איתור סניפים וכפרי בוגרים
אסור לקבל מהמדינה, צריך רק לתת.
אנחנו מוכרחים לעבוד בפרך, לדבוק בערכים, לינוק מן השורשים העמוקים של היהדות ולא לשאול עד מתי?!
“לתת. לתת, הכל. את הלב ואת הנשמה ואת החיים, בשביל המדינה. לא לקחת. לא לבקש כלום. לעבוד בפרך, ביום ובלילה. בלי חשבון, בלי שעות. בתמורה מינימאלית, רק כדי לקדם את הנפש. לחזור אל הימים של פעם. לינוק מן המקורות של פעם. להיות שוב חלוצים בארץ ישראל, שמלחמת הקוממיות שלה עדיין לא נגמרה.
לא, אנחנו לא עושים מספיק. זה מוכרח להתחיל בגן הילדים. ארץ ישראל, ערכים, אהבת המולדת. איבדנו זמן, לא חינכנו מספיק, לא הדבקנו בערכים. הפכנו לחברה חומרנית מדי ובכך איבדנו את ייחודינו. ולכן באה מלחמת יום הכיפורים, נכווינו, זה צרב. אסור לנו שזה יקרה שוב. אין מנוחה, אין רוגע, צריך לעבוד בפרך ולתת, רק לתת. עוד לא בא הזמן לקבל, לקחת, לתבוע מהמדינה, עדיין צריך לתת לה ורק לתת.”
( ראיון עם סא”ל יצחק מרדכי – דב גולדשטיין – “מעריב” ו’ תשרי תשל”ו)
ארץ ישראל היא המקום הטבעי של כל אחד ואחד. רק כאן, כל פרט ופרט יכול להוציא את כוחותיו מן הכח אל הפועל בצורה השלמה. מצבו הטבעי של עמ”י הוא בארץ ישראל בלבד.
החינוך לאהבת הארץ מתחיל כאן. אצלנו.
מהגיל הזה עלינו לטפטף אט-אט את ערכי ארץ ישראל לחניכים. עכשיו, כשנשמותיהם עוד קטנות ושותות בצמא כל דבר שיאמר. הדברים הללו נחקקים בלבבות שלהם, ובע’ה שנזכה לראות בפירות!
פתיחה קלילה למערך ארץ ישראל.
אופציה א’-
נעמוד במעגל גדול ונבקש מהחניכים לזרוק צורה שהם אוהבים לאוויר. על כל השבט להסתדר לפי הצורה שנאמרה. ניתן להמשיך כך 3-4 פעמים, כמובן לתת לחניכים לחשוב על הצורות השונות. את הצורה האחרונה אנחנו נבקש – ארץ ישראל.
אופציה ב’-
“משחק הקומקום” – נבקש מאחד החניכים לצאת מהחדר. בזמן שהחניך בחוץ, נבחר יחד עם החניכים מילה [עדיף חפץ שיש בחדר או שנהוג להשתמש בו בסניף]. את המילה אסור לנו לומר בקול, במקומה עלינו להגיד “קומקום”. על החניך שיצא לחזור למעגל ולגלות מהי המילה בעזרת החניכים שיזרקו לאוויר משפטים ופעולות עם המילה שבחרו, ובמקומה לא לשכוח לומר “קומקום”.
לדוג’ – המילה שבחרנו: עניבה. משפטים שנוכל להעלות בפעולה – “כדי להיכנס לסניף, חייבים קומקום!” “בשבת יש לבוא עם כחול לבן וקומקום”. “הקומקום כחול..” וכו’..
ניתן לחזור על המשחק 2-3 פעמים, כשבכל פעם יצא חניך אחר מחוץ לחדר. חשוב לתת לחניכים לבחור את המילים מלבד הפעם האחרונה, שבה אנו נבחר “ארץ ישראל”.
נברר עם החניכים מדוע אנחנו אוהבים את הארץ שלנו?
