפחה לטיול בירושלים.
אבא אמר לי: “תסתכל שם למעלה, בראש הבניין, אתה רואה דגל שמצויר עליו אריה?” הבטתי למעלה וניסיתי לראות איפה יש אריה. ראיתי אריה שמסביבו עוד ציורים. “כן, כן, אני רואה.”
אבא שאל: “אתה יודע איזה דגל זה?”
“לא”, אמרתי.
“זה הדגל של עיריית ירושלים. יש עליו סמל ירושלים עם האריה.
“אתה יודע למה אריה?”
לא הספקתי לענות, ופתאום הגיע אלינו אריה חמוד
“סליחה, אתה האריה מהסמל?” שאלתי.
“כן, נעים מאוד, יצאתי מהדגל כי אני רוצה לטייל אתכם ולהכיר את ירושלים”.
“קדימה, בוא תצטרף, נכנסים לאוטו ונוסעים, הטיול שלנו מתחיל!”
האריה קרא בקול: “ואו, הנה חומות העיר ירושלים! הן ממש גדולות, זה ממש כמו בסמל!”.
עברנו דרך החומה בדרך אל הכותל להתפלל.
האריה לחש לי כשהגענו: “איך קוראים למקום הזה? גם זה ממש דומה לחומה שבסמל”.
“נכון”, אמרתי, “זה הכותל, זה מקום מאוד קרוב לבית המקדש, ומכל העולם באים לפה להתפלל לה’. יש פה המון פתקים שאנשים שמו בקירות, ובהם בקשות ותפילות”.
“גם אני יכול לכתוב פתק ולבקש בקשה?” שאל האריה.
“כן”, אמרתי.
והאריה כתב: “לא-לוהים שלום, אני האריה מסמל העיר. אני רוצה להמשיך לטייל לפעמים. ואם זה בסדר, אז שיהיה שלום כמו ענפי הזית שבסמל”.
עזרתי לאריה החמוד לשים את הפתק בכותל.
כבר היה מאוחר והיינו צריכים לחזור.
“אריה, שלום, היה לי כיף איתך, אני צריך ללכת, רק אשמח אם תסביר לי למה אתה נמצא בסמל של העיר”.
“אוי, מה, הטיול נגמר?” שאל האריה.
“כמעט, אנחנו צריכים לחזור הביתה”.
“טוב, אז רק אסביר לך, וניפרד.
“אני הוא מלך החיות, אני יכול לשאוג חזק מאוד וגם לנצח את החיות האחרות, זה מסמל את הכוח של עם ישראל שגר כאן בירושלים ובכל הארץ”.
“ואו, הבנתי אותך, אז הסמל של ירושלים מאוד מיוחד!
“יש בו חומות העיר והכותל, יש בו סימן של ענפי זית לשלום, ויש בו סימן לכוח של עם ישראל.
“איזה יופי!
“היה כיף איתך.
“ניפגש בטיול הבא! להתראות”.
למדריכים: כדאי להוסיף חיבור הסמל לערכים בהתאם להבנת החניכים.
בחרו את מה שמתאים להם מכל המידע:
חומות ירושלים מסמלות את חומת העיר העתיקה ואת אבני הכותל המערבי. חומות ירושלים מעידות על חוזק ועוצמה. הכותל מסמל את התפילות של היהודים בכל הדורות להגיע לארץ ישראל, למקום המקדש. כמו כן החומה מעידה על הייחודיות של העיר: יש חוק עזר עירוני שמחייב כל בית בירושלים להיות מצופה אבן כדי שיישמר הצביון המיוחד של העיר.
האריה הוא הסמל של שבט יהודה, ועיר הבירה של ממלכת יהודה הייתה ירושלים. האריה הוא מלך החיות, ובסמל הוא עומד על שתי רגליו האחוריות. נוכחותו מסמלת גבורה, אומץ, כוח ומלכות של העם היהודי.
עלה הזית מזכיר לנו את השלום. עלה הזית מזכיר לנו את סמל המדינה ובו מנורת בית המקדש שדלקה על ידי שמן זית, מבטא מציאות של שלמות, שבה עם ישראל רגוע בארצו. עץ הזית הוא אחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, “ארץ זית שמן ודבש”. עץ הזית ירוק עד, הוא אינו משיר את עליו, וזה מבטא את נצחיות העם היהודי. כמו כן הזית הוא סמל לעצמאות, שכן היונה בפרשת נח העדיפה זיתים מרים בחופש מלהיות כלואה בתיבה.
שלב ג – מתחברים לירושלים
אפשרות א: סיימו בשיר שבו פתחתם את הפעולה, ‘ירושלים שבלב’.
שאלו את החניכים איזה חלק בסמל ירושלים הם הכי אהבו, מה הכי נכנס להם ללב.
אפשרות ב: החניכים יספרו על ירושלים שלהם.
האריה טייל בירושלים עם דניאל: האם גם אתם טיילתם בירושלים? איפה הייתם? מה אתם אוהבים בירושלים?
סיכום
בפעולה למדנו מהו יום ירושלים, הכרנו את סמל ירושלים ואת המשמעות של כל חלק בו. לסיום היה מעגל שיתוף: שיתפתם איזה חלק בסמל הוא האהוב עליכם או אם גם אתם טיילתם בירושלים ומה אתם אוהבים בעיר המיוחדת הזו.
נספחים:
נספח 1:
מילים: אברהם פריד ותומר הדדי
לחן: תומר הדדי
כל אדם מחפש מקומות
ונופים חדשים בעולם
הוא חוצה יבשות וימים
במסע של הנפש לשם
על כנפי מחוזות הדמיון
הוא מפליג בספינה אל הים
אך בסוף זה הלב
הלב שמוביל
מוביל אותנו לשם
כל הדרכים, השבילים, הכבישים, השלטים
מובילים לירושלים
כל התפילות, הדמעות, בקשות, מחשבות,
מובילות לירושלים
כל השירים, פיוטים, מזמורים, סיפורים
כולם לירושלים
ירושלים שבלב
היא משוש כל הארץ, דלתות העמים
היא אורו של עולם
על שבעת ההרים היא עומדת
ונמצאת בחלומות של כולם
מקצוות התבל הם נושאים עיניהם
המסע לא הושלם
כי בסוף זה הלב
רק הלב שמוביל,
מוביל את כולנו לשם…
כל הדרכים, השבילים, הכבישים, השלטים
מובילים לירושלים
כל התפילות, הדמעות, בקשות, מחשבות,
מובילות לירושלים
כל השירים, פיוטים, מזמורים, סיפורים
כולם לירושלים
ירושלים שבלב
נספח 2:
נספח 3: