מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעולה לפסח- לקראת בדיקת חמץ

פעולה לפסח- לקראת בדיקת חמץ

סוג הפעולה
משחקים | פעולה
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מעגל השנה | פסח
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

חברי השבט יפגשו עם הצד המהותי של בדיקת חמץ לאחר ניקיונות הפסח, ככלי להתבוננות פנימית  ולעשיית ניקוי לחמץ שבתוכנו. חברי השבט יחשבו על דבר שהיו רוצים לנקות מתוכם, וע”י כתיבה על דף ושרפתו עם שאר החמץ- יבצעו אותו בצורה סמלית שבעזרת ה’ תשפיע על הפנימיות שלהם. במהלך הפעולה יפגשו חברי השבט עם חבריהם ויעברו יחד פעולה אטרקטיבית ומכינה לחג הפסח.

מטרות הפעולה

  1. חברי השבט יחשפו לצד המהותי של הניקיון לפסח ובדיקת חמץ.
  2. חברי השבט יפגשו עם חבריהם בצורה וירטואלית למרות המרחק הפיזי.
  3. חברי השבט יחשבו ויכתבו חמץ שיש בהם והיו רוצים להסיר לקראת החג.

מהלך הפעולה

שלב א – לקראת הפעולה נשלח לחניכים הזמנה לפעולה ונבקש מהחניכים להביא אליה פתק קטן, ועט.

פתיחה– נפתח בסבב שאלות שכל אחד יענה במספרים מ(1-10) בצ’אט של הווצטאפ או הזום.

  • עד כמה הוא עוזר בניקיונות לפסח?
  • עד כמה הוא נהנה מהניקיון?
  • עד כמה הוא מחכה ליל הסדר?
  • עד כמה היה רוצה שפסח יגמר כבר?

 

שלב ב – נבחר משחקים שבהם מעשה חיצוני אמור להשפיע על הפנימיות ולא לעבור לידינו (משחק התמונות), ומשחקים שמראים את חשיבות הבדיקה והניקיון של דברים לא טובים מתוכנו. (מלך התנועות)

  1. מלך התנועות- מטרת המשחק היא למצוא את מי שמתחיל את הסבב ולא לתת למשחק להימשך. איך משחקים? בוחרים חניך אחד שעוזב את הפעולה לכמה רגעים, ובוחרים חניך אחר שקובע את התנועות וכל פעם שהוא משנה תנועה כולם צריכים לשנות גם, מי שיצא החוצה חוזר פנימה וצריך לנחש מי ״מלך התנועות״ (מי מתחיל את התנועות וקובע מה הן).
  2. משחק התמונות- מטרת המשחק היא לזכור כמה שיותר פריטים מהתמונה. איך משחקים? שולחים לחניכים תמונה ואחרי 10 שניות מסירים אותה ומבקשים מכל אחד מהחניכים לרשום כמה שיותר פריטים שהוא זוכר מהתמונה. אח”כ שולחים לחניכים שוב את התמונה והפעם מבקשים מהם להתבונן בה לעמוק ולזכור בה כמה שיותר פריטים. נותנים לחניכים לשתף בפריטים שזכרו.

למאתגרים- אפשר לבקש מהחניכים שפיזית שיצאו החוצה מהבית, יחזרו ויחשבו מה ראו. ואח”כ שישהו בחוץ כמה רגעים ויכתבו את החפצים שהם רואים במרחב.

דיון: אנחנו מצווים לחפש את החמץ בערב חג הפסח כדי לבערו מהבית, כפי שנאמר במשנה: “אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר.” (מסכת פסחים, פרק א’, משנה א’).

 

נשאל את החניכים-

  • למה אחרי שניקינו והתכוננו לפסח כ”כ הרבה אנחנו מצווים לבדוק שלא נשאר שום חמץ בבית?
  • למה אנחנו לא סומכים על עצמנו בנושא הזה כמו בשאר המצוות שבהן אין חובת בדיקה אחרי הביצוע שלהם?
  • מה המהות של הציווי הזה?

לאחר הדיון נגיע למסקנה עם החניכים שכנראה מסתתר פה עניין מהותי מאחורי הניקיון החיצוני לפסח. וכעת ננסה לברר מה מסתתר פה, מה עומד בעומק הרעיון של בדיקת חמץ?

 

שלב ג – קטע-

צעירים- (נספח 4)

ערב חג, כל יהודי העיירה טרודים ועסוקים. פה הכרים והכסתות מוצאים ושם עופות מורטים, בבית השכן הבגדים מתנופפים על החבל ויין ישן מוצא מהמרתף. בפינת החצר הרחוקה עומד התנור מוכן לאפיית המצות שתתרחש מחר. במה כולם עוסקים? בניסיון לגרש כל פירור של חמץ, היום בערב כל משפחה תבדוק את הבית ותוודא ששום פירור לא נשאר, ומחר בבוקר ישרפו את כל החמץ הנותר. אני מסתכל מסביב, הכל כבר מבריק ושום פירור לא נראה, ופתאום חשבתי לעצמי, אולי כמו החמץ גם האדם נדרש לבער כל פירור חמץ מתוכו. פירור של כעס, פירור של אכזבה, פירור של חוסר כיבוד הורים וכבוד הבריות, פירורים של גאווה ופירור של אנוכיות כדי להיכנס לפסח מתוך ביעור החמץ שבנו, ולהצליח להתחיל דף חדש.

בוגרים- (נספח 5)

מוהרא”ש נ”י אמר, שעל ידי מצות בדיקת חמץ יכול האדם לעורר לבו מאד אל השם יתברך, כי בשעה שבודקין החמץ בחורין ובסדקין שבחדרי ביתו, באותה שעה צריך לבדוק החמץ שבחורין ובסדקין שבחדרי לבו, ולבקש מהקדוש ברוך הוא שיזכה לנקות הלב מכל שמץ של חמץ הכולל מחשבות רעות, עצבות, מרה שחורה וגאוה, כי כל אלו נחשבות לחימוץ הלב והמוח, ובימי פסח, שהוא זמן גאולתינו, אנחנו מנקים את עצמינו מהם לגמרי, ולכן בעת בדיקת חמץ הזמן מסוגל מאד לבקש מהקדוש ברוך הוא שיזכה לבער כל החמץ שיש בלבו, ויזכה ללב טהור ורוח נכון באמת.

נסכם- לעניין הניקיון בפסח יש משמעות פנימית עמוקה מעבר לניקיון החיצוני. כל מטרת הניקיון ובדיקת החמץ החיצונית הוא שנצליח בעזרתם להתבונן בתוכנו ולבצע ניקיון פנימי מהחמץ הרוחני לקראת פסח, כדי שבע’ה נצליח לצאת לחירות אמיתית. וכמו שראינו במשחקים- התפקיד שלנו הוא לא לעשות את הדברים בצורה חיצונית שממשיכה הלאה, אלא לאפשר לעצמנו לעצור ולהתבונן בצורה פנימית וממוקדת שיורדת לפרטים, וכך נוכל להוציא את הדברים המקולקלים שצריכים להיעצר ולצאת מתוכנו. 

משימה- נבקש מהחניכים לכתוב על פתק חמץ רוחני שהיו רוצים להפטר ממנו ולבער אותו מתוכם כדי להגיע לחג נקיים יותר.

אפשר לשאול שאלות מנחות כמו-

  • איזה תכונה קיימת בי שהייתי רוצה לעדן אותה?
  • מהי המידה שהייתי רוצה להשתפר בה בתקופה הקרובה?
  • מהו הדבר שחוסם אותי והייתי רוצה להשתחרר ממנו?

משימת סיכום- נאתגר את החניכים שישימו את הפתק עם השאריות מבדיקת החמץ שהולכות לשריפה ויצלמו לשבט, וככה יבצעו בצורה סמלית את ביעור החמץ מתוכם.

חג שמח!

 

נספחים:

דעתך חשובה לנו