אופציה א’ – ניצור מעגל על הרצפה בעזרת חבל ארוך כאשר כל החניכים עומדים מסביבו ונשחק עם החניכים ים – יבשה בכמה שלבים, בקש מהחניכים לחזור אחריך בקול (ע”מ להכניס אותם לאווירה).
אופציה ב’ – נחלק לחניכים פתקים בשני צבעים, צבע א’ = כן, צבע ב’ = לא.
נקרא את ההיגדים שלעיל’ וכל חניך ירים לפי הרגשתו את הפתק המתאים.
נחלק לחניכים / נספר בע”פ את הסיפור הבא-
לפני כמאה וחמישים שנה חי אדם צדיק מאוד,רב גדול ושמו: הרב אברהם יצחק הכהן קוק.
הרב קוק שימש (גם)כרב הראשי של העיר עכו והיה מעורב מאוד בפעילות הציונית והעלאת יהודים לארץ ישראל. פעם אחת נסע הרב לכנס רבנים בשוויץ. היות ובמהלך ביקורו פרצה מלחמת העולם הראשונה נתקע בשוויץ ולא היה יכול לצאת מגבולות המדינה. ידידו שאירח אותו בארץ הזרה ניסה לשכנע את הרב שיסע לטייל איתו בארץ ולראות את נופיה היפים. לאחר הפצרות רבות השתכנע הרב והחליט לטייל עם ידידו בטבע. כאשר הגיעו לקצה שביל ממנו היה ניתן לראות רכסי הרים גבוהים ומרשימים ביותר התפעל הידיד ואמר “רואה אתה את ההרים הללו, נכון שאין דבר יפה מזה..?” “אתה צודק”,אמר הרב “זהו באמת מחזה יפה,אך בארץ-ישראל רכסי ההרים הרבה יותר יפים…” כשהגיעו אל המעיינות התכולות שמימן היה כה צלול ונקי, התלהב האיש ואמר: “הראית מעיינות יפים מאלה בחייך? איזה מראה מדהים!” ענה הרב: “אכן מעיינות יפים הם אלו,אך לא כמו מעיינותיה של ארץ ישראל”. המשיכו להלך והגיעו לשדות,יערות ,אגמים ונחלים ובכל מקום ומקום חזר הרב וטען שנופה של ארץ ישראל יפה בהרבה. האיש המבולבל הסתכל על הרב במבוכה ושאל: “כיצד זה ייתכן שארץ ישראל שהיא כה קטנה, היא הרבה יותר יפה משוויץ המרשימה ובעלת ההרים המושלגים ונופי הידועים לכל ביופיים העצום!” ענה הרב: “לא משנה כיצד נראים האתרים הללו, ארץ ישראל יפה הרבה יותר כי זוהי ארצי שלי. וכל מקום אחר בעולם לא יכול להיות יפה יותר בעיני ממנה…”
מישהו פעם שאל את עצמו מדוע הוא באמת אוהב את ארץ ישראל? מהי הסיבה שאנו נמצאים דווקא כאן, בארץ הזו? שכאן משפחתו בחרה לחיות? מה מיוחד במקום הזה שכל העולם לא מפסיק לדבר על הנק’ הכי קטנה בגלובוס? ניתן לראות כי יש קשר מיוחד בין עם ישראל לארץ ישראל, קשר קצת תמוה. לא מובן. אם לא נעצור ונברר מהו הקשר המיוחד שיש בינינו, עדיין נמשיך לאהוב את ארץ ישראל ולגור בה כי זהו מקומנו הטבעי. ואי אפשר לעצור את טבע האדם. אך אנחנו בחרנו עכשיו, לעצור את הכל לחודש ולברר, לחשוב ולמצוא ביחד מה מיוחד בארץ הזאת, בארץ ישראל שלנו.
ועוד חלק למחזיק מפתחות-